در حال بارگذاری ...
نگاهی به دو دوره برگزاری رپرتوار اجراهای تک نفره

دومین رپرتوار «مونوگهان» به ایستگاه پایانی رسید

امرروز شنبه ۲۶ بهمن‌ماه با اجرای نمایش «در این‌جا چهار زندان است» در تماشاخانه عمارت نوفل‌لوشاتو، دومین رپرتوار مونوگهان در بخش مسابقه و داوری به ایستگاه پایانی خود خواهد رسید. متن زیر مروری بر دو دوره رپرتوار «مونوگهان» خواهد داشت.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی «وناگهان»؛ گروه فیلم و تئاتر «وَ ناگهان» به سرپرستی روزبه حسینی، از پاییز سال 1397 دست به تجربه‌ای تازه در عرصه برگزاری اجراهای تک‌نفره زد که با استقبال مخاطبان و متخصصین روبه‌رو شد. «رپرتوار مونوگهان»، در زیر عنوانِ خود، عبارتِ «بازی برای یک زن» را آورده است؛ نمایش‌هایی نوشته شده به زبان فارسی، و تابه‌حال اجرانشده برای یک بازیگر زن. در نخستین دوره: بهرنگ بقایی، صبا آزادی، پژند سلیمانی، سارا داروفروش، جواد عاطفه به‌عنوان شرکت‌کنندگان در کنار نمایشی از «روزبه حسینی» سرپرست گروه وَ ناگهان، و طراح و سرپرست خود رپرتوار، در تماشاخانه «مهرگان» در فصل پاییز و زمستان به اجرا درآمدند و بازخورد خوبی در رسانه‌ها، فضای مجازی، هنرمندان و مخاطبانِ حرفه‌ای تئاتر به همراه داشتند.
از ابتدا سیاست داوری این رپرتوار، بر پایه توجه به توانمندسازی و اهمیت دادن به بازیگرانِ جوانِ زن، نگارش متونِ تازه ایرانی مختص بازیگر زن و نوعی از داوری تخصصی تنها در حوزه بازیگری قرارگرفته است. داوران نخستین دوره، صدرالدین زاهد، رؤیا نونهالی، اصغر همت و حسین کیانی بودن و رأی پنج متعلق به انتخاب تماشاگران بوده است.
در گام دوم اما سال 1398 دومین دوره مونوگهان در نیمه دوم سال، به شکل اجرایی درآمد. این‌بار اما چند تفاوتِ اساسیِ به وجود آمد. اول انتخاب دو سالن برای اجرای چهار نمایش: تماشاخانه گندم و عمارت نوفل‌لوشاتو؛ دوم به‌جای گروه‌هایی مدعو به رپرتوار، تمامی حاضرین و شرکت‌کنندگان برخاسته از دلِ کارگاه‌های گروه «و ناگهان» شدند. دو کارگاه «بازی تک‌نفره» در حوزه بازیگری از ایده ذهنی تا متن و دراماتورژی اجرایی برای هر هنرجوی بازیگری برای شکل‌گیریِ هشت قطعه تک‌نفره کوتاه؛ نگاه هدایت بازیگر و اهمیت به پرورش استعدادها در حوزه کارگردانی عملی، و نیز استخراج دو تک‌گوییِ نیمه بلند برای تجربه کارگردانان زن با متونی نوشته اعضای کارگاه نویسندگی گروه «و ناگهان» که افزون بر سه سال است که در نگارش قصه و حالا نمایش تک‌نفره، تجربه‌های متفاوتی را پشت سر گذاشته‌اند. نمایش‌ِ «حرف‌هایی از سرِ دل‌های تنگ» شامل چهار تک‌گویی که با دراماتورژی ویژه‌ای به هم متصل شدند، با بازی زهرا زمانیان، یاسمن کریمی، نیّره غفّاری و سارا شعاعی؛ نمایشِ «بخواب خوب می‌شی» نوشته ندا نیک از اعضای کارگاه نویسندگی گروه، به کارگردانی مریم خدمتی و بازی آرزو گلشاهی و سومین و آخرین اجرا در بخش مسابقه بازیگری: «در این‌جا چهار زندان است» با بازی زهرا صحبتی، نازنین زنگنه، مریم اسماعیلی و مژگان جوهری، هستند که نمایش آخر روز شنبه 26 بهمن‌ماه ساعت 20 در تماشاخانه نوفل‌لوشاتو روی صحنه خواهد رفت.
سرپرستی، طراحی و دراماتورژی در همه این نمایش‌ها را روزبه حسینی به‌عنوان مدرسِ تمامیِ کارگاه‌ها به عهده داشته و علی ضیاء سعیدی از اعضای دیگرِ کارگاه نویسندگی به‌عنوان دستیار دراماتورژ، یاریگر در این حوزه بوده است.
داوری در حوزه بازیگری اما میانِ این نُه جوانِ هنرجوی مستعد بازیگری توسط سه کارشناسِ برجسته در عرصه بازیگری صورت گرفته است و حالا به گامِ آخر رسیده است: رؤیا نونهالی بازیگر برجسته تئاتر و سینما که در عرصه تعلیم همواره ثابت‌قدم بوده است، حمید پورآذری کارگردان شاخص تئاتر که تخصص ویژه‌ای در کار با نوآموزان دارد و دستِ آخر نویسنده و کارگردان سینما، اکتای براهنی که چه در حوزه نظری و چه عملی، در هدایت بازیگر و تربیت بازیگر دستی توانا دارد.
نمایش «ای زهدان شوم» نوشته مهرا معین سادات، دیگر عضو کارگاه نویسندگی، در بخش خارج از مسابقه با بازی و کارگردانی «سیما شُکری»، عضو اصلی در گروه «و ناگهان» و مربی گروه بازیگران جوان در گروه در حوزه تربیت بدن، بیان، صدا و تنفس، در تاریخ 24 اسفندماه ساعت 20 در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه خواهد رفت که امید است، مراسم اختتامیه انتخاب نفرات برتر هنرجویانِ بازیگری در همین زمان صورت گیرد. نشر افراز حامیِ فرهنگی همیشگی گروه و ناگهان، با همراهی انتشارات هونار و عمارت نوفل‌لوشاتو هدایای فرهنگی/تئاتریِ برگزیدگان و قدردانی از داوران این رپرتوار را برعهده خواهند داشت.
شنبه 26 بهمن‌ماه با اجرای نمایش «در این‌جا چهار زندان است»، دومین رپرتوار مونوگهان، با حضور رؤیا نونهالی، حمید پورآذری و اُکتای براهنی در بخش مسابقه به پایان می‌رسد و علاقمندان می‌توانند برای دیدن این نمایش یا آخرین اجرای رپرتوار، «ای زهدان شوم»، در 24 اسفندماه (هر دو در عمارت نوفل‌لوشاتو) از طریق صفحه رسمی گروه و ناگهان در فضای مجازی، اقدام کنند.

 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب آثار مرور بخش مسابقه صحنه‌ای تئاتر فجر

روزبه حسینی: کیفیت بالای نمایش‌های استانی نسبت به تهران شگفت‌انگیز است
گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب آثار مرور بخش مسابقه صحنه‌ای تئاتر فجر

روزبه حسینی: کیفیت بالای نمایش‌های استانی نسبت به تهران شگفت‌انگیز است

روزبه حسینی، عضو هیئت انتخاب آثار مرور بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر، تاکید کرد به طرز شگفت‌انگیزی، کفه کیفیت تولیدات استان‌ها نسبت به نمایش‌های تهران سنگین‌تر بود.

|

پویایی نمایش‌های سنتی؛ میراث ناملموس ایران

پویایی نمایش‌های سنتی؛ میراث ناملموس ایران

روزبه حسینی: هنرهای نمایشی و بومی ما به‌عنوان میراث ناملموس قدمت بیشتری نسبت به برخی از دیگر داشته‌های فرهنگی و هنری‌ ایران زمین در طول سالیان دراز دارند اما متأسفانه کمتر موردتوجه قرار ...

|

نظرات کاربران