در حال بارگذاری ...

جلسه مطبوعاتی جشن خانه تئاتر

جلسه مطبوعاتی پیرامون جشن خانه تئاتر با عنوان”روز جهانی تئاتر” با حضور عزت‌الله انتظامی، ایرج راد و بهروز غریب‌پور و جمعی از خبرنگاران امروز چهارم اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان برگزار شد.

گلی مقایسه: جلسه مطبوعاتی پیرامون جشن خانه تئاتر با عنوان”روز جهانی تئاتر” با حضور عزت‌الله انتظامی، ایرج راد و بهروز غریب‌پور و جمعی از خبرنگاران امروز چهارم اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان برگزار شد.
”جشن روز جهانی تئاتر” امسال برای دومین بار با حضور هنرمندان، اهالی تئاتر و علاقه‌مندان از دهم تا شانزدهم اردیبهشت ماه در محل خانه هنرمندان برگزار می‌شود.
در ابتدای جلسه، عزت‌الله انتظامی به عنوان یکی از بازیگران پیشکسوت حامی این جشن درباره مسائل و مشکلات برگزاری جشن در سال گذشته گفت:«سال گذشته با دو مسئله کمبود سالن و مشکل مالی هنرمندان روبرو بودیم که آرزو می‌کردیم در طول این یکسال این دو مسئله برطرف شود که متاسفانه چنین نشد.»
انتظامی با اشاره به جمعیت گسترده خانواده تئاتر برای برطرف کردن مسئله کمبود سالن تئاتر پیشنهاد کرد:«خانه‌های فرهنگ شهرداری با کمی مرمت و بازسازی می‌توانند سالن‌های خوبی برای به نمایش گذاشتن تئاتر شوند. نمی‌دانم این آرزوی من شدنی است یا خیر اما ما منتظر تغییرات می‌مانیم و اگر این امر اتفاق بیفتد تا حدی از مشکلات کاهش می‌یابد.»
در ادامه جلسه ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر بیان کرد:«امسال تصمیم گرفته شده یک همت جمعی داشته باشیم و یک هفته را برای تئاتر در نظر بگیریم تا همه انجمن‌ها و تشکل‌ها بتوانند در این مراسم حضور بیابند و فعالیت کنند.»
وی با بیان این که مسئله، اهمیت دادن به تئاتر به صورت ارزشی و محتوایی است، اظهار کرد:« در کنار برگزاری جشن خانه تئاتر امیدواریم هر کدام از انجمن‌ها نیازهایشان را مطرح کنند. همچنین این جشن بهانه‌ای است برای ادای احترام و قدردانی از پیشکسوتان تئاتر.»
راد ضمن بیان این که خانه تئاتر سعی دارد فعالیت‌هایش فرهنگی و اثر گذار باشد، افزود:«نباید از نظر دور داشت که جشن باید جذابیت‌های جشن را داشته باشد و در کنار آن به شناساندن هنر تئاتر بپردازیم. و اما هر کاری باید نتیجه‌ای داشته باشد و نتیجه برگزاری این جشن بیان نیازهای مادی و معنوی تئاتر است.»
پس از ایرج راد، بهروز غریب‌پور به عنوان کارگردان جشن خانه تئاتر ضمن بررسی فعالیت‌های یک سال گذشته خانه تئاتر اظهار کرد:«خانه تئاتر پس از سال‌ها تلاش توانست در یک ساختمان مجزا مستقر شود و در نتیجه ‌این استقلال فرصتی پیدا کرد تا فعالیت‌هایش را پیگیری کند و از پراکندگی بپرهیزد و جشن خانه تئاتر یکی از پیامدهای این استقلال است.»
غریب‌پور با اشاره به مخالفت‌هایی که پیرامون جشن صورت گرفته است، تاکید کرد:«به رغم مخالفت‌های بسیار برای برگزاری این جشن، خانه تئاتر توانست نظر موافق تعدادی از بزرگان تئاتر را کسب کند و هنرمندان پیشکسوت را به این تشکیلات صنفی ملحق کند.»
کارگردان جشن خانه تئاتر در ادامه افزود:«برای پرهیز از دوباره کاری و تکرار جشن‌های مختلفی چون با جشن نمایش عروسکی، جشن منتقدان و... روز جهانی تئاتر را به مدت یک هفته برگزار می‌کنیم تا تمام این جشن‌ها را پوشش دهد. همچنین امسال خانه تئاتر تصمیم گرفته است نشان شایستگی را که خود خانه طراحی کرده، به پنجاه نفر از هنرمندان اهدا کند.»
وی همچنین گفت:«امسال بودجه جشن فوق‌العاده اندک بود در نتیجه تنها گروه شهرستانی، حاضر در مراسم، گروه تئاتر خیابانی”میناب” است که در تمام هفت روز برنامه اجرا خواهد کرد.»
غریب‌پور با توضیح برنامه‌های هفت روزه جشن خانه تئاتر درباره برنامه‌های ویژه این مراسم اظهار کرد: «روز یازدهم اردیبهشت ماه پنج عنوان نمایشنامه رادیویی برگزار می‌شود تا این خانواده‌ها هم که جزئی از تئاتر هستند، توانایی‌های خود را نشان بدهند. همچنین هر روز در کنار برگزاری مراسم‌های مختلف غرفه کتاب، کالاهای فرهنگی از قبیل وسایل صحنه، طراحی و.. در فضای باز خانه هنرمندان دایر است.»
غریب‌پور در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره دعوت از مسئولین و ملحق شدن تئاتر به سازمان جهانگردی تا بخشی از گردشگری شود، گفت:« ما به دلیل کمبود فضا و کمی بودجه از مقامات دعوت رسمی نمی‌کنیم و اساساً از این قضیه پرهیز می‌کنیم. خانه تئاتر سعی کرده با دعوت از مردم جشن را مردمی‌تر کند. ما بیشتر از آنکه به دنبال جذب مقامات رسمی باشیم به دنبال جذب مردم هستیم. گلایه‌های زیادی هست که باید درباره شورای شهر و مجلس شورای اسلامی مطرح شود، مخصوصاً درباره تقلیل بودجه تئاتر به دو سوم که متاسفانه این خسارات جبران ناپذیری به بخش پژوهش تئاتر وارد می‌کند که در آینده مشخص می‌شود.»
در ادامه ایرج راد درباره رایزنی با شورای شهر برای برطرف کردن مشکل کمبود سالن نمایش توضیح داد و گفت:«متاسفانه این مسئله پس از رسیدن به نتایج مثبت، بدون هیچ واکنشی رها شد.»
عزت‌الله انتظامی در تایید حرف‌های مدیرعامل تئاتر افزود:«اقدامات زیادی صورت گرفته که به نتیجه نرسیده است. اما ای کاش سازمان‌هایی همچون شهرداری که بودجه‌اش را دارند به فرهنگ و هنر کشور بیشتر توجه کنند.»
غریب‌پور با اعلام اینکه متاسفانه شهرداری همکاری نمی‌کند از عدم همکاری و بستن سوله‌هایی ایرانشهر بر روی هنرمندان از سوی شهرداری گلایه کرد.
در پایان جلسه غریب‌پور در پاسخ به خبرنگار سایت ایران تئاتر درباره فعالیت مرکز هنرهای نمایشی و خانه تئاتر در برگزاری روز جهانی تئاتر بیان کرد:«مرکز هنرهای نمایشی به عنوان متولی کشور وظیفه قانونی و رسمی دارد تا از این سنت پیروی کند. در عین حال ما همواره از حمایت‌های مرکز برخوردار بودیم. اما وحدت این نیست که ما زیر چتر مرکز هنرهای نمایشی برویم ما جمعیت مستقل هستیم و چون غیر دولتی هستیم از آزادی عمل بیشتری برخورداریم.»
در ادامه مدیرعامل خانه تئاتر در تصدیق حرف‌های غریب‌پور اظهار کرد:«روز جهانی تئاتر هفتم فروردین ماه است که به دلیل تقارن با تعطیلات نوروزی با موافقت یونسکو با یک ماه تاخیر در ایران برگزار می‌شود، که به دلیل تقارن با ماه محرم و صفر جشن چند بار به تعویق افتاده است و این شاید همان علت عدم اتحاد بوده است طبیعتاً خانه تئاتر به دلیل استقلال می‌خواهد جشن‌اش را خودش برگزار کند با این حال مرکز هنرهای نمایشی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حامیان جشن هستند.»