آنچه که امروز در عرصه هنرهای نمایشی بهخصوص هنر تئاتر اهمیت خاص دارد، ثبت و ضبط حرکتهای تجربی از سوی گروههای مختلفی است که متأسفانه اگر به ثبت نرسد به فراموشی سپرده شده و یا نقش کمرنگی از آن، (همچون گذشتههای دور) بر جای خواهد ماند. و این برای جامعه کنونی که به ابزارهای گوناگون علمی به همراه افزایش سطح تحصیلات دسترسی دارد بسیار تأسف آور است چرا که هنرمندان و دانشگاهیان عرصه تئاتر نیاموختهاند که تجارب خود را بنویسند.
آنچه که امروز در عرصه هنرهای نمایشی بهخصوص هنر تئاتر اهمیت خاص دارد، ثبت و ضبط حرکتهای تجربی از سوی گروههای مختلفی است که متأسفانه اگر به ثبت نرسد به فراموشی سپرده شده و یا نقش کمرنگی از آن، (همچون گذشتههای دور) بر جای خواهد ماند. و این برای جامعه کنونی که به ابزارهای گوناگون علمی به همراه افزایش سطح تحصیلات دسترسی دارد بسیار تأسف آور است چرا که هنرمندان و دانشگاهیان عرصه تئاتر نیاموختهاند که تجارب خود را بنویسند.
دومین میزگرد تخصصی انجمن اهل قلم بوشهر با موضوع "نمایش در بوشهر" با حضور دکتر محمدحسین ناصربخت رئیس انتشارات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی کشور و سیدقاسم یاحسینی نویسنده و پژوهشگر توانای بوشهری برگزار شد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از انجمن اهل قلم بوشهر، دکتر ناصربخت در این میزگرد به نقش هنر تئاتر در شکلگیری اندیشه در میان مردم اشاره کرد و گفت: هنر تئاتر موجب به جلو راندن جامعه خواهد شد چرا که این هنر قابلیت خاصی در خلق اندیشه در میان مردم داشته و اندیشه تنها سلاح برای استواری و پویایی هر جامعه است.
وی گفت: آنچه که امروز در عرصه هنرهای نمایشی بهخصوص هنر تئاتر اهمیت خاص دارد، ثبت و ضبط حرکتهای تجربی از سوی گروههای مختلفی است که متأسفانه اگر به ثبت نرسد به فراموشی سپرده شده و یا نقش کمرنگی از آن، (همچون گذشتههای دور) بر جای خواهد ماند. و این برای جامعه کنونی که به ابزارهای گوناگون علمی به همراه افزایش سطح تحصیلات دسترسی دارد بسیار تأسف آور است چرا که هنرمندان و دانشگاهیان عرصه تئاتر نیاموختهاند که تجارب خود را بنویسند.
دکتر ناصربخت کتاب نمایش در بوشهر اثر جهانشیر یاراحمدی، هنرمند، نمایشنامهنویس و پژوهشگر بوشهری را یکی از حرکتهای خوب و مفید در ثبت تاریخ تئاتر در بوشهر و کشور دانست و گفت: این حرکتهای فردی گر چه گوشهای از کاستیهای تاریخ هنر تئاتر در کشور را جبران میکنند، اما کافی نیست و در کنار همه این حرکتهای ارزنده و کارساز نیاز اساسی و منطقی به تأسیس و راهاندازی پژوهشکدهای در نگهداری و ثبت تجارب هنرهای نمایشی و تئاتر در کشور موردنیاز است.
وی در پایان گفت: هنر تئاتر به ما کمک میکند با نگاهی منتقدانه به دوردستها بیندیشیم و جامعهای که توانایی سؤال کردن و یا انتقاد کردن را نداشته باشد توان پیشرفت نخواهد داشت.
یاحسینی نویسنده و پژوهشگر بوشهری نیز در ادامه به اهمیت جایگاه کتاب نمایش در بوشهر نوشته جهانشیر یاراحمدی پرداخت و اظهار امیدواری کرد که نویسنده این کتاب کار را تمام شده تلقی نکرده بلکه با توجه به اسناد و موانع به دست آمده به تکمیل این کتاب بپردازد.
سیدقاسم یاحسینی به ریشهیابی و تشریح اسناد به دست آمده به عنوان حرکتهای تاریخی پیشاتئاتری در استان بوشهر اشاره کرده و نمونههایی از این اسناد و مدارک به دست آمده را معرفی کرده و افزود: بوشهر از جمله اصلیترین مراکز در ایران است که در سه حوزه نمایشنامهنویسی سنتی، مدرن و مذهبی-آیینی پیشینه بسیار طولانی دارد.
وی در ادامه اذعان کرد: نخستین تئاتر هخامنشی در زمان سلوکیان طبق اسناد به دست آمده یونانی، در بوشهر اتفاق افتاده و این شهر از مراکز مهمی به شمار میرفته، که در این اسناد به سه نام مختلف از آن یاد شده است. از نکات بسیار مهم دیگر کشف شهری به نام "بتانه" در شهرستان دشتی که بقایای معبد یونانیان و استادیوم و محل اجرای تئاتر در آن زمان محسوب میشده، است که محمد اقتداری در کتاب خود از آن یاد کرده است. همچنین کشف مجسمه الهه پن یونانی در شهرستان دشتستان و نیز کشف مجسمه خدای آپولون در جزیره خارک از جمله نشانههای ورود تئاتر مدرن به بوشهر به شمار میروند.
وی در ادامه گفت: غبارزدایی از اسناد و شواهد موجود به ریشهیابی تاریخچه نمایش در بوشهر کمک شایانی کرده که نیاز به بازنگری دوباره برای تکمیل و تدوین این تاریخچه احساس میشود و این امر نیاز به نگاهی مدرن در بررسی آن دارد.
یاحسینی به تاریخچه "آیین نمایشی یزله" به عنوان یک فرهنگ نمایشی پیشاتئاتری اشاره کرد که ریشه آن در فرهنگ سانسکریت به نام "یجله" است و نقطه مشترک ایرانیان و هندیان محسوب شده و به دوران پیشازرتشتی برمیگردد.
وی خاطرنشان کرد: با نگاهی نو به اینگونه یافتهها میتوان آنها را به مقولات هنری و دراماتیک تبدیل کرد و این نیاز به آشنازدایی نسبت به فرهنگ مردم دارد.
این نویسنده بوشهری در ادامه گفت: در تدوین دایرهالمعارف استان بوشهر 70 نوع نیمه (موسیقی دریایی=Naymeh) به کمک دریانوردان بوشهری جمعآوری کردهایم که سرشار از موسیقی، شعر و حرکات نمایشی است که اینها میتوانند دستاورد مهمی برای ما تلقی شوند.
در ادامه این میزگرد جهانشیر یاراحمدی نویسنده کتاب نمایش در بوشهر گفت: دغدغه تألیف این کتاب مجموعه سؤالاتی بود که در طول 10 سال تجربه بیوقفه در زمینه هنر تئاتر و ادبیات نمایشی به دنبال پاسخی برای آن بودهام که منجر به جمعآوری یافتههای پژوهشی این اثر شد و هنوز ادعایی در کامل بودن این کتاب نداشته و امیدوارم در آیندهای نزدیک امکان کاملتر کردن این مجموعه دست دهد.
در بخش پایانی این جلسه نیز سارا مؤیدی مؤسس و عضو هیأت مدیره انجمن اهل قلم به شعار سال 87 انجمن اهل قلم اشاره کرد که "قلم ابزار نیست، اندیشه است" و در این راستا انجمن اهل قلم برنامههای سال جاری خود را بر اساس چگونگی بررسی ادبیات مکتوب و شفاهی استان ادامه داده و فاصله نقد و نوشتار را با بررسیهای تخصصی خود کمتر خواهد کرد.
در پایان این میزگرد از سوی انجمن اهل قلم بوشهر از تلاشهای جهانشیر یاراحمدی هنرمند عرصه هنر تئاتر و پژوهشگر تجلیل و تقدیر به عمل آمد.