در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با بازیگر نمایش «سرزمین پدری» حاضر در فجر 38

بحث گویش در نمایش های تلفیقی خیلی جذابیت دارد

ایران تئاتر: نمایش«سرزمین پدری» به کارگردانی محمد قاسمی روز پنجم و ششم(۱۴ و ۱۵ بهمن) سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۸ در بخش غیر رقابتی در تماشاخانه سرو به صحنه می رود. به همین بهانه گفت‌وگو با بازیگر این نمایش را بازنشر می کنیم.

ملینا قدیمی با درک مختصات نقشش در سرزمین پدری و فضای نمایش توانسته بازی درست و قابل قبولی از خودش ارائه کند. بازیگری که سالها تجربه کار فرم را دارد و کار حرفه‌ای خود را در تئاتر با گروه تئاتر لیو به سرپرستی محمد حسن معجونی آغاز کرده است.

 یکی از آثار اسطوره‌ای جذاب، مده‌آ است که بارها در سینما و تئاتر مورد استقبال قرار گرفته و محمد قاسمی در نمایش سرزمین پدری آن را ایرانیزه کرده است. کارگردانی که هویت و بوم ایرانی در آثارش به خوبی قابل دیدن است. در خلاصه داستان نمایش آمده: ندا با همان قساوت مده‌آ(اوریپید) دو فرزند دوقلویش و همسرش را سر می‌برد، نده‌آ برگرفته از مده‌آ اوریپید از نگاه یک پیانیست با فرم و موسیقی روایت می‌شود.با ملینا قدیمی بازیگر این اثر درباره جنس بازی و فضای نمایش سرزمین پدری گفت وگویی انجام داده ایم.

 

شما فعالیت جدی بازیگری را با گروه لیو آغاز کردید . اینکه بازیگران جوان با آموزش صحیح توسط کارگردان ها و گروه های حرفه ای کارشان را شروع کنند و فقط به تحصیلات آکادمیک بسنده نکنند دارای چه ویژگی هایی است؟

 تئاتر را از دوران کودکی در شهر زادگاهم زنجان شروع کردم و به صورت جدی آموزش دیدن در گروه تئاتری لیو باعث شد تا بتوانم به صورت حرفه ای وارد تئاتر بشوم. من از سال 88 همکاریم را با گروه لیو آغاز کردم و تجارب خوبی با محمد حسن معجونی و محمد عاقبتی به دست آوردم. البته به دلیل شرایط  زندگی مدتی از روند تئاتر حرفه ای دورشدم و خوشبختانه دوباره از سال قبل با حضور در نمایش فلیک کارم در تئاتر حرفه ای ادامه پیدا کرد . درهرصورت بازیگری که در بدنه تئاترحرفه ای کارش را آغاز می کند و از نزدیک شرایط تولید یک نمایش استاندارد را تجربه می کند در روند کیفیت بازیش خیلی موثر است و می تواند به دیدگاه‌های بازیگر جهت دهی درستی انجام بدهد. در گروه لیو اغلب بچه ها ضمن داشتن تحصیلات آکادمیک فضای حرفه ای تئاتر را تجربه کرده اند و تلفیق تحصیلات اکادمیک با کار در فضای بدنه تئاتر می تواند دست آوردهای مهمی برای بازیگر و یا هر شغل دیگری در تئاتر داشته باشد. در ضمن تجربه کار کردن با کارگردان های که دارای تفکر و سبک و اندیشه هستند در تئاتر برای هر بازیگر جوانی رمز موفقیت است

 

تعدادی از متون نمایشی از قبیل هملت و یا همین مده‌آ وجود دارند که برای بازیگران بازی در آنها وسوسه انگیز و جذاب است. برای شما بازی در قالب مده‌آ چه ویژگی هایی داشت؟

مده‌آ یکی از متن‌های محبوب تئاتری‌ها است و همه تئاتری ها به طور حتم آن را خوانده اند. مده‌آ یکی از اسطوره‌های یونان باستان است که هر بازیگری علاقه دارد در دوران فعالیت کاری خود این نقش را بازی کند. محمد قاسمی وقتی این نقش را به من پیشنهاد داد خیلی بابت این پیشنهاد خوشحال شدم و از این تجربه جذاب و چالش برانگیز استقبال کردم.

 

چه خصلت‌هایی از نقش برایتان جذابیت های بیشتری دارد؟

برای من نکته مهم این بود که یک زن به عنوان مادر چگونه می تواند بنا به هر دلیلی فرزندانش را بکشد و به نظرم عمل این مادر به هیچ وجهی قابل توجیه نیست. البته چنین اتفاقاتی در عصر مدرن و همین روزگار هم اتفاق افتاده است و فرزندکشی وجود دارد.

 

خیلی از روان پزشکان اعتقاد دارند در وجود آدمی مجموعه ای از خصلت بد و نیک مثل خشم، حسد و مهر و کینه وجود دارد که در برخی از مواقع غیر قابل مهار می شوند و این فجایع را به وجود می آورند؟

بله هر آدمی وجوهات متغییر و متفاوتی دارد و برخی از مواقع اصلا هم کارهای آدمها قابل پیش بینی نیست. در کلیت شرایط است که سمت و سوی آدمها را مشخص می کند. به طور مثال می‌توان حدس زد که مده‌آ هم چدا از این خصلت‌های بدش، خصوصیات مثبتی هم دارد. او جزو خدایان بوده و با مرتکب شدن چنین گناهی از مرتبه خدایی نزول پیدا می کند.

 

جنس بازی‌هایی که محمد قاسمی از بازیگران آثارش انتظار دارد ترکیبی از بازی فرم و فیریکال است. در این نمایش کارگردان از شما چه جنس بازی‌ای را انتظار داشت؟

من با این پس زمینه کارم را در تمرینات سرزمین پدری شروع کردم که چون اثر براساس داستان مده‌آ طراحی شده است؛ بازی کلاسیک مورد نیاز است. در شروع تمرینات طبق خواسته کارگردان بازی ها تلفیقی شد از تئاتر کلاسیک، تئاتر مدرن، حرکت، فرم و فیریکال. از طرفی مدت‌ها بود که در نمایشی کلاسیک بازی نکرده بودم. اولین بازیم در نمایش‌های کلاسیک به سنین نوجوانی برمی گردد و در نمایش راز سپهر بازی کرده بودم.

 

بازی در نمایشی که در دو فضای رئال و فضای کلاسیک می گذرد برایتان چه ویژگی هایی دارد و در بازیتان چه تفاوت هایی قائل شدید؟

به هر حال موقعی که بخشی از داستان نمایش در دوران معاصر روایت می شود در جنس بازی بازیگر اثر گذار است. همین دوسال قبل در یکی از محلات جنوب شهر تهران چنین اتفاق هولناک و تلخی رخ داد و مادری فرزندانش را در کمال بی رحمی کشت. برای نزدیک شدن به حس و حال کاراکتر مدام خودم را جای این شخصیت قرار می دادم و با خودم می گفتم من هم اگر مثل مده‌آ دختر پادشاه بودم و در ضمن جاه طلب و دوستدار قدرت هم بودم ممکن بود شاید همین کار را انجام می دادم. به هر حال مده‌آ دوست دارد هر آن چیزی را که می خواهد به دست بیاورد.

 

در بحث گویش این شخصیت سراغ استفاده از چه ساختاری رفتید؟

بحث گویش در نمایش های تلفیقی خیلی جذابیت دارد و زبان فاخر با زبان عامیانه در نمایش در هم آمیخته می شود و تلاش کردم هارمونی خوبی بین گویش با این دو زبان ایجاد کنم و فکر می کنم نمایش سرزمین پدری توفیق خوبی در جهت ایجاد یک فضای تلفیقی متناسب در بحث بازی، فضا سازی، آوا و موسیقی به وجود آورده است و آنقدر ریتم نمایش جذاب است که هیچ وقت مخاطب در طول دیدن نمایش خسته نمی شود و تا به انتها با نمایش همراه است.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران