در حال بارگذاری ...
...

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران حمیدرضا قنبری، کارشناس و کارگردان تئاتر با بیان این مطلب گفت: از آنجایی که کشور ما همواره با کمبود سالن و امکانات نمایشی برای اجرای صحنه مواجه بوده است، نمایشنامه‌خوانی برای علاقه‌مندان تئاتر فقط به عنوان رفع عطشی مطرح بوده اما اگر این جریان در مسیر صحیح و هدایت شده‌ای حرکت کند می‌تواند به غنای تئاتر ما کمک شایانی نماید.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران حمیدرضا قنبری، کارشناس و کارگردان تئاتر با بیان این مطلب گفت: از آنجایی که کشور ما همواره با کمبود سالن و امکانات نمایشی برای اجرای صحنه مواجه بوده است، نمایشنامه‌خوانی برای علاقه‌مندان تئاتر فقط به عنوان رفع عطشی مطرح بوده اما اگر این جریان در مسیر صحیح و هدایت شده‌ای حرکت کند می‌تواند به غنای تئاتر ما کمک شایانی نماید.

جریان نمایشنامه‌خوانی کشور هنوز درست و صحیح خود را نیافته است.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران حمیدرضا قنبری، کارشناس و کارگردان تئاتر با بیان این مطلب گفت: از آنجایی که کشور ما همواره با کمبود سالن و امکانات نمایشی برای اجرای صحنه مواجه بوده است، نمایشنامه‌خوانی برای علاقه‌مندان تئاتر فقط به عنوان رفع عطشی مطرح بوده اما اگر این جریان در مسیر صحیح و هدایت شده‌ای حرکت کند می‌تواند به غنای تئاتر ما کمک شایانی نماید.
وی که در سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌خوانی فرهنگسرای نیاوران، با کارگردانی نمایشنامه "رستگار نافرمان" حضور یافته، اظهار داشت: متأسفانه هنوز مدرسان و پیش‌کسوتان تئاتر ما در مورد نحوه اجرای نمایشنامه‌خوانی به نظر واحدی نرسیده‌اند. برخی از ایشان نمایشنامه‌خوانی را یک اجرای رادیویی صرف و برخی نیز استفاده از میزانسن و حرکت بازیگر را بلااشکل می‌دانند و معتقد هستند نمایشنامه‌خوانی می‌تواند تمرین قبل از اجرای صحنه‌ای به حساب آید، اما به راستی هدف از نمایشنامه‌خوانی چه می‌تواند باشد؟
این منتقد تئاتر ادامه داد: به نظر من نمایشنامه‌خوانی باید معرفی نمایشنامه‌ای باشد که قبلاً منتشر یا معرفی نشده است. از این رو احساس می‌کنم روخوانی نمایشنامه‌های مشهور لطفی ندارد. وقتی نمایشنامه مشهور و مطرحی مثل "هملت" که بارها و بارها به طرق مختلف اجرا شده، دیگر روخوانی آن چه لطفی می‌تواند داشته باشد.
حمیدرضا قنبری تصریح کرد: عده‌ای از نمایشنامه‌نویسان ما وجود کارگردان را در نمایشنامه‌خوانی‌ای که در جهت معرفی متن باشد، ضروری نمی‌دانند و معتقدند حضور کارگردان به روح اثری که از ذهن نویسنده تراوش یافته، ضربه می‌زند. در این جاست که تضاد نظر بین کارگردان و نویسنده ایجاد می‌گردد.
وی پیرامون اثری که با آن در جشنواره نمایشنامه‌خوانی فرهنگسرای نیاوران حضور یافته گفت: در این جشنواره با کارگردانی نمایشنامه "رستگار نافرمان" نوشته "شیوا شیخاوندی" شرکت کرده‌ام. همچنین متن در دست انتشار است و نویسنده آن معتقد بود اجرای روخوانی آن می‌تواند به روتوش اثر قبل از چاپ کمک کند. لذا با توجه به قابلیت‌های این متن برای شرکت در این جشنواره هدف من معرفی یک نمایشنامه خوب و چاپ نشده است که می‌توان تکنیک‌های کارگردانی نمایش‌های رادیویی را بر روی آن پیاده نمود. در اجرای روخوانی آن نیز سعی کرده‌ایم که از المان‌های صحنه‌ای دور شده و به سمت روخوانی صرف پیش رویم.
وی در پایان، از جشنواره نمایشنامه‌خوانی فرهنگسرای نیاوران به عنوان یک رویداد حرفه‌ای و جدی در حوزه تئاتر کشور یاد کرد و گفت: امیدوارم در سال‌های آینده نیز برگزارکنندگان جشنواره در هر چه قوی‌تر برگزار شدن این رویداد پیش روند و این جریان را همین گونه حرفه‌ای دنبال نمایند.
لازم به ذکر است که نمایشنامه "رستگار نافرمان" نوشته "شیوا شیخاوندی" به کارگردانی "حمیدرضا قنبری" دوشنبه، سوم تیرماه سال جاری در فرهنگسرای نیاوران روخوانی می‌شود.