در حال بارگذاری ...
معرفی کامل ایران تئاتر از آثار حاضر در بخش آغازگر فجر38

رقابت شانه به شانه تماشاخانه‌های خصوصی بر صحنه فجر

ایران‌تئاتر: در سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۳۹ اثر از سراسر ایران در این رویداد حضور پیدا کرده‌اند. این آثار را رحمان سیفی آزاد، محسن علیخانی و سپیده نظری پور داوری می‌کنند.

بخش به‌علاوه فجر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دو بخش دارد؛ یکی داوری برنامه‌های سالن که کلی است و دیگری آثار برگزیده. هر تماشاخانه سه اثرش را از بین آثاری که حتما در یک سال منتهی به بهمن امسال، در آن سالن اجرای عمومی داشته معرفی کرده است. بر همین اساس، از بین 39 نمایشی که امسال در بخش به‌علاوه فجر روی صحنه می‌رود، ۲۱ نمایش ارزیابی و داوری می‌شوند. آثار هم در شکل کلی مورد داوری قرار می‌گیرند و دیگر بازیگران، طراحانن و عوامل برگزیده معرفی نمی‌شوند بلکه تنها به معرفی نمایش برگزیده بسنده خواهد شد. بخش دیگر رقابت در سالن‌های خصوصی، مربوط به ارزیابی خود سالن‌ها و برنامه‌هایشان است. این اتفاق از سال گذشته شروع شده و امسال برای دومین بار قرار است برنامه سالن‌ها، شیوه عملکردشان در این یک‌سال، طرحی که برای بخش به‌علاوه فجر چه در مساله اجرا و چه در موارد حاشیه‌ای مانند جلسات نقد و بررسی و برپایی سمینار و ورک‌شاپ تخصصی داشته‌اند، مورد ارزیابی واقع شود. قرار بر این است که معرفی اثر برگزیده بخش به‌علاوه فجر و همچنین سالن یا سالن‌های برتر در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر انجام شود و انتخاب سالن برتر نیز توسط ستاد برگزاری جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر انجام می‌شود. رقابتی بودن بخش به‌علاوه فجر امسال و برای اولین بار با مدیریت خیام وقار کاشانی اتفاق خواهد افتاد. در سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر 39 اثر از سراسر ایران در این رویداد حضور پیدا کرده‌اند؛ که 21 اثر در بخش رقابتی حاضر و این آثار را رحمان سیفی آزاد، محسن علیخانی و سپیده نظری پور داوری می‌کنند. در این گزارش به معرفی 39 اثر حاضر در این بخش که در 8 سالن به صحنه می‌روند؛ می‌پردازیم.

 

بیا جلوتر

بیا جلوتر به نویسندگی حسین برفی‌نژاد و بازیگری، کارگردانی و تهیه‌کنندگی سجاد باقری از شهر تهران پنج‌شنبه تا یکشنبه 10 تا 20 بهمن ساعت 21 در فضای باز عمارت نوفل‌لوشاتو به صحنه می‌رود. این دوره از اجراهای نمایش بیا جلوتر به سبک peripheral یا محیطی در عمارت نوفل لوشاتو برگزار خواهد شد. این سبک از تئاتر که «محیطی» ترجمه می‌شود زمانی باید اجرا شود که در جامعه، مخاطبان تئاتر از دیدن تئاتر روی صحنه به تنگ آمده‌اند و دوست دارند در محیط دیگری تئاتر ببینند و در آن تئاتر، مشارکت آزادتری داشته باشند و همچنین بازیگر نمایش هم از قدرت بداهه‌پردازی خود برای انتقال هدف نهایی نمایشنامه استفاده خواهد کرد. در خلاصه نمایش آمده: زندگی گاهی شما رو یه جوری غافلگیر می‌کنه که خودشم جا می‌خوره. سجاد باقری متولد 1368 در ملایر است. او مدرک کارشناسی خود را در  رشته مدیریت فرهنگی هنری از دانشگاه سوره دریافت کرد. این بازیگر در نمایش‌های ریچارد دوم، پروانه های غمگین من در یک صبح دل انگیز بهاری،
داستان زمستان، یک قوری حرف دم نکشیده، کیش و مات، اختراع جدید و کاسه گردون هنرنمایی کرده است. از دیگر فعالیت‌های سجاد باقری میتوان به نمایشنامه‌خوانی های هنر کیش و مات، درد دل‌هایی از یک همسایه مفلوک بدبخت، تبر در دست و یک قوری حرف دم نکشیده اشاره کرد.
 

 

مرگ در می‌زند

مرگ در می‌زند به نویسندگی وودی آلن، کارگردانی شاهین رمضانی و تهیه‌کنندگی آرش مهماندوست از شهر تهران و به مدت زمان 45 دقیقه پنج‌شنبه 10 بهمن ساعت 19 و پنج‌شنبه و جمعه 17 و 18 بهمن ساعت 20:30 در تماشاخانه ایران‌تماشا به زبان انگلیسی به صحنه می‌رود. در این نمایش عارف قدیمی و کارمانیا میر احمدی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: ‌مرگ، با صورتی سفید و شنلی سیاه، در نیمه های شبی وحشت آور، پاورچین پاورچین، در کوچه های تاریک حرکت می کند. خانه ها را یکی پس از دیگری رد کرده و به خانه مورد نظر نزدیک می شود. نه از در وارد می شود و نه از پنجره. مرگ قصد دارد، صاحب خانه را غافلگیر کند. صاحبخانه بدبختی به نام نات که مرگ قصد گرفتن جانش را کرده است. اولین تجربه کارگردانی شاهین رمضانی، به سال گذشته و نمایش خواستگاری(اجرا به زبان انگلیسی) بازمی‌گردد؛ هر چند که او از سال 90 آثار نمایشی را در دانشگاه‌ها و ارگان‌ها کارگردانی کرده است.

 

مردی که...

مردی که... به نویسندگی پیتر بروک و ماری هلن اشتاین، ترجمه وحید رهبانی و کارگردانی رضا مولایی از شهر تهران و به مدت زمان 70 دقیقه پنج‌شنبه و جمعه 10 و 11 بهمن ساعت 17:30 در تماشاخانه دیوار چهارم در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در این نمایش شیوا اردویی، ملیحه آقایی، ندا اسدی، یاسر اصغری، مهسا جمشیدی، محمد شامی، احسان صادقی، بهنام غفاری، نیما میرزابیگی، سعیده قوچ کانلو و لاله هوشنگی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش بر اساس کتاب مردی که زنش را با کلاه اشتباه گرفت است؛ آمده: ‌برشی از تجربه های یک روانپزشک و محقق در تقابل با بیماران مغز و اعصاب و تلاش او برای راه پیدا کردن به جهان آنان. این اثر روایت نمایشی پیتر بروک از تجربه های بالینی و مستند دکتر الیور ساکس عصب شناس مشهور امریکایی ست، که در کتاب مردی که زنش را با کلاه اشتباه گرفت به قلم خود ساکس منتشر شده است. رضا مولایی فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی و بازیگری از مدرسه آزاد تئاتر با مدیریت حمید سمندریان در سال 1374 می‌باشد. وی کار خود را با بازی در نمایش دایره گچی قفقازی به کارگردانی حمید سمندریان آغاز کرده ‌است. در سال 1384 برای بازی در نمایش سه گانه وانیک به کارگردانی سهراب سلیمی در جشن بازیگر خانه تئاتر به عنوان یکی از بهترین بازیگران سال برگزیده شد. رضا مولایی در کارنامه‌ی خود بازی در تئاترهایی چون  آبگوشت زهرماری، فاخته‌ها، الوتریا، سه گانه وانیک، دو دلقک و نصفی، دشمن مردم و گالیله را دارد. وی همچنین کارگردانی تئاتر خواهش می‌کنم را نیز عهده دار بوده‌است.

 

چنگار

چنگار به نویسندگی و کارگردانی علی بیگدلی از شهر تهران و به مدت زمان 45 دقیقه پنج‌شنبه و سه‌شنبه 10 و 15 بهمن ساعت 17 در تماشاخانه شانو در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در این نمایش آیدا باروط‌کوب، آتنا خان‌پناه، مائده صادقی و کیمیا ولایی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه داستان نمایش آمده: چهار بخش از وجود عصمت با نامشان که در کودکی جامانده سخن می‌‌گویند تا اینکه به چنگار می‌رسند. علی بیگدلی این روزها به عنوان نویسنده و کارگردان اجرای عموم 4 نمایش 12روز، چنگار، طباخ طبخ مطبخ و غول کتابخانه در تماشاخانه شانو است. هر 4 نمایش ماحصل برگزاری کارگاه‌های آموزشی است. او نمایش‌هایش را به بخش به علاوه جشنواره فجر آورده تا علاوه بر ثبت یک رکورد جالب در جشنواره فجر، عنوان فعال ترین کارگردان و نویسنده این جشنواره را نیز به خود اختصاص دهد.

 

پنج جهت اصلی

پنج جهت اصلی به نویسندگی حامد اوصانلویی و کارگردانی مرضیه رجبی از شهر تهران و به مدت زمان 70 دقیقه جمعه 11 بهمن ساعت 19 و 20:30 در تماشاخانه ایران‌تماشا در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در این نمایش الناز الماسی، ندا مروتی، مریم جوان، فرشته بخشی نژاد، تینا جعفری و شیرین افخمی فر ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: ‌۵ زن داستان های زندگی خود را بیان میکنند. 

 

خرس

خرس به نویسندگی آنتوان چخوف، ترجمه ناهید کاشی‌چی و کارگردانی کیوان ظهرابی از شهر تهران و به مدت زمان 80 دقیقه جمعه و شنبه 11 و 12 بهمن ساعت 21 در خانه نمایش مهرگان در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در این نمایش  لیلی صبری، نیما قربان زاده، فرید گلریز، لاله حشمت پسند، نیما نیکمنش، عرفان سیف الهی، الیکا تصدیقی و محمد سعوه ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: اسمیرنوف بعد از مشکلات مالی شدیدی که برایش پیش آمده برای دریافت طلبش به خانه یکی از بدهکارانش میرود ولی بدهکار حاضر به پرداخت پول به او نمیشود و این آغاز یک درگیری بزرگ با پایانی غیرمنتظره برای همه است.

 

12 روز

12 روز به نویسندگی و کارگردانی علی بیگدلی از شهر تهران و به مدت زمان 75 دقیقه جمعه و یک‌شنبه 11 و 13 بهمن ساعت 17 در تماشاخانه شانو در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در این نمایش مائده ابراهیمی، مهدی بدرخانی، حنانه زارع، غزل صادقی، یگانه گیاهی، پروا ممحمودی، هستی مرادی و علیرضا یاسری ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: مصطفی هادی که بعد از ۵ دختر، با نذر به دنیا آمده است به جبهه می رود، بدنش تکه تکه شده و پدر می خواهد خودش فرزندش را از بوکان به تهران انتقال دهد. مادر از او قول گرفته که تنها پسرشان را سالم بر می گرداند. واکنش مادر چیست؟ جنون پدر تا چه حد است؟ علی بیگدلی این روزها به عنوان نویسنده و کارگردان اجرای عموم 4 نمایش 12روز، چنگار، طباخ طبخ مطبخ و غول کتابخانه در تماشاخانه شانو است. هر 4 نمایش ماحصل برگزاری کارگاه‌های آموزشی است. او نمایش‌هایش را به بخش به علاوه جشنواره فجر آورده تا علاوه بر ثبت یک رکورد جالب در جشنواره فجر، عنوان فعال ترین کارگردان و نویسنده این جشنواره را نیز به خود اختصاص دهد.

 

تردید

تردید به نویسندگی جمشید خانیان، کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمد جواد علیمردانی از شهر تبریز و به مدت زمان 60 دقیقه شنبه 12 بهمن ساعت 19 و 20:30 در تماشاخانه ایران‌تماشا به صحنه می‌رود. در این نمایش محمد مهدی فتاح پور، طاهره پاک نیت، ایمان ترکی، ملیکا رسولی، سپیده سمیع پور، ساجده پاسالاری، نیما سجادی نیا، رسول علیمردانی، فاطمه پاک نژاد، نگین رستگار، محمد علی میلادی، فاطمه خیاط، مائده رسولی نژاد و علی حیدری ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش که برگزیده جشنواره پسا مهر، استان فارس است؛ آمده: ‌تردید، درباره مردیست به نام حسام که براثر مصرف قرص های روان گردان دچار توهم میشود.

 

والس تصادفی

والس تصادفی به نویسندگی ویکتور هایم، ترجمه اصغر نوری، کارگردانی محمد حسین صادق زاده مقدم و تهیه‌کنندگی پیمان نبی از شهر تهران و به مدت زمان 70 دقیقه شنبه و یکشنبه 12 و 13 بهمن ساعت 17:30 در تماشاخانه دیوار چهارم به صحنه می‌رود. در این نمایش متین نجاتی و نورا حسینی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: ‌در یک اتاقی تقریبا شبیه به برزخ، فرشته ای جوان از طرف مقامات بالادست مامور بازی با یک بانوی تصادفیست و شرایط پر فراز و نشیب بازی باعث ایجاد رابطه ای بین این دو می شود. 

 

طبخ طباخ مطبخ

طبخ طباخ مطبخ به نویسندگی و کارگردانی علی بیگدلی از شهر تهران و به مدت زمان 55 دقیقه شنبه 12 بهمن ساعت 17 در تماشاخانه شانو به صحنه می‌رود. در این نمایش محسن ابوطالب، نگین احمدخانی، آسمان احمدی، سانیا بختیاری، آرتین جلیلی، سارا داننده، عارفه دشت پیما، مهدا دشت پیما، درسا شیرخانی، بهار صادقی، آتنا نیکنام و حمیدرضا یداللهی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: در آشپزخانه ضحاک چه می گذرد؟ علی بیگدلی این روزها به عنوان نویسنده و کارگردان اجرای عموم 4 نمایش 12روز، چنگار، طباخ طبخ مطبخ و غول کتابخانه در تماشاخانه شانو است. هر 4 نمایش ماحصل برگزاری کارگاه‌های آموزشی است. او نمایش‌هایش را به بخش به علاوه جشنواره فجر آورده تا علاوه بر ثبت یک رکورد جالب در جشنواره فجر، عنوان فعال ترین کارگردان و نویسنده این جشنواره را نیز به خود اختصاص دهد.

 

کاش چشم نمی‌دید

کاش چشم نمی‌دید به نویسندگی مهدی صفاری‌نژاد و کارگردانی فرزاد لباسی از شهر همدان و به مدت زمان 70 دقیقه یک‌شنبه 13 بهمن ساعت 19 در تماشاخانه ایران‌تماشا به صحنه می‌رود. در این نمایش مرتضی تحصیلی، سید مهرداد کاوسی حسینی، امید نوعی‌شاد، امیرحسین فاطمی، امین فعله‌گری، ملیکا محمدی، امید خدابنده‌لو و پگاه معصومی ایفای نقش می‌کنند.

 

قطع دست در اسپوکن

قطع دست در اسپوکن به نویسندگی مارتین مک‌دونا، ترجمه گروه هنری دلارته و کارگردانی احمد بیستونی از شهر تهران و به مدت زمان 100 دقیقه یک‌شنبه 13 بهمن ساعت 21 در خانه نمایش مهرگان به صحنه می‌رود. در خلاصه نمایش آمده: دختر و پسری به احمقانه ترین شکل ممکن؛ قصد کلاهبرداری از قاتلی را دارند که فقط دستش را پس می‌خواهد!

 

مانداب

مانداب به نویسندگی فردین افشارفر و کارگردانی مهدی کیهان نژاد و فردین افشارفر از شهر تهران و به مدت زمان 70 دقیقه دوشنبه 12 بهمن ساعت 19 و 21 در عمارت نوفل‌لوشاتو در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در این نمایش ایمان اصفهانی، بنیامین میرزاپور، مینا حسنلو، بیتا اسکندرنژاد، علیرضا فتاحی و نگین سرتیپی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: پسر بچه ای طی اتفاقاتی مادر خود را می کشد و از زادگاهش فرار می‌کند. او بعد از سالها برای تهیه گزارشی مجبور می شود به همراه همسرش به محل تولدش برگردد.

 

باغبان مرگ

باغبان مرگ به نویسندگی محمد چرمشیر، کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجتبی حیدری از شهر برازجان و به مدت زمان 50 دقیقه دوشنبه 12 بهمن ساعت 19 و 20:30 در تماشاخانه ایران‌تماشا به صحنه می‌رود. در این نمایش علیرضا بحرینی زاده و رخساره شهنه راد ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: آرنولد کرامبِک قاتل زنجیره ای که ۲۵ زن را به قتل رسانده قرار است ۲ هفته ی دیگر اعدام شود. تریسی کندی قرار است با آرنولد مصاحبه کند. مجتبی حیدری متولد 1362 در برازجان است. از فعالیت‌های او می‌توان به کارگردانی و بازیگری نمایش‌های بازگشت، پرزنت و نقل یک فارغ‌التحصیل اشاره کرد.

 

رکوئیم برای یک راهبه

رکوئیم برای یک راهبه به نویسندگی آلبرکامو و کارگردانی روزبه اختری از شهر تهران و به مدت زمان 90 دقیقه دوشنبه و سه‌شنبه 14 و 15 بهمن ساعت 21 در خانه نمایش مهرگان در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در این نمایش اشکان هورسان، نسترن ابراهیم‌زاده، حامد سوری، درسا حکیم‌الهی، ثمین امینی، محمدجواد ملک زاده، سیاوش مرادیانی و فرزاد احدی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: خدمتکار سیاهپوستی برای قتل فرزند خردسال خانواده مطرح آمریکایی به اعدام محکوم می‌شود. 

 

در کشور شما قابل دسترس نیست

در کشور شما قابل دسترس نیست به نویسندگی دامون نوروزی و کارگردانی ندا تمیمی از شهر تهران و به مدت زمان 65 دقیقه دوشنبه و سه‌شنبه 14 و 15 بهمن ساعت 17:30 در تماشاخانه دیوار چهارم در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در این نمایش پویا باغی، آرش بختیاری، مهدی بزرگ زاده، محیا بیاتانی، امیر جلیلی، زهره زارعی، پارسا سلمان زاده، سهراب کامکار، مهسا کاوه، علی محمودی، پریا میرکیانی، آتنا مینابی و علی هدایتی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: لطفا پیش از تماشای این نمایش، خلاصه مسابقه فوتبال ایران و پرتغال را یک بار دیگر نگاه کنید.

 

دختر/پسر

دختر/پسر به نویسندگی و کارگردانی پارسا محمدزاده از شهر تهران و به مدت زمان 50 دقیقه دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه 14، 15 و 16 بهمن ساعت 19:30 در تماشاخانه آژمان2 به صحنه می‌رود. در این نمایش یاسمن ژیان و محمد شیدایی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: دختر: جرئت یا حقیقت پسر: دو نفره؟ دختر: آره این طوری همیشه نوبتمون.

 

غول کتابخانه

غول کتابخانه به نویسندگی و کارگردانی علی بیگدلی از شهر تهران و به مدت زمان 60 دقیقه دوشنبه 14 بهمن ساعت 17 در تماشاخانه شانو به صحنه می‌رود. در این نمایش آسمان احمدی، بهار آدینان، ماهان بشارتی، بهار پاسدار گنجی، سها پاکباز، سام جانملکی، آرتین جلیلی، امیر حسین زاده، کیان حضرتی، سوگل دهدار، هستی ضرغام پور، یکتا عالی آذر، دینا علیپور، هانا علیپور، شراگیم کوچک زاد، خاطره محمدی، وانیا مرادی، ویانا مرادی، آرمیتا منصوری، یکتا مهجوری و محیا نوروزی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: پیرمردی از خاطراتش در کتابخانه ای می گوید که با خواهرش برای یافتن حقیقت به آنجا رفت و غول کتابخانه از آنها سوالی پرسید. آنها چطور می توانند از دست غول؛ زنده فرار کنند. علی بیگدلی این روزها به عنوان نویسنده و کارگردان اجرای عموم 4 نمایش 12روز، چنگار، طباخ طبخ مطبخ و غول کتابخانه در تماشاخانه شانو است. هر 4 نمایش ماحصل برگزاری کارگاه‌های آموزشی است. او نمایش‌هایش را به بخش به علاوه جشنواره فجر آورده تا علاوه بر ثبت یک رکورد جالب در جشنواره فجر، عنوان فعال ترین کارگردان و نویسنده این جشنواره را نیز به خود اختصاص دهد.

 

مثل خاراندن زخم بعد از خوب شدن

مثل خاراندن زخم بعد از خوب شدن به نویسندگی و کارگردانی فرانک فروتن از شهر تهران و به مدت زمان 70 دقیقه سه‌شنبه 15 بهمن ساعت 19 و 21 در عمارت نوفل‌لوشاتو در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. فرانک فروتن تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی کارگردانی نمایش و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی به پایان رسانده است. نمایشنامه‌های ترس‌های کوچک من و من یه قهوه می‌خوام یا چیزی شبیه شکلات داغ آثاری هستند که این کارگردان به نگارش در آورده است. همچنین این نویسنده تاکنون نمایش‌های چون ترس‌های کوچک من، من یه قهوه می‌خوام یا چیزی شبیه شکلات داغ، هفت طبقه، آژیر زرد و خرده نان را در مقام کارگردان روی صحنه برده است.

 

کابوس کاووس

کابوس کاووس به نویسندگی و کارگردانی مجتبی حسینی قنبری از شهر قروکارزین و به مدت زمان 60 دقیقه سه‌شنبه 15 بهمن ساعت 19 و 20:30 در تماشاخانه ایران‌تماشا به صحنه می‌رود. در این نمایش محسن احمدی، احسان غلامی فرد، فرزادلطفی، اشکان پارسافر، مهدی نادری، لیلا حسنی، اعظم مرتضوی، ‌فاطمه بهمنی، زهرانوروزی، زهرا رحمانی، احمدرضافرهمندپور، ‌مهدی نوروزی و احمدرضاچکن ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: ‌آونگ واردوان که دل درگرو هم دارندبرای رسیدن به هم مشکلی بنام بیگ خان برسرراه خود دارند انهادرپی چاره می افتند و تصمیم میگیرند...

 

خوابمردگی

خوابمردگی به نویسندگی سجاد داغستانی و کارگردانی فرهنگ روشنی از شهر تهران و به مدت زمان 65 دقیقه سه‌شنبه و چهارشنبه 15 و 16 بهمن ساعت 19:30 در تماشاخانه آژمان1 در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در این نمایش زهره پوررادی، مرتضی رضوی، هژیرسام احمدی، فاطمه حاجی‌زاده و علی کاظمینی ایفای نقش می‌کنند.

 

وجود

وجود به نویسندگی و کارگردانی بهزاد غلامی از شهر تهران و به مدت زمان 45 دقیقه سه‌شنبه و چهارشنبه 15 و 16 بهمن ساعت 21 در خانه نمایش دا در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. 

 

در انتظار گودو

در انتظار گودو به نویسندگی ساموئل بکت، ترجمه نجف دریابندری و کارگردانی امیرحسین جوانی از شهر تهران و به مدت زمان 80 دقیقه چهارشنبه 16 بهمن ساعت 19 و 21 در عمارت نوفل‌لوشاتو در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در این نمایش امیرمحمد رفیع خواه، امیرحسین جوانی، آرین طهماسبیان، سید محسن هاشمی طبار و امیرعلی خازنی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: ولادیمیر: اگه فکر می کنی بهتره، حالا هم می تونیم از هم جدا شیم. استراگون: حالا دیگه به زحمتش نمی‌ارزه. ولادیمیر: نخیر نمی‌ارزه. استراگون: خوبه، بریم؟ ولادیمیر: آره، بریم. (از جایشان تکان نمی‌خورند)

 

یک شهر پر از قصه

یک شهر پر از قصه به نویسندگی مهرداد سارمی یار احمدی و کارگردانی شبنم منصور از شهر تهران و به مدت زمان 70 دقیقه چهارشنبه 16 بهمن ساعت 19 در تماشاخانه ایران‌تماشا در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در خلاصه نمایش آمده: موشی، بابا من فقط عاشق شدم فکر نمی کردم انقدر خواستگاری دردسر داشته باشه.

 

وقتی همه خواب بودیم

وقی همه خواب بودیم به نویسندگی حمید عبدالحسینی و علیرضا زارع و کارگردانی حمید عبدالحسینی از شهر تهران و به مدت زمان 60 دقیقه چهارشنبه 16 بهمن ساعت 21 در خانه نمایش مهرگان در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در خلاصه نمایش آمده: پارسا در انتظار میتینگ فردا، امیر در رویای همسری مهدیه، امید در چالش با پگاه، میلاد در تقلای بودن، شریفی در چرت، مهشید پرتوان، سارا و صبا در آرزوی رفتن، مقصودی در زیارت، سپیده تنها. وقتی همه خواب بودیم.

 

ماندات

ماندات به نویسندگی و کارگردانی پوریا جلال‌وندی از شهر تهران و به مدت زمان 60 دقیقه چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه 16، 17 و 18 بهمن ساعت 17:30 در تماشاخانه دیوار چهارم به صحنه می‌رود. نمایش‌های مکبث، آرش، اتاق ورونیکا، ستوان آینیشمور، خدای کشتار و خنکای ختم خاطره جزء آثاری هستند که این کارگردان در آنها بعنوان بازیگر حضور داشته و تئاترهایی چون اتاق ورونیکا، خدای کشتار، هنر خوب و قشنگه، خنکای ختم خاطره و کمدی سیاه را کارگردانی نیز کرده است.

 

عباس

عباس به نویسندگی پوریا شهرابی، کارگردانی حمزه زارعی و تهیه‌کنندگی مهتاب طالبی بدیع از شهر کرمانشاه و به مدت زمان 50 دقیقه پنج‌شنبه 17 بهمن ساعت 19 و 21 در عمارت نوفل‌لوشاتو به صحنه می‌رود. در این نمایش که منتخب جشنواره دانشجویی افرا است؛ سیمین بهفر ایفای نقش می‌کند. در خلاصه نمایش آمده: اگر باور داشته باشیم که نویسنده‌های هوشیار هر عصری، با آثارشان تاریخ و زمانه حیات‌شان را رمزگذاری می‌کنند، «عباس» رمزگشایی از دو دهه آثار نویسنده‌ای‌ست که در تاریخ رمزگذاری کرده است. سرگردانی در آثار و زندگی نویسنده‌ای که از رهگذر و به میانجی او دو دهه از تاریخ معاصر ایران بر صحنه تئاتر بارگذاری می‌شود. این نمایش در سال 97 و در جشنواره تئاتر اکبر رادی موفق به کسب 4 تندیس شده است؛ تندیس اکبر رادی برای بهترین بازیگر، تندیس اکبر رادی برای بهترین نمایش نامه، تندیس اکبر رادی برای بهترین کارگردانی و تندیس اکبر رادی برای بهترین نمایش

 

اسپرسو

اسپرسو به نویسندگی محسن قاسمی، کارگردانی علیرضا زراعتی و تهیه‌کنندگی اداره کل زندان‌های استان فارس از شهر شیراز و به مدت زمان 40 دقیقه پنج‌شنبه 17 بهمن ساعت 19 در تماشاخانه ایران‌تماشا به صحنه می‌رود. در این نمایش محسن قاسمی، عبدالرضا دبیری، محمد حسن بردبار، هانی فکی و علیرضا زراعتی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش که برگزیده جشنواره تئاتر زندان‌های استان فارس(شیراز) است؛ آمده: داستان زندگی ۵ دوست که یکی از آن ها دچار افسردگی است.

 

مرگ مؤلف

مرگ مؤلف به نویسندگی و کارگردانی پیروز میرزایی از شهر تهران و به مدت زمان 45 دقیقه پنج‌شنبه 17 بهمن ساعت 21 در خانه نمایش مهرگان به صحنه می‌رود. در خلاصه نمایش آمده: هنرمند نقاش و مجسمه سازی بعد از سالها کار سفارشی تصمیم می‌گیرد مجسمه ای که از رویای کودکی همراهش بوده را خلق کند. مجسمه را می‌سازد و از شکوه و عظمت آن می‌میرد و مجسمه تلاش می‌کند خالقش را زنده کند.

 

رپرتاژ اندیشه‌های کال

رپرتاژ اندیشه‌های کال به نویسندگی علی طاهری، سیما بنیادی، سپیده خاکباز و کارگردانی علی طاهری از شهر تهران و به مدت زمان 65 دقیقه پنج‌شنبه، جمعه و شنبه 17، 18 و 20 بهمن ساعت 19:30 در تماشاخانه آژمان1 در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در خلاصه نمایش آمده: اتفاقات در ایستگاه متروی خیام در جریان است. یک خانم گزارشگر سه نفر را برای مصاحبه انتخاب می کند تا داستان های عجیب زندگیشان را برای مخاطبین تعریف کنند.

 

آن یگانه می‌کشد

آن یگانه می‌کشد به نویسندگی و کارگردانی مرضیه شاطرطوسی از شهر تهران و به مدت زمان 65 دقیقه پنج‌شنبه، جمعه و یکشنبه 17، 18 و 20 بهمن ساعت 19:30 در تماشاخانه آژمان2 در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در خلاصه نمایش آمده: دربازی کودکان مردن به معنی بی حرکت شدن است. او برای مدتی بی حرکت میخوابد... ما همین مقدار ناچیز درباره مرگ می دانیم. در حقیقت، مرگ نه نقطه ای مقابل زیبایی، بلکه بخشی از آن است، درنگ مرگ به اذن زیبایی است.

 

زری سلطان

زری سلطان به نویسندگی کرامت یزدان، کارگردانی فربد همدانی و تهیه‌کنندگی الهه صفوی از شهر تهران و به مدت زمان 65 دقیقه پنج‌شنبه، جمعه و شنبه 17، 18 و 19 بهمن ساعت 17 در تماشاخانه شانو در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در این نمایش لادن ژافه وند، سعید رضایی، مصطفی زندی، نیلوفر شهیدی، فربد همدانی، محمد عبداللهی، نوشین طیاری و مهناز رضایی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: زری داستان بسیاری ازدختران امروز ماست که خوب درک نشده اند اما برای آینده تاریک خود می‌جنگند.

 

انکار

انکار به نویسندگی و کارگردانی پانته‌آ شایسته از شهر تهران و به مدت زمان 30 دقیقه پنج‌شنبه 17 بهمن ساعت 19 در خانه نمایش دا در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. 

 

آنامورفیک

آنامورفیک برگرفته از هملت شکسپیر، به کارگردانی عارف شریفی و تهیه‌کنندگی حامد کشمیری از شهر تهران و به مدت زمان 60 دقیقه جمعه وشنبه 18 و 19 بهمن ساعت 19 و 21 در عمارت نوفل‌لوشاتو به صحنه می‌رود. در این نمایش مجید رمضان نسب، سینا علیپور، لاوین خادم گیلانی و امیر کرمانی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: نمایش، تمرین، نمایش، تمرین.

 

پنج‌شنبه آخر ماه

پنج‌شنبه آخرماه به نویسندگی یاسین بهرامی و کارگردانی حسین سبحانی از شهر میناب و به مدت زمان 60 دقیقه جمعه 18 بهمن ساعت 19 در تماشاخانه ایران‌تماشا به صحنه می‌رود. این نمابش منتخب جشنواره خلیج‌فارس، کویر، معلولین است.

 

ویرانه‌های زیبا

ویرانه‌های زیبا به نویسندگی حسین زنگنه و کارگردانی علی‌اصغر کیاثلاثی از شهر تهران و به مدت زمان 50 دقیقه جمعه 18 بهمن ساعت 19 و شنبه 20 بهمن ساعت 21 در خانه نمایش دا در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. 

 

زندگی کنسروشده

زندگی کنسروشده به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی حامد هادوی از شهر البرز و به مدت زمان 45 دقیقه شنبه 19 بهمن ساعت 19 و 20:30 در تماشاخانه ایران‌تماشا در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در این نمایش رضا رباط جزی و عبدالرضا یعقوبی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: سربازی در ناکجا ابادی در حال نگهبانی است.

 

رهایی از شائولین

رهایی از شائولین به نویسندگی و کارگردانی متین اوجانی از شهر تهران و به مدت زمان 55 دقیقه شنبه 19 بهمن ساعت 19:30 و یکشنبه 20 بهمن ساعت 17:30 در تماشاخانه دیوار چهارم در بخش مسابقه فجر+ به صحنه می‌رود. در خلاصه نمایش آمده: در افسانه ها چنین امده است که سلطان کئوک وهمسرش شمشیری جادویی را از استاد کوندور پذیرفتند و ان را ذوب کردند و در قالبهای جدید ریختند یکی را اژدها کش و دیگری را ستاره گیر نامیدند .هرکه مالک هردو شود بر دنیای هنرهای رزمی فرمان می راند .البته همگان هر دو شمشیر را با هم میخواستند و اینگونه شد که نبردهایی میان فرقه های مختلف شکل گرفت.

 

دی زنگرو

دی زنگرو به نویسندگی مسعود احمدی، کارگردانی آیدا عزت آبادی و تهیه‌کنندگی گروه هنری پرسیا از شهر شیراز و به مدت زمان 70 دقیقه یکشنبه 21 بهمن ساعت 19 در تماشاخانه ایران‌تماشا به صحنه می‌رود. در این نمایش که منتخب جشنواره پسامهر فارس است؛ آیدا عزت آبادی، مجتبی کشاورزی، سید محمد هاشمی فرد، مجید نظری، نگین صغیر، روژان شکوهی زاده، سیده مطهره رحمانی و فاطمه فقانی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: داستان شیدایی دختری جوان در شبی که خسوف رخ داده است. در باور مردم قدیم بوشهر دی زنگرو به معنای بلعیده شدن ماه توسط موجودی موهوم است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران