در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با بازیگر نمایش «تالاب هشیلان» حاضر در فجر 38

بازی کردن در این نمایش فوق العاده جذاب و دوست داشتنی بود

ایران تئاتر: نمایش «تالاب هشیلان» به کارگردانی نوشین تبریزی روز پنجم(۱۴ بهمن) سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ در بخش غیر رقابتی در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود. به همین بهانه گفت‌وگو با بازیگر این نمایش را بازنشر می کنیم.

ازیگری در آثار اجتماعی علی رغم اینکه ساده و آسان به نظر می رسد کار دشواری است؛ زیرا مخاطب نمونه‌های واقعی این نوع آدم ها را در دور و بر خود می‌بیند و اگر بازیگر نتواند واقعیت درست درون این شخصیت‌ها را نشان بدهد در برقراری ارتباط با مخاطب شکست می خورد. افشین سلیمان پور بازیگر با سابقه تئاتر با درک درستش از مختصات نقش صادق تصویر درستی از این آدم را به مخاطب عرصه می کند. در تالاب هشیلان نویسنده وکارگردان با طرح مسائل و چالش های اجتماعی درون یک خانواده طبقه متوسط شهری تلاش می کنند تا آنها را در پیش چشم مردم و متولیان قرار بدهند.افشین سلیمان‌پور از اواخر دهه هفتاد وارد فعالیت‌های حرفه‌ای تئاتری از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد. طعم آلوی جنگلی، گنجفه، شهر تنهایی من و چند متر مکعب عشق از جمله بازی های ماندگار سلیمان پور محسوب می شوند. نمایش تالاب هشیلان به تهیه‌کنندگی محمدعلی محمدی یک درام خانوادگی است که در جشنواره نمایشنامه خوانی مولوی مقام اول نویسندگی را کسب کرده است. با افشین سلیمان‌پور درباره بازیش در نمایش تالاب هشیلان  گفت‌وگویی انجام داده ایم.

 

به عنوان بازیگر سال‌هاست که با نوشین تبریزی همکاری دارید. این همکاری بلند مدت برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

این همکاری طولانی مدت ویژگی های مثبت و خوب زیادی دارد و چون همسر نوشین تبریزی هستم این شانس را دارم که از ابتدای شکل گیری نوشتن متن از کم و کیف کار آشنا شوم و این اشراف و آگاهی خوبی به من می دهد و تمام شخصیت های نمایش و زیر و بم هایشان را می شناسم. در این فرآیند چون من از کم و کیف کار آگاه هستم؛ فرصت بیشتری دارم تا فضای نمایش و نقشم را آنالیز کنم و با آمادگی کامل روی صحنه بروم. در ضمن چون ایشان توانایی های من را در بازیگری می شناسد نقش های مناسبی به من محول می کند. مثل نقش خاکستری و تا حدی منفیم در نمایش گنجفه.

 

آیا تا به حال پیش آمده که از نقشی خوشتان بیاید و از نوشین تبریزی بخواهید که نقش را به شما محول کند؟

تالاب هشیلان را ده سال پیش روی صحنه برده بودیم و من هم در آن اجرا نقش صادق را بازی کرده بودم. آن موقع بیشتر تمایل داشتم نقش حمید را بازی کنم؛ اما با مشورت با کارگردان قرار شد نقش صادق را بازی کنم. در اجرای جدیدم باز هم تمایل داشتم نقش حمید را بازی کنم و دوباره شرایط طوری رقم خورد که باز هم صادق را بازی کنم. نکته مهم این است که اگر با نقشی در آثار ایشان ارتباط برقرار نکرده باشم؛ در آن کار بازی نمی کنم. کما اینکه چند سال پیش ایشان نمایشی را روی صحنه برد که ترجیح دادم در آن بازی نکنم.

 

یکی از نکات مهمی که در تالاب هشیلان به عنوان یک اثر اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته نشان دادن سه نسل از یک خانواده طبقه متوسط شهری است. این ویژگی چقدر برایتان دارای اهمیت بود؟

این اثر به واسطه اجتماعی بودنش برای همه ملموس و قابل باور است و خیلی به زندگی رئالیستی مردم نزدیک است. سوالی هم که مطرح کردید از نگاهی درست است و در جایی زندگی می کنیم که شتاب زندگی تند و پرشتاب است و در این چرخه اتفاقات زیادی رخ می دهد و مثلا اصلا رخدادهایی که درجامعه ما رخ می دهد قابل مقایسه با اتفاقات رخ داده در کشور فنلاند و یا دانمارک نیست و در سر تیترهای خبرهای روز دنیا کمتر پیش می آید خبری و اتفاقی از این کشورها منعکس بشود.

 

در کشورهایی که اشاره کردید وضعیت زندگی و جغرافیایی خیلی متفاوت است با ایرانی که در خاور میانه و در کانون بحران ها قرار دارد تفاوت های بسیاری دارند؟

بله اصلا مدل زندگیشان هم با ما متفاوت است و به نظرم هم فرهنگ شرق و هم فرهنگ غرب ویژگی های خاص خودشان را دارند و نمی شود گفت که اهمیت کدامیک بیشتر و یا کمتر است.

 

به هر حال دغدغه و نوع نگاه نسل جوان که در نمایش سالومه و حمید آنها را نمایندگی می کنند با نوع نگاه پدر و مادر و پدر بزرگ خانواده خیلی متفاوت است؟

برای سالومه اتفاق تلخی رخ می دهد و زندگی خانواده تحت الشعاع این اتفاق می گیرد. پدر بزرگ که در آستانه هفتاد سالگی است در دو دهه قبل ورشکسته شده است و در نظر بگیرید مردی در 55 سالگی علی رغم داشتن عروس و داماد و فرزند دارایی نداشته باشد، زندگیش دچار بحران می شود.

 

در نمایش تالاب هشیلان شخصیت صادق به عنوان محوریت یک خانواده طبقه متوسط شهری چه جایگاهی در کم کردن تنش های موجود در خانواده دارد؟

صادق تلاش می کند مشکلات خانواده را به حداقل برساند. اوج شخصیت و منش این فرد، زمانی است که در نمایش خودش را تعریف کرد و عنوان می کند: هرگز نگذاشتم یه لقمه حرام بیاد تو این زندگی. و این نشان می دهد پاببند اصولی است و اهل دزدی و زد و بند نیست.

 

آیا صادق را می توانیم نمادی از یک پدری بدانیم که به علت داماد سر خانه بودن اقتدار لازم را ندارد؟

این نظر را قبول ندارم و روابط درون خانوادگی آنها متفاوت است. صادق مردی قانع است که حتی می تواند در یک اتاق هم زندگی کند و مناعت طبع دارد. نسیم همسرش جایی در نمایش اشاره می کند که بعد از ورشکستگی پدرش او را به صادق شوهر دادند. صادقی که پدرش در بازار حرمت و احترام داشت و صادق هم جایی دیگر در نمایش می گوید من هم مثل پدرم نه خان بودم و نه خان زاده؛ اما سالم زندگی کردم و تلاش کردم خانواده درست رو به جلو برود. در حالی که صادق آنقدر توانایی داشت که با دزدی و باند بازی می توانست به جایگاه مهمی برسد. فکر می کنم پاکدستی صادق یکی از خصلت های مهم اخلاقیش است و درست زندگی کردن کار دشواری است.

 

با داشتن چنین خصلت‌هایی صادق می تواند این ادعا را داشته باشد که با درستی زندگی کرده است؟

بله صادق در درونش چیزهایی دارد که برای من بازی کردنش فوق العاده جذاب و دوست داشتنی بود و این چند ماهه که درگیر ایفای این نقش هستم حالم خوب است و هر شب با انگیزه کامل روی صحنه می روم و آرزو دارم مخاطبی هم که به دیدن نمایش می آید بتواند با فضا، درونیات نمایش و شخصیت‌ها ارتباط درستی برقرار کند.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران