در حال بارگذاری ...
یادداشت مشترک دبیر و قائم‌مقام جشنواره به بهانه انتشار دومین فراخوان جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش

خلق یک جشنواره مستقل تئاتری در جزیره کیش

ایران تئاتر:خلق یک جشنواره مستقل تئاتری در جزیره کیش محصول درک مشترک ما از ضرورت اجرای آن بود و استمرار آن، حاصل هدف مشترکمان در پیش‌روی به سوی چشم اندازهایی است که دنبال می‌کنیم یعنی؛ برداشتن گامی هرچند کوچک در تعالی فرهنگ و هنر، بینش، نشاط و اقتصاد جزیره کیش و همچنین هدایت چرخه تولید و اقتصاد موجود درجزیره آزاد کیش به پیکره تئاتر در سراسر کشور.

ما تئاتر و هنرهای اجرایی_نمایشی را در قالب یک جشنواره محیطی مستقل و آزاد به دور از سیاست‌های تحمیلی نهادهای دولتی در گروه تئاتر جزیره (به سرپرستی عباس نجاری) تعریف کردیم. گروه تئاتر جزیره که قریب به یک دهه فعالیت مستمر دارد سعی بر آن داشت تا هنرهای نمایشی کیش را از بستر جُنگ ها و شوهای شبانه خارج و به سمت تئاتر سوق دهد. هویت بخشی به نمایش های کافه‌ای و ساحلی و حمایت از آثار هنرمندانِ تئاتر تجربی و پیش‌رو محصول همین نگرش بود.

در نخستین دوره‌ی جشنواره (آبان ۹۷) حسبِ شرایط آن زمان، در مدتی کمتر از یک ماه فراخوان منتشر و جشنواره به لطف پروردگار و همراهی دلسوزان عرصه تئاتر و حمایت مستقیم سازمان منطقه آزاد کیش با شرایطی مطلوب و رضایت حداکثری جامعه تئاتری به پایان رسید.

بر آن شدیم تا در دومین دوره جشنواره با تغییرات ساختاری و محتوایی جشنواره‌ را بزرگ‌تر و غنی‌تر کنیم. هرچند هزینه های گزاف برپایی چنین رویداد ملی در جزیره همچون تامین بلیت پرواز گروهها و هتل و خوراک و جوایز و حق‌الزحمه ها و چه و چه در شرایط کنونی کشور سخت است اما ما با کار بیشتر و بررسی راهکارهای متعدد پیش بینی می‌کنیم در دومین دوره جشنواره رشد کمی و کیفی قابل توجهی داشته باشیم. ناگفته نماند که در این میان مرکز هنرهای نمایشی به عنوان متولی اصلی تئاتر می‌تواند غیر از ارسال انرژی مثبت و آرزوی موفقیت همکاری بیشتری با ما داشته باشد.

دبیرخانه جشنواره در این دوره که پس از جشنواره تئاتر فجر برگزار خواهد شد به دو بخش مسابقه‌ی نمایش های کافه‌ای و مسابقه‌ی نمایش‌های ساحلی بخش سوم مسابقه‌ی طرح‌ها و ایده‌ها‌ی نمایشی مکتوب را افزوده و تا الان مورد استقبال بسیاری از متقاضیان قرار گرفته است. در این بخش هنرمندان تئاتر طرح‌ها و ایده های نمایشی خود را برای اجرا در دو فضای کافه و ساحل در کمتر از هشت صفحه مکتوب می‌کنند و مورد ارزیابی جشنواره قرار می‌گیرند و جشنواره میزبان برگزیدگان این بخش می‌باشد و پس از ارائه شفاهی طرح توسط مولف آن جوایز جشنواره به منتخبین اهدا خواهد شد.

یکی از چشم اندازهای ما در آینده نزدیک برگزاری جشنواره به صورت بین المللی‌ست و از الان در حال رای‌زنی های لازم و ایجاد زیرساخت هایی هستیم که سال آینده جشنواره را بین المللی برگزار کنیم چرا که معتقدیم جزیره کیش با توجه به سطح بالای فرهنگ شهر نشینی خود و داشتن ویژگی‌های مهم جغرافیایی، زیست محیطی، اقتصادی، گردشگری و سیاسیِ مناسب می‌تواند مرکز مهم رویدادهای بین المللی در عرصه فرهنگ و هنر باشد.

در گام‌های بعدتر به فکر تغییرات مفصل تر جهت ارتقا و بزرگ‌تر شدن جشنواره خواهیم بود.

در پایان سخن از خانواده بزرگ تئاتر در سراسر ایران که شامل هنرمندان فعال این عرصه می‌شود بخاطر استقبال و همراهیشان صمیمانه تشکر می‌کنیم.

 

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خوشنود باشی و ما رستگار

 

عباس نجاری _ عبدالرضا شیبانی




نظرات کاربران (2)