در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی در مراسم رونمایی از کتاب و سایت جشنواره تئاتر فجر گفت:

سایت فضایی تعاملی برای مخاطبان داخلی و خارجی فراهم می‌کند

به گزارش ایران تئاتر آیین رونمایی از کتاب تاریخچه و فاز اول سایت جامع جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عصر امروز یکشنبه ۲۰ بهمن‌ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در این مراسم گفت: سایت جامع جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر فضایی تعاملی برای مخاطبان داخلی و خارجی جشنواره فراهم می‌کند.

در ابتدای این مراسم وحید لک، مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره با اشاره به اهمیت نیاز به اطلاعات در حوزه نمایش گفت: امیدوارم با توجه به ایده جدیدی که برای رسیدن به بانک اطلاعاتی جامع مطرح‌شده است، این مشکل از امروز کمتر شود و ما بتوانیم با رونمایی از سایت جشنواره و کتاب جامع برخی از مشکلات اطلاعاتی جشنواره تئاتر فجر را مرتفع کرده باشیم.

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در دسترس مخاطبان داخلی و خارجی

در ادامه نادر برهانی‌مرند دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در خصوص نیاز به بانک‌های جامع اطلاعاتی گفت: امروز برای من روز فرخنده‌ای است چون با تلاش دوستآن‌همکار سعی شده است بخشی از تاریخ تئاتر ایران یعنی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در دسترس مخاطبان داخلی و خارجی قرار بگیرد.
وی افزود: تا پیش‌ازاین تلاش بسیاری در این راستا توسط دوستان انجام‌شده است و ما امروز میراث دار فعالیت‌ها و زحمت‌های پیشینیان هستیم. اتفاقات و تغییرات بسیاری در طی سال‌های برگزاری جشنواره رخ‌داده است و خوشبختانه به‌واسطه این کتاب تاریخچه و سایت جامع همگی تا حد امکان در دسترس هستند تا برنامه‌ریزی دقیق‌تر، بهره‌برداری بهتر مخاطبان و پژوهشگران و همچنین برگزاری بهتر جشنواره را در آینده شاهد باشیم.
دبیر جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: اولین کتاب تاریخچه جشنواره سال 86 توسط آقای اکبرزاده به‌عنوان راهنمای دوره‌های یک تا 25 این رویداد هنری تهیه و منتشر شد، ایشان در امر پژوهش بسیار حساس و دقیق هستند. کتاب امسال از دوره یک تا سی‌وهفت جشنواره را شامل می شود که دو زبانه است و تا چند روز آینده نسخه چاپی و الکترونیکی آن توسط انتشارات نمایش در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
وی همچنین گفت: اگر اتفاقاتی که امسال رخ داد را شاهد نبودیم ما تصمیم داشتیم دوره سی و هشتم را هم به این کتاب بیافزاییم و ازآنجاکه این روند ادامه خواهد داشت امیدوارم در سال‌های آینده دوره سی و هشتم هم به این کتاب افزوده شود. امسال فاز اول سایت رسمی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را رونمایی خواهیم کرد و فاز دوم انشا الله تا اسفندماه به پایان خواهد رسید، سایت جشنواره در سال‌های پیش رو جز با همکاری هنرمندان تکمیل نخواهد شد.
برهانی مرند با تشکر از علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده و تقی اکبرزاده گفت: امسال این دو امر مهم و مبارک خوشبختانه به سرانجام خواهد رسید.

فقدان مرجع لازم در تمام بخش‌های تئاتر احساس می‌شد
شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی هم بیان کرد: راه اندازی سایت جامع جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امری ضروری برای این رویداد هنری است امسال و در آخرین روز از برگزاری جشنواره این سایت رونمایی خواهد شد. این سایت فضایی تعاملی برای مخاطبان داخلی و خارجی جشنواره فراهم می‌کند. وجود سایتی که تمامی اطلاعات ادوار گذشته این رویداد هنری را پوشش دهد هدفی مهم بود که باید پیش‌ازاین تحقق پیدا می‌کرد و دبیران دوره‌های گذشته هم تلاش بسیاری برای عملی شدن این امر کردند اما بنا به هر دلیلی تا به امروز این رونمایی محقق نشد و امیدوارم پس‌ازاین سایت جامع بتواند پل ارتباطی این رویداد با همه مخاطبان داخلی و خارجی باشد.
وی افزود: امیدوارم این سایت در تمام طول سال فعال باشد و مطابق با اتفاقات و رویدادهای جشنواره به‌روز شود.
کرمی درباره کتاب تاریخچه جشنواره هم توضیح داد: فقدان مرجع لازم در تمام بخش‌های تئاتر احساس می‌شد و شاید اطلاعات به‌صورت پراکنده وجود داشتند که لزوم جمع‌آوری آن‌ها احساس می‌شد و امسال با انتشار کتاب تاریخچه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شاهد تحقق این امر خواهیم بود.
در بخش بعدی این مراسم از کتاب تاریخچه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توسط مهمانان حاضر رونمایی شد.

کتاب تاریخچه جشنواره، گردآوری نیست بلکه مستندسازی داده‌ها است
تقی اکبرزاده هم در ادامه این مراسم درباره کتاب تاریخچه جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: کتاب تاریخچه جشنواره گردآوری نیست بلکه مستندسازی داده‌های سی‌وهفت دوره گذشته جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. ما بیش از 270 منبع را برای تهیه این کتاب بررسی کردیم. کتاب از سه بخش تشکیل‌شده است که شامل معرفی هر دوره، معرفی نمایش‌های هر دوره و معرفی نامزدها و برگزیدگان جشنواره می شود. این کتاب دو زبانه است که 800 صفحه به زبان فارسی و 800 صفحه آن‌هم به زبان انگلیسی به نگارش درآمده است.

وقت تمرکز  بر پرورش ایده‌ها است

ادامه این مراسم به رونمایی از فاز اول سایت جامع جشنواره اختصاص یافت. علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده مدیر و سردبیر ایران تئاتر با اشاره به اهمیت نقش رسانه گفت: در آخرین روز از جشنواره تئاتر فجر هستیم و جا دارد ابتدا یک خسته نباشید به همکاران رسانه ای بگویم زیرا همه به‌خوبی می‌دانیم در مسیر توسعه سهم زیادی روی دوش همکاران رسانه است و ازآنجاکه ابزار کار اهل رسانه و به‌خصوص پژوهشگران این حوزه دیتا و اطلاعات است می‌دانیم چیزی که همیشه جای خالی آن حس می شود نبود اطلاعات قابل‌دسترس و یا تجمیع اطلاعات است.
این پژوهشگر درباره سایت جامع توضیح داد: نبود اطلاعات در دنیای امروز بسیار مشکل‌ساز است و ما در کشور تاکنون کمتر نگاه پژوهشی به ادوار گذشته رویدادهای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر داشتیم. راه‌اندازی سایت جامع این رویداد هنری و همچنین انتشار کتاب تاریخچه باعث می شود تا فعالان حوزه تئاتر به‌جای آنکه وقت خود را صرف جمع‌آوری و پژوهش کنند، بیشتر بر پرورش ایده‌هایشان متمرکز باشند.
وی با اشاره به میزان داده‌های مستند موجود در این سایت گفت: این حرکتی که امروز به‌واسطه حمایت‌های مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره به ثمر نشسته در حوزه‌های دیگر ازجمله سینما، موسیقی، تجسمی و ... به‌خصوص در حوزه جشنواره‌های فجر هنوز انجام‌نشده است.
سردبیر ایران تئاتر با اشاره به تجربه انتشار سالنامه تئاتر گفت: حضور منابع جدید پژوهشی در تئاتر باعث می شود تا پژوهشگران دسترسی آسان‌تری به اطلاعات داشته باشند و سیر تولید محتوا در رسانه‌ها ازنظر کیفیت و کمیت افزایش پیدا کند. من امیدوارم راه‌اندازی این سایت نیز ضریب تیتر در رسانه‌ها را افزایش داده تا به‌تبع آن اهمیت و اولویت هنرهای نمایشی روزبه‌روز بیشتر شود.
عبدالعلی‌زاده افزود: سایت جامع جشنواره تئاتر فجر تا این مرحله بیش از هر چیز وامدار همین کتاب آقای اکبرزاده است و ما تمام اطلاعات کتاب را در سایت منتشر کردیم و از همین منابع معرفی‌های تحلیلی را از هر 37 دوره جشنواره منتشر کردیم.و از این به بعد بر جمع آوری و انتشار اسناد بصری مثل عکس ادوار ، بیانیه ها ، مقررات و آیین نامه و... اهتمام می کنیم که  مزیت سایت جامعه است.
در ادامه این مراسم مدیر و سردبیر سایت به معرفی بخش‌های مختلف سایت جشنواره تئاتر فجر که در با زبان فارسی و انگلیسی در دسترس است پرداخت گفت: بخش آرشیو سایت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامل پوسترهای منتشرشده هر دوره، مروری جامع بر مهم‌ترین رویدادهای هر دوره، زمان و مکان برگزاری، قوانین و مقررات، بخش‌ها و آثار، انتخاب و داوری، نهادهای داوری، شورای سیاست‌گذاری، ستاد برگزاری، همیاران برگزاری، بازار بین‌الملل، نامزدها و برگزیدگان، انتشارات، کارگاه‌ها و نشست‌ها، بزرگداشت‌ها، نمایشگاه‌ها، عکس، کتاب جشنواره  و نشریه روزانه است.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: اطلاعات سایت جامع جشنواره تئاتر فجر در 18 سرفصل طبقه‌بندی‌شده است و ضمن دارا بودن پوستر تمام ادوار جشنواره   PDF کتاب‌های جشنواره و نشریات روزانه دوره‌های مختلف نیز در این سایت بارگذاری شده است.
سایت جامع جشنواره تئاتر فجر با حضور شهرام کرمی (مدیرکل هنرهای نمایشی)، حجت السلام محمدمهدی بهداروند (مشاور عالی مدیرکل هنرهای نمایشی)، نادر برهانی مرند (دبیر جشنواره)، سعید اسدی (مدیر مجموعه تئاتر شهر)، جلال تجنگی، علیرضا درویش نژاد، محمدرضا الوند، اتابک نادری ،وحید لک (مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره)، علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده، تقی اکبرزاده و جمعی از اهالی رسانه و هنر رونمایی شد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران