در حال بارگذاری ...
توسط استفانی کرپ در بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران

تئاتر آلمان و جشنواره «روهر» بررسی شد

استفانی کرپ دبیر جشنواره تئاتر سه سالانه «روهر» آلمان با حضور در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر شیوه کار جشنواره «روهر» را معرفی کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سخنرانی استفانی کرپ، دبیر جشنواره هنری سه ساله «روهر»، سه شنبه 15 بهمن انجام شد.
در ابتدای این نشست، کرپ گفت: من دبیر جشنواره هنری سه سالانه «روهر» هستم. ما نمایش‌ها را در ده ‌ها سالن بزرگ برگزار می‌کنیم، سالن‌هایی که وسعت بعضی از آن‌ها به اندازه یک استادیوم فوتبال است.
او ادامه داد: در ابتدا باید درباره سیستم تئاتری آلمان توضیح دهم. تئاتر در آلمان وابسته به دولت است که به دو بخش تقسیم می‌شوند. نوع اول تئاتر‌‌های شهری هستند که هر شهر چند تئاتر شهر دارد. سالن‌های تئاتری که در شهر‌ها هستند، عوامل و تکنسین‌های مخصوص به خود را دارند و هر کارگردانی که در سالن‌ها نمایشی را اجرا می‌برد، موظف است با همان عوامل سالن کار کند.
کرپ گفت: البته ما پلتفرم‌های متفاوتی هم داریم؛ سالن‌های مستقلی وجود دارد که نمایش‌های خاص تری در آن‌ها به صحنه می‌رود. فکر می‌کنم که این نوع تئاتر به شکل تئاتری که شما در ایران دارید شبیه تر است.
او ادامه داد: معمولا بین سالن‌های مستقل و تئاتر‌های شهری بر سر زیبایی‌شناسی در اجراهایی که وجود داشت اختلاف و بحث شکل می‌گرفت، اما امروز مشاجره فروکش کرده و سالن‌های شهری هم از کارگردانان بین‌المللی برای کار دعوت می‌کنند.
کرپ بیان کرد: جشنواره فضایی برای ملاقات را پدید می‌آورد. اما جشنواره‌ها در آلمان کمی متفاوت تر برگزار می‌شوند. ما جشنواره های کوچک و بزرگی در آلمان برگزار می‌کنیم اما درباره جشنواره تئاتر «روهر» باید بگویم که این سه سالانه مختص به شهر خاصی نیست و در تمامی استان‌ها برگزار می‌شود. این جشنواره در ابتدا مختص موسیقی و تئاتر بود، اما حالا این جشنواره «جشنواره ای مخصوص به هنر» نام می‌گیرد.
او گفت: این جشنواره شش هفته به طول می‌انجامد و در این مدت چیزی در حدود 10 نمایش به صحنه می‌رود. نکته اصلی در جشنواره ما صنعتی بودن آن است. فضاهای بسیار بزرگی را برای اجرای نمایش در نظر می‌گیریم که گاهی حتی برای صدا دچار مشکل می‌شویم.
کرپ گفت: هدف اصلی ما این است که این جشنواره در شهر‌ها و محیط‌های صنعتی و فرودست جامعه برگزار شود. به همین علت این جشنواره رقابتی نیست و تنها آثار مختلف در آن به نمایش در می‌آیند.
او گفت: درباره برنامه‌ریزی جشنواره باید بگویم که سالن‌های ما باتوجه به موقعیت جغرافیایی که دارند، از هم دور هستند. پس احتیاج به کاری داریم که مختص به سالن‌های تئاتر ما طراحی شده باشند. ما باید تجربه‌گرا باشیم و با توجه به سالن‌، نمایش‌هایمان را برگزار کنیم.
کرپ گفت: ما در این جشنواره از سالن‌هایی استفاده می‌کنیم که دور افتاده‌ و متروکه هستند. به همین دلیل بخش زیادی از بودجه ما صرف ایجاد زیرساخت در سالن‌ها برای اجرای نمایش‌ها می‌شود. شورای سیاست‌گذاری جشنواره دبیر‌ها را برای سه سالانه منصوب و برای آن‌ها وظیفه‌ای تعیین می‌کند که هر دبیر در طول دوره کاری خود باید ایده خلاقانه جدیدی را به مجموعه اضافه کند و کاری که من کردم تلفیق ژانر‌ها و دعوت از گروه‌های بین‌المللی از آفریقا و آمریکای جنوبی بود.
او ادامه داد: نمایش‌های ما در شهر‌ها و محوطه‌های صنعتی به اجرا در می‌آید. به همین دلیل بلیت‌ نمایش‌های ما ارزان‌تر از دیگر جشنواره‌ها است. به این علت که هدف ما این است هدف اصلی ما ایجاد فضایی برای تماشای نمایش برای اقشار مختلف جامعه است.
در ادامه کرپ عکس‌هایی را از نمایش‌هایی که در جشنواره «روهر» اجرا شده بودند، نمایش داد و درباره هر کدام از آن‌ها توضیحاتی را ارائه کرد.
او در ادامه گفت: من اعتقاد دارم هر جشنواره‌ای باید جدا از دبیرخانه، یک اداره به عنوان مرکز جشنواره داشته باشد. من چنین رویکردی را در دوره سه سالانه دبیری خودم اجرایی کردم و مقابل یکی از سالن‌های نمایشمان هواپیمای صنعتی و قدیمی‌ای را قرار دادیم که این اداره در درون آن هواپیما مستقر شد. ضمن این که مردم هم امکان بازدید از آن‌ را داشتند.
کرپ گفت: ما یک دوره آموزشی را نیز همزمان با برگزاری جشنواره برگزار کردیم که در آن به هنرمندان تئاتر «فرمان ناپذیری» را می‌آموختیم و به آن‌ها می‌گفتیم که باید روحیه انقلابی داشته باشند.
او در پایان گفت: ما از یک سال و نیم پیش از دبیر شدن خود مطلع می‌شویم تا بتوانیم برنامه‌های مدنظرمان را اجرا کنیم. این زمان شاید طولانی به نظر برسد اما برای برنامه‌ریزی کردن چنین برنامه‌هایی مدت کوتاهی محسوب می‌شود.
سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن ماه در حال برگزاری است.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران