در حال بارگذاری ...
در نشست خبری جشنواره تئاتر اکبر رادی مطرح شد

از موزه و خیابان اکبر رادی تا اعتبار و ردیف بودجه جشنواره

بهزاد صدیقی دبیر جشنواره در نشست خبری جشنواره تئاتر اکبر رادی از راه‌انداز خانه موزه اکبر رادی، نام‌گذاری خیابانی به نام این نمایشنامه‌نویس و شرایط اعتباری و بودجه‌ای این جشنواره خبر داد.

بهزاد صدیقی دبیر دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی در نشست خبری این جشنواره که امروز 28 بهمن‌ماه در خانه تئاتر برگزار شد گفت: قرار است با همراهی شورای شهر تهران، یکی از خیابان‌های نزدیک خانه هنرمندان ایران به نام اکبر رادی نام‌گذاری شود و این موضوع را اعضای شورای شهر در اختتامیه جشنواره اعلام می‌کنند.
او ادامه داد: در این برنامه همچنین یادنامه اکبر رادی که به کوشش شورای شهر نوشته‌شده، رونمایی و مستند رادی هم نمایش داده می‌شود.
صدیقی همچنین با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی خانه موزه اکبر رادی ابراز امیدواری کرد که این خانه موزه سال آینده راه‌اندازی شود تا هم‌محلی برای استقرار بنیاد رادی باشد و هم‌مکانی برای نگهداری اسناد و آثار رادی.
بهزاد صدیقی در این نشست پیشینه‌ای از شکل‌گیری این جشنواره ارائه کرد و توضیح داد: بنیاد رادی ۵ دوره جایزه نمایشنامه‌نویسی را برگزار کرده بود و به دنبال پیشنهاد‌هایی از سوی جامعه تئاتری، بر آن شدیم تا جشنواره تئاتر اکبر رادی را برگزار کنیم.
وی افزود: فراخوان دومین دوره این جشنواره شهریور امسال منتشر شد و قرار بود در بخش بین‌الملل به آثار نمایشنامه‌نویسان بزرگ جهان همچون ایبسن، استریندبرگ و ... بپردازیم اما به دلیل کمبود بودجه، علیرغم دعوت‌های انجام‌شده، ناچار شدیم از این بخش صرف‌نظر کنیم. این جشنواره در بخش‌های مسابقه نمایشنامه‌نویسی، مقالات رادی‌شناسی، نمایش‌های صحنه‌ای و رادیو رادی برگزار می‌شود.
صدیقی درباره بخش صحنه‌ای گفت: این بخش در قالب دعوت از هنرمندان تئاتر به‌صورت غیررقابتی برگزار می‌شود. به همین منظور از ۵ نمایشنامه‌نویس و کارگردان دعوت کردیم ۵ اثر بنویسند و درنهایت سه اثر آماده اجرا شد.
وی ادامه داد: بخش رادیو رادی امسال برای اولین بار برگزار می‌شود و شامل دو بخش نمایش‌های رادیویی و رادیو تئاتر است که با دبیری ایوب آقاخانی برگزار می‌شود و داوری آثار این بخش را بهزاد فراهانی، ایوب آقاخانی و رؤیا فلاحی بر عهده‌دارند.
دبیر جشنواره تئاتر رادی آماری از آثار شرکت‌کننده در این جشنواره ارائه کرد و گفت: در این جشنواره ۱۴ استان مشارکت کردند و آثاری از تهران، لاهیجان، سیرجان، بوشهر، همدان، کرج، رشت، اهواز، قم و ... به ما رسید که این آثار متعلق به ۲۸ مرد و ۷ زن است. سه نمایشنامه به مرحله نهایی راه یافتند و داوران این بخش محمد چرم شیر، علی عابدی و مهدی کوشکی هستند که یک اثر را به‌عنوان برگزیده معرفی می‌کنند.
صدیقی مهم‌ترین رویکرد این جشنواره را حمایت و تقویت جریان نمایشنامه‌نویسی کشور دانست و افزود: امسال با سختگیری بیشتری عمل کردیم و در فراخوان کوشیدیم نمایشنامه‌نویسان حرفه‌ای را برای شرکت در این جشنواره ترغیب کنیم.
او بابیان اینکه این جشنواره جوایز مادی ندارد، اضافه کرد: اعتبار این جایزه، نشان و مدال رادی است که آیین‌نامه آن آماده‌شده است.
صدیقی اضافه کرد: در هر یک از بخش‌های جشنواره یک برگزیده داریم که نشان اکبر رادی را دریافت می‌کند چون قرار نیست این نشان به افراد زیادی تعلق بگیرد.
او حامیان جشنواره تئاتر اکبر رادی را معرفی و ابراز امیدواری کرد این جشنواره به دنبال اعتباری که در دوره‌های آینده کسب می‌کند، بتواند ردیف بودجه‌ای مخصوص به خود داشته باشد.
در ادامه روح‌الله جعفری دبیر بخش‌های مقالات و مونولوگ این جایزه توضیحاتی درباره این دو بخش ارائه کرد.
این کارگردان تئاتر ابتدا آماری از مقالات رسیده به بخش مقالات ارائه کرد و افزود: ۱۸ چکیده مقاله از شهرهای تهران همدان مهاباد، مشهد و کرج به دبیرخانه رسید و آثار این بخش توسط شهرام زرگر، بهرام جلالی‌پور و آرش رادی ارزیابی می‌شوند.
او توضیح داد: ۷ چکیده مقاله برای نگارش کامل و سه نفر برای ارائه در روز سمینار معرفی شدند.
این استاد دانشگاه افزود: مقاله‌های برگزیده در کتاب رادی شناسی منتشر خواهند شد.
جعفری همچنین از برگزاری بخش مونولوگ که امسال برای اولین بار برگزار می‌شود، به‌عنوان بخشی تازه در این دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی خبر داد.
 به گفته او در بخش مونولوگ، آثاری با عنوان‌های «صدای غمگین یک پرنده» نوشته محمد چرم‌شیر، «رود رادی» نوشته ابراهیم پشت‌کوهی، «گل‌های پژمرده» نوشته مهدی میرباقری، «آهوی کور» نوشته مژگان خالقی و «سیزیف در آشیانه گیل» نوشته مهسا طالبی رستمی حضور دارند و قرار است نمایشنامه «صدای غمگین یک پرنده» با کارگردانی عباس غفاری، «رود رادی» با کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی و «گل‌های پژمرده» با کارگردانی فریدون محرابی روزهای ۳۰ بهمن و یکم و دوم اسفند در عمارت نوفل‌لوشاتو اجرا شوند.
جعفری همچنین تأکید کرد که شرایط اجرای عمومی این سه اثر مهیا خواهد شد.
او یکی از اهداف جشنواره تئاتر اکبر رادی را احیای سرمایه ملی، فرهنگی و اجتماعی دانست و بر نگاه بینا رشته‌ای این جشنواره تأکید کرد.
این کارگردان تئاتر همچنین خاطرنشان کرد: در جشنواره تئاتر اکبر رادی نگاه امنیتی وجود ندارد و نهادی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه وارد نمی‌شود.
در بخش پایانی نشست بهزاد صدیقی از ترجمه آثار رادی به زبان‌های دیگر ازجمله انگلیسی، عربی، فرانسوی و ... خبر داد.
به گفته او، اختتامیه این جشنواره با کارگردانی محمودرضا رحیمی روز شنبه سوم اسفندماه رأس ساعت 18 در تالار ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر برگزار می‌شود.

 




مطالب مرتبط

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

مؤسسه‌ فرهنگی هنری اکبر رادی، در پیامی به مناسبت سالگرد درگذشت این نمایشنامه‌نویس که هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی است، از این دو هنرمند بزرگ عرصه هنرهای نمایشی کشور یاد کرد.

|

نظرات کاربران