در حال بارگذاری ...
در مراسم تشییع پیکر هنرمند مطرح شد

شهلا ریاحی از پیشروان هنرهای نمایشی در ایران بود

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد شهلا ریاحی با حضور جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر صبح امروز یکشنبه ۱۵ دی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، در این مراسم جمعی  از هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون چون پوری بنایی، محمد متوسلانی، ایرچ راد، فاطمه معتمدآریا، منوچهر شاهسواری، عزت اله رمضانی فر و مهدی میامی حضور داشتند. 

کامران ملکی روابط عمومی خانه سینما در ابتدای این مراسم گفت: سینمای ایران بعد از یک دهه زنده است به خاطر اینکه بنیان گذاران آن نفسشان در این کالبد پر برکت بوده است.امروز با پیکر یکی از همین افراد خداحافظی می‌کنیم و می‌دانیم که خاطره شیرین آثار ماندگاری که برای ما باقی گذاشت، همیشه برایمان خواهد ماند. شهلا ریاحی تا هنر ایران زنده است جزو خاطره های بزرگ ما است.

فاطمه معتمدآریا رئیس انجمن بازیگران خانه سینما که اولین سخنران  مراسم تشییع پیکر زنده یاد شهلا ریاحی در سخنانی کوتاه گفت: از تمام کسانی که با کوشش و تلاش شبانه روزی امکان برگزاری این مراسم را در این روزها فراهم کردند قدردانی می کنم. شهلا ریاحی پشتوانه بازیگری در سینما و زنی توانا خوش صورت، خوش برخورد، خوش صدا و انسانی شریف بود.

معتمد آریا در پایان سخنانش از پوری بنائی دیگر بازیگر پیشکسوت سینمای ایران دعوت کرد تا برای نقل خاطرات گذشته با شهلا ریاحی به عنوان شخصیتی که حامی و پشتیبان هنرمندان زن در سال های آغازین فعالیت های سینمایی در کشور بود، بپردازد.

پوری بنائی در آغاز سخنانش در این مراسم گفت: از محبت و بزرگی شما حاضرین در این مراسم که همواره حامی هنرمندان هستید سپاسگذارم. همیشه شاهد بوده ام که هموطنان عزیزم با صداقت، محبت و احترام هنرمندان درگذشته را بدرقه می کنند.

این بازیگر پیشکسوت سینمای یاران در ادامه بیان کرد: خیلی کم سن و سال بودم که با خانواده ریاحی آشنایی خانوادگی پیدا کردیم. این افتخار نصیبم شد که در فیلم «خشم کولی» با ایشان همکاری داشتم. شهلا ریاحی از بزرگان تئاتر و سینما و اولین زن کارگردان سینمای ایران بود و ارزش و جایگاه بالایی در هنر سرزمین ما دارد. شاهد بودیم که همه رسانه های فراسی زبان چگونه یاد او را گرامی داشتند. من در مقابل این هنرمند بزرگ سر تعظیم فرود می آورم و می دانم با آن روح بلند و مهربانی که نسبت به همه به ویژه به من و خانواده بنائی داشت اکنون ما را نظاره گر است. من همواره او را دوست داشته ام و دوستش خواهم داشت.

کامران قدکچیان کارگردان سینما در بخش بعدی این مراسم در سخنانی گفت: این بانوی عزیز محرم خانه های همه ما بود و حقیقتاً عضوی از خانواده همه ما شده بود. آدم ها همه یک جور به دنیا می آیند ولی همه یک جور از دنیا نمی روند و توشه ای که از خود به جا می گذارند کارنامه ماندگاری شان می شود. به نظرم نمی رسد که ما داریم شهلا ریاحی را بدرقه می کنیم که برود؛ او رفتنی نیست و ماندنی است. همیشه در قلب ما خواهد بود و خاطراتش با ما باقی خواهد ماند. غیر از اینکه او اولین کارگردان زن سینمای ایران بود، در خیلی از موارد دیگر نیز اولین بود. اولین بانویی بود که شجاعت به خرج داد و روی سن تئاتر رفت. اولین بانویی بود که وارد سینما شد و مورد استقبال قرار گرفت. او به لحاظ خانوادگی کاملاً با اخلاق زندگی کرد. همسر او انسانی فرهیخته و فرهنگی بود و یکی از افتخارات زندگی من این است که شانس این را داشتم که عضوی از خانواده ایشان باشم و افتخار می کنم که خواهرزاده شهلا ریاحی هستم. تصور من این است که اکنون پیکر او را به امانت می گذاریم ولی خود ایشان را همیشه در خانواده و جامعه هنری حفظ خواهیم کرد.

محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینمای ایران نیز در بخش بعدی این مراسم گفت: متاسفم که برای بدرقه چنین بانوی بزرگی مراسمی چنین مختصر را شاهد هستیم. انتظار من بسیار بیش از این ها بود که شاید علتش مسائل دیگری بوده است. ولی به هر حال انتظار این بود برای کسی که همانطور که اشاره شد در بسیاری از زمینه ها اولین بود و کسی که حقیقتاً الگوی اخلاق، کار حرفه ای و اثر گذار در تئاتر و سینما بود می بایست بیش از این ها مورد توجه قرار می گرفت. خانم بنائی به توجه رسانه های فارسی زبان خارج از کشور به درگذشت این هنرمند اشاره کردند، ولی آنچه که من دیدم متاسفانه رسانه های داخلی جق مطلب را ادا نکردند. من امید این را دارم که این خط کشی ها و این فاصله گذاری ها در جامعه ما از بین برود و با هم کمی مهربان تر باشیم و واقعیت ها را بهتر ببینیم و به آن ها ارج بگذاریم. آنچه که ماندگار است اول آثار و رفتار آدم ها است و این رفتاردر مورد مسئولین هم به یاد می ماند و به جا می ماند؛ و خوب است که آن ها هم توجهی به این مسائل نشان دهند. در مورد شهلا ریاحی فکر می کنم یک تحقیق و گزارش مفصل تری باید مکتوب شود و به تصویر دربیاید. چرا که زندگی او می تواند الگو باشد برای تمام آن هایی که دوست دارند در زمینه های هنری فعالیت کنند. شهلا ریاحی بسیار با جدیت و بی حاشیه کار کرد و به همه آن هایی که با او همکاری داشتند انرژی مثبت بسیاری می داد. امیدوارم افرادی که برای سینما و تئاتر این سرزمین زحمت کشیده اند، اجرشان زایل نشود.

ایرج راد بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون سخنران بعدی مراسم نشییع پیکر زنده یاد شهلا ریاحی در بخشی دیگر از این مراسم گفت:  شهلا ریاحی هنرمند عزیز و بزرگواری بود که سال های سال برای هنر این مملکت زحمت کشید؛ چهدر عرصه تئاتر و چه در سینما و چه در عرصه آثار تصویری در تلویزیون. خانم شهلا ریاحی حق بزرگی به گردن همه کسانی که در عرصه هنرهای نمایشی کار می کنند دارد؛ به عنوان زنی که شایسته بود، زنی که توانمند بود و زنی که در تاریخ هنرهای نمایشی این مملکت یادش گرامی و جاودان خواهد بود. جوانانی که امروز در این زمینه فعالیت می کنند باید سپاسگذار بزرگانی چون خانم شهلا ریاحی باشند که راه را آماده کرد و صاف کرد و امکاناتی را در بدترین شرایط ممکن فراهم کرد و توانست این راه را در تمام زندگی اش ادامه دهد که امروز به دست شما سپرده شد. به دست شما عزیزانی که در این زمینه فعال هستید و کار می کنید و می خواهید این کار را ادامه دهید. گرچه همواره با مشکلات عظیم و عدیده ای در مسیر فعالیت در هنرهای نمایشی به خصوص در زمینه تئاتر با آن روبه رو هستید، ولی همواره عزیزانی که علاقه مند و عاشق فرهنگ و هنر این مملکت هستند با تمام این مشکلات می سازند و سعی بر این دارند که خدمتگذار فرهنگ کشور باشند و بتوانند در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری تاثیرگذار باشند. شهلا ریاحی با کارهای ارجمندی که صورت داده همواره در تاریخ هنرهای نمایشی این مملکت خواهد ماند و جای ویژه ای خواهد داشت. همه کسانی که با آثار او آشنایی دارند هرگز فراموشش نخواهند کرد. جوانانی که امروز در این زمینه فعال هستند باید سپاسگذار بزرگانی باشند که همواره با زحمات فراوانشان زنده خواهند بود. شاید از پیشکسوتان هنرهای نمایشی ما متاسفانه چند نفری بیشتر باقی نمانده باشند که امیدوارم عمر طولانی داشته باشند و سایه شان بر سر همه ما باشد. برایشان آروزی سلامتی دارم و امیدوارم با آن عزت نفس و روی خوشی که همواره داشته اند، بتوانیم راهروان ارزنده ای برایشان باشیم و جوانان ما هم بتوانند این راه را ادامه دهند.

حمید قدکچیان صدابردار و تدوینگر سینما نیز در سخنانی کوتاه در ادامه این مراسم گفت: خان شهلا ریاحی جمله قشنگی داشتند که می گفتند؛ « مردم با صدای ما می خوابیدند و با صدای ما زا خواب بیدار می شدند». می دانیم که قبل زا اینکه سینما و تئاتر جایش را در میان ما باز کند، این رادیو بود که با مردم مانوس بود و  با صدای این عزیزان مردم زندگی می کردند.

مهوش اسدیان ، عروس شهلا ریاحی و همسر منوچهر ریاحی نیز با یادی از ریاحی گفت: همه او را با چشمان زیبا می‌شناسند اما روح والای او زیباتر از زیبایی ظاهری‌اش بود و همه این را می‌دانند. او گوهر بی بدیلی بود و از شما ممنونم که برای بدرقه‌اش به خانه ابدی به اینجا آمدید. او علاقه عجیبی به خانواده‌اش داشت و این را کسانی می‌دانند که از نزدیک با وی رفت ‌و آمد داشتند. حتی زمانیکه اولین نوه‌اش به دنیا آمد تا دو سال کار نکرد، همچنین حسادت و کینه نداشت و الگویی برای همه ما بود.

«منوچهر ریاحی» پسر «شهلا ریاحی» نیز در ادامه گفت: اینکه تا الان تحصیلات عالیه‌ای دارم مدیون زحمات مادرم هستم که هر ماه برایم پول می‌فرستاد. می‌خواستم از ارگان‌هایی گلایه کنم، اما همسرم گفت اخلاق مادر را ادامه بده و گلایه نکن. مادرم با مدرک سیکل سه سال دوره تجربی بازیگری را گذراند و صدها تئاتر و فیلم و ... را اغلب در نقش اول بازی کرد. خواهرم پریچهر ۵ سال پیش فوت شد و مادرم چون آلزایمر داشت متوجه نشد و چقدر خوب بود که متوجه نشد دخترش را از دست داده است. در فیلم‌ها و سریال‌ها از سرای سالمندان غول ساختند و معتقدم سرای سالمندان خیلی بهتر از من به مادر رسیدگی کردند. ما ۵۳ پرستار در منزل برای مادرم گرفتیم که اصلا رسیدگی خانه سالمندان را نداشتند. متاسفانه برخی از اعضای خانواده‌ام مثل خواهرم و فرزندانم نتوانستند به این مراسم بیایند و قرار است در مراسم ختم حضور داشته باشند. تنها گلایه‌ای که دارم این است که صداوسیما هیچ حالی از مادرم نپرسید.

منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما دیگر سخنران این مراسم بود. او در سخنانی کوتاه گفت: من می‌دانم که منوچهر ریاحی برای مادرش چه زحمت‌هایی کشیده است. یادتان باشد که امروز روزی است از روزهای خداوند و در این فضای ویژه خانم ریاحی به عنوان باز کننده مسیر برای خیلی افراد تلاش کردند و با اخلاق خوبش در هنر این کشور حضور داشت و همین یک بهانه است که احترام او را تا ابد نگه داریم.

گفتنی است؛ به دنبال سخنان حاضرین،  پیکر زنده یاد شهلا ریاحی به سوی آرامگاه ابدی اش بدرقه شد.

 




نظرات کاربران