در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی در مراسم رونمایی از آثار دفتر انتشارات و پژوهش‌های اداره کل هنرهای نمایشی:

امیدوارم مجموعه «ماندگاران صحنه» مستمر ادامه یابد

شهرام کرمی در مراسم رونمایی از آثار دفتر انتشارات و پژوهش‌های اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه امیدوارم مجموعه «ماندگاران صحنه» مستمر ادامه یابد، گفت: در تمامی دنیا برای نویسندگان و هنرمندان مرجعی وجود دارد که به واسطه آن می‌توان با زوایای فردی، شخصی و ویژگی‌های تکنیکی و هنری هنرمندان نامدار آشنا شد.

مراسم رونمایی از آثار دفتر انتشارات و پژوهش‌های اداره کل هنرهای نمایشی با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل هنرهای نمایشی، عادل بزدوده، سعید اسدی، نصرالله قادری، گلزار محمدی، حسن دادشکر، جمشید ملک پور و جمعی از هنرمندان و دوستداران هنر روز شنبه در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

در این مراسم که محسن حسن زاده به عنوان مجری حضور داشت، مهرداد مهرداد رایانی‌مخصوص مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی  در سخنانی به تشریح اقدامات ده ماهه خود در این دفتر پرداخت و گفت: از ابتدای حضورم، آقای نصرالله قادری، ۹ شماره مجله نمایش و آقای دکتر مختاباد و همکارانشان سه شماره فصلنامه تئاتر منتشر کردند.

وی با اشاره به انتشار شش کتاب در حوزه نمایش‌های ایرانی مرتبط با جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، دو کتاب با محوریت نگاه پژوهشی در عرصه تئاتر ملی و مجموعه قلم روشن در چهار مجلد با مدیریت آقای کامران شهلایی، گفت: نشست‌های پژوهشی نیز همچنان روزهای سه شنبه برگزار می شود و تا به امروز هفت جلسه از این سلسله نشست‌ ها را برگزار کردیم.

مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی از ارسال 30 هزار جلد کتاب به انجمن های نمایشی و هنرمندان تئاتر استان ها خبر داد و گفت: پنج عنوان کتاب از تازه‌ترین آثار منتشر شده این دفتر را امروز به بهانه برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رونمایی خواهیم کرد و طی یکی، دو روز آینده تا پیش از اختتامیه دو کتاب دیگر نیز منتشر خواهد شد.

رایانی مخصوص در انتها ابراز امیدواری کرد تا در سال آینده طرح 52 جلسه نمایشنامه خوانی با حضور تهیه‌کنندگان، کارگردانان و نمایشنامه‌نویسان برگزار شود.

 

شهرام کرمی: امیدوارم مجموعه «ماندگاران صحنه» مستمر ادامه یابد

در ادامه مراسم، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در سخنانی ضمن تقدیر از تلاشهای رایانی مخصوص، گفت:  با وجودی که به حوزه پژوهش  به ویژه در بخش تئاتر تعصب ویژه دارم؛ اما به دلیل محدودیت‌های مالی و مشکل بودجه در بسیاری از مواقع، مانع از اجرای ایده‌های آقای رایانی شدم.

وی افزود: بزرگ‌ترین مشکل ما در عرصه اداره و برنامه‌ریزی امور نمایش به‌ویژه در شکل زیر ساختی در قالب فعالیت انتشارات و کار پژوهشی به مساله بودجه بازمی‌گردد؛ چراکه در نگاه کلان امسال تنها ۳۵ درصد از بودجه اختصاص‌یافته به عرصه هنرهای نمایشی از ابتدای سال تا به این لحظه تامین شده است.

کرمی در ادامه به کتاب مجموعه ماندگاران صحنه اشاره کرد و گفت: بیوگرافی همواره برای کشف اثر هنری حائز اهمیت بوده است و در تمامی دنیا برای نویسندگان و هنرمندان مرجعی وجود دارد که به واسطه آن آثار مرجع، مخاطبان؛ علاقمندان؛ پژوهشگران و دانشجویان می‌توانند با زوایای فردی، شخصی و ویژگی‌های تکنیکی و هنری هنرمندان نامدار آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه جلد نخست این کتاب بازتاب دهنده شرح زندگی؛ آثار؛ خاطرات و تجربیات بهروز غریب پور از اساتید بزرگ صحنه تئاتر در ایران است، افزود: در این کتاب تلاش کردیم تا بخشی از کشف اثر هنری را که در جریان تولید و تجربه دهه‌ها فعالیت گروه تئاتر عروسکی آران به‌عنوان خاطرات و تجربیات ارزنده بهروز غریب‌پور شناخته می شود را با نگاه پژوهشی به مخاطبان عرضه کنیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی در بخشی دیگر از سخنان خود به تشریح فعالیت های بهروز غریب پور در حوزه های مختلف تئاتر، فیلم، معماری و ... پرداخت و گفت: غریب پور از ماجراجویی و کشف دنیای جدید زندگی لذت می برد و خدا را شاکریم با این ادقام توانستیم آن را ماندگار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در خلق یک اثر هنری سه عامل نقش دارند، گفت: اولین عامل تجربه فردی و زندگی شخصی هر فرد است که در خلق یک اثر نقش بسزایی دارد.

وی افزود: بخش دوم در خلق یک اثر اقتباس از یک اثر هنری و بخش سوم اجرای آثار آموزشی و تبلیغی است که خیلی از هنرمندان از جمله برشت در این مسیر گام برداشتند و تلاش کردند تا یک ایده را از آن طریق انتقال دهند.

کرمی در انتها ابراز امیدواری کرد مجموعه «ماندگاران صحنه» مستمر ادامه یابد.

 

رونمایی از سایت دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی

در ادامه این مراسم، از سایت دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی رونمایی شد.

ایرجی مسئول این سایت با اشاره به اینکه این دفتر از دهه 60 فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: با راه اندازی این سایت، 540 عنوان کتاب، 74 شماره فصلنامه و 243 شماره ماهنامه که از آغاز شروع فعالیت های دفتر انتشار یافته اند، بارگذاری و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

 

رونمایی از اولین کتاب «ماندگاران صحنه» ویژه بهروز غریب پور

مراسم با رونمایی از کتاب بهروز غریب پور از مجموعه «متندگاران صحنه» ادامه یافت.

در این بخش حسن دادشکر، عادل بزدوده و گلزار محمدی ضمن رونمایی از این کتاب، آن را به بهروز غریب پور اهدا کردند.

کتاب بهروز غریب پور، اثر رحمت امینی است که با همکاری احد خالقی و زهرا شیروانی به رشته تحریر درآمده است.

در ابتدا و انتهای این اثر دو یادداشت از نصرالله قادری و غزل اسکندرنژاد چاپ شده است.

 

بهروز غریب: خوشحالم که با فخر از آثارمان حرف می زنیم

پس از رونمایی از کتاب، بهروز غریب‌پور در سخنانی با اشاره به اینکه علاوه بر هنر، دوره فرماندهی زرهی را نیز دیده است، به بیان خاطره‌ای از دوران سربازی پرداخت و گفت: در دوره لیسانس و فوق لیسانس شاگرد اول دانشگاه تهران بودم و باید طبق یک مراسم سنتی در حضور شاه سخنرانی می‌کردم؛ اما نپذیرفتم. دکتر نهاوندی رئیس دانشگاه از من خواست تا سخنرانی کنم و به من گفت اگر سخنرانی کنی در کمتر از دو هفته تو را برای تحصیل به آمریکا اعزام می کنیم. با هر ترفندی بود نپذیرفتم و به سربازی رفتم.

وی افزود: نکته جالب آنکه سربازی من نیز خود یک ماجرای دراماتیک است. طی دو سال سربازی در بدترین دوران ارتش شاهنشاهی به خدمت پرداختم. 23 دوره نظامی سخت داشتم.

غریب پور با اشاره به اینکه نحوه فعالیت من باعث شده تا دشمنان زیاد داشته باشم، افزود: این دشمنان را خودم آنها را انتخاب نکردم شیوه کار من این دشمن‌ها را ساخته است؛ چرا که سر نترس دارم و همواره برای بهترین انتخاب تجربیات متعددی را از سر می‌گذراندم.

وی با اشاره به فعالیت های شبانه روزی در مسیر پیشرفت در امور کاری، گفت: هرچند که امروز باید بگویم شرمنده همسر و فرزندان خود هستم اما من برای جامعه ای بزرگتر خلق شده ام و دوست نداشتم جلوی یک آمریکایی یا اروپایی سرخم کنم و خوشحالم که وقتی از آثارمان صحبت می کنیم با فخر حرف می زنیم.

خاطرنشان می شود در این مراسم علاوه بر رونمایی از کتاب مجموعه ماندگاران صحنه ویژه بهروزه غریب‌پور و سایت دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی، از کتاب مدیریت تئاتر روش های راهبردی نوشته آنتونی رایین با ترجمه حسین ملکی؛ کتاب دنیای ماسک  اثر کی قباد یزدانی؛ نمایشنامه دانین از مازیار موسی‌پور و نمایشنامه آلاله‌ها، سایه های باغ سرهنگ باغچی از فرزانه فتاحی نیز رونمایی شد.

 




مطالب مرتبط

بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا  با مهرداد رایانی مخصوص(2)

بعد از کرونا باید منتظر دگردیسی در تئاتر باشیم
اولویت  «جذب مخاطب با حفظ ماهیت تئاتر» در فضای مجازی
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با مهرداد رایانی مخصوص(2)

بعد از کرونا باید منتظر دگردیسی در تئاتر باشیم
اولویت «جذب مخاطب با حفظ ماهیت تئاتر» در فضای مجازی

مهرداد رایانی مخصوص معتقد است که دگردیسی در تئاتر در این شرایط ممکن است اما نه در یک برهه زمانی، دو سه ماه، باید تامل کرد، تفکر کرد تا در نهایت قدم های درست برداشت.

|

لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 13

گلایه‌هایی از تعطیلی‌های ناگهانی تئاتر
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 13

گلایه‌هایی از تعطیلی‌های ناگهانی تئاتر

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: متن پیش رو مروری دارد بر مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت ها منتشر شده است. هفته گذشته تعطیلی سالن های نمایش به دلیل گستردگی بیش از پیش ویروس کرونا ادامه پیدا کرد و همین مسئله ...

|

با برگزاری مراسم تکریم و معارفه مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره‌کل هنرهای نمایشی؛

سعید اسدی جایگزین رایانی‌مخصوص شد
با برگزاری مراسم تکریم و معارفه مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره‌کل هنرهای نمایشی؛

سعید اسدی جایگزین رایانی‌مخصوص شد

با انتخاب سعید اسدی به عنوان مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره‌کل هنرهای نمایشی پس از استعفای مهرداد رایانی‌مخصوص، مراسم تکریم و معارفه با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی برگزار شد.

|

بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(10)

تثبیت ژانر مقاومت در تئاتر ایران
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش چهارم و پایانی ؛ دهه 90)
بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(10)

تثبیت ژانر مقاومت در تئاتر ایران
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش چهارم و پایانی ؛ دهه 90)

ایران تئاتر- علی رحیمی: تئاتر دفاع مقدس پس از چهار دهه پر افت و خیز، در دهه 90 توانست خود را به عنوان یک ژانر منحصر به فرد در بین هنرمندان تئاتر تثبت کند.

|

بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(9)

در مسیر آزمون و خطا؛ شاید
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش سوم؛دهه 80)
بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(9)

در مسیر آزمون و خطا؛ شاید
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش سوم؛دهه 80)

ایران تئاتر- علی رحیمی: تئاتر دفاع مقدس در حالی دهه هشتاد را سپری کرد که با افت و خیزهای زیادی همراه بود. افت و خیزهایی شاید در مسیر آزمایش و خطا...

|

مروری بر نظر صاحب نظران به بهانه تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر احیای یک مدیوم:

تولید تله تئاتر راهکار موثر حمایت از معیشت هنرمندان
مروری بر نظر صاحب نظران به بهانه تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر احیای یک مدیوم:

تولید تله تئاتر راهکار موثر حمایت از معیشت هنرمندان

ایران تئاتر- علی رحیمی: تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص احیای تولید تله تئاتر نشان داد که نگاه مسئولان همسو با طرح های کارشناسی صاحب نظران است.

|

بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(8)

آغازی برای ماندگاری
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش دوم؛دهه 70)
بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(8)

آغازی برای ماندگاری
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش دوم؛دهه 70)

ایران تئاتر- علی رحیمی: با پایان جنگ تحمیلی، بازگشت رزمندگان به خانه و آزادی اسرا، ماندگاری گفتمان دفاع مقدس به عنوان یک اولویت در دستور کار مسئولان و هنرمندان قرار گرفت.

|

واکنش خانواده  تئاتر به درگذشت استاد عباس جوانمرد

او واپسین چراغ روشن بود
واکنش خانواده تئاتر به درگذشت استاد عباس جوانمرد

او واپسین چراغ روشن بود

ایران تئاتر: پس از انتشار خبر درگذشت عباس جوانمرد پژوهشگر، کارگردان و بازیگر کهنه کار تئاتر و از پیشکسوتان تئاتر و موسس گروه تئاتر ملی، مدیران ، هنرمندان و فعالان حوزه هنرهای نمایشی به عناوین مختلف درگذشت وی را تسلیت گفتند.

|

بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(7)

تئاتر انقلاب زیر سایه جبهه‌های جنوب
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش نخست ؛ دهه 60)
بازخوانی 40 سالگی آغاز دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی(7)

تئاتر انقلاب زیر سایه جبهه‌های جنوب
مروری بر آثار نمایشی چهاردهه تئاتر دفاع مقدس(بخش نخست ؛ دهه 60)

ایران تئاتر- علی رحیمی: تئاتر مقاومت در دهه شصت، از منظر مخاطب شناسی تمایز زیادی با تئاتر این روزها دارد. در آن سال‌ها هنرمندان تئاتر می بایست برمبنای نیاز فکری و امکانات در دسترس سه دسته مخاطب کاملا متفاوت، برای خانه، برای سنگر و برای اسارت، اثر تولید نماید.

|

نظرات کاربران