در حال بارگذاری ...
علی اکبر عبدالعلی زاده در کارگاه راهبردهای رسانه در توسعه تئاتر عنوان کرد

با استفاده از رسانه آرزوی های امروز خود را به واقعیت های فردا بدل کنید

نشست راهبردها و کارکردهای رسانه در تئاتر کشور با حضور علی اکبر عبدالعلی زاده در بخش بعلاوه فجر سی و هشتمین دوره جشنواره برگزار شد..

به گزارش ایران تئاتر در ابتدای این کارگاه که عصر جمعه در سالن ایران تماشا با حضور فعالان تئاتر و هنرمندان حاضر در جشنواره برگزار شد عبدالعلی زاده با اشاره به نقطه آغازین انگیزه هنرمندان یعنی انتقال مفاهیم و ایجاد اثربخشی در فضای فرهنگی جامعه مهمترین امکان رسیدن به اثربخشی فراگیرتر و تکثیر تاثیر یک اثر هنری در میان مخاطبان بیشتر را استفاده از ابزار رسانه عنوان کرد و گفت : هریک از شما با انگیزه کمالگرایانه اثربخشی و ایجاد مسیر های تازه در حوزه مواجهه فرهنگی پا به عرصه هنرهای نمایشی گذاشته اید . در شکل معمول می توانید مفهوم ، معنی و حرف خود را در بهترین حالت به میزان ظرفیت سالن نمایشی که در آن تئاتر اجرا می کنید به سمع و نظر مخاطب برسانید اما از طریق تولید محتوی رسانه ای می توانید مخاطبان  بسیاری را به دنیای اثر خود مرتبط سازید . امکان این بهره مندی امروز با وجود رسانه های عمومی و تخصصی و فضای متنوع دنیای مجازی فراهم است . 

وی در ادامه با ارائه تاریخچه مختصری از روند توجه رسانه ها به عرصه تئاتر به عنوان یک حوزه خبری مستقل تاکید کرد : روزگاری نه چندان دور آروزی افرادی همچون من این بود که رسانه ها بصورت جدی به تئاتر ایران بپردازند و این عرصه را به تکاپو بیاندازند و از این طریق تئاتر توسعه پیدا کند ، زیرساخت هایش تامین شود ، تئاتر خصوصی شکل بگیرد و آثار نمایشی تنوع و تکثر پیدا کنند . حالا می توانم بگویم امروز در آرزویم زندگی می کنم و برهمین اساس امیدوارم هنرمندان نسل نو تئاتر با بهرمندی از امکانات و فرصت های رسانه ای موجود با سرعتی بیش از گذشته زمینه تبدیل آرزوهای امروز خود را به واقعیت های فردا فراهم کنند . امروز با وجود رسانه های تخصصی و عمومی و فضای مجازی این امکان به خوبی فراهم است .  

این نویسنده و روزنامه نگار در بخش دیگری از  کارگاه  به راهبرد های رسانه در تثبیت جایگاه حرفه ای در جامعه شهری پرداخت و گفت : تئاتر پدیده کمتر شناخته شده در گستره جامعه ایرانی تلقی می شود آنچنان که درصد قابل توجهی از ایرانیان حتی تجربه یکبار تماشای تئاتر حرفه ای راندارند و تصورشان از تئاتر به طنزهای تلویزیونی کم کیفیت و تئاتر های مدرسه محدود می شود. این نسبت متاسفانه شامل نگاه تصمیم سازان و تصمیم گیران و مدیران شهری و مسئولین دیگر نیز می شود . برهمین اساس در بسیاری موارد حتی حرف هنرمندان استانی بویژه در شهرهای کوچک و محروم جدی گرفته نشده و  شنیده نمی شود . حتی اگر مسئولی جلسه ای برای طرح مسائل و کاستی های حوزه تئاتر با هنرمندان بگذارد معمولا آنچنان ذهن شان خالی از پیشینه است که جلسه به درد دل و گلایه های بی نتیجه و خسته کننده ختم می شود. در حالی که اگر از ابزار رسانه ای استفاده کنید و مطالبات خود را بصورت متناوب در قالب گفت و گو و گزارش و نقد و تحلیل و مقاله منتشر کنید پیش از هر جلسه ای مسئول مربوطه در جریان رویدادها قرار می گیرد و اگر قرارش به رفع نقص باشد در جلسه مورد نظر به تصمیم گیری خواهد رسید. در عین حال در این روند با تنوع تیتر ها و موضوعات گستره خانواده تئاتر و جایگاه اعتباری آن ها برای مسئولین استانی روشن می شود و تصویری حقیقی تر از امکانات و ظرفیت ها وخدمات کاربردی این هنر به دست می آورند. 

وی ادامه داد: مسئولین فرهنگی و مدیران حوزه تئاتر نیز اخبار مرتبط در حوزه فعالیت خود را از طریق رسانه ها رصد می‌کنند و به قدرت رسانه ها واقف هستند ، بنابراین بازتاب و تاثیر مطالب منتشر شده  خود را می‌توانید در عملکرد آن ها مشاهده کنید.

نویسنده کتاب "چشم اندار تئاتر ایران"  افزود: هرچه  تولید محتوای رسانه بیشتر باشد توجه مسئولین نیز به مباحث مطرح شده بیشتر خواهد بود. همچنان که گفته شد امروز از طریق رسانه می توان دغدغه اهالی تئاتر را به سمع و نظر مدیران رساند و به دغدغه آنها تبدیل کرد.  امروز رسانه توانایی و ظرفیت این را دارد تا مسئولین و مدیران را از طریق اطلاع رسانی به تصمیم گیری برساند .

مدیر پرتال تئاتر ایران همچنین تامین جایگاه حرفه ای در میان خانواده و جامعه را برای اهالی تئاتر تنها از طریق رسانه قابل دستیابی دانست و گفت : جایگاه اعتباری بسیاری از اهالی هنر در عرصه تئاتر متاسفانه حتی در میان خانواده هم شناخته نشده زیرا این حوزه آنچنان در جامعه انتزاعی است که حتی اهالی خانواده و دوستان و همشهریان از اهمیت موفقیت های ملی و بین المللی فرهنگی و هنری هنرمند اطلاعی ندارند و نسبت به آن بی توجه هستند . در اثر این کاستی گاهی هنرمند حتی با درجات بالای هنری و کسوت، دچار نادیده گیری و سرخوردگی می شود . این نقص نیز با توسعه رسانه قابل تغییر و اصلاح است. 

وی همین تاثیر را در فضای حرفه ای قابل بررسی دانست و گفت : اعتبار حرفه ای فعالان تئاتر نیز از طریق رسانه بهتر تثبیت می شود. بدون رسانه شما حتی باید برای همکاران و هنرمندان دیگر دائم رزومه خود را بازخوانی کنید ولی با انتشار مطالب متنوع از فعالیت خود این جایگاه در ذهن دیگر هنرمندان ایجاد  و تثبیت می شود . 

خالق سالنامه تئاتر ایران در سخنانی با تاکید  دوباره بر اینکه هر حوزه ای که می خواهد فعال شود پیش ازهرچیز نیاز به رسانه فعال دارد، گفت: تئاتر نیز از این اصل مستثنی نیست و اگر می خواهید در شهر ها و استان های مختلف کشور تئاتری پر رونق داشته باشید ابتدا باید حوزه رسانه تئاتر را در شهر ها فعال کنیم. با وجود سایت ایران تئاتر  ، اهالی تئاتر نسبت به انتشار مطالب خود نگرانی ندارند . در عین حال نیروی انسانی سایت های استانی نمی تواند پاسخگوی وسعت رو به رشد تئاتر کشور باشد . برای همین نیاز داریم هریک از هنرمندان تلاش کنند تا به قواعد تولید محتوای رسانه ای مسلط شوند و در آینده هنرمند خبرنگارانی داشته باشیم که تنوع و تعدد تولیدات رسانه ای آنها علاوه بر بهرمندی از امکان ایران تئاتر ، ضریب سهم تیتر رسانه های عمومی برای تئاتر را هم افزایش دهد. 

عبدالعلی‌زاده ادامه داد: سایت ایران تئاتر به عنوان دارایی رسانه ای  امروز تئاتر ، روزیی رویا و آروزی تمامی فعالان تئاتری در کشور بود تا از این طریق بتوانند اخبار مرتبط با تئاتر را در سراسر ایران رصد و پیگیری کنند؛حالا سایت ایران تئاتر با سابقه 15 ساله به عنوان اولین رسانه تخصصی عرصه هنر در فضای مجازی دارای اعتباری ملی و بین المللی است و  باید از این داشته به نحو احسن استفاده کرد و ما نیز در ایران تئاتربا جدیت آماده نشر تمامی اخبار، یادداشت ها و مصاحبه‌های اهالی تئاتر در استان ها هستیم و خود را تریبون گروه های نمایشی می‌دانیم.امروز دیگر موثر بودن این رسانه در گستره ملی به فعالیت هنرمندان در تولید محتوای رسانه ای بستگی دارد.

این نویسنده و منتقد تاکید کرد: ایران تئاتر زیرساخت رسانه ای مطلوبی را در سراسر کشور ایجاد کرده اما از نظر نیروی انسانی محدودیت های جدی دارد بنابراین از این مرحله به بعد هنرمندان تئاتر استان ها و گروه های تئاتری می بایست با تولید محتوا در قالب گفت و گو و گزارش و خبر و گزارش تصویری و مقالات و ... از این فرصت ایجاد شده بهره کافی را ببرند.  هنرمندان تئاتر استان ها باید به لزوم بهره برداری از امکان رسانه ای در قالب همکاری با اصحاب رسانه و بویژه سایت ایران تئاتر پی ببرند تا جامع ترین مرجع خبری تئاتر ایران بتواند به نحو احسن به فعالیت در زمینه شناساندن تئاتر شهرستان بپردازد.

وی با اشاره به جایگاه سایت خبری ایران تئاتر در کشور و عرصه بین المللی، برکارکرد های این رسانه تخصصی تاکید کردو گفت: به منظور تسریع در انتشار اخبار و بهره مندی تمامی هنرمندان کشور از خدمات این سایت، سعی کردیم موانع را برطرف کنیم و دسترسی را برای همگان باز بگذاریم تا هنرمندان بی واسطه در روالی حرفه ای بتوانند اخبار، گزارش ها و تصاویر نمایشی خود را ارسال نمایند. در این روند خبر ارسالی توسط نماینده استانی سایت بارگذاری ،تایید و سپس  منتشر می شود.

عبدالعلی زاده حذف تقابل بین گروه‌ها از جمله ویژگی های این اقدام عنوان کرد و گفت: گرچه نیروی سایت ایران تئاتر در استان ها موظف است اخبار تمامی گروه‌های تئاتری را منتشر کند اما به دلیل کمبود نیرو امکان اطلاع از اخبار تمامی گروه ها در شهرهای مختلف نیست و این اقدام این مشکل را مرتفع می سازد.باید افق دیدمان را وسیع تر کنیم و اهداف بزرگتری را مدنظر قرار دهیم، برخی موضوعات برای اینکه دیده شوند نیاز به پیگیری رسانه ای دارند. باید آنها را با یک سلسله مصاحبه و گزارش ،برجسته کرد تا از این طریق مسئولان پای کار بیایند. در حقیقت یکی از وظایف رسانه اولویت دادن به مسائل تئاتر است.

مدیر پرتال تئاتر ایران تبادل تجربه را از دیگر خاصیت های رسانه ها عنوان کرد و گفت: دغدغه ما در ایران تئاتر این است که تئاتر استان ها جایگاه خود را پیدا کند این موضوع منوط به بهره گیری مناسب از رسانه است. اداره کل هنرهای نمایشی زیرساخت های بهره مندی از یک رسانه را تهیه کرده و فقط نیازمند تولید هستیم و اینجا نقش هنرمند خبرنگار آشکار می شود. 

وی در ادامه ضمن معرفی ظرفیت های رسانه ای ، پژوهشی و بانک های اطلاعاتی سایت ایران تئاتر از شرکت کنندگان در این کارگاه خواست تجربه مواجهه امروز خود با راهبردها و کارکردهای رسانه در توسعه تئاتر را فراموش نکنند و ضمن انتقال این تجربه به دیگر هنرمندان استانی ، با استفاده از منابع و کارگاه های آموزشی تولید محتوای موثر رسانه ای  را آموخته و از آن بهره مند شود. 

عبدالعلی زاده در ادامه این کارگاه به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد . عکس یادگاری حاضرین پایان بخش این کارگاه دو ساعته بود . 

کارگاه راهبرد های رسانه در توسعه تئاتر از سری کارگاه های تماشاخانه ایران تماشا با مدیریت امید اسدی است که همه روزه با موضوعات مختلف تخصصی در ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر برگزار می شود .گفتنی است نشست راهبردهای رسانه در توسعه تئاتر در ادامه سلسله نشست های راهبردها و کارکردهای رسانه تخصصی در توسعه تئاتر استان ها برگزار شد . این سلسله نشست ها طی سال های گذشته در بخش همایش تئاتر استان ها در جشنواره بین المللی تئاتر فجر برگزار شده است. 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود

میثم عبدی، کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» می‌گوید تجربه نوشتن نمایشنامه به‌صورت تیمی برای او خیلی جذاب و دلنشین بوده است.

|

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود
گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت می‌گوید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، می‌توان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.

|

نظرات کاربران