در حال بارگذاری ...
...

حسین کیانی درباره این متن به سایت ایران تئاتر گفت:«در دهه‌های اول و دوم این قرن نمایشنامه‌نویسان زنی داشتیم که گمنام بودند. در حالی که تنها یک درصد زنان ایرانی در آن سال‌ها سواد داشتند، این زنان نمایشنامه می‌نوشتند. اما چون از زندگی‌نامه‌شان چیزی در دست نیست بیشتر اتفاقات نمایشنامه، تخیل من است. اما تخیلی که چندان دور از واقعیت هم نیست.»

حسین کیانی درباره این متن به سایت ایران تئاتر گفت:«در دهه‌های اول و دوم این قرن نمایشنامه‌نویسان زنی داشتیم که گمنام بودند. در حالی که تنها یک درصد زنان ایرانی در آن سال‌ها سواد داشتند، این زنان نمایشنامه می‌نوشتند. اما چون از زندگی‌نامه‌شان چیزی در دست نیست بیشتر اتفاقات نمایشنامه، تخیل من است. اما تخیلی که چندان دور از واقعیت هم نیست.»

"بیداریخانه نسوان" نوشته و کارگردانی حسین کیانی با نگاهی به تاریخ درام نویسی ایران به خصوص مسائل و مشکلات زنان درام‌نویس در آغاز این قرن نوشته و برای اجرا در تالار چهارسو تمرین می‌شود.
حسین کیانی درباره این متن به سایت ایران تئاتر گفت:«در دهه‌های اول و دوم این قرن نمایشنامه‌نویسان زنی داشتیم که گمنام بودند. در حالی که تنها یک درصد زنان ایرانی در آن سال‌ها سواد داشتند، این زنان نمایشنامه می‌نوشتند. اما چون از زندگی‌نامه‌شان چیزی در دست نیست بیشتر اتفاقات نمایشنامه، تخیل من است. اما تخیلی که چندان دور از واقعیت هم نیست.»
وی با بیان این که دو هفته است که تمرینات این نمایش را شروع کرده‌اند، درباره اجرا گفت:«علی‌‌رغم تم تلخ متن، کار مایه‌های طنز نیز دارد. طبیعتاً من نمی‌توانم جدای از کارهای سابقم حرکت کنم و مایه‌هایی از تجربه‌های گذشته‌ام در این کار نیز دیده خواهد شد اما در نگارش متن سعی کرده‌ام به روایت و قصه دیگری از تاریخ هنر سرزمین‌ام توجه کنم.»
وی تلاش برای تولید آثار ملی و بومی را امری اجتناب‌ناپذیر برای هنرمند و یک وظیفه‌ عنوان کرد و افزود:«هنرمند وظیفه دارد که مسائل اطراف خود و مخاطبش را تبدیل به اثر هنری کند. در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در این جهت انجام شده، اما این رویکرد باید همچنان ادامه داشته باشد. مخاطب نیز با این نوع آثار ارتباط آسان‌تری برقرار می‌کند چون با آن مواجه بوده و یا در آن فضاها زندگی کرده است.»
وی تاکید کرد:«این تلاش‌ها باید آن قدر ادامه پیدا کند که صاحب تئاتری با ریشه‌ای در فرهنگ بومی خودمان شویم. اگر به این مرتبه نرسیم بعید می‌دانم که در عالم نمایش حرفی برای گفتن داشته باشیم. به بزرگترین آثار دراماتیک دنیا نگاه کنید، این آثار بومی‌ترین آثاری هستند که هنرمند خلق کرده است. هیچ نویسنده بزرگی پیش از توجه به مسائل و مشکلات جامعه خودش به فرهنگ‌های دیگر توجه نکرده است، مگر آن که با شناخت کامل از فرهنگ دیگری آن را ‌در راستای تفکر خود به کار گرفته است.»
وی زمان تقریبی اجرای ‌نمایش را شهریور ماه اعلام کرد و در معرفی اعضاء گروهش گفت:«در گروه بازیگری شهرام حقیقت‌دوست، امیر دلاوری، حمید آذرنگ، افسانه ماهیان، آیدا کیخایی، پونه عبدالکریم‌زاده، آزاده صمدی و رویا میرعلمی حضور دارند. طراحی صحنه و لباس کار را نرمین نظمی و ساخت موسیقی را هانا کامکار انجام می‌دهند و دستیار کارگردان ‌نیز نورالدین حیدری است.»