در حال بارگذاری ...
نادر برهانی مرند در نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد:

توجه به وجوه دیگر تئاتر ملل به‌جای التزام به مسابقه

نشست رسانه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، نادر برهانی مرند دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مدیران بخش‌های مختلف جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر در این نشست نادر برهانی مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به تجربه دبیری جشنواره در سال گذشته گفت: من خوشبختانه این اقبال را داشتم در سال گذشته در چندین نشست آسیب‌شناسی جشنواره تئاتر فجر که بانی یکی از آن‌ها ستاد برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود، شرکت کرده و نظرات دوستان هنرمند و برجسته را بشنوم. سعی کردم در حد توان در جشنواره امسال این موضوعات و نکات دوستان را عملی کنم.
وی افزود: نقطه نظرات دوستان را می‌توان در سه محور مطرح کرد؛ اول اینکه جشنواره بسیار گسترده شده است و این وسعت بر کاهش کیفیت نقش داشته است، دوم بحث رقابتی و غیررقابتی برگزار کردن جشنواره بود، بسیاری از دوستان معتقد بودند جشنواره تئاتر فجر رقابت زده‌شده است و آثار مذموم و نکوهیده رقابتی برگزار کردن جشنواره باعث اتفاقات نامطلوبی می‌شود. سومین محور به بخش ملل یا همان بین‌المللی جشنواره اختصاص داشت.
برهانی مرند خاطرنشان کرد: من سعی کردم به کمک دوستان و همکارانم در دبیرخانه و با مشارکت رئیس جشنواره و شورای سیاست‌گذاری این آسیب‌شناسی‌ها را بررسی کنیم تا جشنواره با کیفیت تری داشته باشیم. اولین موضوعی که به آن پرداختیم کاهش بخش های رقابتی بود، جشنواره امسال در آثار صحنه ای فقط یک بخش رقابتی دارد، از سال 94 به بعد جشنواره در بخش آثار صحنه ای در سه بخش رقابتی حضور پیدا می کرد و برای هر بخش رقابتی هم بیش از 25 اثر شرکت می کردند. امسال خوشبختانه توانستیم خود و شورای سیاست گذاری را متقاعد کنیم تا تنها یک بخش رقابتی در بخش مسابقه تئاتر ایران داشته باشیم و یک بخش غیررقابتی هم تدارک دیده ایم.
دبیر جشنواره بیان کرد: جشنواره امسال به جز بخش تئاتر ملل قرار بود در بخش صحنه در 57 اثر خلاصه شود و جشنواره ای به لحاظ کمی کوچک اما با کیفیت باشد. هرچند ثبت نام ها حاوی پیامی بود که بد نیست با شما در میان بگذارم، علی رغم تمامی آسیب‌شناسی‌ها و مذموم دانستن رقابت، ما در بخش رقابتی 249 ثبت نام کننده و در بخش غیررقابتی فقط 50 شرکت کننده داشتیم. در بخش غیررقابتی که قرار بود به عنوان بخش ویژه برگزار شود، هنگام طراحی فراخوان فکر کردم گروه های کیفی تر در بخش غیررقابتی بیشتر ثبت نام می کنند.
وی ادامه داد: ورودی بخش غیررقابتی را هم به نحوی طراحی کردیم که دوستان انگیزه بیشتری برای حضور در این بخش داشته باشند، ورودی بخش رقابتی را تا 20 میلیون تومان در نظر گرفتیم و در بخش غیررقابتی تا 30 میلیون تومان اما آمار اینچنین که گفتم بود.
برهانی مرند همچنین عنوان کرد: در جلسات آسیب‌شناسی بسیاری از دوستان در مذمت رقابت سخنانی را مطرح کردند اما امسال وقتی من از آن‌ها تقاضا کردم به عنوان مهمان در جشنواره حضور داشته باشند، شرط حضور خود را شرکت در بخش رقابتی مطرح کردند و به هیچ وجه هم کوتاه نیامدند.

توجه به وجوه دیگر تئاتر ملل به‌جای التزام به مسابقه
نادر برهانی مرند در ادامه بیان کرد: موضوع دیگر جشنواره امسال به تئاتر ملل اختصاص داشت، ما در این بخش الزام مسابقه تئاتر ملل را برداشتیم و آن را به طور رقابتی برگزار نمی کنیم چون حداقل باید بیش از 10 اثر در این بخش حضور داشته باشند تا شکل رقابتی داشته باشد. امسال واقعا وضعیت مالی خوبی نداریم و الزام حضور 15 گروه برای شکل گیری بخش مسابقه را از دوش خود برداشته ایم تا به کیفیت بیشتر توجه کنیم. سعی کردیم به وجوه دیگر حوزه بین الملل توجه کنیم که از آن جمله می‌توان به بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران اشاره کرد که حدود 25 مهمان از کشورهای مهم دنیا در این بخش حضور دارند و این فرصتی خواهد بود برای معرفی تئاتر ایران و دعوت از هنرمندان داخلی به جشنواره های بین‌المللی.
وی ادامه داد: جشنواره امسال قرار بود قواره کوچکتر و با کیفیت تری داشته باشد، الان هم با چنین وضعیتی رو به رو هستیم. قرار بود در بخش رقابتی حدود 30 اثر داشته باشیم که پس از اتفاقات اخیر به 22 اثر رسیدیم، در بخش غیررقابتی قرار بود 27 اثر حضور داشته باشند که این تعداد به 19 اثر رسیده است.
دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: در بخش ملل قرار بود هفت اثر داشته باشیم که الان حضور 6 اثر قطعی است، در بخش تئاتر خیابانی قرار بود طبق فراخوان ما 22 اثر داشته باشیم که پس با توجه به شهادت سردار سلیمانی و حادثه سقوط هواپیما 23 اثر رسید. در بخش رادیوتئاتر ما 10 اثر را قرار بود میزبانی کنیم که در حال حاضر به 11 اثر رسیده است. ما در بخش رادیوتئاتر و تئاتر خیابانی بخش های ویژه ای را برای شهادت سردار قاسم سلیمانی و حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی تدارک دیده ایم تا آثاری در خور شان این دو اتفاق تهیه کنیم.
برهانی مرند افزود: البته ما سعی کردیم به فراخور شان روزهای سنگینی که در آن قرار داریم از برخی از برنامه ها عبور کنیم و به همین دلیل امسال اساسا رویکرد جشنواره ای نداریم و جشنواره بیشتر گردهمایی اهالی تئاتر است.
وی بیان کرد: در بخش به علاوه فجر، ما 40 اثر با حضور هشت سالن خصوصی خواهیم داشت و در بخش دیگرگونه ها که قرار بود 18 گروه شرکت کنند، با چهار گروه این بخش را برگزار خواهیم کرد. پس از اتفاقات اخیر تصمیم قطعی دبیرخانه بر این بود که اگر قرار است جایگزینی برای دوستان انصرافی داشته باشیم تا حد امکان به مقررات فراخوان پایبند بمانیم و خوشبختانه این اتفاق عملی شد و آمارها هم حکایت از همین موضوع دارد. ما درخواست های بسیاری از گروه های تئاتری داشتیم اما تصمیم ما بر این بود که بر اصول اصلی خود بمانیم و تا حد امکان جایگزینی نداشته باشیم. آنچه در جدول جشنواره امسال حضور دارد، آلترناتیوهای دوم یا سوم هیات های انتخاب است.

راه اندازی سایت جامع و کتاب 37 دوره جشنواره تئاتر فجر
دبیر جشنواره درباره انتشارات این رویداد عنوان کرد: در بخش پژوهش و انتشارات مصمم بودیم اگر قرار است اثری منتشر شود مربوط به خود جشنواره باشد، خوشبختانه امسال یک کتاب جامع که حاصل سال ها پژوهش است منتشر خواهد شد که حدود 900 صفحه است و نسخه دیجیتال آن در طول جشنواره رونمایی می‌شود، این کتاب تاریخچه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از دوره یکم تا سی و یکم خواهد بود که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر خواهد شد. البته در گذشته بخش اول این کتاب توسط دوست هنرمند و پژوهشگر ما آقای اکبرزاده منتشر شده بود و بخش دوم این کتاب هم امسال تهیه و عرضه خواهد شد.
نادر برهانی مرند ادامه داد: کتاب به تفکیک سال های برگزاری جشنواره تنظیم شده است و هر جشنواره به تکفیک بخش ها و عوامل برگزاری و برگزیدگان و آثار حاضر معرفی شده است. جای این کتاب در حوزه تئاتر بسیار خالی بود و خوشحالم این کتاب جامع امسال رونمایی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: کتاب عکس و پوستر جشنواره هم به همراه کتاب نمایشنامه نویسی که شامل نمایشنامه های برگزیده جشنواره است، در این دوره منتشر خواهد شد. امسال خوشبختانه مسابقه نمایشنامه نویسی برگزار شد و به دلیل آنکه دنبال کیفیت بهتر آثار بودیم، بازه زمانی ارسال آثار را کوتاه دیدیم اما زمان بررسی آثار را حدود سه تا چهار ماه در نظر گرفتیم تا دوستان داور بتوانند با دقت تمام آثار را بررسی کنند و برگزیدگان در اختتامیه معرفی خواهند شد.
برهانی مرند همچنین با اشاره به صرف نظر کردن از اقدامات فرعی برای صرف هزینه کمتر در جشنواره بیان کرد: به منظور صرفه جویی اقتصادی از ماموریت های فرعی عبور کردیم، رادیوتئاتر امسال قرار نبود در جشنواره حضور داشته باشد اما دوستان رادیو از جمله اداره کل هنرهای نمایشی مصمم به برگزاری این بخش بودند و هزینه برگزاری این بخش را تقبل کردند.
دبیر جشنواره افزود: امسال اتفاق و خجسته ای قرار است اتفاق بیفتد و آن هم راه اندازی سایتی جامع با اطلاعات جامع و دو زبانه است که دوستان و مخاطبان جشنواره تئاتر فجر بتوانند به راحتی به اطلاعات جشنواره دسترسی داشته باشند. امسال این سایت که شامل اطلاعات و اخبار دوره های مختلف می‌شود رونمایی خواهد شد که یکی از افتخارات خوب این دوره است.
وی درباره بزرگداشت ها توضیح داد: ما امسال بزرگداشت چهار هنرمند شاخص حوزه تئاتر را در جشنواره خواهیم داشت که عزیزانمان کریم اکبری مبارکه، آندرانیک خچومیان، حسین عاطفی و مهدی لزیری که از هنرمندان تئاتر تبریزهستند.

قیمت بلیت‌ها از 20 تا 40 هزار تومان
وی درباره قیمت بلیت ها گفت: قیمت بلیت ها امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش نیافته است، در بخش به علاوه فجر هم با پیشنهاد و صلاحدید دوستان قیمت بلیت 25 هزار تومان است. سایت فروش بلیت هم تیوال است که از روز سه شنبه هشتم بهمن ماه تا ساعت 20 برای اهالی رسانه باز می‌شود و سپس برای مخاطبان جشنواره در دسترس خواهد بود. همچنین دوستان دانشجو می‌توانند با ارائه کارت دانشجویی از تخفیف برخوردار شوند. ظرفیت فروش هم بین 20 تا 30 درصد تدارک دیده شده است که من این اتفاق را دوست ندارم و معتقدم باید ظرفیت بیشتری در نظر گرفته شود اما متاسفانه جشنواره دست ما را برای فروش بیشتر می بندد.

نادر برهانی مرند سپس در پاسخ به پرسشی درباره هزینه هایی که جشنواره در پی لغو حضور گروه های خارجی از جمله گروه تئاتر اودین متقبل شده است، گفت: قرارداد ما با گروه های خارجی براساس عرف بین‌المللی بیشتر بر پایه مفاهمه است تا انعقاد قراردادی در حوزه تئاتر. تا آخرین لحظه تجهیزات ایشان در حال ارسال به ایران بود و تنها کاری که از عهده من برمی آید اختصاص هزینه ارسال آثار به ایشان است.
برهانی مرند در پاسخ به پرسشی درباره علت همزمانی برگزاری جشنواره تئاتر و فیلم فجر توضیح داد: ما 9 ماه است در دبیرخانه شبانه روز زحمت می کشیم تا جشنواره ای را تدارک ببینیم که اگر اتفاقات اخیر رخ نمی داد، 19 دی ماه جدول ما منتشر شده بود، کاتالوگ در دسترس قرار می گرفت و مهمانان بخش های مختلف جشنواره معرفی می شدند. پیش از 10 بهمن در ایام فاطمیه قرار داریم و پس از بازه فعلی هم به دلیل برگزاری انتخابات امکان برگزاری جشنواره را نداشتیم و صلاح بر این دیده شد تا در این بازه زمانی جشنواره را برگزار کنیم. البته ما اولین دبیرخانه ای بودیم که برنامه برگزاری را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کردیم، من هم از این همزمانی خوشنود نیستم چون معتقدم که تئاتر مظلوم واقع خواهد شد اما شما دوستان رسانه نباید ما را تنها بگذارید. البته من معتقدم سینما مخاطبان خود را دارد و تئاتر هم دوستداران و مخاطبان خود را دارد و به نظرم تئاتر از این بابت ضرری نخواهد دید. همچنین تلاش کردیم تا چندان تحت الشعاع سینما قرار نگیریم.
برهانی مرند در پاسخ به اینکه چرا نهادهایی چون شهرداری برخلاف کمکی که به جشنواره فیلم فجرداشته است، به جشنواره تئاتر فجر اعتباری را تخصیص نداد، گفت: اشاره می کنم که نه تنها شهرداری (البته به جز حمایت های معنوی شهرداری برخی از مناطق) بلکه دبیرخانه ما نیز هنوز تخصیص اعتباری نداشته است. من شرمنده دوستان و هیات داوران هستم اما این شایسته جشنواره ای بزرگ چون تئاتر فجر نیست که تخصیص بودجه به روزهای آخر واگذار شود و امیدوارم دبیران سال های بعد اینچنین مظلوم واقع نشوند و جشنواره تئاتر فجر که حداقل با این شرایط برگزار می‌شود بودجه مربوطه را به موقع تخصیص دهند. در حال حاضر نه تنها شهرداری کمک نمی کند بلکه حتی سایر ارگآن‌ها نیز چنین کمکی ندارند. برای مثال خانه هنرمندان برای تخصیص دو سالن خود به جشنواره تئاتر فجر با ما قرارداد می بندد.

کیفیت بسیار مطلوب گروه‌های استانی
دبیر جشنواره در پاسخ به اینکه برنامه حمایتی جشنواره از هنرمندان منتخب استانی حاضر در جشنواره سی و هشتم چیست، توضیح داد: از دوستان هنرمند استانی بسیار به واسطه حمایت هایشان ممنونم. با توجه به اتفاقاتی که در بخش ملل افتاد تا حدودی وضعیت ما بهتر شده است و تصمیم گرفتیم هنرمندان استانی که اجراهای خود را در تهران انجام می دهند برخلاف هر سال که دو نفر از گروه در جشنواره حضور دارند، امسال حدود پنج نفر از هر گروه در جشنواره شرکت پیدا کنند. اگر اساس تصمیم من بود، دوست داشتم تمامی دوستان در طول برگزاری جشنواره کنار ما باشند اما شرایط مالی چندان اجازه این اتفاق را به ما نمی دهد. خوشبختانه وضع گروه های استانی بسیار مطلوب است و کیفیت آثار بسیار خوبی را دوستان هیات انتخاب شاهد بودند.
وحید لک مدیر روابط عمومی تبلیغات و تشریفات جشنواره که اجرای این نشست را بر عهده داشت اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره را معرفی کرد و گفت: سیدمجتبی حسینی، شهرام کرمی، نادر برهانی مرند، شهرام زرگر و حسین مسافرآستانه و دو نفر از هنرمندان عرصه تئاتر از اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره امسال هستند.
در این نشست علاوه بر شهرام کرمی و نادر برهانی مرند، حمید نیلی، علی عابدی، جلال تجنگی، سعید اسدی، ابراهیم حسینی، مهدی حاجیان، سیامک زمردی مطلق، محسن حسن‌زاده و خیام وقار کاشانی از مدیران اداره کل هنرهای نمایشی و جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

نظرات کاربران