در حال بارگذاری ...
تاجبخش فنائیان در گفت‌وگو با ایران تئاتر

سردار انسانی حقیقی و مسلمانی به معنای واقعی کلمه بود

تاجبخش فنائیان در گفت‌وگو با ایران تئاتر در واکنش به فقدان سردار قاسم سلیمانی گفت: سردار سلیمانی پیش از آن که شخصیتی نظامی باشد، شخصیتی انسانی و و به معنای واقعی کلمه یک مسلمان بود.

تاجبخش فنائیان کارگردان و مدرس تئاتر به دنبال شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و در واکنش به فقدان این شخصیت برجسته به ایران تئاتر گفت: سردار سلیمانی پیش از آن که شخصیتی نظامی باشد، شخصیتی انسانی و و به معنای واقعی کلمه یک مسلمان بود. نشانه های بارز این ویژگی ها در لحن صحبت کردن، طرز نگاه و رفتار و حتی در نحوه لباس پوشیدنش جلوه گر بود. او حقیقتاً عاشق شهادت بود و این تمنای او چنان صادقانه و از صمیم قلب بود که برای همه قابل درک و دریافت به نظر می رسید.به همین دلیل است که شاهد هستیم مردم چگونه در سفر آخرتش به بدرقه پیکر او می شتابند. تبلور عملی ویژگی های سردار سلیمانی شاید پیش و بیش از همه در دفاع از کشور و جنگ با داعش به عنوان کثیف ترین، شریرترین و خونخوارترین ماموران آمریکا در منطقه متبلور می شد. او در حقیقت شخصیتی عادی بود؛ یعنی یک انسان واقعی. در واقع این ما هستیم که از عادی بودن به دور هستیم و عادی بودن او به این معنی است که  در پیشگاه خداوند، خود را کمترین می دید.

این کارگردان پیشکسوت و شناخته شده تئاتر در ادامه سخنانش بیان کرد: تاثیری که عملکرد سردار سلیمانی به عنوان یک شخصیت برجسته در خاورمیانه و شاید در جامعه بشری از خود بر جای گذاشته امروز کاملاً مشهود است و به این ترتیب شناختن طریقی که او در آن گام بر می داشت دور از دسترس نخواهد بود. من می گویم جهان هم باید از عاقبت ترور این شخصیت برجسته بترسد؛ و از سوی دیگر از این رویداد با همه تلخی و ناگواری شادمان نیز باشد. باید از این اتفاق ترسید اگر نگاهمان دنیایی باشد چرا که باید نگران باشیم که جهان از تکانه های این رویداد تلخ تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر می شود شادمان بود که این جهان پر از دروغ، جنایت و وحشی گری به دنبال این واقعه تلخ تکانی بخورد و بابت تغییر و تحولی که به دنبال این شهادت ها محتمل می نماید شادمان باشد.   

این مدرس برجسته تئاتر در بخش پایانی سخنانش نیز در خصوص لزوم شناخت و زنده نگهداشتن طریق و شیوه سلوک بزرگمردانی چون سردار قاسم سلیمانی اظهار کرد: پرداختن به شخصیت و سلوک سردار سلیمانی به ویژه در نگاه فرهنگی و تولید اثر با محوریت این شخصیت بزرگ هم آسان و در عین حال بسیار دشوار خواهد بود. ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی کاملاً این قابلیت را دارد که در قالب سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی، تئاتر، شعر، نگارگری و حتی موسیقی بازآفرینی شود؛ منتها چنین اقدامی مشروط به این خواهد بود که آدمی به طمعی به سراغ تولید آثار هنری بر پایه شخصیت این بزرگمرد نرود. معمولاً ما با انگیزه های شخصی و به دنبال کسب اعتبار یا مواردی از این دست است که به سراغ چنین سوژه هایی می رویم و در حقیقت در سایه اعتبار و جایگاه چنین شخصیت هایی در فکر کسب وجهه برای خودمان هستیم. کافی است چنین انگیزه های پیش پا افتاده و ناصواب را در تولید اثر هنری و توسل منفعت طلبانه به چنین سوزه هایی را کنار بگذاریم؛ آن وقت خواهد بود که خواهیم توانست ویژگی ها و ارزش های حقیقی شخصیتی چون سردار قاسم سلیمانی را به درستی در آثار هنری متبلور کنیم.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران