در حال بارگذاری ...
تحلیلی آماری ایران تئاتر بر بخش صحنه‌ای فجر38

حضور 35 نمایش از 17 استان کشور

ایران تئاتر: بخش صحنه ای سی و هشتمین جشنواره بین المللی فجر  با حضور ۳۵ نمایش از ۱۷ استان کشور در ۱۰ سالن نمایشی روز شنبه ۱۲ بهمن ماه آغاز می شود.

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌عنوان بزرگترین رویداد تئاتری کشور، امکان مهمی برای رونق بخشی به تولید هنرمندانه آثار نمایشی و تجلی اشتیاق گروه‌های تئاتری در سراسر کشور برای تبادل تجربه و هنر با یکدیگر و ایجاد ارتباطی متفاوت با مخاطبان این هنر است.

در این جشنواره تلاش شد تا با ایجاد امکان حضور برای همه گونه آثار نمایشی اعم از صحنه ای، خیابانی، ... وجود دارد هرچند آنگونه که متولیان جشنواره در فراخوان عنوان کردند مسابقه‌ی بزرگ تئاتر فجر جشنواره‌ سی ‌و هشتم تنها در نمایش های صحنه ای برگزار می‌شود.

در این قسمت که خود به دو بخش «رقابتی» (مسابقه‌ی بزرگ تئاتر فجر) و «غیر رقابتی» (بخش ویژه ) تفکیک شده است، این امکان برای هنرمندان آثاری که از اول آبان 1397تا پایان مهر ۱۳۹۸، در یکی از تالارهای نمایشی کشور (در شهر تهران حداقل ۱۵ اجرا و در استان‌ها حداقل ۷ اجرا) اجرا شده بودند، فراهم شد تا در این جشنواره بین المللی حضور یابند.

پیش از آغاز جشنواره فرصت را غنیمت شمردیم تا بررسی کوتاهی بر آمار حضور هنرمندان در این بخش داشته باشیم: 

 

پراکندگی حضور استان ها در بخش به علاوه فجر

در جشنواره بین المللی فجر امسال، هنرمندان 17 استان کشور –آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال بختیاری، خوزستان، خراسان رضوی، قزوین، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، گلستان، لرستان- در بخش صحنه ای، 35 نمایش را به روی صحنه می برند.

براساس اطلاعات به دست آمده 16 اثر از تهران، 19 اثر از سایر شهرهای کشور شامل اهواز، تبریز، ارومیه، گرگان، بوشهر، بندر دیر، شهرکرد، مشهد، آبیک، قم، زاهدان، کرج، گچساران، بیجار، کوهدشت، فسا، یاسوج و اصفهان در این بخش با یکدیگر رقابت می کنند.

 

پراکندگی حضور نمایش های صحنه ای در تماشاخانه ها

بخش صحنه ای جشنواره از روز شنبه 12 بهمن ماه از ساعت 17 رسما فعالیت خود را با اجرای دو نمایش «است» به کارگردانی پرنیا شمس از تهران در تالار مولوی و «باق وحش» اثر امیر بهادر اکبرپور دهکردی از شهرکرد در سالن دکتر ناظرزاده ایرانشهر آغاز می کند.

در این بخش 35 نمایش در دو بخش مسابقه(21 نمایش) و خارج از مسابقه(14 نمایش) در 10 سالن نمایشی: تالار اصلی تئاتر شهر (2 نمایش)، چهارسو(5 نمایش)، سایه(4 نمایش)، قشقایی(7 نمایش)، مولوی (6نمایش)،  دکتر ناظرزاده ایرانشهر(4 نمایش) ، استاد سمندریان ایرانشهر (3نمایش) و سرو (4نمایش)، تماشاخانه شهرزاد(1 نمایش) دارند.

گفتنی است چهار نمایش صحنه ای از 4 کشور ارمنستان، لهستان، یونان و سوئیس نیز حضور دارند که در بخش ملل با یکدیگر رقابت می کنند.

 

تفکیک جنسیتی نویسندگان جشنواره

براساس اطلاعات آماری 37 نویسنده مسئولیت نوشتن نمایشنامه های بخش صحنه ای را بر عهده دارند که از این تعداد 32 نویسنده مرد و 5 نویسنده زن هستند.

همچنین نمایشنامه 32 نمایش حاضر در این بخش از نویسندگان ایرانی و 3 نمایش محصول نمایشنامه نویسان سایر کشورها (سکوت سفید اثر تام استوپارد از انگلیس، ستاره شناس اثر دیدیه ون کولارت فرانسوی و باغ آلبالو اثر آنتوان چخوف روسی) می باشند.

رضا گشتاسب با سه نمایشنامه کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین، دست هایم کو مم حسن و چند روایت نامعتبر از آنچه نمی دیدم و مهران رنجبر با دو نمایشنامه مارلون براندو و کریم لوژی فعالترین نویسندگان این بخش هستند.

دو نمایشنامه واگیر ندارد و شاه ماهی نیز دو نمایشنامه نویس دارند.

 

تفکیک جنسیتی کارگردانان جشنواره

براساس اطلاعات آماری 36کارگردان مسئولیت اجرای نمایشنامه های بخش صحنه ای را بر عهده دارند که از این تعداد 30 کارگردان مرد و 5 6 کارگردان زن هستند.

نمایش « کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» دارای دو کارگردان است و در 15 نمایش کارگردانان نمایشنامه های خود را برای اجرا آماده کرده اند.

 

 




نظرات کاربران