در حال بارگذاری ...
در جوار مزار شهید سپهبد قاسم سلیمانی

همایش تئاتر سردار آسمانی در کرمان افتتاح شد

ظهر امروز ۱۰ بهمن ماه مراسم افتتاحیه همایش ملی تئاتر سردار آسمانی در جوار مزار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان با حضور مدیران فرهنگی،هنرمندان و جمع کثیری از مردم سوگوار آغاز شد.

به گزارش ایران تئاتر آیین افتتاح همایش ملی تئاتر سردار آسمانی ظهر امروز 10 بهمن در جوار مزار شهید سپهبد قاسم سلیمانی گلزار شهدای کرمان مسجد صاحب الزمان با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد. در ادامه گروه موزیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را نواخت.
در ادامه این مراسم محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ضمن خوشامدگویی به مدعوین گفت: این مراسم تنها افتتاحیه همایش ملی تئاتر خیابانی نیست، بلکه عرض ارادت هنرمندان بویژه هنرمندان حوزه تئاتر کشور به سرداری است که در تمام عمر خود در کنار صحنه ایستاد. مردی که همراه با بازیگرانش در میدان‌های سخت جانبازی کرد و پاداشش را به نحو احسنت دریافت کرد.
وی با اشاره به برنامه‌هایی که هنرمندان کرمانی به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار کردند، عنوان کرد: جامعه فرهنگی و هنری کرمان همراه با سراسر کشور به سوگ شهید سلیمانی نشستند و ده‌ها برنامه فرهنگی و هنری از جمله محفل انس با قرآن، برپایی شعر فجر با عنوان نگین سلیمانی و ... را در این راستا برگزار کردند.

علیزاده افزود: هنرمندان همزمان با سایر اقشار مردم ابراز همدردی کردند و این همایش آغاز یک جریان عظیم مردمی است.

وی خاطر نشان کرد: این افتتاحیه در صفحات کتاب ارادت هنرمندان به این شهید ثبت خواهد شد. این همایش نمادی از ارادت ملی ایران به شرافت و ایثار سرداران عظیمی چون حاج قاسم سلیمانی است.
در بخش دیگری از این مراسم حمید نیلی مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس پیامی را در وصف سردار شهید قاسم سلیمانی قرائت کرد و گفت:امروز جای سردار سلیمانی مظهر اقتدار اسلام در میان ملت ما خالی‌ است.
وی ادامه داد: هدف از جمع شدن هنرمندان حوزه تئاتر کشور در این مکان این است که بگویند به آرمان های نظام و انقلاب وفادارند و با لشکری از لشکریان هنری آمده‌ایم تا با زبان گویای نمایش رشادت‌های شهید آسمانی را بازگو کرده شاید تسلی برای دل‌های خسته باشد.
مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: هنرمندان براین باورند که با زبان نمایش می‌توان عظمت و اخلاق سرداران اساطیر ایران را به تصویر کشید تا رهروان خوبی برای پاسداشت حماسه خون و یک دنیا غرور و مردانگی این شهیدان والا مقام باشیم.
نیلی افزود: سردار شهید قاسم سلیمانی سردار آسمانی ایرانی اسلامی تا ابد در دل ها خواهد ماند و اسطوره حضور ایشان داستانی است که برای آینده این مرز و بوم باقی می ماند.

و در ادامه مرشد محسن میرزا علی به اجرای نقالی پرداخت.
سخنرانی شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی از دیگر بخش‌های این مراسم بود. کرمی در  خصوص این همایش گفت: روز عزیزی است ما درجوار سردار دل‌ها و یک عزیز همایش سردار آسمانی را افتتاح می کنیم. جامعه هنری خصوصا تئاتر در کنار آحاد جامعه قدمی برداشتند و این همایش حداقل کاری است که می توانستیم انجام دهیم.
کرمی در ادامه گفت: درمورد ایشان در این مدت سخنان بسیاری نقل و روایت شده اما همچنان ابعاد بسیار زیادی از شخصیت ایشان ناگفته مانده است. بعد فرهنگی سردار ناشناخته مانده. چه در جنگ و چه در مقاومت و چه در سال های اخیر.
وی ضمن نقل قول از یکی از نویسندگان مطرح دفاع مقدس گفت: بسیاری از آثار ماندگار ادبیات دفاع مقدس مرهون تلاش‌های سرادار سلیمانی هستند. انشالله در فرصتی مناسب به این ابعاد پرداخته خواهد شد.

