در حال بارگذاری ...
خبرگزاری جمهوری اسلامی بررسی کرد

روز ملی هنرهای نمایشی زیر سایه شیوع کرونا

گسترش شیوع ویروس کرونا در آخرین ماه سال بسیاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری جامعه را تحت الشعاع قرار داد که برنامه روز ملی هنرهای نمایشی سال ۹۹ نیز از این شرایط مستثنی نماند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا هفتم فروردین‌ به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی از سال ۹۶ در تقویم شمسی ایران از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسید و به این ترتیب تاکنون سه جشن به مناسبت این روز در سراسر کشور همزمان در میانه ایام نوروز برگزار می شود. علی نصیریان نخستین هنرمند پیشکسوتی است که در سال اول برگزاری این روز تئاتری پیامی نوشت و در سال ۹۷ نیز جمشید مشایخی پیام دومین روز برای هنرهای نمایشی را نگاشت و امسال نیز محمد علی کشاورز هنرمند باسابقه این عرصه دست به قلم شد تا در این روز ملی از این بزرگان به یادگار بماند.

طی سه سال گذشته برنامه های جشنی از جمله تئاترهای خیابانی و برنامه های مختلف در سراسر کشور برای این روز برگزار شد اما در پیشواز از چهارمین سال برگزاری روز ملی هنرهای نمایشی شیوع گسترده ویروس کرونا شرایط را تغییر داده است و به دلیل ممنوعیت تجمعات، محدودیت هایی برای تردد و خانه نشینی برای حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلا به این بیماری جدید، این روز نیز تحت الشعاع شرایط جامعه قرار خواهد گرفت.

در همین راستا شهرام کرمی با اشاره به برنامه ریزی ها از ماه گذشته برای هنرهای نمایشی گفت: پیش بینی هایی برای برگزاری این روزی که متعلق به تئاتر است انجام شده بود اما در این روزها بحران شیوع ویروس کرونا تمام فعالیت های فردی، اجتماعی و هنری را در جامعه تحت الشعاع قرار داده است.

وی افزود: در این وضع جدید جامعه و الزام رعایت محدودیت های اعلام شده، برای جشن روز ملی هنرهای نمایشی تصمیمات جدیدی در حال شکل گیری است و مشاوره در جلساتی با کارشناسان در این زمینه، راه کارهایی به تناسب این شرایط برای برگزاری روز ملی هنرهای نمایشی پیشنهاد شده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اظهار امیدواری برای بازگشت به شرایط عادی در سریع ترین زمان خاطرنشان کرد: در غیر این صورت برنامه هایی به تناسب شرایط موجود خواهیم داشت؛ زیرا این روز متعلق به خانواده تئاتر است هنری که در میان ایرانیان و جهانیان اصالت و ارزش دارد و اهمیت به سزایی برخوردار است.

تئاتری ها برای عبور از روزهای بحران تلاش می کنند

کرمی با اشاره به اینکه این روزها همه جامعه تئاتری و هنرمندان درگیر بحران ویروس کرونا هستند تاکید کرد: بسیار مایه خوشحالی است که جامعه تئاتری با احساس وظیفه و تکلیف با همگرایی کنار مردم هستند.

    در روزهای مواجهه با ویروس کرونا شاهد دعوت هنرمندان برای مشارکت در مبارزه با این بیماری و فعالیت های عملی از جمله کمک به نیازمندان تهران و دیگر شهرهای ایران هستیم و حتی عده ای از هنرمندان این عرصه با اجراهایی در فضای مجازی انجام داده اند اقدام به سرگرمی و راه کارهای گذر از بحران اقدام کرده اند .

کرونا و آخرین اطلاعات پیرامون آن

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۹۵۸ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۹ هزار نفر افزایش یافت.

    خوشبختانه تاکنون دو هزار و ۹۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

کیانوش جهانپور گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۳ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۳۵۴ مورد رسید.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون به حدود ۵۰ کشور از جمله آمریکا، فرانسه، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا و امارات گسترش یافته و تا کنون جان هزاران نفر را گرفته است.
 پزشکان توصیه می کنند با خود مراقبتی، قرنطینه خانگی، پرهیز از سفر و رعایت بهداشت فردی می توان مانع از ابتلا و سرایت به ویروس کرونا شد.

 




مطالب مرتبط

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد
گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد

داوود فتحعلی‌بیگی، با تبریک روزملی هنرهای نمایشی، تاکید کرد تئاتر خصوصی و خودگردان چون دربند گیشه است، نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند و برای همین، تولیدات اندیشه‌ورز، نیازمند بودجه مناسب هستند.

|

نظرات کاربران