در حال بارگذاری ...
مرضیه برومنددر حاشیه نخستین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی یزد:

تئاتر عروسکی بهترین ژانر برای بیان مفاهیم انسانی و فلسفی است

مشاور نخستین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی یزد، در دیدار خود با شماری از هنرمندان رشته های گوناگون یزد، که شنبه شب ۱۹ بهمن ۹۸ در هتل سنتی مهر، واقع در کوچه لب خندق صورت گرفت، گفت: آثار جشنواره عروسکی فقط برای بچه‌ها نیست بلکه نمایش های این جشنواره بزرگترها را هم دربر خواهد گرفت چون با کمک آن می توان مفاهیم عمیق انسانی و فلسفی را بیان کرد.

به گزارش ایران تئاتر از  یزد، هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر و سینمای کودک و نوجوان کشور وی تئاتر عروسکی را از بسیاری جهات اصل تئاتر دانست که تبلور رشته های گوناگون هنری و به ویژه تئاتر به شمار می آید و در بخش دیگری از سخنانش خواستار بیان شفاف دیدگاه ها و اشتراک گذاری پیشنهادات و انتقادات هنرمندان یزدی شد و گفت: به واسطه سن و سال و سابقه‌ای که در بین هنرمندان و مسئولان دارم می‌توانم مشکلات را به مسئولان منتقل کنم و در پاره ای از جاها و زمان ها توانسته ام به برداشتن مشکلات کمک کنم.

برومند در همین راستا گفت: برای برگزاری این رویداد هنری، مرارت‌ها و سختی‌های زیادی را به جان خریده ام اما امیدوارم به لطف و پشت گرمی مردم و شما هنرمندان، و نیز با یاری خدا، جشنواره عروسکی بدون کوچک ترین شائبه ای برگزار شود.

مشاور جشنواره عروسکی، با تاکید بر این که افراد، جناح‌ها و احزاب سیاسی، برایش تفاوتی ندارند، افزود: همه افراد جامعه مانند فرزندان من هستند و بهتر است ما هنرمندان، سیاست را به سیاست مداران واگذار کرده و تنها از دور، ناظر این بخش باشیم و مسائل فرهنگی را با مسائل سیاسی ادغام نکنیم.

وی درباره کیفیت نمایش های شرکت کننده در این جشنواره گفت: بیشتر این نمایش‌ها دارای جوایز ملی و جهانی از جشنواره  های معتبر هستند.

کارگردان موفق فیلم "شهر موشها" با بیان این که واژه شادپیمایی نخستین بار توسط او وارد اصطلاحات جشنواره و فرهنگستان زبان و ادب فارسی شده، گفت: زمانی که دبیری جشنواره عروسکی را پذیرفتم، برای نخستین بار ایده شادپیمایی را اجرا کردم، این برنامه در تهران چنان جمعیتی را به خود جذب کرده بود که خانم «ایدویا اوتگی» دبیرکل اتحادیه بین‌المللی نمایش‌های عروسکی، با دیدن آن جمعیت و شور و نشاط شان، بسیار هیجان زده و متعجب شده بود.

مرضیه برومند درباره چگونگی شکل گیری این جشنواره و بودجه و هزینه های آن نیز توضیحات کاملی داد و گفت: پیشنهاد برگزاری این جشنواره، نخستین بار سال ۹۵ و از سوی آقای جمالی نژاد، شهردار پیشین یزد، به من داده شد؛ من هم که از مدت ها قبل، و پس از برگزاری ۲ دوره جشنواره عروسکی دو سالانه مبارک، در فکر این بودم تا خلا بین این جشنواره را پر کنم، پیشنهاد ایشان را پذیرفتم.؛ یعنی سال های زوج در یزد و سال های فرد در تهران برگزار شود.

وی ادامه داد، این جشنواره را می شد در هر شهر دیگری برگزار کرد، ولی پیگری اعضای شورای شهر، به ویژه خانم عامری و دغدغه ایشان نسبت به فرهنگ و هنر یزد، باعث شد سراغ یزد بیاییم.

وی یادآور شد: خوشبختانه بودجه این جشنواره مشخص است و ما هم درباره چگونگی و مقدار هزینه‌های شفاف سازی خواهیم کرد؛ اگر شما هزینه هایی مانند پول بلیط رفت و برگشت گروه های داخلی و خارجی، کرایه بار عروسک ها، اسکان و پذیرایی، بیمه و مالیات این بودجه و ... را حساب کنید، متوجه می شوید بودجه در نظر گرفته شده که تا این لحظه چیزی از آن به ما پرداخت نشده، اصلا زیاد نیست و تا به امروز برخی از هزینه ها را از پس انداز  خودم پرداخت کرده ام.

مشاور نخستین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی یزد، در بخش دیگری از سخنانش، با بیان این که هنرمند و هنرش در خدمت مردم است، افزود: تولید تئاتر باید برای مردم باشد و به مطالبه و درخواست عمومی مردم از مسئولین تبدیل شود.

وی ادامه داد: بحث تولید تئاتر، بحث عرضه و تقاضاست؛ یعنی زمانی می توانیم از مسئولین برای تولید تئاتر، انتظار حمایت داشته باشیم که مردم خواهان آن باشند.

برومند یاد آور شد: در فوتبال این اتفاق افتاده و توانسته به خواسته عمومی مردم تبدیل شود به طوری که پول های کلانی در این زمینه هزینه می شود ولی کسی هم معترض نمی شود.

مرضیه برومند در پاسخ به درخواست یکی دو نفر از هنرمندان، برای تجهیز سالن های نمایش از بودجه جشنواره و یا این که برگزاری جشنواره چه کمکی به بهبود زیرساخت های مورد نیاز برای تولید نمایش در یزد دارد، گفت: بودجه جشنواره در قبال تعهداتی که داریم، بسیار اندک است ولی من سعی می کنم از اعتبار فرهنگی خودم برای تجهیز سالن ها، کمک بگیرم.

وی در همین راستا، ساخت سالن های نمایش را یکی از وظایف شهرداری ها دانست و افزود: تصمیم گیری درباره اولویت ها، به عهده خود شهرداری است.

برومند در ادامه سخنانش به این نکته نیز اشاره کرد که حتی وزارت فرهنگ و ارشاد هم وظیفه ای در قبال هنرمندان ندارد بلکه وظیفه دارد تا برای مردم خوراک فرهنگی تهیه کند و حمایتش از هنرمندان هم به همین دلیل است.

وی در ادامه به ظرفیت خانه های تاریخی و فضای مناسبی که برای اجرای نمایش دارند، اشاره کرد و افزود: همه خانه‌های تاریخی یزد، بالقوه سالن‌های نمایش هستند و شما هنرمندان می توانید در گوشه و کنار این شهر، هنر خود را ارئه دهید چون آدم تئاتری بالاخره جایی برای عرضه هنر خود پیدا می کند.

مرضیه برومند درباره آثار انتخاب شده برای حضور در جشنواره گفت: در انتخاب آثار سعی کردیم که با رضایت همه مخاطبین را برآورده کنیم، نیمی از نمایش ها مخاطبشان بچه ها و خانواده ها هستند که افزون بر وجه سرگرمی و ایجاد نشاط، وجوه آموزشی و اخلاقی هم دارند، سایر آثار نیز ویژه مخاطبین بزرگسال است که تماشای آنها جامعه فرهنگی و هنری به ویژه اهالی تئاتر را راضی خواهد کرد.

پیش از سخنان مرضیه برومند و نیز در بین صحبت های او، هنرمندانی چون؛ احمدعلی مهدی نژاد از پیشکسوتان تئاتر استان، علی شکاری کارشناس پیشین تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد، نسرین خنجری نمایش نامه نویس و فعال تئاتر عروسکی که در بیرون از کشور نیز نمایش های عروسکی اش اجرا می شود؛ محسن اکرمی کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد و عروسک ساز مطرح کشور؛ علیرضا خورشیدنام مسئول انجمن هنرهای نمایشی اداره کل آموزش و پرورش استان، ولی جلیلیان نویسنده و کارگردان تئاتر، مریم نبی زاده مسئول کمیته گردشگری کودک و احمد ندافی رییس انجمن هنرهای نمایشی استان یزد، در تایید و حمایت از جشنواره نمایش عروسکی سخن گفتند.

مرضیه برومند در بخش دیگری از سخنانش به بی مهری های جسته و گریخته ای که در شماری از کانال های فضای مجازی شکل گرفته، نیز پرداخت و گفت: این برخوردها در حالی در فضای این شهر شکل بروز پیدا کرده که گویا فراموش شده مردمان نجیب یزدی چه وسعت نظری داشته و دارند که نشانه اش درخت ها و گل هایی است که در این سرزمین کم آب، در باغچه های خانه ها خودنمایی می کند.

وی افزود: در روزگاری نه چندان دور آب قنات در خانه ها جاری بوده و مردمانش صادقانه و با مهربانی در کنار هم زندگی کرده و طبیعت سرسخت و مشکلاتش را رام کرده‌اند.

برومند ادامه داد: گل های سرخ در جنگل و جاهای سرسبز، عطری ندارند ولی گل سرخ کویر، عطر خوشایندی دارد؛ ما هم اگر بتوانیم در شرایط سخت، گل سرخ خودمان را برویانیم، همگی از عطر آن لذت خواهیم برد.

مشاور جشنواره گفت: من به عشق مردم یزد به اینجا آمده ام اما با بی مهری شماری از آن ها روبه رو شده ام ولی این را هم می پذیرم چون شاید این واکنش نیز چهره دیگری از شهر من باشد؛ با همه این ها من از همه شما هنرمندان خواستار همراهی و همدلی هستم و می خواهم به دنبال مشترکات خود باشیم؛ اگر همدل نباشیم، هنرمند عرصه تئاتر نیستیم پس باید در کنار هم، اتحاد و همدلی و البته اختلاف نظرها را تمرین کنیم.

مرضیه برومند در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که من از اسلام و پدرم آموخته ام که حتی یک ریال پول حرام وارد زندگیم نشود، گفت: ریز به ریز هزینه‌های جشنواره را اعلام می کنم تا دیگران هم یاد بگیرند.

وی در همین راستا افزود: من اگر خواسته باشم برای خودم درآمد زایی کنم در تهران این کار را می کنم، چه دلیلی دارد که به یزد بیایم؟

کارگردان سریال "آب پریا"در پایان سخنانش، ضمن قدردانی از تلاش های شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و به ویژه ونوس عامری و رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری، برای برگزاری این جشنواره گفت: من عاشق مردم و همه بچه های ایرانم، با هر دیدگاه و اندیشه ای که داشته باشند.

در بخش دیگری از این نشست، بنفشه بدیعی عروسک ساز و هنرمند فعال در زمینه فیلم و نمایش کودک که به عنوان دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی، در یزد حضور دارد، در سخنانی به روند برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: در طول چند روز جشنواره، چند کارگاه آموزشی خواهیم داشت که برای هنرمندان نمایش سودمند خواهد بود.

بدیعی افزود: یکی از کارگاه هایی که برای برگزاریش برنامه ریزی کرده ایم، کارگاه آموزشی "میکرو تئاتر" است که با حضور "حسن معجونی" هر روز صبح برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: سعی کردیم کارهای ارزشمند و با کیفیتی که در دنیا تحسین شده اند را به جشنواره دعوت کنیم.

بدیعی ادامه داد: هفته گذشته نیز کارگاه آموزشی "تولید نمایش عروسکی میدانی" با حضور "میثم یوسفی" به مدت ۴ شب برگزار شده که دوره دوم این کارگاه نیز از دوشنبه ۲۱ بهمن از سر گرفته می‌شود.

دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی یزد، در پایان سخنانش با بیان این که در یک نشست خبری که به زودی برگزار می کنیم اطلاعات بیشتری را پیرامون روند برگزاری جشنواره و گروه های شرکت کننده، در اختیار رسانه‌ها می گذاریم، گفت: امیدواریم با همکاری و همراهی شما هنرمندان و حمایت مردم و مسئولان جشنواره خوب و شایسته ای را برگزار کنیم.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

سعید زین‌العابدینی، معاون مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حضور دوازده نمایش از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری در بخش‌های مختلف بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان یزد خبر داد.

|

برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد
برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد

مهلت ارسال اثر برای حضور در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال (قصه نمایش)، در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تا ۲۷ بهمن تمدید شد.

|

با معرفی شورای انتخاب آثار بخش نوجوان جشنواره بیست‌وهشتم

8 نمایش در بخش نوجوان جشنواره بیست و هشتم رقابت می‌کنند
با معرفی شورای انتخاب آثار بخش نوجوان جشنواره بیست‌وهشتم

8 نمایش در بخش نوجوان جشنواره بیست و هشتم رقابت می‌کنند

از سوی شورای انتخاب، آثار راه‌یافته به بخش نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان، این رویداد نمایشی معرفی شدند.

|

نظرات کاربران