در حال بارگذاری ...
در نقد و بررسی نمایش فرانکنشتاین مطرح شد

دست‌پر کسانی که رمان را خوانده‌اند

نمایش فرانکیشتاین که این روزها در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه است در عمارت هنری تو با حضور ایمان افشاریان کارگردان، محمدحسن خدایی منتقد، مهام میقانی منتقد، پرویز نشاط مجری، عوامل نمایش و جمعی از مخاطبان برگزار و روند نگارش، تمرین و اجرا بررسی شد.

به گزارش ایران تئاتر نشاط با این سؤال که چرا به سراغ اقتباس رفتید جلسه را شروع کرد. ایمان افشاریان در پاسخ گفت به سراغ ادبیات معروف جهان رفتن برایم جالب است و قبلاً نیز یک تجربه در این زمینه (جنایات و مکافات) داشتم. مهدی پاکدل پیشنهاد خواندن رمان فرانکنشتاین را داد که بررسی کنم آیا می‌شود کاری بر اساس آن انجام داد یا خیر
وی ادامه داد تا مدت‌ها دنبال فایل صوتی رمان بودم که بتوانم با شنیدن مکرر به آنچه که دغدغه من است برسم. مادرم بانو سعیدی رمان را برایم صوتی کرد ند. شنیدن رمان بصورت صوتی کمک می کند تا بتوانم تصویر سازی انجام دهم.
نسخه اولیه که نوشتم عاری از هرگونه صحنه یا دیالوگ بود. از اواسط تیرماه تمرین را با ملوان ها و... کم کم شروع کردیم تا توانستیم 6 کاراکتر اصلی را ایجاد کنیم. ذهنیت من این بود بدون تقدم و تاخر بتوانم بهم ریختگی را کشف که تماشاگر هم خود بتواند آن را پیدا کند.
افشاریان ادامه داد روایت قصه به لحاظ فرم و اجرایی همان چیزی بود که ذهنیت من است.
نشاط از خدایی پرسید آیا شما در کار این ایده را دیدید؟ خدایی گفت به خاطر اینکه نمایش شباهت به رمان دارد در آن با مفاهیم معنوی ...سر کار داریم که ما می توانیم نقبی به مری شلی و جهانی که در آن زیست می کند بزنیم. اجرای نمایش فرانکنشتاین برای کسانی که رمان را نخواند گنگ خواهد بود. خود من دفعه دوم بعد از خواندن رمان که نمایش را دیدم کم کم متوجه فضای بین ملوان ها و گرگ ها شدم به نظر من با اجرایی طرف هستیم که مخاطبانی که رمان را خوانده‌اند دست‌پرتری در پایان نمایش دارند.
در نمایش وجوه سیاسی کنار گذاشته شده و بیشتر بخش الهیات مهم گردیده است.
خدایی ادامه داد نمایش کمی مقهور تصاویرکه می سازد می‌شود مثلا دریای که اسیر یخ است و ما بیشتر در این فضای یخ زده می مانیم.
مهام میقانی گفت: فرانکنشتاین رمان بسیار محبوبی است و نویسنده آن زمان خلق این اثر تنها 23 سال سن داشته. در قرن نوزدهم در حوزه کشورهای انگلیسی زبان. این رمان در صد سال اخیر یکی از پنج اثر کلاسیک که مورد توجه کسانی که در هنرهای نمایشی فعالیت می کنند بوده است و نمایش فرانکنشتاین ایمان افشاریان یک اقتباس کلاسیک و دقیق از رمان است؛ و اساسا تئاتر موزیکال شعر نیست. گروه همسرایان در هر نمایشی آن را به موزیکال تبدیل می کند که در اثر افشاریان ملوان ها و گرگ ها بودند. میقانی گفت: آخرین اجرا از فرانکنشتاین متعلق به نیک ایر بود که ایشان باربران اسکله را گروه همسرایان خود قرار داد.
افشاریان در ادامه گفت در هر اجرایی موسیقی می تواند در انتقال مفهوم بسیار کمک کند و مفهوم مد نظرم را علاقمند بودم بدین شکل با همسرایان منتقل و انرژی را دوباره مثل خون پمپاژ کنم و در جواب نشاط که گفت پس بسان یک چسب استفاده کردید؟ پاسخ داد بله
خدایی در مورد اجرا و وفاداری به رمان گفت: فرم بازی در نمایش فرانکنشتاین یکجور است مانند بابک حمیدیان در جنایات و مکافات که رنج می کشید. به نظرم ایمان افشاریان نیاز دارد یک نمایش نامه نویس کنار خود داشته باشد در نمایش رابطه بین خالق و مخلوق بوجود نمی آید افشاریان عاشق اجراست و زیبا بودن تصاویر برای ایشان مهم است به اصطلاح مقهور تصاویر است و به شکل فرمال هم نتوانسته یک هیولا بسازد. خدایی در ادامه گفت در خصوص صحنه، صحنه تلاش می کند که فضای هراس را با در یخ ماندن منتقل کند ولی هیچ فرقی بین ماندن در جنگل و دریا و...نیست؛ و کارگردان در تلاش است به رمان وفادار بماند ولی در اجرا اینطور نیست.
افشاریان پاسخ داد تصویر زیبا دغدغه اولیه من نبوده نگاه میکردم ببینم کنش صحنه چیست و بر اساس آن تصمیم می گرفتم و جا دارد که بیان کنم اصولا وقتی نقش را می نویسم برای همان بازیگری که قرار است بازی کند می نویسم. افشاریان در خصوص وفاداری به متن بیان کرد قرار نبود وفادر باشم. اصول اقتباس، برداشتی از موضوع می کنید من هم براساس شالوده فرانکنشتاین آنچه را که دوست داشتم پررنگ باشد نوشتم و قصدم این بود به عنوان یک چیز بکر به سراغش بروم. حتی به سراغ یوتیوب و... برای دیدن آخرین اقتباس نرفتم که تحت تاثیر قرار نگیرم و برایم مهم است مسولیت چیزی را که خلق کردم بپذیرم.
نشاط در پایان بیان کرد: در خصوص بومی سازی وقتی این اتفاق بیفتد مجبوریم جوابگوی فرهنگ و مردم خود باشیم.




نظرات کاربران