در حال بارگذاری ...
مروری برحضور بین‎ المللی نمایش ایران در سال 98:

یکسال مراودات تئاتر ایران در جهان نمایش

ایران تئاتر: ایران تئاتر به روال هر ساله حضور هنرمندان و گروه‌های تئاتری در رویدادهای بین المللی را در یک تصویر عمومی به مخاطبان خود ارائه می‌کند؛ و اینک تصویری از آنچه در سال ۹۸ از سوی هنرمندان ایرانی در جهان نمایش ارائه شد، پیش روی شماست.

تئاتر ایران در کنار مجموعه فعالیت های که در حوزه درون مرزشی دارد همواره بر ارتباط تنگاتنگ با هنرمندان سایر کشورها  در مسیر تبادل اطلاعات و تجربیات تاکید داشته و هنرمندان تئاتر همواره در مسیر معرفی خود در عرصه بین المللی در کنار حضور جدی در کشور، نگاهی خاص بر عرصه های بین المللی نیز داشته و دارند.

ایران تئاتر به روال هر ساله حضور هنرمندان و گروه‌های تئاتری در رویدادهای بین المللی را در یک تصویر عمومی به مخاطبان خود ارائه می‌کند:

 

حضور نمایش‌های ایرانی در جشنواره‌های بین المللی

در سالی که گذشت نمایش های خوبی از ایران در فستیوال ها و جشنواره های بین المللی حضور یافتند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

حضور 2 نمایش در جشنواره عروسکی ترکیه

کمپانی تئاتر سایه دو نمایش یک روز و دوفصل و هدیه کوچولو به کارگردانی رامین کهن را که اجرای عموم خود را در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاییز و زمستان 98روی صحنه  برد، در اسفند میهمان جشنواره تئاتر عروسکی ازمیر ترکیه کرد.

رامین کهن نویسنده و کارگردان این دو نمایش در طول جشنواره کارگاه آموزش تکنیک  تئاتر کاغذی برگزار کرد.

گفتنی است این دو نمایش در دو دوره پی در پی بیست و سوم و بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نمایش برگزیده شده بود.

حضور 7 نمایش در جشنواره هایفست ارمنستان

هفدهمین سال برگزاری جشنواره هایفست ارمنستان با اجرای ۵۲ نمایش از ۱۷ کشور از ۹ تا ۱۷ مهرماه برگزار شد.

در این جشنواره که نمایش هایی از کشورهای کره جنوبی، روسیه، بلژیک، انگلستان، اکراین، گرجستان، آلمان، لوکزامبورگ، ارمنستان، برزیل، آمریکا، کرواسی، ایتالیا، سوئد، سوییس و لهستان حضور داشتند، 7 گروه نمایشی اوینار تبریز با نمایش «یاشیل» به کارگردانی مهدی صالحیار، عروسک‌های جادوئی از تهران با نمایش «در اعماق اقیانوس» به کارگردانی زهرا مریدی، نامیک از مشهد با «قصه هائی از وطنم» به سرپرستی سهراب خواجه نژاد و فیروزه مدیر خراسانی، دیماک از تهران با نمایش «مارشملو» با اجرای داریوش مودبیان، دریا از نهاوند با نمایش «خیال» به کارگردانی میثم وکیان مرادی، هنر سایه گستر حیائی از تهران با نمایش «ایلیون: تاریخچه‌ ویرانی» به کارگردانی امیر آسانی و گلبانگ از دشتستان با نمایش «ویتسک» به کارگردانی قاسم تنگسیری نژاد و مهسا حضور داشتند.

نمایش من در جشنواره منولیت اسپانیا

نمایش «من» کاری از گروه تئاتر نگاه با کارگردانی شیوا مکی‌نیان که در روزهای ۲۶ و ۲۸ ماه اکتبر ۲۰۱۹ در جشنواره منولیت اسپانیا روی صحنه رفته بود، توانست جایزه نخست این جشنواره را از آن خود کند.

