در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با بازیگر نمایش کمیته نان حاضر در فجر 38

برای باور پذیری نقش دنبال مابه ازای بیرونی هستم

ایران تئاتر: نمایش«کمیته نان» به کارگردانی لیلی عاج روز هشتم(۱۷ بهمن) سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۷:۳۰ و ۲۰:۳۰ در بخش مسابقه صحنه‌ای در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود. به همین بهانه گفت‌وگو با بازیگر این نمایش را بازنشر می کنیم.

یک خانواده ۵ نفره کارگری و کلی چالش برای بقا و رسیدن به حداقل های زندگی درام نمایش کمیته نان را شکل می دهد؛ درامی که در آخر تبدیل به تراژدی می شود. شاهو رستمی بازیگر کردتبار نمایش در نقش روزگار برادر بزرگ خانواده که برای بقای خانواده اش فعالیت زیادی دارد، تلاش می کند با بازی واقع گرایانه و رئالیستی ابعاد وجود شخصیتی روزگار را به مخاطب عرصه کند.

شاهو رستمی در دهه هشتاد کارش را از سنندج و گروه تئاتری ژین آغاز کرد و در ادامه با حضور در تهران توانست نقش های متفاوتی را با بزرگانی نظیر ناصر حسینی مهر و علی اکبر علیزاد در نمایش هایی مثل در انتظار گودو، مرزداران و ریچارد سوم اجرا نمی شود تجربه کند. رستمی در دوران کاریش کاندیدا و برنده جوایزی از جشنواره‌هایی نظیر جشنواره تئاتر رادی و غیره بوده است. در خلاصه داستان نمایش آمده: مرده سنگ و زنده برف، گریه نکن آب می شی. ما که هنوز نمی دونیم چه بلایی سر کولبرای گم شده اومده. ارسطو خوش رزم، شاهو رستمی، لبخند بدیعی، الهام شعبانی، غزاله جزایری و سعید احمدی بازیگران این نمایش ۷۵ دقیقه‌ای هستند. ماریا حاجیها طراح گریم، الهام شعبانی طراح لباس، سینا ییلاق بیگی طراح صحنه و رضا خضرایی طراح نور و کهبد تاراج مدیر تولید، مریم رودبارانی روابط عمومی و تبلیغات مجازی، احمدرضا حجارزاده مشاور امور رسانه‌ای، شایان جعفرپور طراح پوستر و مواد تبلیغاتی، رضا جاویدی عکس، نگین بهزاد و ناصر ارباب دستیاران کارگردان و تریفه کریمیان موسیقی، دیگر عوامل اجرایی را تشکیل می‌دهند. با شاهو رستمی درباره بازیش در نمایش کمیته نان گفت وگویی انجام داده ایم.

 

در کارنامه کاریتان تنوع نقشی در ژانرهای مختلف تئاتری دیده می شود. چقدر به متفاوت بودن نقش هایتان اعتقاد دارید؟

هیچ وقت در هیچ گونه تئاتری خودم را محدود نکرده ام. بازی در هر ژانری به ارتقای سطح کیفی کار بازیگر کمک می کند. کارم را از سال 80 در سنندج در سمت‌های مختلف تئاتری از نوشتن، دستیاری و بازیگری شروع کردم. از همان دوران با خودم عهد کردم که کارهای تکراری نداشته باشم. بعد از آمدنم به تهران و آشنایی با میلاد نیک آبادی مدتی با ایشان همکاری کردم و در ادامه با ناصر حسینی مهر همکاری کردم و تجربیات بسیار خوب و ارزنده ای به دست آوردم.

 

قبل از بازی در نمایش کمیته نان آیا با شیوه کاری لیلی عاج آشنایی داشتید؟

اولین مواجه و آشنایی ام با لیلی عاج با دیدن نمایش قند خون حاصل شد و فضای زندگی کارگران کرد تبار در این اثر برایم حائز اهمیت بود و با لیلی عاج در ارتباط بودم و ایشان هم به دیدن نمایش هایی که بازی می کردم می آمدند و سال قبل هم پیشنهاد بازی در کمیته نان را به من دادند.

 

شاید یکی از دلائل اصلی انتخاب شما برای ایفای نقش روزگار کرد زبان بودن شما بود که  به راحتی می توانستید در بازیتان از لهجه کردی استفاده کنید؟

لیلی عاج بازی های زیادی از من دیده بودند و به بازیم اعتقاد داشت. البته در شروع کار قرار نبود نقش روزگار را بازی کنم و نقش سبحان برای من انتخاب شده بود. مدتی چند بازیگر برای نقش روزگار آمدند و تست دادند و انتخاب نشدند و در نهایت با توجه به علاقه ام به این نقش در صحنه دیالوگ های روزگار را خواندم و لیلی عاج هم با بازی من موافقت کرد.

 

قسمت‌هایی در نمایش از تکه کلام های کردی که برخی هایشان جنبه ناسزا و سرزنش کردن دارد استفاده کردید. آیا این تکیه کلام ها از ابتدا بود و یا در تمرینات با توجه به پیشنهادات شما مورد استفاده قرار گرفت؟

یک سری از این دیالوگ ها به صورت بداهه گفته شده و لیلی عاج این اعتماد را به من داشت و این آزادی عمل را به من داد و فقط متذکرشد که نباید زیاد در بداهه گویی به سمت عریض و زیاد کردنش بروم. در نهایت در شب اول اجرا این بداهه ها فیکس شد و دیگر قرار نیست چیزی به آن اضافه شود. خود من از بازیگر روبه رویم که بخواهد زیاد من را سوپرایز کند خوشحال نمی شوم و خودم هم تلاش می کنم چنین موقعیتی را برای بازیگر مقابلم به وجود نیاورم.

 

آیا جو سالن و مثلا حضور یک کارگردان صاحب نام در میان تماشاگران باعث نمی شود که تلاش کنید بازیتان بهتر دیده شود؟

من هرگز چنین تفکیکی در بازیم قائل نمی شوم و به نظرم کار اشتباهی است که بخواهم برای کارگردانی خودی نشان بدهم. اگر بداهه زیاد از حد باشد؛ ممکن است بازیگر نقش مقابل نتواند عکس العمل درستی نشان بدهد و یا ریتم درونی نمایش دچار خلل بشود. من با کارگردانی مثل ناصر حسینی مهر کار کرده ام که اگر بازیگری یک کلمه را پس و پیش می کرد فورا او را از کار اخراج می کرد. به عنوان بازیگر وظیفه دارم که هرشب اجرا انگیزه هایم را تازه کنم. یک شب با این انگیزه بازی می کنم که بتوانم به درستی مصائب و چالش های یک کارگر کرد زبان را نشان بدهم.

 

نکته جذاب در شخصیت روزگار نوع برخوردهایش با آدم های مختلف است که با زنش نرم خو و با برادرش به خاطر تفکرش تند خو و مدعی گونه برخورد می کند؟

تلاش کردیم این فاصله ها در جنس بازیم را در مواجه با سایر شخصیت‌های نمایش درست دربیاورم.

 

بعد از خواندن روزگار شخصیت او را چگونه دیدید؛ شخصیت کارگر مسلکی که با اندیشه های روشنفکرانه برادرش دچار مشکل است؟

روزگار باید درست نقطه مقابل با برادر روشنفکرش باشد که فوکو می خواند. به هر حال من برای خلق درام جذاب تر تلاش کردم روزگار را ساده نشان بدهم که بر خلاف برادرش فقط به فکر نان درآوردن و حفظ خانواده اش است. اگر قرار بود روزگار هم مثل برادرش قلنبه سلنبه حرف بزند، دیگر تقابل بینشان جذاب نمی شد. روزگار بر خلاف دو برادر دیگرش از دستفروشی و میوه فروختن کنار خیابان هم ابایی ندارد و مهم است که کارش را انجام بدهد.

 

آیا برای بازی نقش روزگار فقط به متن نمایش نامه بسنده کردید؟

نه، مدت‌ها رفتم در بازار میوه و به منش و رفتار کارگران آنجا توجه کردم و همیشه برای نقش هایی که بازی می کنم دنبال مابه ازا بیرونی هستم تا نقش قابل باور باشد. من برای بازی در نقش قصاب نمایش بوف کور چند ماهی به کشتارگاه های جنوب تهران رفتم و رفتار قصابان را زیر نظر گرفتم.

 

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران