در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با ایران تئاتر اعلام شد

جواد انصافی و اجرای نوروزی «ننه سرما» در تئاتر کانون

جواد انصافی بازیگر و کارگردان شناخته شده نمایش‌های سنتی در گفت‌وگو با ایران تئاتر از اجرای نوروزی نمایشی بر اساس داستانی برگرفته از فرهنگ عامه خبر داد.

جواد انصافی در گفت‌وگو با ایران تئاتر در خصوص فعالیت‌های اخیر خود گفت : قرار است اسفند و فروردین ماه  اجرای نوروزی نمایش «ننه سرما»  را  بر اساس نمایشنامه ای از خودم  با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در پارک لاله روی صحنه ببرم. 

این بازیگر وکارگردان  نمایش‌های سنتی با اشاره به پژوهش‌های مفصلی که درباره نوروز صورت داده بیان کرد: این پژوهش‌ها  حدود 5 سال طول کشید و طی آن به خیلی از شهرهای ایران، همچنین کشورهای همسایه مثل تاجیکستان، ازبکستان و آذربایجان یعنی کشورهایی که عضو اکو هستند و نوروز را جشن می‌گیرند، سفر کردم  و با خیلی از موضوعات مشترک حتی در حوزه علم  مواجه شدم. نمایشنامه «ننه سرما» را نیز به دنبال این تحقیقات و بر اساس روایت‌های عامیانه و فولکور این پهنه فرهنگی نوشتم. این نمایشنامه داستان  ننه سرما را روایت می‌کند که وقتی مشغو ل جارو کردن خانه است خوابش می‌گیرد و عمو نوروز می‌آید و هدیه ای را برای او می‌گذارد و می‌رود. در نمایشنامه ما کودکی می‌گوید؛ «به چه دلیل ننه سرما را بیدار نمی‌کنید» و بعد در ذهنش می‌خواهد ننه سرما بیدار شده  و متوجه عمونوروز بشود. اما عمو نوروز و حاجی فیروز معتقد هستند که باید ساختار داستان ثابت باقی بماند و ممکن است اگر ننه سرما بیدار شود، اتفاقاتی برایش رخ بدهد و از دست برود. کودک همچنان  اصرار به بیدار کردن ننه سرما دارد و در نهایت عمو نوروز قول می‌دهد که  به کمک بچه‌ها  ننه سرما را بیدار کند که در ادامه نمایش شاهد اتفاقاتی تازه خواهیم بود.

این بازیگر شناخته شده تئاتر و تلویزیون در باره روند آماده سازی این نمایش گفت:  جلسات  تمرین از سه هفته پیش شروع شده و این نمایش قرار است از 8 اسفند تا پایان فرودین ماه روی صحنه برود. فرزندم امیر حسین انصافی مشغول ساخت آهنگ‌ها و موسیقی نمایش است و همسرم فروغ یزدان که نقش ننه سرما را بازی می‌کند در  تحقیق و پژوهش این اثر هم  کمک‌های زیادی به من کرده است. درکنار بازیگران نمایش تعدادی عروسک هم داریم که به صورت تن پوش توسط بازیگران بازی می‌شوند. در این نمایش اشاراتی هم به نوروزخوان های مختلف سراسر کشور مثل تکم چی های آذربایجان و یا مازندران  می‌شود و تمام اشعار نوروزخوانی ها با ریتم خاص به فارسی ترجمه و خوانده می‌شود. اجرای این نمایش با حمایت‌های امیر مشهدی عباس میسر شد و خوشحالم از اینکه فرصت ارائه نمایشی نوروزی برای مخاطبان دست داده است.

این هنرمند همچنین در خصوص علاقه و توجهش به نمایش‌های سنتی گفت: نمایش‌های سنتی برگرفته از فرهنگ، آئین و بوم ایرانیان است و مردم به این نمایش‌ها علاقه دارند؛ زیرا در واقع این درد دل‌ها و حرف‌های مردم  است که از زبان  شخصیت‌های نمایش‌های سنتی مطرح می‌شود . نکته مهم در این گونه نمایش‌ها  ساده گویی و پرهیز از استعاره گویی و در لفافه حرف زدن است. برای نمونه شخصیت سیاه در نمایش سنتی خیلی ساده و صریح می‌گوید که مثلاً فلان چیز گران شده و یا فلان اتفاق در جامعه رخ داده یا فلان شخص در کارش کوتاهی کرده  که در نهایت یک جور نگاه نقادانه را در نمایش‌های سنتی جاری می‌کند.

گفتنی است؛ جواد انصافی ، حمید رئوف تبار، فروغ یزدان ، رضا معراجی، امیر محمد انصافی ، امیر حسین انصافی ، نیلوفر سیاری ، تینا نوروزی ، مرضیه محمدی و هانیه رهگذر در نمایش «ننه سرما» به نویسندگی و کارگردانی جواد انصافی ایفای نقش می‌کنند. موسیقی این اثر را امیر حسین انصافی تهیه کرده و امیر حسین انصافی، حسن مصطفی پور و باربان اهورا گروه نوازندگان را تشکیل می‌دهند. طراحی و دوخت لباس نمایش نیز بر عهده  فروغ یزدان عاشوری است. همچنین حامد نصر آبادیان طراح حرکت و هوشنگ عشرتی مدیر تولید نمایش «ننه سرما» هستند.

در کارنامه هنری جواد انصافی علاوه بر بازی در آثاری چون «از پا نیفتاده» نوشته غلامحسین ساعدی به کارگردانی غلامرضا عزیزی، کارگردانی و بازی در نمایش‌های «ماغ» ، «صفر و حضر»، «مشکل آپارتمان»، « صندوق»، «شهر وارونه» و «جلسه مهم» نیز دیده می‌شود. او همچنین در عرصه تلویزیون  در سریال «میوه ممنوعه» به کارگرانی حسن فتحی، همچنین میان پرده‌های « عبدلی و میرزا » به ایفای نقش پرداخته است. اغلب مخاطبان تلویزیون هم انصافی را در نقش سیاه و یا شاگرد اوستای برنامه طنز «اوستا و عبدلی» در دهه‌های شصت و هفتاد به خاطر می‌آورند. 

 

 

 




مطالب مرتبط

امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر
امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر

امیرحسین انصافی نویسنده و کارگردان نمایش «هر روز نوروزه» می‌گوید پدر (جواد انصافی) به‌عنوان شخصیت عمو نوروز در نمایش بسیار تاثیرگذار است. نوع تیپی که او در این اجرا دارد با همه اجراهایی که تاکنون داشته‌ است، متفاوت است و به صورت فیزیکی در این نمایش حضور ندارد بلکه با کمک هوش ...

|

کارگردان‌های نمایش‌های بزرگ‌سال عروسکی از دغدغه‌های‌شان گفتند

نمایش بزرگ‌سال عروسکی، نمایشی حرفه‌ای با ابزار عروسک است
کارگردان‌های نمایش‌های بزرگ‌سال عروسکی از دغدغه‌های‌شان گفتند

نمایش بزرگ‌سال عروسکی، نمایشی حرفه‌ای با ابزار عروسک است

کارگردانان سه نمایش «مامان»، «دویست‌وهشتادمین شب سال» و «مَثلث» بر این باورند که نمایش بزرگ‌سال عروسکی، نمایشی حرفه‌ای با ابزار عروسک است که باید مثل دیگر آثار دیده شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

|

نظرات کاربران