در حال بارگذاری ...
مرور ایران‌تئاتر بر جریان سازی هنرهای نمایشی در ایام کرونایی

هنرمندان تئاتر ایران پیشرو در فضای مجازی

ایران تئاتر : در هفته نخست شیوع بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و هنری اعم از اکران فیلم در سینماها، تئاتر و کنسرت تعطیل شد. اما هنرمندان عرصه را خالی نگذاشته و سعی کرده‌اند با اجرای برنامه‌های گوناگون در فضای مجازی یا برخی ابتکارات مخاطبان خود را بی‌بهره نگذارند . در انی میان حتی برخی هنرمندان فراتر از وظایف خود به تولید ماسک، آگاه‌ کردن مردم برای پیشگیری و... اقدام کرده‌اند.

در پی شیوع کرونا ویروس در 40 روز اخیر و وخامت اوضاع، تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و بی‌شک در شرایط پیش آمده توقف اینگونه فعالیت‌ها و جلوگیری از اجتماعات مردمی راه‌حلی منطقی و اجتناب‌ناپذیر است. در ایام تعطیلی فعالیت‌های تئاتری و بسته بودن سالن‌های نمایش، هنرمندان تئاتر هم منفعل نیستند و هر کدام با ایده‌هایی فردی یا گروهی اقداماتی را در خصوص بالا بردن روحیه مخاطبان و علاقه مندان به تئاتر و همچنین فعال کردن هم صنفی‌های خود انجام می‌دهند. در این روزها بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و هنری اعم از اکران فیلم در سینماها، تئاتر و کنسرت تعطیل هستند؛ اما برخی نیز عرصه را خالی نگذاشته و سعی کرده‌اند با اجرای برنامه‌های گوناگون در فضای مجازی یا برخی ابتکارات مخاطبان خود را بی‌بهره نگذارند . در این میان  برخی هنرمندان فراتر از وظایف خود به تولید ماسک، آگاه‌ کردن مردم برای پیشگیری و... اقدام کرده‌اند و این گونه هنرمندان تئاتر ایران در فضای مجازی پیشرو شدند. در این گزارش به معرفی و بررسی فعالیت‌های افراد و گروه‌های مختلف هنرهای نمایشی در فضای مجازی می‌پردازیم. گفتنی است فعالیت هنرمندان تئاتر ایران به این تعداد محدود نمی شود و گستره سراسر کشور را در برمی گیرد و به زودی در گزارشی مستقل به فعالیتهای چشمگیر هنرمندان استان‌ها خواهیم پرداخت. 

 

