در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با بازیگر نمایش «تالاب هشیلان» حاضر در فجر 38

تالاب هشیلان بیشتر یک تراژدی اجتماعی است

ایران تئاتر: نمایش «تالاب هشیلان» به کارگردانی نوشین تبریزی روز پنجم(۱۴ بهمن) سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ در بخش غیر رقابتی در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود. به همین بهانه گفت‌وگو با بازیگر این نمایش را بازنشر می کنیم.

اتابک نادری از جمله بازیگرانی است که در حوزه مدیریت بسیار کارا و خوشنام بوده و مدت‌ها به عنوان ریاست مجموعه تئاتر شهر فعالیت موثری در جهت رشد و اعتلای تئاتر و دادن امکان برابر برای اجرا به گروه‌های نمایشی فعالیت داشته و سال‌ها نیز در مدیریت مرکز شهرستان‌های اداره کل هنرهای نمایشی فعالیت می‌کرده. نادری فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی است. او علاوه بر فعالیت در تئاتر، سال‌ها در سینما و تلویزیون به بازیگری پردخته است؛ خانه پدری، هیوا، چشم عقاب، ترنج، متولد ماه مهر و عشق فیلم از جمله حضورهایش در حوزه بازی تصویری هستند. در تئاتر هم نادری در نمایش های زیادی به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشته است. نمایش تالاب هشیلان به تهیه‌کنندگی محمدعلی محمدی یک درام خانوادگی است که در جشنواره نمایشنامه خوانی مولوی مقام اول نویسندگی را کسب کرده است. با نادری درباره حضورش در نمایش تالاب هشیلان و شخصیت یوسف گفت‌وگویی انجام داده ایم.

 

آیا تالاب هشیلان را می توانیم نمایشی اجتماعی با پس زمینه جنگ ارزیابی کنیم؟

تالاب هشیلان بیشتر یک تراژدی اجتماعی است و از واقعیت‌های امروز جامعه سخن می گوید. البته شخصیتی در نمایش وجود دارد که سالها قبل به جنگ رفته است و با تبعات آن مواجه است. در نمایش برشی از زندگی طبقه متوسط جامعه در قالبی رئالیستی روایت می شود. همه گروه تلاش کردند بدون پیچیدگی‌های فرمی قصه ای ساده و روان را روایت و اجرا کنند. در نمایش ضمن وجود فضای شیرین، تلخی‌ها هم نشان مخاطب داده می شود.

 

در تالاب هشیلان شخصیت پردازی به صورت واقع گرایانه و آدم‌ها خاکستری ترسیم شده اند. خلق چنین فضایی چقدر به ساختار دراماتیک اثر کمک می کند؟

نوشین تبریزی بستری را نشان داده که در این بستر این آدمها دست به تصمیم گیری می زنند و راه انتخابشان باز است و لاجرم نمی خواهد خط کشی سیاه و سفیدی درباره آدم‌های نمایشش داشته باشد. شرایط زندگی این آدم ها را به این سمت و آن سمت سوق می دهد.

 

آیا این اولین همکاری شما با نوشین تبریزی است؟

چند سال قبل قرار بود در نمایش گنجفه نوشین تبریزی بازی کنم و در تمرینات ابتدایی هم حضور داشتم؛ اما به واسطه درگیری با کار دیگری این همکاری میسر نشد. البته در چند کار با هم همبازی بودیم و به عنوان بازیگر کارهای ایشان اولین همکاری مشترکمان با تالاب هشیلان انجام شد.

 

در سال های اخیر بررسی کارنامه کاریتان نشان می دهد که هم در کارهای تاریخی(کلنل) و هم کارهای روز اجتماعی بازی کرده اید. آیا در قبول پیشنهادات به این تنوع و فاصله داشتن نقش ها از هم توجه دارید؟

به نکته درستی اشاره کردید. یکی از دلایلی که بازی در این نمایش را پذیرفتم تفاوت نقشم با سایر نقش‌هایی بود که بازی کرده بودم. شخصیت یوسف با تلخی‌هایی عجین است و همین چند وقت پیش در نمایش بازرس که در جشنواره تئاتر آئینی سنتی حضور داشت و یا مغازه خودکشی شخصیت‌های دیگری را بازی کردم. جدا از جذابیت نقش یوسف قصه تالاب هشیلان را دوست داشتم و خوشبختانه کار هم با نظر مثبت منتقدان مواجه است.

 

آیا در قبول نقش ها اولویتی در ژانر اثر برای خودتان قائل هستید؟

برای من اولویت این است که نقش تخت و تکراری بازی نکنم. دوست دارم با نقش کلنجار بروم و ابعاد مختلف آن را مورد واکاوی قرار بدهم و ماحصل این کلنجار و پردازش نقش در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند و می تواند درباره‌اش تجزیه و تحلیل و قضاوت داشته باشد. بعد از دهه‌ها فعالیت هنری و بازیگری دوست دارم متفاوت تر و چالش برانگیز تر حضور داشته باشم. در نمایش ابوبکر محمدی فاطمه محمدی جلال تجنگی فقط 5 دقیقه بازی داشتم؛ اما شخصیت بسیار اثر گذار بود و در طول زمان نمایش شخصیت‌های دیگر اثر مدام درباره این آدم حرف می زدند؛ بنابراین همیشه طول نقش متضمن اثرگذاریش نیست و نقش های کوتاه هم می توانند اثر گذار باشند. هنوز هم قائل به تجربه کردن هستم. به تعداد آدم های دنیا نقش های متفاوت وجود دارد.

 

آیا یوسف را می توانیم نمادی از آدم های شهرستانی بدانیم که به امید کار و زندگی بهتر وارد کلان شهرها می شوند؟

یوسف مثل هزاران آدمی است که در دور و برتان می بینید و نکته سخت ماجرا دوری از تیپ سازی و دوری از نگاه شعاری بود. به طور حتم اگر با چنین رویکردی نقش یوسف را بازی می کردم مخاطب نقش را پس می زد؛ زیرا در ذهنش یوسف را با آدم های دور و بریش قیاس می کرد.

 

دلیل عمده وجود چنین نگاهی تصویر کلیشه ای است که در سریال های رئالیستی تلویزیونی از این جنس آدم ها ارائه می شود؟

متاسفانه چنین مسئله ای وجود دارد. نکته متمایز کننده تالاب هشیلان از آثار مشابه، قلم متفاوت نوشین تبریزی به عنوان نویسنده است و نویسنده با ایجاز کامل اطلاعات لازم را در اختیار مخاطب قرار می دهد و جای سوال و نقطه مبهمی در باره کنش و اعمال شخصیت‌ها برای مخاطب به وجود نمی آید.

 

یوسف هم در ابتدا تلاش می کند تا نظر سالومه و خواسته‌هایش را تامین کند؟

بله حتی تیپ ظاهریش را هم تغییر می دهد؛ اما خاستگاه فکری و فرهنگیش با سالومه خیلی متفاوت است.

 

در چالش و اختلاف یوسف با سالومه، چقدر یوسف را مقصر می دانید؟

هیچکدام در این چالش به وجود آمده مقصر صرف نیستند. سالومه در شرایطی در جامعه زندگی می کند که او را همراه خودش می کند. مردم باید با ابراز حرف هایشان بتوانند رشد آگاهی اجتماعی را در همه اقشار افزایش بدهند و همه به حق و حقوق واقعیشان اشراف پیدا کنند و در این پروسه مراکز دادگاهی در مورد این نوع مشکلات اجتماعی به فرآیندی جدید و موثری تری دست پیدا خواهند کرد. موقعی که تفکر غالب در جامعه باعث می شود سالومه در زندگیش تصمیم اشتباهی بگیرد و درباره گذشته اش به یوسف آدرس غلطی بدهد؛ یوسف هم به خودش حق می دهد که واقعیت را درباره گذشته سالومه بداند و از عدم صداقت سالومه ناراحت بشود. یوسف هم در جاهایی با صداقت کامل رفتار نمی کند.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران