در حال بارگذاری ...
در پیام مدیرکل هنرهای نمایشی عنوان شد:

جشنواره تئاتر فجر، شکوه و بزرگی هنر تئاتر را به رخ می کشد

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی به سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، برگزاری جشنواره تئاتر فجر به عنوان یک میراث باشکوه را فرصتی دانست که شکوه و بزرگی هنر تئاتر را به رخ می کشد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با آغاز سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پیامی را صادر کرد.
در متن این پیام آمده است:
«فصل دوباره هنر تئاتر با آغاز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و گردهمایی بزرگ هنرمندان آغاز می‌شود. برگزاری جشنواره به عنوان یک میراث باشکوه همواره با حس و حال پرشور و زیبا همراه است که شکوه و بزرگی هنر تئاتر را به رخ می‌کشد. تئاتر هنری بزرگ و ارزشمند است چون از انسان و حیات و راز و رمز هستی، دردها و غم‌ها،  شادی و امید، خواسته‌ها و آرزو و رویاهای بی‌انتهای بشر حرف می‌زند. تئاتر یک ضرورت است چون یک هنر والا و فاخر بوده و  انسان را در عالم رویا به جهان خواسته‌ها هدایت می‌کند. آنچه هست و آنچه باید باشد.
صحنه و عالم نمایش جایی برای ظهور انسان به عنوان برترین آفریده الهی است. روزگار و تاریخ طولانی این هنر با آغاز کنش و اندیشه‌ای بوده که صفت جمال را در وجوه مختلف نمایش زندگی جاری کرده است. این صحنه مقدس است و ما از قداست این عالم با افتخار حرف می‌زنیم. لازمه کمال و تعالی و رشد انسان در این جهان خاکی توجه به غرایز و صفات او خواهد بود. جهان هنر بستری برای نشان دادن این امیال و سرشت انسانی خواهد بود. بشر خاکی با عقل و دانش خود بر سایر موجودات زمینی برتری دارد و هنر تئاتر متکی بر اندیشه و دانش، راهی برای آگاهی بخشی و درک هستی و جهان خواهد بود. تاکنون هرآنچه شنیده و یا می‌شنویم ستایش این هنر یعنی موهبت بزرگ خداوند است. عظمت این هنر را در پس کلمه‌های پرمعنا یعنی نمایش و تئاتر از طرف فیلسوفان، نویسندگان، هنرمندان، اهل فضل و دانش بارها شنیده‌ایم و اکنون عظمت و بزرگی این هنر برای همه ما هویدا و آشکار است. هویت تئاتر یک حس و معنای بسیار بزرگ است که ضرورت آن در زندگی دیروز، امروز و فردا خواهد بود. خاستگاه تئاتر در ظهور فلسفه و ادبیات از گذشته تاکنون ما را از سطح تجربی زندگی به سوی حقیقت متعالی زندگی رهنمون می‌سازد.
در این قافله تئاتر و مجمع خالقان و آفرینشگران دنیای رویا و خیال برای  نیل به جهان واقعی و در این صحنه آگاهی و تلاش و ریاضت، جامعه هنرمندان مهم‌ترین سرمایه این هنر بوده‌اند. آغاز این جشنواره در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی که ملت ما با جفای نااهلان و دشمنان آزادی و استقلال روبرو شد، برای نیل به آرمان‌های بزرگ بود. در همه این سال‌ها برگزاری این رویداد نمایشی فرصتی بود تا دغدغه‌ها و حرف‌های مردمان این سرزمین با آثار ماندگار در صحنه و فضای تئاتر جاری شود. آنچه اهمیت دارد این است که هنرمندان تئاتر همواره و در کنار هم برای شکوفا شدن این درخت تنومند تلاش کرده‌اند. جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر فرصت بزرگی برای معرفی و یا خلق آثار ماندگار و هنرمندان پرافتخاری شده که اینک باید قدردان این حضور و میراث باشکوه باشیم.
در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و برگزاری «سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر» جامعه هنرمندان پرتلاش تئاتر فصل دیگری را از این رویداد رقم خواهند زد. برای برگزاری این جشنواره همه جامعه هنرمندان و گروه‌های هنری و خانواده بزرگ تئاتر در سراسر کشور قریب یک سال تلاش بسیارکرده‌اند. با برگزاری این رویداد برگ دیگری از این صفحه هنری ورق خواهد خورد و بیشتر از هر زمان دیگر به همدلی و همراهی و مشارکت این خانواده نیاز است تا در این صحنه و در کنار هم باشیم. اینک که به استقبال روزهای باشکوه این رویداد خواهیم رفت وظیفه دارم از کوشش و حضور همه خانواده هنرمندان و گروه‌های نمایشی و دبیر هنرمند و عوامل ستادی و حمایت همه مسئولان و متولیان فرهنگی و هنری برای برگزاری این جشنواره سپاسگزاری نمایم. «سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر» با مشارکت و حمایت و حضور همه هنرمندان این عرصه به مانند یک سرو ایستاده نشان آزادگی و استقلال و اندیشه‌های بزرگ مردمان این سرزمین مهر خواهد بود.»
سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۲۱ بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود.

 




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه آغاز چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نوشت نقش‌آفرینی عرصه «نمایش»، به دلیل نزدیکی عمیق به آنچه در متن زندگی و بطن تفکّرات مردم می‌گذرد، هرروز بیش‌ازپیش سنگین‌تر و خاص‌تر می‌شود.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند
مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی با بررسی شرایط تئاتر کشور، چشم انداز آینده را روشن می داند و می‌گوید در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند و امیدوارم نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی ما هم پای‌شان به تئاتر باز شود و صرفا این گونه نباشد که ما ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

نظرات کاربران