رابطه آموزش و تئاتر در کشورمان هنوز به معنای واقعی آن برقرار نشده است. با آن که از سوی مولفان، مترجمان، پژوهشگران و افراد خلاق و شایسته به صورت مقطعی و فردی تلاشهایی صورت گرفته اما هنوز به شکل منطقی و کارآمد از تئاتر در امر آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان بهره چندانی برده نمیشود.
رابطه آموزش و تئاتر در کشورمان هنوز به معنای واقعی آن برقرار نشده است. با آن که از سوی مولفان، مترجمان، پژوهشگران و افراد خلاق و شایسته به صورت مقطعی و فردی تلاشهایی صورت گرفته اما هنوز به شکل منطقی و کارآمد از تئاتر در امر آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان بهره چندانی برده نمیشود.
رضا آشفته:
رابطه آموزش و تئاتر در کشورمان هنوز به معنای واقعی آن برقرار نشده است. با آن که از سوی مولفان، مترجمان، پژوهشگران و افراد خلاق و شایسته به صورت مقطعی و فردی تلاشهایی صورت گرفته اما هنوز به شکل منطقی و کارآمد از تئاتر در امر آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان بهره چندانی برده نمیشود.
کتاب"نمایش و آموزش" نوشته "گوردن فئرکلاف"، "ر.ن پمبرتون ـ بیلینگ" و "ج.ر.کلگ" با ترجمه داود دانشور به منظور ارتقای رابطه تئاتر و آموزش روانه بازار کتاب شده است. این کتاب آموزشی میتواند برای مربیان و معلمان آموزش و پرورش مفید واقع شود. در آن تعاریف و دستورات لازم با نمونههای کاربردی همراه شده تا همه بتوانند به صورت خودآموز از مفاهیم و مواد اجرایی آن استفاده لازم را ببرند.
البته در سخن سمت، ناشر میخوانیم: کتاب حاضر برای دانشجویان رشته هنر(ادبیات نمایشی) در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس"کودک و نمایش" به ارزش یک واحد ترجمه شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی تمامی علاقهمندان نیز از آن بهرهمند شوند.
اهمیت تعلیم و تربیت
در مقدمه مترجم نیز از زبان غزالی، سخندان و اندیشمند سده پنجم در کیمیای سعادت درباره اهمیت تعلیم و تربیت کودکان روایت شده است:
"بدان که فرزند امانتی است اندر دست مادر و پدر، دل وی پاک است چون جوهر نفیس و نقشپذیر چون موم و از همه نقشها خالی است و چون زمینی پاک است که هر تخم که اندر وی افکنی بروید. اگر تخم خیر افکنی به سعادت دین و دنیا رسد و مادر و پدر و معلم ایشان اندر ثواب شریک باشند و اگر به خلاف این بود بدبخت باشد و ایشان بر هر چه ایشان رود شریک باشند... و کودک را از آتش دنیا نگاه داشتن اولیتر که از آتش دوزخ نگاه دارند و نگاه داشتن وی آن بود که وی را به ادب دارد و اخلاق نیکو به وی آموزد و از قرین بد نگاه دارد. "
داود دانشور در ادامه به اهمیت تئاتر آموزشی میپردازد و مینویسد:«استفاده از تئاتر ـ به مفهومی که در زمینه مورد بحث میگنجد ـ به عنوان واسطه آموزشی در کشورهای پیشرفته و پویای کنونی به ویژه آنها که از سنتهای تئاتری دیرینه برخوردارند، بیش از نیم قرن است که رواج دارد و از رهگذر آن به نتایج و دستاوردهایی شگفت نیز نایل آمدهاند که به اهم آن در متن کتاب، آن جا که از مزایا و سودمندیهای تئاتر آموزشی سخن به میان میآید، اشاره خواهد شد.
اما در کشور ما استفاده از این واسطه توانمند در امر آموزش و تربیت به طور جدی آغاز راهی نیافته و ناشناخته مانده است. آن چه هست، به ویژه از سوی موسسات رسمی آموزشی، بیشتر به صورت مقطعی، بدون روش و صرفاً مناسبتی بوده و مادام که کار بر این رویه است، طبعاً اثر مطلوب به دنبال خواهد داشت.»
تقسیمبندیها
در کتاب"نمایش و آموزش" دو کتاب مفصل وجود دارد. کتاب اول، نقش نمایش در تعلیم و تربیت نام دارد که در این کتاب دو فصل و یک ضمیمه در نظر گرفته شده است. فصل اول به"سخنی چند درباره قواعد و تمرین نمایش آموزشی" و فصل دوم به"گسترش نمایش در دورههای ابتدایی و متوسطه" و ضمیمه به"فن راحتی بدن(ریلکسیشن) " اختصاص یافته است.
در کتاب دوم به نام"نمایش آموزش" علاوه بر پیشگفتار و قدردانی، 8 فصل به نامهای"نمایش پویا"، "نمایش و اهداف آن"، "نمایش در عمل"، "فعالیتهای عملی"، "طرحریزی یک درس نمایش"، "تشکیلات عملی"، "استفاده از نمایش برای رسیدن به متن نمایشنامه" و"ضمیمه: انواع اساسی موسیقی مورد نیاز و نمایشنامههای مکتوب" وجود دارد.
در پیشگفتار کتاب دوم میخوانیم:«این که کودکان میتوانند در مورد زندگی از طریق به نمایش درآوردن زندگی و از راه ترسیم با خواندن یا نوشتن درباره زندگی چیزها بیاموزند، مسئلهای قابل قبول و پذیرفتنی ارزیابی شده است و این پذیرش همانند هر هنر الهام بخش و نگارش خلاق، مدارس را یاری کرده است تا تصدیق کنند که باید بگذارند کودکان درباره زندگی بیاموزند نه این که مغزشان را انباشته از اطلاعات سازند. در محیطها و مدارسی که نمایش سربلند از بوته آزمایش بیرون آمده، معلوم شده که این موضوع در واقع کودکان را یاری رسانده تا برونگرا و متکی به نفس، مسالمتجوتر و با اجتماع هماهنگتر بار آیند.»