در حال بارگذاری ...
در نشست رسانه‌ای همایش مطرح شد

همایش ملی تئاتر سردار آسمانی با حضور هنرمندان 12 استان برگزار می‌شود

نشست رسانه‌ای همایش ملی تئاتر سردار آسمانی با حضور امیر حسین شفیعی دبیر همایش ملی تئاتر سردار آسمانی و اصحاب رسانه در محل تماشاخانه سرو هفتم بهمن برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر نشست رسانه‌ای همایش ملی تئاتر سردار آسمانی با حضور جواد تمدنی مدیر روابط عمومی تماشاخانه سرو و امیر حسین شفیعی دبیر همایش ملی تئاتر سردار آسمانی و اصحاب رسانه در محل تماشاخانه سرو هفتم بهمن برگزار شد.

در ابتدای نشست جواد تمدنی ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه درباره اهمیت برگزاری این همایش تاکید کرد: برگزاری این همایش در حقیقت پاسداشت اهالی تئاتر برای بزرگداشت این سردار بزرگ است و امیدوارم این همایش توسط اهالی رسانه پوشش مناسبی داشته باشد.

امیر حسین شفیعی دبیر همایش ملی تئاتر سردار آسمانی نیز در ابتدای سخنانش با تاکید بر واکنش های مختلف ملت ایران و اهالی هنر بعد از واقعه ترور سردار سلیمانی عنوان کرد: برخی از هنرها نظیر تجسمی و عکاسی به واسطه ماهیتشان واکنش سریعی به این مسئله داشتند .اما در ارتباط با هنر تئاتر چون تولیدش زمان‌بر است، این واکنش با فاصله زمانی بیشتری انجام شد. در این بحث چون تئاتر خیابانی مردمی‌تر است، نسبت به تئاتر صحنه ای حضور ملموس تری داشته است. سردار سلیمانی چون مردمی بود، در زمان تشیع پیکرش هم با حضور میلیونی مردم بدرقه شد.

این مدیر فرهنگی با تاکید بر جایگاه بی بدیل سردار سلیمانی عنوان کرد : فرخوان همایش ملی بزرگداشت سردار سلیمانی با استقبال گسترده اهالی تئاتر مواجه شد و از اغلب استان های کشور آثاری برای دبیر خانه جشنواره ارسال شد. تعداد آثار متقاضی شرکت در همایش 37 اثر بود . این همایش از ده بهمن با حضور 12 استان  و با ارائه 16 نمایش منتخب خیابانی آغاز به کار خواهد کرد. نمایش ها در سه بخش اصلی ، ویژه مسجد و ویژه اجرا می شوند.  سردار بی سایه ، هم نفس ، ژنرال خورشید، سردار پرچمدار، بازگشت، برداشت اول حرف آخر، سرباز وطن ، مثل پرواز و... از جمله نمایش های شرکت کننده در این همایش هستند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به تلاش های حمید نیلی مدیر عامل انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب برای برگزاری چنین همایشی گفت: در این مدت کم همه دوستان در انجمن تمام تلاششان را انجام دادند تا در این بازه زمانی بتوانند چنین همایشی را برگزار کنند.

شفیعی در ادامه سخنانش در تشریح برگزاری همایش عنوان کرد : نمایش از 10 بهمن از سر مزار شهید سلیمانی  آغاز می شود و هنرمندان با حضور سر مزار ایشان نسبت به مقام سردار سلیمانی ادای احترام می کنند. در بخش دیگر مراسم قطعات نمایشی متناسب با فعالیت های نظامی سردار ، نقالی و پرده خوانی اجرا می شود. در بخش دیگر مراسم تقدیری از سوی خانواده تئاتر از خانواده شهید حسین پور جعفری انجام می شود و چند سخنرانی هم در خلال این مراسم جانمایی شده است .

وی در بخش دیگر نشست درباره زمان شروع اجراها تاکید کرد: اجرای گروه های استانی از 11 بهمن آغاز می شود و 5 گروه تئاتر استانی به تهران دعوت شده اند تا اجراهایی در امکانی نظیر مصلا ، دانشکده ها ، مراکز آموزشی ،مساجد و گلزار شهدا انجام شود . در شهر تهران این اجراها در محوطه تئاتر شهر ، میدان امام حسین، پل طبیعت ، ایوان انتظار  و تعدادی از مساجد انجام می شود. در ضمن ما تعامل بسیار خوبی با دبیر خانه تئاتر فجر هم داریم و قرار شده در 19 بهمن در بخش خیابانی  نمایش های با محوریت سردار سلیمانی اجرا شود و این اجراها در 20 و 21 بهمن هم ادامه خواهد داشت. در 22 بهمن که همزمان با چهلم شهادت سردار سلیمانی است از میدان انقلاب تا میدان آزادی  ده اثر نمایشی در تئاتر سیار اجرا می شود .

این مدیر با اشاره به تفکیک موضوعات نمایش های خیابانی که در همایش اجرا خواهد شد گفت: این تفکیک را انجام دادیم تا اجراهایی با موضوعات متفاوت از زندگی سردار سلیمانی اجرا شود .مثل نقش سردار در جنگ سی و سه روزه و یا قضیه سیل امسال خوزستان و غیره .

شفعیی درباره نهادهای حمایت کننده از برگزاری این همایش گفت : اداره کل هنرهای نمایشی ، اداره کل سازمان فرهنگی شهرداری ، شرکت اراضی عباس آباد، ستاد کانون مساجد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان از برگزاری این همایش حمایت های مالی و امکاناتی انجام دادند.

شفیعی درباره میزان بودجه همایش نیز گفت: هدف ما شفاف‌سازی است. بودجه این همایش 150 میلیون تومان است و حاضریم بعد از خاتمه همایش ریز هزینه ها را منتشر کنیم.

 این مدیر فرهنگی در پایان سخنانش نیز با تاکید بر ارائه کارهای ماندگار در حوزه اجرای نمایش مرتبط با سردار سلیمانی گفت : قصد داریم در طولانی مدت با نوشته شدن متن های توام با تحقیق و پژوهش نمایش های صحنه ای با کیفیتی روی صحنه ببریم و در همین راستا برنامه ای با عنوان محفل خاطره نمایش با حضور چند تن از نزدیکان سردار سلیمانی در تالار اسوه در 19 بهمن برگزار می کنیم تا درام نویسان با وجوهات کمتر شناخته شده شخصیت شهید سلیمانی آشنا بشوند. در همین راستا دبیرخانه 3 اثر منتخب را به چاپ می رساند و برای تولید در تماشاخانه سرو مورد حمایت هم قرار خواهد داد .

 

گزارش از احمد محمد اسماعیلی

 

 




نظرات کاربران