در حال بارگذاری ...

بیانیه پایانی همایش انجمن‌های نمایش استان‌های کشور

تعیین بودجه نمایشی هر استان براساس آمار جمعیتی، تعداد انجمن‌ نمایش‌ها، سابقه‌ و پیشینه تئاتر استان، تعداد اجراهای عمومی، حضور گروه‌های استان در مجامع و جشنواره‌های داخلی و خارجی.

همایش انجمن‌های نمایش استان‌های کشور پنجشنبه اول اردیبهشت ماه در اصفهان برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، طی این همایش پنج کمیسیون با مسئولیت دکتر خسرو نشان، اردشیر صالح‌پور، همایون قنواتی، محمود فرهنگ و دکتر محمدرضا خاکی تشکیل شد و در پایان نشست‌های این کمیسیون‌ها بیانیه‌ای صادر شد که به شرح زیر است:
همگام با بهار طبیعت و بهار دل‌ها و به تقارن میلاد مبارک پیامبر اکرم(ص) و آغاز هفته وحدت در سال همبستگی ملی و هم زمان با بزرگداشت روز جهانی تئاتر نخستین همایش انجمن‌های نمایش استان‌های کشور با حضور نمایندگان انجمن نمایش کشور طی کمیسیون‌های متفاوت در بخش و سطوح”جشنواره‌ها”، ”آموزش و پژوهش”،”تئاتر خیابانی”، ”امور استان‌ها”و ”انجمن نمایش” با حضور رئیس و مدیران مرکز هنرهای نمایشی برگزار گردید که پس از بحث و بررسی و تعاطی آراء و افکار مراتب ذیل در بندها و فصول متفاوت به عنوان بیانیه پایانی اتخاذ تا مرکز هنرهای نمایشی در خط و مشی و اصول و برنامه‌ریزی تئاتر در سال 1384 با برخورداری از این تجارب و آراء و ملحوظ کردن مفاد در آن در روند و سیات اجرائی مراتب را جاری و ساری سازد. بی شک نکات مورد نظر و نتایج متخذه در ارائه ساختار سازمان تئاتر و توسعه نظام‌مند و پایدار هنرهای نمایشی با توجه به اینکه مرکز هنرهای نمایشی وظیفه هدایت، حمایت و نظارت کلان این بخش را عهده‌دار است با عنایت به مؤلفه‌های ذیل و کارکردهای اصلی و فرعی آن گام‌های اساسی را برداشته و امیدوار است در راهبرد سیاست‌های کلی نظام‌ و هماهنگی و نظارت و توسعه منابع انسانی و مالی و مدیریت و برنامه‌ریزی‌های اجرائی و آموزش و پژوهش اصول اساسی نظام تئاتر کشور را تدوین کند.
آراء و مفاد این بیانیه در بخش‌های مختلف بدین شرح است که مراتب به تصویب و امضاء کلیه نمایندگان رسیده است.
بخش جشنواره‌ها
1ـ حذف جشنواره‌های منطقه‌ای و جایگزین نمودن جشنواره‌های شهرستانی به منظور نهادینه کردن تئاتر در شهرستان‌ها و کشف استعدادها و ایجاد انگیزه در میان جوانان بدیهی است بودجه جشنواره منطقه‌ای مصروف این امر گشته و در امور پرداخت هزینه برگزاری می‌بایست تصریح و تسریع صورت پذیرد.
2ـ جشنواره‌های موضوعی به تناسب شرایط اقلیمی، ضرورت‌های فرهنگی منطقه‌ای امکانات بومی جهت گسترش و بکارگیری امکانات و بودجه مالی، نهادها صنایع و ارگان‌های دیگر و توسعه تئاتر در استان‌ها تشکیل شود.
3ـ انجمن‌های نمایش به عنوان مسئولین و متولیان اجرائی جشنواره‌ها مشارکت و حضور جدی و فعال در اجرای جشنواره‌ها داشته باشند.
4ـ دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها در مراکز استان‌ها ایجاد شده که به طور مستمر و مدام با دبیرخانه مرکز هنرهای نمایشی ارتباط داشته و با هماهنگی و تنظیم جداول و تقویم زمانی مناسب اقدام نماید.
5ـ بعضی از رویدادهای جشنواره‌ها به تناسب به مرکز استان‌ها منتقل گشته و لااقل بخشی از جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر در استان‌ها به طور همزمان انجام پذیرد.
بخش آموزش و پژوهش
1ـ تاسیس دفتر پژوهش در مرکز استان‌ها:
الف: تشکیل کتابخانه تخصصی تئاتر و فیلم خانه و وسائل کمک آموزشی.
ب: ایجاد سایت اینترنتی.
ج: برنامه‌ریزی آموزشی تئاتر در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های تابعه.
2ـ آموزش:
الف: دوره‌های آموزشی برای مربیان تئاتر استان‌ها توسط مرکز هنرهای نمایشی.
ب: دعوت از اساتید توسط انجمن‌های نمایش و به تشخیص آنان.
ج: گذراندن دوره‌ای آموزشی برای هنرجویان جدید الزامیست.
د: تشکیل گروه‌های تجربی و آموزش درون گروهی.
بخش خیابانی
1ـ ایجاد کانون‌های نمایش خیابانی در مراکز استان‌ها زیر نظر انجمن‌های نمایش
2ـ با توجه به تلاش استان کردستان و برگزاری جشنواره نمایش خیابانی در مریوان، این شهر به عنوان برگزار کننده نمایش خیابانی انتخاب شده و آثار انتخاب شده به جشنواره تئاتر فجر معرفی می‌گردند.
3ـ اختصاص بودجه جداگانه‌ برای فعالیت‌های کانون نمایش خیابانی در استان‌ها از طرف انجمن نمایش کشور
4ـ تعیین خط و مشی و چهار چوبهای نمایش خیابانی مورد نظر مرکز هنرهای نمایشی و ارسال به کانون‌های نمایش خیابانی.
5ـ برنامه‌ریزی در مورد ارسال فیلم و کارشناس جهت آموزش علاقه‌مندان به نمایش خیابانی.
6ـ عنایت و توجه هر چه بیشتر مسئولین و متولیان استان‌ها به قابلیت‌ها و توانائی‌ها و اثرگذاری نمایش خیابانی.
7ـ حمایت از جشنواره‌های خیابانی درون استانی برای گسترش هر چه بیشتر تئاتر خیابانی.
8ـ حمایت از چاپ و نشر آثار پژوهشی مربوط به تئاتر خیابانی.
9ـ حمایت و توجه ویژه به حضور هر چه بیشتر نمایشگران خیابانی در عرصه جشنواره‌های بین‌المللی.
امور استان‌ها
1ـ تلاش برای فراهم کردن امکانات اجراهای عمومی برای گروه‌های شهرستانی.
2ـ تعیین سقف دستمزد گروه‌های نمایش شهرستانی توسط انجمن نمایش استان.
3ـ تشکیل انجمن‌های نمایش استانی حداکثر تا خرداد ماه 1384.
4ـ برپائی سمینارهای پژوهشی و آموزشی با موضوعات جامعه‌شناسی، فلسفه، روانشناسی، نقد وعلوم اجتماعی و علوم انسانی.
5ـ توجه دادن مسئولین استانی به ساخت و توسعه فضاها و سالن‌های نمایش.
6ـ تعیین بودجه نمایشی هر استان براساس آمار جمعیتی، تعداد انجمن‌ نمایش‌ها، سابقه‌ و پیشینه تئاتر استان، تعداد اجراهای عمومی، حضور گروه‌های استان در مجامع و جشنواره‌های داخلی و خارجی.
7ـ انتشار نشریه 15 روز تئاتر به منظور انعکاس فعالیت‌های نمایشی کشور.
انجمن‌های نمایش
1ـ حمایت از تشکیل انجمن‌های نمایش استان‌ها.
2ـ پیشنهاد می‌گردد مدت تصدی اعضاء هیئت رئیسه از دو سال به سه سال تغییر یابد.
3ـ در انتخابات هیئت رئیسه کشوری نمایندگان انجمن‌های استانی دارای حق آراء باشند.
4ـ مرکز هنرهای نمایشی به عنوان سیاستگذاران سران تئاتر کشور اقدامات لازم را در خصوص هماهنگی ادارات کلی استان‌ها و انجمن‌ نمایش مرکز کشور به عمل آورد.
5ـ تصحیح ماده 10 رأی‌ گیری مجدد جهت انتخاب و جایگزینی اعضاء متسعفی و یا از دو نفر از اعضاء علی‌البدل.
6ـ پیشنهاد شود مرکز هنرهای نمایشی در حمایت از تاسیس مراکز فوق‌الذکر بخشی از عملیات اجرائی پروژه توسعه تئاتر کشور را به انجمن نمایش استان‌ها واگذار نماید.
7ـ به منظور تسریع در ایجاد نهادهای مورد نظر مرکز هنرهای نمایشی و ادارات کل استان‌ها با انعقاد تفاهم‌نامه میزان مشارکت استان‌ها را در پروژه توسعه تئاتر کشور مشخص نموده و به مراکز فوق واگذار نماید.
8ـ از آنجا که امید می‌رود تشکیل انجمن نمایش مرکز کشور به سمت تشکلی غیر دولتی(NGO) پش رود پیشنهاد می‌شود برنامه مدون زمان‌بندی شده‌ای از سوی مرکز هنرهای نمایشی تدوین شود.
9ـ پیشنهاد می‌گردد که انجمن‌ نمایش استانی به عنوان تنها بخش تخصصی و خصوصی مورد تایید مرکز هنرهای نمایشی در واگذاری مجتمع‌های فرهنگی هنری(سالن نمایش) از اولویت برخوردار باشد.
10ـ پیشنهاد می‌شود که به جهت تسریع در تشکیل انجمن‌های مورد نظر با پی‌گیری ادارات کل استان‌ها فضای لازم تامین و به این مهم اختصاص یابد.
11ـ پیشنهاد می‌شود در انتخابات هیئت رئیسه استانی نماینده انجمن‌های نمایش کشور به عنوان ناظر حضور یابد.