در حال بارگذاری ...
نویسنده «راهبان مجسمه گچی» حاضر در جشنواره تئاتر فجر

تئاتر به خلاقیت نمایشنامه نویسان نیاز دارد

مهدی افشار قهرمانی نویسنده نمایشنامه «راهبان مجسمه گچی» که در بخش نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر فجر حضور دارد معتقد است تئاتر به حضور هرگونه علم نوینی احتیاج دارد اما این اتفاق نباید منجر به از بین رفتن خلاقیت نمایشنامه نویسان تئاتر شود.

به گزارش ایران تئاتر، مهدی افشار قهرمانی نویسنده نمایشنامه «راهبان مجسمه گچی» درباره شکل گیری ایده این نمایشنامه گفت: ایده نمایشنامه «راهبان مجسمه گچی» از آنجایی در ذهن من شکل گرفت که به این نتیجه رسیدم اگر برای اجرای یک اندیشه زیاد اصرار شود، نتیجه عکس خواهد داشت.
او افزود: تاثیر بیش از حد یا عدم پویایی ایدئولوژی منجر به خود تخریبی می‌شود. اگر قرار باشد ایدئولوژی به شکل افراطی آموزش داده شود تاثیر معکوس روی دانش‌آموز می‌گذارد و این تاثیر معکوس جریان را برعکس می‌کند.
افشار قهرمانی ادامه داد: برای اینکه کاری انجام شود و به نتیجه برسد قطعا بهای آن باید پرداخت شود. اگر این هزینه پرداخت نشود تغییری ایجاد نخواهد شد. در ادامه این موضوع بهتر است بگویم معمولا هر حرکتی که قرار است هیجان ایجاد کند، به سرعت با خلأ روبرو می‌شود.
این نویسنده با اشاره به داستان این نمایشنامه گفت: داستان این نمایشنامه وضعیت یک شهر را نشان می‌دهد که رهبران دینی آن برای اولین بار چند دختر با سطح هوشی بالا را گرد هم آورده‌اند تا مسائل دین مسیحیت و مذهب کاتولیک را به آن‌ها آموزش دهند و هر کدام از این دخترها که هدف والایی هم دارند، بتوانند تبلیغ کننده خوبی برای مذهب کاتولیک باشند. البته هر یک از دختران در زمینه به خصوصی آموزش می‌دید. اقتصاد، هنر و جامعه از جمله زمینه‌هایی بودند که رهبران برای ورود به آن آموزش خاصی در نظر گرفته بودند.
افشار قهرمانی افزود: این دخترها در مدت زمانی که آموزش می‌دیدند متوجه شدند که رهبران با استفاده از این ایدئولوژی‌ها، ظلم زیادی در حق عموم مردم می‌کنند و رفته رفته تبدیل به مخالفان دین و مذهبی که آموزش‌های زیادی برای تبلیغ آن دیده بودند می‌شوند. حتی هر کدام از آن‌ها به زمینه‌ای که در آن آموزش دیده بود وارد می‌شوند. این مبارزه رفته رفته در همه جا فراگیر می‌شود و مردم برای مقابله با ظلم تلاش می‌کنند، تا اینکه مخالفان به دستور حاکمان شهر سرکوب می‌شوند.
او با اشاره به اجرای این نمایشنامه در سال‌های قبل ادامه داد: این نمایشنامه در سال 86 با همکاری جمعی از بازیگران جوان تئاتر در تالار مولوی اجرا شد. این تئاتر با شرکت در دهمین جشنواره بین المللی تئاتر ایران هم موفق به کسب 7 جایزه شد.
نویسنده نمایشنامه «راهبان مجسمه گچی» گفت: بهتر است تئاتر ایران را در سه برهه زمانی بررسی کنیم. برهه زمانی اول بعد از انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی بود. در این مدت زمان تئاترها تاثیر زیادی از شرایط حاکم بر منطقه گرفته بودند و بیشتر نمایشنامه‌ها یک خط فکری مشترک را دنبال می‌کردند.
افشار قهرمانی افزود: برهه زمانی دوم حدود 20 سال پیش اتفاق افتاد. در این زمان اندیشه و فکر جدیدی وارد تئاتر شد و منجر شد که تئاتر‌ها جهت دار و هدفمند شوند و کاملا بر روی مخاطب تاثیر بگذارند. در اصل در این برهه از تاریخ اتفاقی که باید برای تئاتر می‌افتاد، رخ داد. در این مقطع تئاتر برای تئاتر اجرا می‌شد، نه برای خودنمایی و شوآف.
او ادامه داد: در حال حاضر ما در برهه زمانی سوم به سر می‌بریم و نویسندگان و کارگردانان تئاتر دغدغه‌های متفاوتی دارند.
این نویسنده با اشاره به تعدادی از تئاترهای اکران شده در سال‌های اخیر گفت: متاسفانه در تئاترهای امروزی پرده‌های مختلف تئاتر به درستی در کنار هم قرار نمی‌گیرند و این شاید نتیجه آموزش نادرستی باشد که به آن‌ها داده شده است. امروزه بیشتر با تئاترهایی مواجه می‌شویم که بر اساس ترجمه یک نمایشنامه تنظیم شده‌اند.
افشار قهرمانی خاطرنشان کرد: تئاتر به حضور هرگونه علم نوینی احتیاج دارد اما این اتفاق نباید منجر به از بین رفتن خلاقیت نمایشنامه نویسان تئاتر شود. اینگونه اتفاقات است که منجر شده خلق اثر به حداکثر برسد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران