در حال بارگذاری ...
در اجرای همایش در سراسر کشور اتفاق افتاد

استقبال از «همایش تئاتر سردار آسمانی» در دو روز نخست

نمایش‌های اجراشده در همایش ملی تئاتر سردار آسمانی با استقبال عموم مردم استان‌های مختلف کشور روبرو شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، طی دو روز نخست برگزاری همایش ملی تئاتر «سردار آسمانی» 15 اجرا در تهران و سایر استان‌های کشور در معرض دید عموم مردم قرار گرفت که گزارش‌های دریافتی حاکی از رضایت و استقبال عموم مردم و اقشار مختلف جامعه دارد.


تبریز؛ «شور عشق» برداشتی مستند و آزاد؛ از زندگی شهدای مدافع حرم
کارگردان نمایش شور عشق استقبال مردم از این نمایش را بسیار دلگرم کننده توصیف کرد.
محمد صالحیار نویسنده و کارگردان نمایش شور عشق در خصوص این نمایش اظهار داشت: این نمایش براساس مستندات واقعی زندگی یکی از شهدای مدافع حرم بود که داستانی بسیار دراماتیک و جذاب داشت. نمایش، در واقع همزمانی زندگی این شهید را در مقطع ازدواج حضور وی در سوریه و دفاع از حرم آل الله (علیهم السلام) را در بر می گیرد که با مواردی که خودم به داستان اضافه کردم شکل دراماتیک به خود گرفت و مورد استقبال مردم قرار گرفت.
وی گفت: با توجه به درخواست های مکرر، ما یک اجرای ویژه نیز در راهپیمایی 22 بهمن خواهیم داشت.
صالحیار در خصوص اقدام انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برای برگزاری این همایش گفت: اینکه انجمن تئاترانقلاب موضوعات به روزی را برای فعالیت هنرمندان ارائه می دهد اتفاق بسیار مثبتی است. برخلاف دیگر نهادها و سازمان های مسئول که فقط به دفاع مقدس می پردازند. انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با وسعت نگاه خویش هنرمندان را در انتخاب موضوع آزاد می گذارد و این وسعت دید و نظر متولیان امر فضا را برای خلق اثر مهیاتر می کند.


کرمانشاه؛ «با کاروان چوبی»، تلفیق آئین های محلی و حماسه شهید سلیمانی
کارگردان نمایش کاروان چوبی نیز از تلفیق آئین های محلی کرمانشاه و تکریم سردار آسمانی شهید سلیمانی در این آئین کهن و دیرینه خبر داد.
مرتضی اسدی مرام کارگردان نمایش کاروان چوبی اظهار داشت: در نمایش کاروان چوبی سعی کردیم با تلفیق آئین کهن باستانی و دیرینه «چمر» که همراه با ساز و دهل و خواندن اشعار آئینی است و معرفی شهدای مدافع حرم کرمانشاه و نیز سید الشهدای جبهه مقاومت، فضائی نو و بدیع را به وجود آوریم. خوشبختانه عکس العمل و بازخورد این کار نیز از سوی تماشاگرانی که کار را دیدند بسیار مناسب و دلگرم کننده بود که مایه امیدواری هنرمندان تئاتر است.
وی در خصوص طرح ریزی این همایش ملی از سوی انجمن تئاتر گفت: این حرکت انجمن تئاتر یک خیزش مردمی ارادتمندان به ساحت مقدس شهید سلیمانی بود و بسیار به موقع و به جا بود. برخی خیال می کردند که همزمانی این همایش با جشنواره های تئاتر و فیلم فجر ممکن است باعث شود که آثار دیده نشود اما انجمن با این کار ثابت کرد که دنبال کار تبلیغاتی و هیاهوی پروپاگاندا نبوده و برگزاری این همایش صرفاً به عشق حاج قاسم و ارادت هنرمندان به ایشان طرح ریزی شده است.
برگزارشدگان این همایش و شرکت کنندگان در آن در واقع تجدید بیعتی هنری با حاج قاسم سلیمانی داشتند که به نظرم در گسترده سرزمین پهناورایران کار بزرگ و کم نظیری است.

لاهیجان؛ شکل گیری ایده اولیه نمایش در مراسم تشیع پیکر سردار آسمانی
کارگردان نمایش سردار آسمانی نیز از شکل ایده اولیه این نمایش در مراسم تشیع شهید سلیمانی خبر داد.
مهر و آبسالان نویسنده و کارگردان نمایش سردار آسمانی در خصوص اجرای این نمایش در شهر لاهیجان گفت: نمایش سردار آسمانی بصورت پرفورمنس و با یک شکل و شیوه اجرائی خاص اجرا می شود و از نظر مفهومی اثری بسیار جذاب و پر محتواست.
وی اضافه کرد: استقبال در مساجد و پارکهائی که اجرای خود را در آن مکانها داشتیم بسیار باشکوه بود و جمعیت زیادی این اجراها را دیدند که مایه قوت قلب من و گروه نمایشی بود.
آبسالان حرکت انجمن تئاتر انقلاب را درباره این موضوع و بزرگداشت هنری سردار سلیمانی از طریق تئاتر نیز گفت: این حرکت انجمن و برگپزاری این همایش بسیار حرکت درستی بود. ممکن بود خیلی از گروه ها به خاطر ها به خاطر علاقه شخصی که به سردار آسمانی داشتند اثری را خلق کنند اما اینکه به صورت یک برنامه ساماندهی شیوه و مدون و برنامه ریزی دقیق این پروسه اجرائی شود قطعاً نتایج و ثمرات بهتری را برای اهالی تئاتر به همراه خواهد داشت. شکل گیری ایده اصلی این نمایش در زمان تشیع سردار سلیمانی در کرمان به ذهن من خطور کرد و هنگام بازگشت از کرمان طرح این نمایش را کردم که خوشبختانه با استقبال قابل توجه همشهریانم در لاهیجان و رشت همراه بود.
همایش ملی تئاترسردار آسمانی به همت انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس برگزار می شود که افتتاحیه این برنامه روز پنجشنبه هفته گذشته درجوارمزار شهید سلیمانی برگزارشد و گروه های نمایشی اجراهای خود را در شهرهای ایران برای استفاده علاقمندان در سطح میادین بزرگ شهر، پارک ها، مساجد، مصلی ها و مدارس آغاز نمودند.
این همایش تا بیست و سوم بهمن ماه در تهران و سایر استانهای کشور ادامه خواهد داشت.




نظرات کاربران