در حال بارگذاری ...
در دومین نشست «کتاب نو» در تئاتر شهر

یک کتاب تازه در حوزه جامعه شناسی تئاتر بررسی می‌شود

دومین نشست از رویدادهای رونمایی کتاب های تازه طبع شده در حوزهٔ تئاتر با عنوان «کتاب نو» مجموعهٔ تئاترشهر روز چهارشنبه بیست و پنجم دی ماه در تالار مشاهیر برگزار می شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، چهارشنبه بیست و پنجم دی ماه دومین نشست «کتاب نو» به بررسی کتاب «تئاتر (و) جامعه (و) تئاتر»(نشر نو) اختصاص دارد.
«کتاب نو» عنوان نشست هایی است که به ابتکار مجموعهٔ تئاترشهر و با همکاری ناشران فعال این حوزه برای رونمایی و معرفی آثار طبع یافته برگزار می شود. پس از رونمایی از نمایشنامه های ایرانی جدید نشر نیماژ، دومین نشست رونمایی از این سلسله به بررسی کتاب «تئاتر (و) جامعه (و) تئاتر»(نشر نو) که به کوشش رضا کوچک زاده گردآوری شده اختصاص دارد.
در این نشست که اجرای آن بر عهده اصغر نوری از مترجمان کتاب است، نعمت‌اللـه فاضلی (استاد انسان‌شناسی فرهنگی و جامعه‌شناس هنری)، فرهاد مهندس‌پور (کارگردان و استاد دانشگاه)، اعظم راودراد (جامعه‌شناس و سردبیر مجلهٔ جامعه‌شناسی هنر و ادبیات)، شهرام گیل‌آبادی (مدرس، مدیرعامل خانه تئاتر و کارگردان)، سعید اسدی (مدرس دانشگاه، مدیر مجموعه تئاتر شهر و از پژوهش‌گران کتاب) و رضا کوچک زاده (پژوهشگر، کارگردان و پدیدآورنده کتاب) حضور خواهد داشت.
این نشست که به همت مجموعهٔ تئاتر شهر و با همکاری «نشر نو» در قالب برنامهٔ «کتاب نو» برگزار می‌شود، با گفت‌وگوی مخاطبان و پدیدآوران نیز همراه خواهد بود. بر مبنای اطلاعاتی که ناشر در اختیار مجموعهٔ تئاترشهر قرار داده است عناوین موجود در این کتاب عبارتند از: «تئاترستیزی افلاطون»/ علی قلی‌پور، «پیوستگی دوسویهٔ نمایش‌های سنتی ایران با جامعهٔ ایرانی»/ رضا کوچک‌زاده، «در تماشاخانه چه می‌گذرد؟ [جست‌وجویی در تبیین لحظهٔ رخ‌داد تئاتری در ایران]»/ امیر خراسانی، «ناممکن بودن تئاتر خیابانی در ایران»/ رضا سرور، «درآمدی بر تحلیل پیدایش زیرمیدان موج نو تئاتر ایران در دهه‌های سی و چهل خورشیدی»/ سعید اسدی، «دموکراتیزاسیون یا دموکراسی فرهنگی؟»/ سارا شریعتی و فاطمه پدرام، «نمایش مدرسه‌ای و جامعه‌پذیری کودکان و نوجوانان»/ سیدحسین فدایی‌حسین از جمله نوشتارهای گنجانده شده در کتاب «تئاتر (و) جامعه (و) تئاتر» است. «کتاب «تئاتر و جامعه» همچنین دو پیوست زیر را شامل می‌شود.
پیوندان یک؛ نگرش‌های دیگران: «خاستگاه انسان‌شناسی تئاتر» یوجینیو باربا/ برگردان رضا سرور، «چرا می‌خندند؟ (روی‌کردی دوسویه به شوخی در نمایش بداهه‌پرداز سنتی ایران؛ اجرا و تأثیراتش)» ویلیام بیمن/ برگردان سعید آقایی، «اندیشه‌های اجتماعی برشت و گروه نان و عروسک» سی دبلیو بیگزبی/ برگردان مسعود نجفی، «کاندومبلهٔ برزیلی» ژان دووینو/ برگردان سپیده پارساپژوه، «ما این‌جاییم [تئاتر اجتماعی و پرسش‌هایی بحث‌انگیز دربارهٔ گسترش آن]» گویی‌یلمو اسکی‌نینا/ برگردان مهدی فیضی، «تئاتر آکواریوم یا تئاتر متعهد دانشگاهی» اِولین ارتل/ برگردان اصغر نوری و «چرا تئاتر اجتماعی؟»/ ریچارد شکنر و جیمز تامپسون/ برگردان سکینه عرب‌نژاد.
پیوندان دو (گفت‌وگو): «تئاتر نمی‌تواند اجتماعی نباشد! [گفت‌وگو با فرهاد مهندس‌پور]» رضا کوچک‌زاده، «تئاتر به مثابهٔ فضای زیستن [گفت‌وگو با روبرتو چولی]» زهرا ایپسیروگلو/ برگردان خسرو محمودی، «تئاتر و حل مشکلات آسیب‌دیدگان اجتماعی [گفت‌وگو با آگوستو بوآل]» داگلاس ال. پترسون و مارک وینبرگ/ برگردان حسین شاکری.
این نشست ساعت 18:30 روز چهارشنبه 25 دی‌ماه در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار خواهد شد و با توجه به هماهنگی های انجام شده توسط مجموعهٔ تئاترشهر مقرر شده است حضار و علاقه‌مندان بتوانند کتاب‌های تئاتری نشر نو را با تخفیف خریداری کنند.
شایان ذکر است تمامی ناشرین فعال در حوزهٔ تئاتر می توانند با مراجعه به فراخوان «کتاب نو» و توجه به شرایط مندرج در آن از جمله اهدای 4 نسخه از هر کتاب رونمایی شده به تئاتر شهر درخواست حضور در این رویدادها را داشته باشند.




نظرات کاربران