در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو ایران تئاتر با رضاگشتاسب پرکارترین نمایشنامه نویس بخش صحنه ای که از دو اثرش در فجر 38تقدیر شد:

جشنواره فجر یک کلاس درس است

ایران تئاتر: رضا گشتاسب با ۳ نمایشنامه «دستهایت کو مم حسن»، «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» و «چند روایت نامعتبر از آنچه نمی دیدیم» پرکارترین نمایشنامه نویس بخش صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین المللی فجر است.

رضا گشتاسب را باید از پرکارترین و مطرح ترین نمایشنامه نویسان سال 1398 معرفی کنیم. او که سال گذشته را با کسب عنوان چهره برتر هنر انقلاب اسلامی استان کهکیلویه و بویر احمد به پایان برده بود، امسال در کمتر جشنواره ای شرکت کرد و مقام کسب ننمود.

کسب رتبه برتر نمایش نامه نویسی برای نمایشنامه «کوچه بود و مختار بود و سامان بود و سیمین» در یازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد، کسب رتبه اول نمایشنامه نویسی در بخش صحنه ای بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر برای نگارش نمایشنامه‌های «دست‌هایت کو مم حسن» و «غراب شیطان»، کسب رتبه برترین نمایشنامه نویس پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان با نمایش «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین»، کسب رتبه سوم در جشنواره منطقه ای تئاتر افراد دارای معلولیت خلیج فارس و کویر برای نمایشنامه «حقایقی در باب پسرفت» و ... از جمله عناوینی بود که این هنرمند توانمند یاسوجی در سال 98 در جشنواره ها کسب کرد.

گشتاسب در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فجر با 3 نمایشنامه «دستهایت کو مم حسن»، «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» و «چند روایت نامعتبر از آنچه نمی دیدیم» با لقب پرکارترین نمایشنامه نویس وارد جشنواره فجر شد، و دو نمایش ماحصل نوشته های او -«دست هایت کو ممحسن» و «کوچه مختار بود، ساسان بود و سیمین» - جوایز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را کسب کردند.
 

برای اولین سوال می خواهم بدانم فعال ترین نمایشنامه نویس بخش صحنه ای، پیش از این، در چند دوره از جشنواره فجر حضور داشته و چه عناوینی کسب کرده است؟

از سال 85 تا امروز فکر می کنم فقط در یک دوره حضور نداشتم و در تمامی دوره ها به عنوان کارگردان یا نویسنده حضور داشتم و در جشنواره سی و دوم به خاطر نمایشنامه «یک هفته راه رفتن در بهشت» تقدیر شدم.  

در جشنواره های فجر استانی نیز همه سال 4-5 نمایشنامه من از استان های مختلف حضور دارند. امسال نیز علاوه بر این سه متن، متن دیگرم به نام غراب آتش نیز حضور داشت که در مرحله بازبینی به عنوان رزرو انتخاب، ولی متاسفانه وارد بخش اصلی نشد.

 

امسال سال خوبی برای شما بود و متن هایتان در جشنواره های مختلفی حضور موثر داشتند، به نظرتان علت اینهمه استقبال چیست؟

سه نمایشنامه ای که از من در جشنواره فجر حضور دارند از مسیرهای مختلفی به این جشنواره راه یافته اند. «دستهایت کو مم حسن» به کارگردانی رضا کرمی زاده برگزیده جشنواره فتح خرمشهر است و از این طریق به جشنواره راه یافته است. «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» کار برگزیده جشنواره مهر کاشان است که توسط جواد صداقت و الهام ابنی از بوشهر به اجرا درآمده و اجرای موفقی در تماشاخانه مولوی داشت و از این طریق به جشنواره راه یافت. نمایش «چند روایت نامعتبر از آنچه نمی دیدیم» نیز توسط کریم علی خواه از ارومیه در جشنواره استانی شرکت نموده بود به عنوان یکی از 12 اثر برگزیده جشنواره های استانی وارد فجر شد.

علت استقبال از کارهایم فکر می کنم در وهله اول به ارتباط مستمر با سایر هنرمندان تئاتر استان ها در جشنواره های مختلف بر می گردد. این ارتباط و شناخت باعث شد تا کارگردانان زیادی به کارهای من علاقه نشان دهند.

امروز که با شما صحبت می کنم بی اغراق می گویم که فکر می کنم فقط یک یا دو نمایشنامه من هنوز به اجرا در نیامده اند.

مسئله ای دیگری که به نظرم کارگردانان را راغب به اجرای متون من می کند نوع نگاه تازه و دغدغه هایی است که روایت می کنم. داستان های من خاستگاه بومی دارند و شیوه روایتم نیز متفاوت است به همین دلیل در جشنواره های مختلف از کارهایم اقبال وجود دارد.

 

هر نویسنده ای ملاک هایی را برای اجرای نمایشنامه ای مدنظر قرار می دهد، شما بیشتر چه مولفه هایی را برای کارگردانانی که قصد دارند آثارتان را به اجرا گذارند، مدنظر می گیرید؟

من آدم سخت گیری نیستم و هرکس با هر سن و تجربه ای به من زنگ بزند تقاضایش را می پذیرم و هیچ شرط و شروطی هم برای او نمی گذارم  چون اعتقاد دارم نگاه های مختلف تولیدات مختلف را به منصه ظهور می رسانند. تقریبا از سراسر ایران هم به من لطف دارند و حتی خیلی از آنها را نمی شناسم اما نمایشنامه در اختیارشان می گذارم.

 

شما در عرصه کارگردانی نیز پشتوانه تجربی خوبی دارید چرا امسال در این بخش در جشنواره وارد نشدید؟

ما در استان ها فقط یک راه برای ورود به جشنواره داریم و آن شرکت در جشنواره های استانی است و چون امسال دبیر جشنواره استانی کهگیلویه و بویراحمد بودم امکان اجرای کار نداشتم.  

 

کمی در خصوص نمایشنامه هایی که در جشنواره دارید. هر کدام در چه ژانری هستند و قرار است به چه موضوعایت اشاره کنند؟

نمایشنامه «دستهایت کو مم حسن» را به تازگی نوشته ام و اولین اجرای آن توسط گروه خودمان به کارگردانی آقای رضا کرم زاده در جشنواره فتح خرمشهر بود و توانست کاندیدای 9 بخش جشنواره شود. داستان این متن همانگونه که می توان از عنوانش فهمید در حوزه دفاع مقدس است.

نمایشنامه «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» را در سال 97 نوشتم. این نمایش را اولین بار خودم در ششمین جشنواره ایثار به روی صحنه بردم و رتبه نخست را کسب کردم و امسال جواد صداقت و خانم الهام بنی آن را روی صحنه بردند. این متن نیز پایه دفاع مقدس دارد و از شهدا صحبت می کند.

 و بالاخره نمایش «چند روایت نامعتبر از آنچه نمی دیدیم» که توسط کریم علی خواه به جشنواره معرفی شد را در سال 1393 نوشته ام. همان سال در بخش بین الملل جشنواره فجر حاضر بود. این نمایش همزمان سه داستان را در یک فضای غیر رئال در دنیای شبیه برزخ دنبال می‌کنیم که به نوعی با هم مرتبط می‌شوند و سرنوشت آن‌ها به هم گره خورده است. 

 

فکر می کردید آثارتان در این جشنواره موفقیتی کسب کنند؟

واقعیت این است که همواره علاقه دارم کارهایم رضایت مخاطب را جلب کند. بی شک همه آثار پتانسیل برگزیده شدن دارند و می دانم که بزرگانی بیش از من تلاش داشته اند. من جشنواره ها را به عنوان یک کلاس درس می بینم که عدم موفقیت در آنها نیروی محرکه ای برای من در مسیر تلاش بیشتر می شود.

 

گفت و گو از: علی رحیمی




نظرات کاربران