در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو ایران تئاتر باعلی بیگدلی فعال ترین نویسنده و کارگردان فجر38

80 درصد بازیگرانم در جشنواره تئاتر اولی هستند

ایران تئاتر: علی بیگدلی با اجرای ۴ نمایش «۱۲روز»، «چنگار»، «طباخ، طبخ، مطبخ» و «غول کتابخانه» در بخش به علاوه فجر علاوه بر انتخاب به عنوان فعال ترین کارگردان و نویسنده سی و هشتمین دوره جشنواره، یک رکود جالب در عرصه کارگردانی برای خود به ثبت رساند.

با گذری بر جشنواره های معتبر ملی و بین المللی تئاتر، نویسندگان زیادی را می توان برشمرد که در یک دوره چندین نمایشنامه را برای اجرا داشته اند، اما رکوردزنی در عرصه کارگردانی آن هم در یک فستیوال بین المللی بسیار نادر است؛ اقدامی که علی بیگدلی در جشنواره سی و هشتم در بخش «به علاوه جشنواره» آن را انجام داده است.

او که این روزها به عنوان نویسنده و کارگردان درگیر اجرای عموم 4 نمایش «12روز»، «چنگار»، «طباخ، طبخ، مطبخ» و «غول کتابخانه» در تماشاخانه شانو است، هر 4 نمایش را که ماحصل برگزاری کارگاه‌های آموزشی است، به بخش به علاوه جشنواره فجر آورد تا علاوه بر ثبت یک رکورد جالب در جشنواره فجر، عنوان فعال ترین کارگردان و نویسنده این جشنوراه را نیز به خود اختصاص دهد.

 

اجرای عموم 4 نمایش به صورت همزمان خیلی سخت و طاقت فرساست. قبل از هرچیز می خواهم در مورد این اجراها صحبت کنید و اینکه چرا تصمیم گرفتید به طور همزمان 4 نمایش در معرض دید عموم قرار دهید؟

ما گروهی تحت عنوان «دیوانه» داریم که بخشی از فعالیت های آن متمرکز بر آموزش است و تلاش می کنیم تا آموزش‌های مختلف را به علاقه مندان به تئاتر در همه رده های سنی و در همه سطوح مبتدی تا پیشرفته داشته باشیم. یکی از تعهدات اخلاقی من پس از اتمام این دوره ها، گزینش کارآموزان نخبه و اجرای یک تئاتر با آنهاست. اعتقاد دارم تا زمانیکه فردی روی صحنه نرود و خود را محک نزند هیچ اتفاقی برای او نیفتاده است چون بهترین معلم تجربه روی صحنه است. جایی که هنرمند نوآموز توانایی هایش را به چالش می کشد. لذا 4 نمایش«12روز»، «چنگار»، «طباخ، طبخ، مطبخ» و «غول کتابخانه» که این روزها در تماشاخانه شانو اجرای عموم دارند و قرار است در بخش به علاوه جشنواره حضور یابند با این افراد آماده کردیم.

 

یعنی تمام اعضای این 4 نمایش، اولین بار است که بر روی صحنه می روند؟

بله حدود 80 درصد بازیگران این نمایش ها اولین کارشان را بازی می کنند.

 

انتخاب خیلی سختی کردید. اینکه 4نمایش همزمان تمرین و برای اجرا آماده شوند ریسک بزرگی است، چطور این ریسک را پذیرفتید. به خصوص آنکه هر کدام از این نمایش ها هم از نظر محتوا و هم شکل اجرا متفاوت با دیگری است؟

بله هرکدام از این نمایش ها شکل متفاوتی هم از نظر اجرا، هم موضوع و هم کارگردانی دارند و کار سختی را داشتیم اما پایانش بسیار دلچسب بود. شاید باور نکنید اما من برای اجرا قبل از روشن شدن هوا از خانه بیرون می آمدم و آسمان تاریک بود که به خانه بر می گشتم و حدود 4تا 4و نیم ساعت برای هر کدام از این نمایش ها در روز زمان می گذاشتیم و در میان هرکدام فقط در حدود نیم ساعت استراحت داشتیم.

4 نمایش کاملا متفاوت که هرکدام مضمون خاصی را روایت می کرد و مجبور بودیم سریع ذهنمان را به آن سمت ببریم. چنگار یک کار فانتزی است، 12 روز یک مستند در خصوص یک شهید است، طباخ طبخ مطبخ یک نمایش تاریخی در مورد داستان ضحاک است و غول کتابخانه در یک فضای سوررئال روایت می شود.کار سختی بود اما نهایتش تبدیل گروهی به عنوان سربازان تئاتر شد که شاید پشت صحنه پایشان بلرزد و اضطراب داشته باشند،اما وقتی پای به صحنه می گذارند به دقت ماموریت خود را ایفا می کنند و این جای ماجرا بسیار لذت بخش است. مطمئنا ما از افراد این گروه در تئاتر بیشتر و بیشتر خواهیم شنید. من به آن روزها فکر می کنم.

 

به نظرتان اگر روی یک نمایش متمرکز می شدید نتیجه بهتری در جشنواره نمی گرفتید؟

خودم به شخصه اهل جشنواره نیستم و زیاد تلاشی برای ورود ندارم اما اصرار گروه باعث شد تصمیم بگیریم نمایش ها را برای اجرا معرفی کنیم. لطف دست اندرکاران جشنواره شامل حال ما شد و وقتی دیدند کارها به پختگی رسیده و امکان اجرا در جشنواره را دارند ما را تایید کردند و امیدواریم بتوانیم اجراهای خوبی داشته باشیم.

 

فکر می کنید کدام نمایش شما برای مخاطب جذاب تر و به جایزه نزدیکتر است؟

ما فقط در 2 نمایش چنگار و 12 روز در بخش رقابتی هستیم. هر دو کار خوب هستندو امیدوارم اما باید بدانیم که در بخش داوری اگر کاری پذیرفته نشد به معنای این نیست که کار خوبی نبوده، بلکه شاید با اهداف جشنواره یا مولفه هایی که داور مدنظر دارد همسو نبوده است. جایزه ها یک تشویق هستند برای ادامه راه. ما تلاشمان را کردیم و با تمام وجود کارکردیم. هر اتفاقی بیفتد لطف خداست.

 

  




نظرات کاربران