در حال بارگذاری ...
تحلیل آماری ایران تئاتر بر بخش خیابانی فجر38:

پیکار خیابانی24 گروه نمایشی از 13 استان کشور

ایران تئاتر: ۲۴ نمایش از ۱۳ استان کشور از روز شنبه ۱۲ بهمن ماه در سه محوطه مجموعه تئاتر شهر، خانه هنرمندان ایران و ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر(عج) رقابت خود را در بخش خیابانی سی و هشتیمن جشنواره بین المللی تئاتر فجر آغاز می کنند.

تجربه های اجرای ورای مکان‌ها و قراردادهای معمول و صحنه ای تئاتر و تأثیر اجتماعی این گونه های پر از خلاقیت در ارتباط با مردم و همچنین منش تعاملی این گونه های تئاتری در به کارگیری نقش تماشاگر در ساز و کار اجرایی ، نقش سازنده و رو به رشد تئاتر ایران را دو چندان می کند. در سالهای اخیر رشد تئاتر خیابانی و افزایش کنشگران این عرصه، بخشی پر ارزش و همیشگی در ساختار جشنواره فجر یافته است.

در این گونه از جشنواره که به نظر با نگاه ویژه مسئولان نیز همراه بود، تولیداتی‌که طی بازه‌ زمانی 1آبان ۱۳۹۷ تا ۱آبان ۱۳۹۸ اجرا شده‌اند با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

پیش از آغاز جشنواره فرصت را غنیمت شمردیم تا بررسی کوتاهی بر آمار حضور هنرمندان در این بخش داشته باشیم: 

 

پراکندگی حضور استان ها در بخش خیابانی

در بخش خیابانی 24 اثر از 13 استان کشور حضور دارند که نسبت به سال گذشته (26 اثر از 13 استان) تغییر چندانی نداشته است.

در این جشنواره هنرمندانی از استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، کرمان، گیلان و لرستان این 24 نمایش را اجرا می کنند.

براساس اطلاعات به دست آمده 3 اثر از تهران، 21 اثر از سایر شهرهای کشور شامل اصفهان(2نمایش)، خمینی شهر (2نمایش)، لاهیجان (2نمایش)، کرمانشاه(2نمایش)، دهلران(2نمایش)، رشت، تفرش، جیرفت، تبریز، بوشهر، مریوان، سنندج، زاهدان، ایلام، بروجرد و مشهد در این بخش با یکدیگر رقابت می کنند.

 

پراکندگی حضور نمایش های خیابانی

براساس اعلام مسئولان، 24 نمایش های خیابانی حاضر در این جشنواره 72 اجرا در سه منطقه محوطه مجموعه تئاتر شهر، خانه هنرمندان ایران و ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر(عج) خواهند داشت.

37 اجرا در ساعات 16، 16:30، 17، 18 و 18:30 در محوطه مجموعه تئاتر شهر، 17 اجرا در ساعات 16:30 و 17 در محوطه خانه هنرمندان ایران و 18 اجرا در ساعت 10:30 و 11 در ایوان انتظار مترو میدان ولیعضر(عج) اجرا می شوند.

 

تفکیک جنسیتی این بخش جشنواره

براساس اطلاعات آماری 32 کارگردان و نویسنده در جشنواره خیابانی تئاتر فجر با یکدیگر رقابت می کنند. در 16 نمایش یک نویسنده و کارگردان وجود دارد و در 8 نمایش باقیمانده شاهد کارگردان و نویسنده مجزا هستیم.

 24 نویسنده مسئولیت نوشتن متون این بخش را بر عهده دارند که از این تعداد 18 نویسنده مرد و 6 نویسنده زن هستند.

در حوزه کارگردانی نیز از 24 کارگردان حاضر در بخش خیابانی، 19 کارگردان مرد و 5 کاگردان زن هستند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

مهدی فتحی: آثار شاخص راه یافته از مناطق، حرف برای گفتن دارند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

مهدی فتحی: آثار شاخص راه یافته از مناطق، حرف برای گفتن دارند

مهدی فتحی، کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه اضافه شدن بخش‌های مختلف به جشنواره، تقویت‌کننده آن است، می‌گوید آثار شاخص راه یافته از مناطق نیز حرف برای گفتن دارند.

|

نظرات کاربران