در حال بارگذاری ...
پیشنهادهای یک کارگردان تئاتر :

اجراهای روی صحنه نرفته سال 98 را هم دریابیم

مسعود طیبی کارگردان، نویسنده و مدرس دانشگاه معتقد است تاثیر اپیدمی کرونا درسی بزرگ برای همبستگی، هم اندیشی و مدیریت بحران برای خانواده بزرگ تئاتر است.

به گزارش ایران تئاتر طیبی از جمله کارگردانانی است که قرار بود سال 98 را با نمایشنامه خوانی «انتقام سیاوش» که به تازگی به رشته تحریر درآورده است، به پایان ببرد و سال 99 را نیز با اجرای نمایش «فقط چهل روزه بودم» در بهار در مجموعه تئاتر شهر آغاز کند که فعالیت های او نیز همچون بقیه گروه های تئاتری دستخوش بحران کرونا شده است.
این کارگردان در گفت و گویی وضعیت گروه های نمایشی را در بحران تعطیلی تئاتر به دلیل اپیدمی کرونا به سه دسته تقسیم کرد و گفت: بخشی از نمایش ها در حال اجرا بود که تعطیل شد، بخشی دیگر از گروه ها در حال تمرین بودند و قرار بود در سال 98 جایگزین گروه های در حال اجرا شوند و گروه هایی نیز بر اساس جدول زمانبندی قرار است در سال 99 به روی صحنه بروند.
این کارگردان تئاتر با اشاره به بلاتکلیفی گروه های تئاتری مثل دیگر اقشار جامعه ، پیامدهای تعطیلی تئاتر به دلیل خطر ناشی از اپیدمی کرونا را در دو بعد مالی و روانی توصیف کردو افزود :قطعا اداره کل هنرهای نمایشی ایران به گونه ای برنامه ریزی می کند که کمترین خسارت به گروه های تئاتری که اجرای آنها در این شرایط کنسل شده و یا در سال جدید به روی صحنه خواهند رفت، تحمیل شود.
این کارگردان تئاتر با اشاره به این که در شرایط کنونی گروه های تئاتری  حمایت مشخصی ندارند، گفت: اداره کل هنرهای نمایشی ، با چالش چیدمان اجراها در سالن های دولتی رو به روست و طبیعتا این اداره کل و مدیران سالن های دولتی باید تمهیدی برای چیدمان اجراها بیابند.لازم است اجراهای  روی صحنه نرفته سال  98 را هم دریابیم.
این مدرس دانشگاه گفت از آقای آشنا درخواست می کنم تمهیدی بیاندیشند که  زمانی نیز به اجراهای کنسل شده 98 اختصاص داده شود.
طیبی با اشاره به ضرورت افزایش سطح همبستگی گروه های نمایشی در شرایط کنونی در سال جدید خواستار استفاده حداکثری از بازه های زمانی اجرا در سالن های دولتی شد. این کارگردان گفت با وجودی که چند اجرایی بودن سالن های تئاتر دولتی  کار درستی نیست اما، پیشنهاد می دهم تعداد اجراها درسالن ها از دو اجرا به سه اجرا افزایش پیدا کند و یا از تعداد روزهای اجرا تا 5 روز کاسته شود تا امکان اجرای نمایش برای همه گروه هایی که در این مدت تمرین کرده اند فراهم شود.
این مدرس دانشگاه پیشنهاد کرد اداره کل هنرهای نمایشی جلسات هم اندیشی را با حضور مدیران ارشد تئاتر، نماینده رئیس جمهور، کمیسیون فرهنگی مجلس و کارگردان های جوان، کارگردان های با تجربه و مدرسان دانشگاه برگزار کند تا بتوان به یک راهکار تفاهم آمیز مناسب برای کمک به اجرای گروه های تئاتری دست یافت.

این کارگردان تاکید کرد هم اندیشی اداره کل هنرهای نمایشی، خانه تئاتر و اهالی تئاتر می تواند باعث شود که هنرمندان به امنیت روانی و نیز امنیت شغلی دست یابند.
طیبی همچنین افزود می توان بخش دیگری از خسارت مالی ناشی از تعطیلی اجراها را از طریق شیوه هایی مثل اختصاص بیمه بیکاری و انواع دیگر بیمه ها و بسته های حمایتی به هنرمندان جبران کرد.
راهکار پیشنهادی دیگر این کارگردان برای کمک به رفع بحران تعطیلی تئاتر این است که اداره کل هنرهای نمایشی با اختصاص کمک هزینه به گروه های نمایشی که قرار است در سالن های دولتی به روی صحنه بروند، امکان اجرای این گروه ها را در سالن های خصوصی فراهم آورد.

طیبی همکاری ماداره کل هنرهای نمایشی با سالن های خصوصی را از طریق چنین راهکارهای معنی داری عامل همبستگی بیشتر میان سالن های دولتی و خصوصی در جهت کمک جمعی به هنرمندان تئاتر و در چشم انداز وسیعتر خانواده تئاتر ایران توصیف کرد.
این مدرس دانشگاه با بیان این که بحران، هر اتفاق غیر منتظره ای است که روال طبیعی کار و زندگی مردم را بر هم زده و باعث بروز مشکلات مالی و روانی جمعی شود، گفت بروز بحران هایی نظیر اپیدمی کرونا هر چند ناراحت کننده است اما شاید بتواند مدیران عرصه تئاتر را به فکر برنامه ریزی و دوراندیشی برای مدیریت بحران بیندازد و عاملی برای هم بستگی و هم اندیشی بیشتر همه اهالی تئاتر شئذد.
این کارگردان تئاتر همچنین گفت: وقت آن رسیده است که مدیران تئاتر با هم اندیشی اهالی تئاتر کلیه ریسک هایی را که می تواند زیست اجتماعی و هنری خانواده بزرگ تئاتر را به خطر بیندازد، به صورت علمی بررسی و برای آن به صورت روشمند و قانونی برنامه ریزی کند، تا در مواجه با بحران های اینچنینی کمترین خسارت مالی و روانی به خانواده بزرگ تئاتر تحمیل شود.

 




مطالب مرتبط

نقدی بر نمایش «نفرین رزالین» نوشته و کار مسعود طیبی

رومئو و ژولیت؛ قربانیان عشقی نافرجام در رقابت صاحبان قدرت
نقدی بر نمایش «نفرین رزالین» نوشته و کار مسعود طیبی

رومئو و ژولیت؛ قربانیان عشقی نافرجام در رقابت صاحبان قدرت

سیدعلی تدین صدوقی: این شب‌ها گذرتان به تئاتر شهر بیفتد در سالن قشقایی می‌توانید تماشاگر نمایش «نفرین رزالین» تازه‌ترین اثر نمایشی مسعود طیبی باشید. نمایشی که درام معروف «رومئو و ...

|

نظرات کاربران