در حال بارگذاری ...

باید منتظر ماند و دید

سال گذشته اتفاقات مهمی در تئاتر کشور روی داد که تغییر ریاست مرکز هنرهای نمایشی یکی از این رویدادها مهم بود. خبرگزاری سینا در گفت و گو با پری صابری، هادی مرزبان و امیر دلاوری به این رویدادها، از جمله عملکرد مرکز هنرهای نمایشی پرداخته است.

خبرگزاری سینا
مونا بهرامی نیا
سال گذشته اتفاقات مهمی در تئاتر کشور روی داد که تغییر ریاست مرکز هنرهای نمایشی یکی از این رویدادها مهم بود.
به گزارش سینا جهت بررسی عملکرد وضعیت تاتر کشور پس از تغییر ریاست این مرکز گفتگویی با پری صابری و هادی مرزبان دو تن از کارگردانان پیشکسوت تئاتر و امیر دلاوری بازیگر جوان این عرصه انجام دادیم.
دو کارگردان یاد شده به ترتیب با نمایش های " من از کجابر عشق از کجا؟ " و "نوبت دیوانگی" که در تالار اصلی شهر و تالار وحدت روی صحنه رفت بیشترین فروش بلیط را داشتند و از نمایش های پر مخاطب بوده اند.
همچنین امیر دلاوری با نمایش تیاتر اجباری به کارگردانی حسین کیانی که نمایش پرمخاطب بود اثری متفاوت درکارنامه هنری خود به جا گذاشت.در بین صحبت های هنرمندان آن چیزی که بیش از همه به نظر می رسد ، صبر کردن برای بررسی و دیدن تحولات در مرکز هنرهای نمایشی است ، این سه هنرمند که در سال گذشته کارهای متفاوت و پر مخاطبی را عرضه کرده اند انتظارات خود را هم چون حمایت مالی ، برخوردهای برابر با هنرمندان اعلام کرده اند.


امیردلاوری: حمایت مالی انتظار هر کدام از هنرمندان تئاتر

امیردلاوری در باره تاثیر تغییر ریاست مرکز هنرهای نمایشی بر روی عملکرد ووضعیت تئاتر کشور تا کنون گفت: به نظر من نتیجه این عمل زمانی مشخص می شود که مدت زمانی از این تغییر بگذرد و کارهای انجام شده نتیجه خود را نشان دهد. به این زودی نمی شود تصمیم گرفت اما در کل اقدامات خوبی انجام شده که از جمله اضافه شدن سالن های نمایشی در مجموعه تئاتر شهر و کم شدن اجراها و اضافه شدن دستمزدها را می توان نام برد.
وی در باره وضعیت کنونی تئاتر گفت: وضعیت کنونی تئاتر نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. مثلا در گذشته عده ای از کار تئاتر محروم شده بودند اما پس از تغییر مدیریت مرکز هنرهای نمایشی این عده دوباره شروع به کار کردند و کارهای بسیار خوبی را هم انجام دادند. البته اتفاقات ناخوشایندی نیز وجود دارد که فکر می کنم با ثابت ماندن مدیریت جدید طی چند سال این مشکلات حل شود اما اگر قرار باشد مدیریت قبل از به بار نشستن عملکردها عوض شود این مسله لطمه بزرگی به تئاتر خواهند زد.
وی در خاتمه حمایت شدن از جانب خانه تاتر را انتظار هنرمند در این عرصه دانست و افزود:حمایت شدن چه از لحاظ مالی و چه ازلحاظ معنوی از جانب مسولان خانه تاتر برای ما هنرمندان مهم است من به عنوان یک عضو انجمن بازیگران تاتر همان طور که همیشه به تعهداتم عمل کرده ام امیدوار هستم نتیجه آن را ببینم در هر زمینه ای البته فعلا بزرگترین مشکل ماعدم پرداخت دستمزدها ست و ما منتظریم تا اقداماتی درست در این زمینه انجام شود.

پری صابری: برای دیدن بازدهی یک کار زمان لازم است

پری صابری در باره تاثیر تغییر ریاست مرکز هنرهای نمایشی بر روند تئاتر کشور در گفتگو با خبرنگار سینا گفت:
من فکر می کنم برای اینکه یک کار بازدهی خودش را نشان می دهد زمان لازم است درست مثل زمینی که در آن بذری کاشته شود در مدت زمانی کوتاه نمی شود نتیجه و ثمر ان را دید بلکه صبر لازم است تا نتیجه عمل روشن شود . ما باید به مدیریت جدید مرکز هنرهای نمایشی "آقای نشان" فرصت بدهیم و ببینیم شورایی شدن این مرکز بر طبق نظریات ایشان چه حاصلی خواهد داشت و باید دید چه اتفاقی می افتد.
وی افزود: نباید مشکلات مالی این مرکز را نادیده گرفت. بزرگترین مشکل کنونی مدیریت این مرکز هم اکنون نداشتن بودجه و بدهی های گذشته است.به نظر من هر چه قدر یک مدیریت کامل با اقتدار عمل کند اگر از لحاظ اقتصادی دستش کوتاه باشد نمی تواند کاری از پیش ببرد تنها راه نجات مرکز هنرهای نمایشی از این وضعیت قرار دادن امکانات مالی در اختیار مدیریت این مرکز است و تنها راه جامه عمل پوشاندن به اهداف این مرکز است.حتی اگر من کارگردان بدون امکانات مالی کاری را شروع کنم بدون شک در پایان راه کار یا ناقص انجام می شود یا اصلا به پایان نمی رسد و نیمه کاره رها می شود.
پری صابری در ادامه در باره بررسی وضعیت کنونی تاتر کشور گفت: اتقاقات خیلی مشخصی نمی بینم فکر می کنم باید باز هم مشکلات مالی از سر راه برداشته شود تا نتیجه کار معلوم گردد اما آنچه باعث می شود هنرمندان همچنان مثل سابق علی رغم مشکلات مالی فراوان کار کنند و با این وضعیت بسازند امیدواری به آینده است . ما امیدواریم مزرعه تئا تر کشورمان به زودی حاصل خوبی از خود نشان دهد.
کارگردان نمایش " من از کجا عشق از کجا" در این بین درباره حضور و نقش خانه تئاتر و انتظارات اهالی تئاتر از این مکان صنفی گفت: من به عنوان یک تئاتری با بیش از سی سال سابقه هنری در این عرصه از خانه تئاتر به عنوان یک نهاد صنفی می خواهم که ابراز قدرت کند و بتواند به کارهای صنفی هنرمندان تئاتر بپردازد. همان طور که می دانیم در همه جای دنیا هر صنفی جایگاه روشن و واضحی دارد اما در کشورما صنف تئاتر هنوز تشخص را از خود نشان نداده است و باید جایی باشد که امور صنفی این عرصه را تضمین کند من فکر می کنم این مسولیت به عهده خانه تئاتر است و باید این امکان به عنوان نهادی پرقدرت عمل کند. تنها اسم برای یک نهاد کافی نیست عملکرد یک ارگان بسیار مهم تر است. در کل ما تئاتری ها از خانه تئاتر انتظار داریم به مشکلات رسیدگی کنند و مانند تمامی جهان در این عرصه قدرت بگیرد.

هادی مرزبان: اگر بودجه نیست موجودیت مرکز هنرهای نمایشی چه دلیلی دارد؟

هادی مرزبان در باره بررسی عملکرد وضعیت تئاتر کشور و تاثیر تغییر مدیریت مرکز هنرهای نمایشی بر روند تئاتر کشور به خبرنگار سینا گفت:ما قبل از این که تغییر انجام شود امیدها و امیدواری های زیادی داشتیم منتها قضیه تئاتر و مدیریت این مرکز بسیار ریشه دارتر از این مسایل است. تئاتر دردست سیاستگذاران وسیاستمداران کلان مملکت است نه مدیریت مرکز آن . برنامه ریزی های تئاتر به هیچ کس در مرکز هنرهای نمایشی مربوط نمی شود. مدیریت مرکز برای ما حالت سرگرمی است چون با تغییر مدیریت هنوز با عدم امکانات و اتفاقات مثبت در تئاتر روبرو هستیم.در دو سال گذشته ما فکر می کردیم مدیریت این مرکز مقصر تمامی مشکلات تئاتری هاست اما حالا می بینیم که با تغییر مدیزیت همان وضعیت سابق پابرجاست مسولان مرکز هنرهای نمایشی، بنیاد رودکی، و تالار وحدت که عده ای از آنها نیز متاسفانه تئاتری هستند به راحتی به ما کلمه " نه " را می گویند همانطور که ما درزمان مدیریت سابق این مرکز می شنیدیم.
وی در ادامه در باره عدم پرداخت دستمزد تاتری های روی صحنه گفت: من سال 82 نمایش حماسه انقلاب سنگ را روی صحنه بردم از آن زمان تا کنون هنوز دستمزد کارم را دریافت نکرده ام. همچنین نمایش " نوبت دیوانگی" که بسیار پرمخاطب بود به دلیل یک سری سلیقه های شخصی و یک سری تصمیمات بنیاد رودکی و تالار وحدت خیلی ظالمانه پس از بیست شب از روی صحنه برداشته شد اگر چه قراردادها سی روزه بود و البته هنوز دستمزد این کار هم گرفته نشده است.
مرزبان در باره عدم برقراری عدالت در این مرکز از لحاظ پرداخت دستمزد هنرمندان گفت: من به طوری که از اطرافیان شنیدم عده ای از گروه های نمایشی در تالار وحدت که حدود یکسال و نیم در حال تمرین هستند برای هر ماه کار خود حقوق دریافت می کنند و این در حالی است که ما پس از اجرای نمایش و پایان یافتن آن بعد از مدتها هنوز دستمزدی دریافت نکرده ایم و وقتی به آنها مراجعه می شود خیلی راحت می گویند بودجه نداریم اگر بودجه ای وجود ندارد موجودیت مرکز هنرهای نمایشی بنیاد رودکی و تالار وحدت به چه دردی می خورد اگر پول ندارند چرا این مرکز ررا تعطیل نمی کنند؟ به هر حال من فکر می کنم تمامی امکانات این مرکز با توجه به شنیده ها و دیده ها متعلق به یک سری افراد خاص است.
مرزبان تئاتری های کشور را از جان گذشته دانست و افزود: ما هنرمندان تئاتر ازجان گذشته ایم که باز هم در ادامه کارمان اصرار داریم من همیشه گفتم امیدواریم مسولین تئاتر و هنر نمایش از عشق ما استفاده کنند اما متاسفانه آنجه که شاهد آن هستیم سوء استفاده ای بیش نیست ما در واقع سر کار هستیم یک بازیچه. ارقام و اعداد هنر نمی شود تئاتر یعنی کاری که با عشق شروع شود. هم اکنون تمامی مراکز هنر نمایش یک بام و هشت هواست یعنی برای یک سری همه چیز وجود دارد و برای یک سری دیگر اوضاع جوری دیگر است.
هادی مرزبان در خاتمه در باره انتظاراتش از خانه تئاتر گفت:به عقیده من خانه تئاتر وظایف خیلی زیادی دارد و شما جایی است که من به عنوان یک هنرمند امیدوارم که از لحاظ معنوی و مادی پشتیبان همه بچه های تاتر باشد و پناهگاهی برای آنها البته باید گفت این نهاد هنوز در ابتدای راه است و نتوانسته وارد عرصه شود اما ما امیدواریم این طور شود.