در حال بارگذاری ...
سیمین امیریان در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر خبر داد

سال آینده سه نمایشنامه در حوزه نمایش کودک منتشر می‌کنم

ایران‌تئاتر: سیمین امیریان یکی از فعالان تئاتر و ادبیات کودک و سال‌ها است که برای کودکان کتاب می نویسد و نمایش اجرا می کند. کی باهوشه؟، طوطی و بابا شب کلاه، بی بی کوچیکه و گل گیس که توسط انتشارات نمایش، قطره، دانا و مدرسه به چاپ رسیده است؛ از جمله کتاب های امیریان در حوزه کودک و نوجوان است. اجرای نمایش داروک و گربه نوازنده از جمله آخرین آثار اجرا شده او است.

سیمین امیریان در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر درباره فعالیت‌های جدید کاری خود متذکر شد: در ماه‌های اخیر سه نمایش نامه کودک من وارد بازار نشر توسط انتشارات مهیار شده اند؛ نخودی و غول سرما و بی بی کوچیکه از جمله این آثار هستند و خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته اند و امیدوارم تئاتر کودکان و نوجوانان که همیشه جزء دغدغه های جدی من است رشد بیشتری داشته باشد و کودکان و البته خانواده هایشان با رغبت بیشتری به دیدن آثار کودکان بروند.

این نویسنده درباره کارهای آماده نشرش در حوزه نمایشنامه‌نویسی در سال جدید متذکر شد: دژاوو، داروک و گربه نوازنده و بیست و یک دقیقه آثاری هستند که در سال آینده به چاپ خواهند رسید.

قابل اشاره است سیمین امیریان نویسنده، کارگردان، مترجم، پژوهشگر و مدرس دانشگاه فارغ التحصیل از دانشکده سینما و تئاتر و دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. امیریان تجربیات هنری خود را  از سال ۱۳۶۵ با مجسمه‌سازی و نقاشی شروع کرد. در سال ۱۳۷۰ به عنوان انیماتور و عروسک ساز در صدا و سیما مشغول به کارشد. او تا کنون ۲۷ نمایشنامه را به رشته تحریر درآورده که اکثر آنها به زبان انگلیسی ترجمه شده اند. از میان آنها می توان به نمایشنامه‌های سه گانه  میتراس، کهربا، من و گربه ی پری، خب چی می خوای و سایه پنهان اشاره کرد. امیریان نزدیک به دو دهه است که استاد دانشگاه آزاد هنر و معماری تهران است و تاکنون ۱۶ اثر نمایشی بزرگسال و کودک را به روی صحنه برده است. وی علاوه بر نوشتن، ترجمه، تدریس و پژوهش، به چندین کشور مختلف دنیا برای همایش و کنفرانس و همچنین حضور در ورکشاپ های بین المللی سفر داشته که می توان به کشورهایی نظیر لهستان، اندونزی، آمریکا و روسیه اشاره کرد. وی در کارنامه کاری خود اجراهای خارج از کشور ایران را نیز دارد. گنجشک مجیک، کهربا، جادوگر بینگل بون و پروفسور اچ از جمله اجراهای مهم کارنامه امیریان هستند. وی همچنین عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد تهران، استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد و داور جشنواره های بین المللی تئاتر، مجسمه سازی، طراح و سازنده عروسک بوده است.

 

 

.

 




مطالب مرتبط

پرهیز درام‌نویسان زن از الگوهای مردانه

پرهیز درام‌نویسان زن از الگوهای مردانه

سیمین امیریان: من در زمینه تأثیر حضور بانوان در عرصه هنرهای نمایشی به‌ویژه در بخش نمایشنامه‌نویسی بر این باورم که جامعه‌ای که پروسه پیشرفت را طی کرده و به شناخت درستی از جایگاه شخصیت‌های اجتماعی ...

|

نظرات کاربران