کرمی در ادامه سخنانش گفت: فرصت بزرگی است که انسان در مدت زمان حیاتش چنان زیست کند که سردار دل های ملتی لقب بگیرد... دوباره سلام می کنم به روح سردار آسمانی و از همه همرزمانش یاد می کنم... امیدوارم که جامعه هنری از این فرهنگ تبعیت کند...
در ادامه این مراسم فاطمه رادمنش و علیمحمد رامنش به اجرای یک قطعه نمایشی پرداختند.

تقدیر از خانواده شهید حسین پور جعفری با حضور مسئولین فرهنگی و هنری حاضر در مراسم از دیگر بخش های آیین افتتاح این همایش بود. در این بخش تندیس جشنواره تئاترفجر به شکل نمادین به خانواده شهید اهداشد.همچنین بنیادفرهنگی روایت فتح و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیز با اهدای لوح و هدایای فرهنگی منقش به اسماء اهل بیت علیهم السلام از این شهید والامقام و همرزم شهید پورجعفری تقدیر کردند.

سردار شهید حسین پورجعفری (جعفری نیا) عضو سپاه پاسداران و سپاه قدس و از جانبازان هشت سال دفاع مقدس، بیش از ۴۰ سال تا پای شهادت همراه و همراز سردار سلیمانی گام برداشت و سرانجام نیز در کنار فرمانده خود بامداد جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در حمله تروریستی آمریکا در فرودگاه بغداد همراه با دیگر همراهان ایرانی و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و تنی چند از اعضای حشدالشعبی به شهادت رسیدند. مراسم تشییع و تدفین این شهید بزرگوار نیز همراه با آئین تشییع پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان برگزار شد.

همرزمان سردار شهید حسین پورجعفری از او به عنوان مخزن اسرار لشکر ۴۱ ثارالله و محرم ترین فرد به سردار سلیمانی یاد می‌کنند تا جایی که تلفن‌های خاص و قرار ملاقات و برنامه‌های ویژه ایشان را نیز شهید پورجعفری هماهنگ می‌کرد. 

شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حجه الاسلام بهداروند، انوش معظمی، محسن سلیمانی فارسانی، هوشنگ توکلی،روح الله رفیعی مدیر مستند روایت فتح، علیزاده احمدابادی مدیر کل ارشاد کرمان از جمله حاضرین این مراسم بودند.

حاضران با اهدای گل به مقام شامخ شهید سردارآسمانی سپهبد سلیمانی ادای احترام کردند و رسما همایش ملی تئاتر سردار آسمانی افتتاح شد. سپس حاضران برمزار جان باختگان مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی نیز حاضر شدند و از بازماندگان و خانواده های این ضایعه دردناک تفقد و دلجویی کردند.

همایش ملی تئاتر خیابانی سردار آسمانی در 10 شاخه سردار آسمانی و دفاع مقدس؛ سردار آسمانی و امنیت ملی؛ سردار آسمانی و نسل جوان؛ سردار آسمانی و جبهه مقاومت اسلامی؛ سردار آسمانی و استکبار ستیزی؛ سردار آسمانی و ولایت مداری؛ سردار آسمانی و شهدای مدافع حرم؛ سردار آسمانی و فرهنگ عاشورا؛ سردار آسمانی، وحدت ملی و انسجام اسلامی و سردار آسمانی و مردمداری با حضور 16 اثر شامل 12 اثر در بخش اصلی، سه اثر ویژه مساجد و یک اثر در بخش ویژه اجرا می‌شوند.

همایش ملی تئاتر سردار آسمانی گرامیداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و سرداران شهید جبهه مقاومت از امروز و در کنار مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان آغاز شده و تا 23 بهمن ادامه دارد.
این گزارش درحال تکمیل است.




نظرات کاربران