نمایش «من» کاری از گروه تئاتر نگاه با کارگردانی شیوا مکی‌نیان در حالی توانست مقام نخست این فستیوال از آن خود کند که در این دوره جشنواره منولیت گروه‌هایی از کشورهای اسپانیا، روسیه، اوکراین، نروژ و... حضور داشتند.

داستان نمایش «من» جنگ حسرتِ از دست دادن‌ها اما جایگاهِ یافتن خویشتن است، و نگاهی انتقادی و جهان‌شمول به مقوله جنگ و تبعات آن برای زنان بن‌مایه این اثر نمایشی است.

حضور «کوریولانوس» در هندوستان

نمایش «کوریولانوس» که تابستان امسال با طراحی و کارگردانی مصطفا کوشکی در تئاتر مستقل تهران به صحنه رفت، از سوی Amitesh grover دبیر فستیوال «itfok» برای حضور در دوازدهمین دوره این رویداد دعوت و راهی هندوستان شد.

فستیوال امسال از ٢٠ تا ٢٩ ژانویه در شهر Thrissur از ایالت kerala برگزار و طی آن ٦ گروه داخلی، ٦ اجرا به زبان مالایالام (ازجمله ۲۲ زبان موجود در هندوستان که به‌ویژه در ایالت جنوبیِ کرالا مورداستفاده قرار می‌گیرد) در کنار ٧ گروه بین‌المللی آثار خود را به صحنه بردند.

«itfok» ازجمله فستیوال‌های مهم تئاتر در آسیا است که هرسال علاوه بر دعوت از گروه‌های نمایشی خارجی، مدیران کمپانی‌های معتبر تئاتری جهان را نیز به هندوستان فرامی‌خواند.

در اولین حضور بین‌المللی نمایش «کوریولانوس» مصطفا کوشکی، ریحانه رنجبر، یزدان دارابی، شکیلا سماواتی، سحر عبدالملکی، سحر سالک، هدیه بختیاری، سهیلا کمری، ملینا رحمانی، حمید عاشوری، مهام شریفی، ارمینا ضیاءنور، محمدامین لطفی به ایفای نقش پرداختند.

دو نمایش در المپیاد تئاتر هندوستان

هنرمندان تئاتر خارگ، 4 مقام از مقام های بیست و هفتمین المپیاد تئاتر هند را به خود اختصاص دادند.

بیست و هفتمین المپیاد تئاتر هند به صورت رقابتی در تاریخ یکم تا دهم سپتامبر 2019 در شهر کاتاک واقع در استان اودیشا(اوریسا) برگزار شد.

در این جشنواره نمایش آدم برفی کاری از گروه خارک توانست در بخش های موسیقی (کیوان براتی و سروش مومنی)، بازیگری مرد (سوشیانت سنامیری و سجاد منظری)، نویسندگی(عباس منظری) و کارگردانی (عباس منظری ) را از آن خود کرد.

در این المپیاد گروه آینا نیز با دو نمایش «سرود صدهزار اوفلیای عاشق» و «روبینسون و کروزو» حضور داشتند.

درخشش «دایاک» در جشنواره جوی فست اکراین

هفتمین جشنواره جوی فست اوکراین از تاریخ ۲۶ لغایت ۲۹ سپتامبر در شهر کی یف پایتخت این کشور با حضور ۱۹ گروه نمایشی از ۵ کشور برگزار شد که نمایش دایک از خراسان شمالی نماینده ایران در این فستیوال بود.

دایک تولید گروه نمایش هنربجنورد به نویسندگی هیوا ربانی و کارگردانی حامد عالمی پور توانست در این جشنواره جوایز بهترین طراحی صحنه برای سعید آقایی، بهترین بازیگری زن برای راضیه بدرانلویی و بهترین بازیگری مرد برای سید علی محمدی را از آن خود کند.

گفتنی است پیش از این «دایک»  اثر برگزیده جشنواره تئاتر فتح خرمشهر در سال ۹۷ و اثر برگزیده در بخش چهل سالگی ( دفاع مقدس ) سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را نیز در کارنامه دارد.

درخشش «شاه لیر» در جشنواره تئاتر آکتائو

نمایش «شاه لیر» کاری از گروه تئاتر باربد بیله سوار به سرپرستی اکبر صادقی موفق به کسب جایزه جشنواره تئاتر آکتائو قزاقستان شد.

جشنواره بین المللی «abish alemi » گرامیداشت abish kekilbaev با حضور هشت کشور از یازده تا چهاردهم اکتبر 2019 در شهر آکتائو قزاقستان برگزار شد.

یوسف دادجو و اکبر صادقی و  فیاض بهرام بازیگران این نمایش بودند.

خاموشخانه در جشنواره ادینبرو

نمایش «خاموشخانه» به نویسندگی و کارگردانی مهدی مشهور در ادامه تور جهانی‌اش، نوزدهم و بیستم مردادماه در هفته افتتاحیه جشنواره بین‌المللی تئاتر ادینبرو به روی صحنه رفت.

جشنواره تئاتر ادینبرو یکی از معتبرترین جشنواره‌های تئاتر دنیاست که گروه‌های کمی فرصت اجرا در این جشنواره را به دست می‌آورند و گروه تئاتر سایه با نمایش «خاموشخانه» تنها گروه ایرانی شرکت‌کننده در این جشنواره است.

نمایش «خاموشخانه» با بازی بنیامین اثباتی و مینا زمان درباره زندگی خواهر و برادری در یک کمپ بی‌نام‌ونشان است و

در کشورهای آلمان، استرالیا، فرانسه، اسکاتلند، کانادا، ایسلند، اتریش، روسیه و انگلیس به روی صحنه رفته بود.

این نمایش امسال همچنین تنها نماینده ایران در هفتادو سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر آوینیون بود.

حضور نمایش های ایرانی در فستیوال لهستان

نمایش «رکوئیم» نوشته و کارگردانی ابراهیم عرب نژاد، «خون مردگی» به کارگردانی شایان فیروزی و «به کفشات نگاه کن» نوشته منوچهر اکبرلو و کارگردانی حمیدرضا ملاحسینی به فستیوال «پرو کانترا لهستان» رفتند.

نمایش «به کفشات نگاه کن» نوشته منوچهر اکبرلو و کارگردانی حمیدرضا ملاحسینی به فستیوال پرو کانترا لهستان می‌رود.

«رکوئیم» نمایشی به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم عرب نژاد آذر ماه سال 97 در اولین دوره «جشنواره بین المللی تئاتر الف» اجرا شد و توانست در 4 بخش مختلف کاندیدای دریافت جایزه شود.

نمایش «به کفشات نگاه کن» نوشته منوچهر اکبرلو و کارگردانی حمیدرضا ملاحسینی نیز جوایزی همچون ۸ جایزه در بخش نوجوان بیست و یکمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، جایزه جشن ملی منتقدان ایران در سال ۹۴ و کاندید شدن در سه بخش کارگردانی، نویسندگی و طراحی لباس جشنواره الف را در کارنامه خود داشت.

در هفدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر پروکانترا لهستان، آثاری از کشور های ایتالیا، روسیه، رمانی، لهستان، مراکش، گرجستان، کوبا و ایران حضور داشتند.

«آی‌راک» در «تریست اکت» ایتالیا

نمایشِ «آی‌راک» با تهیه‌کنندگی مسعود حکم‌آبادی و کارگردانی محمد نیازی تولید گروه موزیکال تئاتر مشهد از ایران با پذیرش هیات انتخاب آثار، به جشنواره بین‌المللی «تریست اکت» ایتالیا راه یافت.

ششمین دوره این جشنواره از ۱۹ تا ۲۶خردادماه۹۸ در شهر «تریسته» یکی از شهرهای شمالی کشور ایتالیا، برگزار شد.

در این جشنواره ۸نمایش در بخش بین‌الملل از کشورهای ایتالیا، روسیه، فرانسه، صربستان و ایران به صورت رقابتی روی صحنه رفتند.

«هیپولیت» در جشنواره «آرکاته دِ آرته» ایتالیا

نمایش هیپولیت به کارگردانی فرزاد امینی در دومین حضور بین‌المللی 4 و 5 مردادماه در جشنواره «آرکاته دِ آرته» ایتالیا به روی صحنه رفت.

امینی نیز با سمیناری با عنوان تراژدی و بدن تراژیک سخنرانی خواهد داشت.

این دومین حضور بین‌المللی هیپولیت بعد از فستیوال تئاتر زوگرافو در آتن-یونان است که در ایتالیا به صحنه خواهد رفت و طبق جدول اعلامی از سوی دبیرخانه هیپولیت در این فستیوال، جمعه ٢٦ و شنبه ٢٧ ژوئیه (۴ و ۵ مرداد) ساعت ۲۱:۳۰، در تئاتر تاسکابیله شهر برگامو اجرا خواهد شد.

حضور در جشنواره بین‌المللی فضا و دیالوگ

دبیر جشنواره بوآ دیپلم افتخار حضور و تندیس سومین جشنواره بین المللی فضا و دیالوگ بوئینسک را به به اکبر صادقی نویسنده و کارگردان «وخداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد» اهدا کرد.

سومین جشنواره بین‌المللی «فضا و دیالوگ» بوئینسک 2019 از 11 تا 20 می ( 21 تا 30 اردیبهشت ) برگزار شد و هنرمندان نزدیک به 20 کشور در این رویداد حضور داشتند.

نمایش«وخداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد» در دو اجرا، روزهای 15 و 16 می به ترتیب در تئاتر نمایشگاه دولتی Buinsk و خانه فرهنگی ولسوالی Kamskoye Ustye روی صحنه رفت.

«خط بریل» در فستیوال FAKI کشور کرواسی

نمایش «خط بریل» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شیخوند 20 می در افتتاحیه فستیوال FAKI کشور کرواسی روی صحنه رفت.

گروه تئاتر مستقل «جیرجیرک» پس از اجراهای متعدد در ایران و دیگر کشورها، این بار با نمایش «خط بریل» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شیخوند در فستیوال FAKI کشور کرواسی که از 20 تا 27 می برگزار شد، روی صحنه برد.

 «خط بریل» به موضوع تجاوز به‌عنوان یکی از معضلات مهم اجتماعی می‌پردازد و دریا نظری، مهدی شیخوند، مهران عرفی، خورشید شیخوند و عسل سادات در آن ایفای نقش می کنند.

«بهار میاد» در شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی هنر کودک و نوجوان رایان هند

مهران علینقی زاده بازیگر و نوازنده گروه سیمرغ با اجرای موسیقی سنتی توسط کمانچه مقام نخست این بخش از شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی هنر کودک و نوجوان رایان هند را کسب کرد.

شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی هنر کودک و نوجوان رایان از تاریخ 22 تا 27 آذرماه در دهلی برگزار شد که از ایران گروه تئاتر سیمرغ با اجرای نمایش بهار میاد نوشته و کار محمد برومند در این جشنواره حضور یافت.

اجرا نمایش‌ها در این جشنواره به‌صورت غیررقابتی برگزار می‌شود اما امسال به ابتکار دبیر جشنواره یک بخش رقابتی به جشنواره افزوده شد و آن رقابت بیست نوازنده نوجوان از شانزده کشور جهان بود که به‌صورت تک نوازی موسیقی کشور

خود را با سازه‌های محلی و بین‌المللی می‌نواختند.

از ایران هنرمند نوجوان مهران علینقی زاده (بازیگر و نوازنده گروه سیمرغ) با اجرای موسیقی سنتی توسط کمانچه توانست نگاه داوران را به‌سوی خود جلب کند و در رقابتی که با هنرمندان کشورهای هند، آلمان، روسیه، نپال، لاتویا، لتونی، هلند و ... داشت مقام نخست این بخش از جشنواره را کسب کند.

حضور نقال ابرکوهی در جشنواره بین المللی لهستان

مسعود اکرمی در جشنواره بین المللی هنر نقالی که از  ۷ تا ۱۳ آذر ماه ۹۸ (۲۸ نوامبر تا ۴ دسامبر) در ورشو لهستان برگزار شد، حضور داشت. پذیرفته شده است.

در این جشنواره که موسسه تئاتر Zbigniew Raszewski Theatre Institute آن را برگزار کرد، ۱۰ نقال به مدت ۶ روز به اجرای نقالی پرداختند.

اکرمی با نقل های سیاوش، بیژن و منیژه ، رستم و سهراب، رستم و گل اندام و رستم و اشکبوس در این جشنواره برگزار می شود، حضور خواهد داشت.

مدال برنز عکاسی تئاتر در جشنواره بین‌المللی عکس ایروان

محبوبه فرج‌اللهی عضو انجمن عکاسان خانه تئاتر مدال برنز نخستین جشنواره بین‌المللی عکس ایروان در کشور ارمنستان را از آن خود کرد.

اولین جشنواره بین‌المللی عکس ایروان با حضور بیش از 500 شرکت کننده از 20 کشور جهان از جمله فرانسه، هند، ایتالیا، روسیه، لهستان، مجارستان، سوئیس، آرژانتین، بلاروس، مصر، آمریکا و... از ۲ شهریورماه تا ۶ مهرماه برگزار شد.

عکس «فقط یک لبخند» اثر محبوبه فرج‌الهی از ایران مدال برنز نخستین جشنواره بین‌المللی عکس ایروان را از آن خود کرد.

بیگانگی در جشنواره «مایم» ارمنستان

نمایش «بیگانگی» اثر غنچه شکوهیان در جشنواره «مایم» ارمنستان حضور یافت.

این نمایش که کاری از گروه تئاتر سونر و محصول موسسه خانه پدری هنرمندان آمل است امسال نماینده ایران در جشنواره پانتومیم ارمنستان بود که  از ۲۰ تا ۲۳ مردادماه در شهر توریستی دزاخکادزور برگزار شد.

 

 

اجرای عمومی نمایش های ایرانی در کشورهای دیگر

در کنار جشنواره ها و فستیوال ها، برخی از تهیه کنندگان و کارگردانان نیز تصمیم بر اجرای عمومی آثار خود گرفتند که از آن جمله می توان به نمایش های زیر اشاره کرد:

نمایش «مش اکبر و دختراش» اثر محمد درویشعلی پور و به کارگردانی اکبر عبدی و با بازی اکبر عبدی، ارژنگ امیرفضلی، بهنوش بختیاری، سارا محمدی، المیرا عبدی بود که در شهرهای ونکوور، مونتریال و تورنتو به روی صحنه رفت.

مهدی کوشکی «ویولانت» را به دعوت کمپانی «Theart group entertainment» در ایران و با تهیه‌کنندگی «حمیدرضا کمالپور» و «محمدرضا منصور» در سه شهر تورتو، مونترال و ونکوور اجرا کرد.

جعفر مهیاری نیز نمایش «تراس» نوشته ژان کلود کری‌یر را در شهر تورنتو کانادا روی صحنه برد. بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه، وریا حواری‌نسب، نجلا عزیزی، طناز قدرتی، سارا فلاحی، فرزاد نظری‌مقدم و سروش محمودی بودند.

نمایش «پستچی پابلو نرودا» نیز در آلمان به روی صحنه رفت. این نمایش پس از اجرا در تماشاخانه ایرانشهر، به دعوت شهردار کلن در تاریخ ۳ نوامبر برابر با ۱۲ آبان در این شهر اجرا داشت. در این نمایش که علیرضا کوشک جلالی کارگردانی آن را برعهده داشت رویا تیموریان، امیر کاوه آهنین جان، اشکان خطیبی و دنیا مدنی ایفای نقش می کردند.

نمایش «مجسمه» به نویسندگی و کارگردانی جعفر مهیاری در شهر اشتوتگارت آلمان روی صحنه می‌رود.

گروه تئاتر زندگی با همکاری کمپانی دکولتاس هاند ورک (Dekoltas Handwerk Company)، نمایش مجسمه به نویسندگی و کارگردانی جعفرمهیاری را در شهر اشتوتگارت آلمان تولید می‌کند.

این نمایش که روند تولید آن در کمپانی دکولتاس هاند ورک از اکتبر سال جاری (مهرماه) آغاز شد، روایت‌گر داستان زنی است که در تنهایی روزمرگی خود را سپری می‌کند. او تصمیم می‌گیرد برای رهایی از تنهایی‌اش مجسمه‌سازی کند به همین منظور با عشق به ساختن مجسمه مردی می‌پردازد. اما پس از تکامل، مجسمه جان می‌گیرد و زن در هیاهوی کامل شدن آن در تلاش برای آموزش زندگی به اوست اما به تدریج مرد اسیر ظواهر زندگی شده و از مجسمه‌ساز فاصله می‌گیرد.

«مجلس قربانی سنمار» اثر استاد بهرام بیضایی کاری از غریب منوچهری، هنرمند پارس آبادی بود که با بازی هنرمندان آذری در شهرهای مختلف جمهوری آذربایجان به روی صحنه برد.

این اتفاق در پی تعامل هنرمندان جمهوری آذربایجان و  جمهوری اسلامی ایران به ویژه استان اردبیل انجام گرفت.

از بازیگران شاخص این نمایش می توان به قابل قلی اف، صیاد علی اف، سوج الدین میرزایف، امین فرض الله یف،اشاره کرد.

رامین کهن کارگردان تئاتر عروسکی ایرانی نیز که از اواخر تابستان امسال در کشور آلمان همکاری خود را با کمپانی تئاتر هابیت در شهر وورزبورگ با نمایش «بوبو و پادشاه زعفران» آغاز کرده بود، نمایش جدیدی را به نام «چه کسی پشت در است؟» را به روی صحنه برد.

این نمایش اقتباسی آزاد از داستان قدیمی مهمانان ناخوانده است. محوریت موضوع و تاکید داستان این نمایش همچون قصه ی اصلی مهمانان ناخوانده بر روی زندگی مسالمت آمیز حیوانات مختلف با انسان و تاکید بر مهمان نوازی است که با خوانشی جدید برای مخاطب آلمانی آماده ی اجرا شده است.

نمایش با تکنیک عروسک روی میز (تاپ تیبل) اجرا می‌شود. طراحی و ساخت عروسک ها، صحنه و بازی‌دهندگی عروسک‌ها توسط رامین کهن و یورک پیتر صورت گرفته است. همچنین آهنگساز این نمایش رامین کهن است.

«آقای هیچکس» اثر احسان بیات فر از 24 اسفندماه در ملبورن استرالیا روی صحنه می رود.

در این اثر نمایشی بی کلام که با نگاهی به نمایش «مایم و پاگانی نی» کاری از علیرضا ناصحی به اجرا در آمد، مارسل مارسو، افشین هاشمی،علیرضا ناصحی، گرگ گلدستون، سموئل آویتال و جف هویل ایفای نقش می کنند.

 

نمایندگان تئاتر ایران در سمینارها و مجامع بین المللی

سمینارهای علمی و تخصصی بین المللی در حوزه تئاتر از جمله رویدادهایی است که مشارکت بخش‌های دانشگاهی و آکادمی‌های ایران در آن پررنگ تر به نظر می‌آید. امسال هم برگزاری رویدادهایی از این دست با حضور متخصصین و پژوهشگران تئاتری کشور همراه بود.

در آغازین روزهای سال 98، حامد نصرآبادیان هنرمند شناخته شده پانتومیم و تئاتر فیزیکال به دعوت دبیر فستیوال نوروزی ایرانیان مقیم اروپا برای اجرای سه پروژه به شکل موازی راهی پاریس شد. این پروژه‌های سه گانه مشتمل بر برگزاری یک نمایشگاه عکس با عنوان «ایران»، اجرای پرفورمنس و برگزاری کارگاهی با محوریت آموزش حرکات موزون در بخش حرکات آیینی یا فولکلور بود.

نصرآبادیان در بخش نمایشگاه 26 قطعه عکس از ابنیه تاریخی و معماری ایران ارائه نمود و به سبب همزمانی حادثه سیل در استان‌های کشور تمامی عواید فروش این نمایشگاه را به هموطنان عزیز خطه لرستان تقدیم کرد. در بخش پرفورمنس هم اجرایی با نام «نغمه‌های صلح» را داشت که برگفته از یک ملودی ایرانی بود. وی به دلیل بحران سیل نوروز، از برگزاری بخش کارگاهی که بنا بود به حرکات ریتمیک یا حرکات آیینی و ایجاد موسیقی محلی با رنگ‌های شاد اختصاص داشته باشد، صرف‌نظر و آن را به زمانی موکول نمود.

فرزاد امینی که با نمایش هیپولیت در جشنواره «آرکاته دِ آرته» ایتالیا حضور داشت در همین جشنواره در سمیناری با عنوان «تراژدی و بدن تراژیک» سخنرانی کرد.

کنفرانس «فدراسیون بین‌المللی پژوهش‌های تئاتری» بزرگ ترین و معتبرترین همایش دانشگاهی در حوزه تئاتر و نمایش است که هر سال به میزبانی یکی از دانشگاه‌های جهان برگزار می شود. در فستیوال امسال که با موضوع «تئاتر و شهرنشینی» از ۱۷ تا ۲۱ تیر به مدت پنج روز به میزبانی آکادمی تئاتر شانگهای برگزار شد، هومن زندی‌زاده، آزاده گنجه (از دانشگاه تهران)، نازلی اختری (از دانشگاه تورنتو) و آزاده شریفی (از دانشگاه لودویگ‌ماکسیمیلیان مونیخ) حضور داشتند.

هومن زندی زاده علاوه بر حضور در این کنفرانس، در کنفرانس«انجمن تئاتر، نمایش و مطالعات اجرا در اقیانوسیه» آغاز که 4 تیرماه در شهر هوبارت در استرالیا برگزار شد با مقاله ای تحت عنوان «قواعد جشنواره‌های دولتی» سخنرانی کرد.

زندی‌زاده همچنین با دعوتنامه‌ای رسمی از دانشگاه آکسفورد قرار بود در سمیناری در رابطه با «تأثیر تئاتر یونانی و رومی در خاورمیانه» شرکت کند که به دلیل عدم موفقیت در دریافت روادید، از سفر به انگلیس باز ماند. از این‌رو، پروفسور فیونا مکینتاش استاد درام کلاسیک دانشگاه آکسفورد، طی تمهیداتی زمینه سخنرانی او را از طریق اینترنت فراهم کرد.

یکی دیگر اقدامات ارزمند تئاتر ایران در عرصه بین المللی، حضور اُپرای گروه تئاتر آران در کتاب «یونیمای جهانی» بود.

عکس‌های سه اُپرای گروه تئاتر عروسکی آران به کارگردانی و نویسندگی بهروز غریب پور سرپرست و بنیان‌گذار این گروه، برای انتشار در «کتاب نودمین سال تأسیس اتحادیه ی بین‌المللی نمایشگران عروسکی جهان (یونیما)»، انتخاب شدند.

این کتاب حاوی بهترین اجراهای نمایش‌های عروسکی در نود سال اخیر است. اُپراهای «رستم و سهراب، عاشورا و لیلی و مجنون» اُپراهای برگزیده‌ای هستند که برای این رخداد بزرگ انتخاب‌شدند.

 




مطالب مرتبط

بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با قطب الدین صادقی

در ورود به فضای مجازی شتاب زده نباید عمل کنیم
در این بحران دیگر  سازمان های ذی نقش فرهنگی کجا هستند؟
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با قطب الدین صادقی

در ورود به فضای مجازی شتاب زده نباید عمل کنیم
در این بحران دیگر سازمان های ذی نقش فرهنگی کجا هستند؟

ایران تئاتر: قطب الدین صادقی با تاکید براینکه در ورود به فضای مجازی شتاب زده نباید عمل کرد، معتقد است بهترین کاری که هنرمندان تئاتر باید در این ایام انجام دهند مطالعه، ارتقای دانش، مرور گذشته و برنامه ریزی برای آینده است.

|

گزارشی از حال و هوای این روزهای تئاتر مستقل تهران:

سالن امن ، نمایش خوب و طیف متنوع مخاطب 
حال همه ما خوب است...
گزارشی از حال و هوای این روزهای تئاتر مستقل تهران:

سالن امن ، نمایش خوب و طیف متنوع مخاطب
حال همه ما خوب است...

ایران تئاتر: با اعلام از سرگیری تئاتر، تماشاخانه تهرانی در کمترین زمان اقدام به بازگشایی کردند و با وجود همه دلهره ها و نگرانی هایی که از نبود مخاطب و ضرر مالی، احتمال بروز بیماری و ... وجود داشت، چراغ تئاتر را پس از 4 ماه روشن کردند.

|

بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با هادی مرزبان:

این روزها تلویزیون علم ضد تئاتری برداشته است!
مبادا نمایش هایی ضعیف در فضای مجازی باعث دفع مخاطب شود
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با هادی مرزبان:

این روزها تلویزیون علم ضد تئاتری برداشته است!
مبادا نمایش هایی ضعیف در فضای مجازی باعث دفع مخاطب شود

ایران تئاتر: هادی مرزبان مرزبان با انتقاد از نوع مدیریت این روزهای تلویزیون در مواجه با تئاتر معتقد است فضای مجازی نمی تواند فضای مناسبی برای اجرای تئاتر باشد.

|

بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با میکائیل شهرستانی

تئاتر در فضای مجازی نیازمند زیرساخت های مناسب است
ورود بدون اندیشه به این عرصه ما را به مخاطره می اندازد
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با میکائیل شهرستانی

تئاتر در فضای مجازی نیازمند زیرساخت های مناسب است
ورود بدون اندیشه به این عرصه ما را به مخاطره می اندازد

ایران تئاتر: میکائیل شهرستانی با تاکید بر اینکه اجرای تئاتر در فضای مجازی امکان پذیر نیست معتقد است هنرمندان می توانند در بحث آموزش، نمایشنامه خوانی و رمان خوانی می توانند از این فضا بهره ببرند.

|

بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با داریوش مودبیان

از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم
سیاستگذاران با افرادی که ایده ، روش  و نگاه خاص دارند مشورت کنند
بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با داریوش مودبیان

از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم
سیاستگذاران با افرادی که ایده ، روش و نگاه خاص دارند مشورت کنند

ایران تئاتر: داریوش مودبیان معتقد است: برای برون رفت از بحران کرونا باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم.در کشورهای دیگر هنرمندان با کرونا چگونه مواجه شدند آیا آنها هم در این روزها به گذاشتن برنامه های لایو و فیلم نمایش های سطح پایین و بی کیفیت اکتفا کردند؟

|

بازخوانی یک سال تئاتر در سالروز یک پیروزی

حماسه مقاومت روی صحنه نمایش 
برگزاری 7 جشنواره سراسری و اجرای بیش از 100 اثر
بازخوانی یک سال تئاتر در سالروز یک پیروزی

حماسه مقاومت روی صحنه نمایش
برگزاری 7 جشنواره سراسری و اجرای بیش از 100 اثر

ایران تئاتر: سال 98 را می توان به عنوان یکی از فعال ترین سالهای هنرمندان حوزه تئاتر دفاع مقدس بدانیم. سالی که با وجود کاهش همایش ها و جشنواره ها، بیش از 100 اثر نمایشی به اجرا درآمد.

|

نگاهی به ضرورت بازخوانی  نماد مقاومت یک ملت

34 روز مقاومت خرمشهر قصه های درخور شاهنامه دارد
نگاهی به ضرورت بازخوانی نماد مقاومت یک ملت

34 روز مقاومت خرمشهر قصه های درخور شاهنامه دارد

ایران تئاتر- علی رحیمی: پس از پیروزی بزرگ آزاد سازی خرمشهر که از آن به عنوان پرافتخارترین سند معاصر ایران نام می برند، هنرهای نمایشی سهم قابلی در بازخوانی روایت رشادت های یک ملت مسلمان در عرصه مقاومت را بر عهده گرفت اما روایات زمین مانده بسیاری همچنان باقی است.

|

نظرات کاربران