در حال بارگذاری ...
تحلیل آماری ایران تئاتر بر بخش آغازگر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر:

استارت فجر 38 با رقابت جذاب 38 اثر در «به علاوه فجر»

ایران تئاتر: ۳۸ کارگردان از ۹ شهر کشور در حالی خود را آماده رقابت در بخش«به علاوه فجر» سی و هشتمین جشنواره بین المللی می کنند که چشم ها نظاره گر علی بیگدلی فعال ترین هنرمند این دوره است.

یکی از دستاوردهای مهم دوره سی و چهارم جشنواره بین المللی فجر، بخش «+ فجر» است که با هدف ارج‌گذاری به حضور نقش‌آفرین بخش خصوصی تئاتر ایران و بهره گیری از ظرفیت ایجاد شده از رویش تماشاخانه های خصوصی فعالیت خود را آغاز کرد و امسال چهارمین دوره خود را سپری می کند.

برآیند اولیه حضور هنرمندان در این بخش سی و هشتمین دوره جشنواره حکایت از آن دارد که متصدیان امر با تغییراتی گسترده و رفع نواقص و نقطه ضعف ها، تلاش کردند تا یک برنامه ریزی مدون برای ایجاد شرایط مطلوب تر در سیر تکاملی خود داشته باشند. موضوعی که زیر لوای نگاه ویژه مدیرکل هنرهای نمایشی بر ارتقای کیفیت به جای توجه به کمیت مستتر است.

شاید به همین دلیل هم باشد که در «به علاوه فجر» این جشنواره برخلاف جشنواره سی و هفتم(حضور 66 نمایش در 10 تماشاخانه)، با تعداد کمی نمایش (38 نمایش در 8 سالن) روبرو هستیم.

پیش از آغاز جشنواره فرصت را غنیمت شمردیم تا بررسی کوتاهی بر آمار حضور هنرمندان این بخش داشته باشیم:  


پراکندگی حضور استان ها در بخش به علاوه فجر

در جشنواره بین المللی فجر امسال، هنرمندان 7 استان کشور –تهران، فارس، همدان، بوشهر، هرمزگان، البرز وکرمانشاه- در بخش به علاوه فجر حضور دارند.

براساس اطلاعات به دست آمده 29 اثر از تهران، 4 اثر از فارس (2 اثر از شیراز، یک اثر از نیریز و یک اثر از قیروکازرین)، یک اثر از کرمانشاه، همدان، بوشهر(برازجان)، هرمزگان (میناب)، البرز در این بخش با یکدیگر رقابت می کنند.


پراکندگی حضور نمایش ها در تماشاخانه ها

بخش «به علاوه فجر» از روز پنج شنبه 10 بهمن ساعت 17 با اجرای نمایش چنگار کاری از علی بیگدلی در تماشاخانه شانو رسما فعالیت خود را آغاز می کند.

در این بخش 38 نمایش 60 اجرا در 8 تماشاخانه نوفل لوشاتو (6 نمایش)، ایران تماشا(11 نمایش)، خانه نمایش مهرگان(7 نمایش)، دیوار چهارم(11 نمایش)، آژمان 1 (5نمایش)، آژمان 2(6 نمایش) ، شانو (9نمایش) و دا (5نمایش) دارند.

از این تعداد 19اثر «مانداب»، «مثل خاراندن زخم بعد از خوب شدن»، «در انتظار گودو»، «پنج جهت اصلی»، «یک شهر پر از قصه»، «زندگی کنسرو شده»، «وقتی همه خواب بودیم»، «رکوییم برای یک راهبه»، «خرس»، «مردی که...»، «در کشور شما...»، «رهایی از شائولین»، «آن یگانه می‌کشد»، «زری سلطان»، «چنگار»، «12 روز»، «وجود»، «انکار» و «ویرانه‌های زیبا» در بخش مسابقه با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

نمایش های «ماندات»، «رپرتاژ اندیشه های کال»، «دختر/پسر»، «آن یگانه می کشد» و «زری سلطان» 5 اثری هستند که بیشترین اجرا را در این بخش (هرکدام با سه اجرا) خواهند داشت.


تفکیک کارگردانان و نویسندگان از منظر جنسیت

براساس اطلاعات به دست آمده، 38 کارگردان (6کارگردان زن و 32 کارگردان مرد) و 42 نویسنده (5نویسنده زن و 37 نویسنده مرد) مسئولیت اجرای نمایشهای بخش «به علاوه فجر» را برعهده دارند.

- در 9 اثر حاضر در جشنواره کارگردان و نویسنده یکی است.

- 2 اثر را دو نویسنده (وقتی همه خوابیم اثر حمید عبدالحسینی و علیرضا زارع، مردی که اثر پیتر بروک و ماری هلن اشتاین) و یک اثر را سه نویسنده (رپورتاژ اندیشه های کال اثر علی طاهری، سیما بنیادی و سپیده خاکباز) نوشته اند.

- معروف ترین نمایشنامه نویسان ایرانی این بخش محمد چرمشیر و حمیدرضا نعیمی هستند و 7 اثر نمایشی از نویسندگان مشهور جهان (ویکتور هایم، مارتین مک دونا، وودی آلن، چخوف، ساموئل بکت، شکسپیر، پیتر بروک و آلبرکامو)  می باشد.

- علی بیگدلی با نویسندگی و کارگردانی 4 اثر «چنگار»، «12 روز»، «طبخ، طباخ و مطبخ» و «غول کتابخانه» که در تماشاخانه شانو به روی صحنه خواهند رفت، فعال ترین هنرمندان این بخش جشنواره است.

 

 

 




نظرات کاربران