فستیوال ارتباط مجدد

گروه تئاتر کنترل ضد، گروه تئاتر بوهمی و موسسه فرهنگ هنری نوروز هنر که اعضای تشکیل‌دهنده این فستیوال هستند؛ 24 اسفند یادداشتی را منتشر کردند که در ادامه می‌خوانید:
خوب یا بد، خواسته یا ناخواسته، جهان به سمتی می‌رود که ما را در تنهایی خود بیشتر فرو می‌برد. تئاتر قرار بود ما را به هم نزدیک‌تر کند و هنر بنا بود ما را عمیق‌تر، اندیشمندتر و اثرگذارتر سازد. در این روزهای اندوهناک، در این فضای عجیب آخرالزمانی که هرکدام در جزیره‌های خود مبهوت بازی طبیعت ایم، دلهایمان به هم نزدیکتر می‌شود و اندوهمان عمیق‌تر. تصمیم گرفتیم تا این غم بزرگ را تبدیل کنیم به ایده و بعد به کاری بزرگ. شاید این روزها بهترین فرصت برای نزدیکتر کردن آدم‌ها، آموزش و انتقال سریع‌تر و راحت‌تر اندیشه با استفاده از جادوی تکنولوژی و شبکه‌های مجازی باشد. ایده اجراهای آنلاین، ایده جدیدی نیست؛ اما در این شرایط تصمیم گرفتیم کمی جدی‌تر به عنوان یک رسانه به آن نگاه کنیم و زمینه‌ای برای تمرین، رشد، تقویت ایده و کشف پتانسیل‌های اجرایی در فضای مجازی فراهم کنیم. در نهایت، هدف از برگزاری این فستیوال، ایجاد روحیه همبستگی، امید و کشف ظرفیت‌های هنری و کمک به رشد گونه نمایشی ایست مفید و موثر برای هنرهای اجرایی کشورمان. همچنین برداشتن مرزهای ارتباطی با یکدیگر، استفاده از تجربیات هنرمندان باتجربه در بستری نو و معرفی هنرمندان جوان در عرصه اجرا، نتیجه این همگرایی هنری خواهد بود. این فستیوال -ترجیح دادیم «فعلا» ترجمه فارسی «جشنواره» را برایش بکار نبریم- یک فعالیت داوطلبانه غیرانتفاعی و دعوت تخصصی به مشارکت گروهی است با هدف ساخت بستری دیگر در کنار فضاهای موجود برای هنرمندان. از این رو هر فرد یا گروهی مایل است می‌تواند به تیم اجرایی بپیوندد و از هر ایده و پیشنهادی بی نهایت استقبال می‌شود. شاید اگر این فستیوال در سالهای بعد تکرار شد، بگوییم در اسفندماه 1398  وقتی تئاتر‌ها تعطیل شد، وقتی مردم‌ خانه‌نشین شدند، وقتی سالهای کرونا بود، گروهی از هنرمندان دور هم -اینترنتی- جمع شدند و این فستیوال راه افتاد. امید است بتوانیم با این مشارکت حرفه‌ای، به نفع جامعه و هنر و ارتقای آن، قدمی برداریم.
این فستیوال در دو بخش اجرا و گفت‌وگو از 6 تا 24 فروردین در حال برگزاری است. بخش گفتگوی فستیوال بیشتر جنبه آموزشی داشته و تا به حال میزبان تعدادی گفتگو و لکچر بوده است و بخش اجراهای این فستیوال شامل اجراهایی در حوزه های موسیقی، کودک، قصه گویی و پرفورمنس است.

 

مدرسه اینجا میان شهر

اینجاا یک آکادمی است که مدیرمسئول آن صابر ابر و مدیر آموزش آن پانته‌آ پناهی‌ها است. کرونا که گسترش پیدا کرد، همه فعالیت‌های جمعی تعطیل شد ولی آنها اجازه نداند این مهمان مرموز ناخوانده، مدرسه‌شان را سوت و کور کند. قیل و قال مدرسه را بردند به فضای مجازی و حالا بچه‌های مدرسه هنری «اینجا میان شهر» روزهای پر تب و تابی را می‌گذرانند. در روزهای تعطیلی تئاتر، سینما، کنسرت‌های موسیقی و گالری‌های هنری، صابر ابر و همراهانش در مدرسه «اینجا میان شهر» اتفاقا سرشان از همیشه شلوغ‌تر است. آنها برای این روزها برنامه‌های متخلفی تدارک دیده بودند که جهان ناگهان با ویروس هولناک کرونا رو به رو شد ولی این هنرمندان جوان به جای انفعال و نومیدی، راه تازه‌ای برای انجام فعالیت‌هایشان پیدا کردند. آنان از تکنولوژی به عنوان ره‌آورد دوره جدید بهره گرفتند و  بلافاصله بعد از شیوع ویروس کرونا، یکسری کارگاه آنلاین تک‌جلسه‌ای طراحی و همزمان ضبط برنامه تمرین‌خوانی با فارغ‌التحصیلان بازیگری‌شان را هم آغاز کردند. به همین منظور نمایشنامه‌هایی را انتخاب کردند که موضوع‌شان با شرایط این روزها هماهنگی دارد؛ که می‌توان به نمایشنامه‌های مهم نیست و فیلادلفیا دیوید آیوز، عطسه مایکل فرین، مرگ در می‌زند وودی آلن، ده هزار سیگار الکس برون، پزشک نازنین نیل سایمون  و بیدار شدن کوری توماس اشاره کرد. در کنار اینها چند پادکست نیز تولید کرده‌اند. ضمن اینکه در حال تمرین از راه دور و از طریق ویدیو کال هستند. آنان از استادانشان کمک گرفتند و با همراهی هنرمندانی مانند احمد پوری(نویسنده و مترجم)، شیوا مسعودی(کارگردان و پژوهشگر تئاتر و استاد دانشگاه)، سید محمد مساوات(کارگردان و مدرس تئاتر)، دکتر علی ‌زادبابایی(روان‌درمانگر و روانشناس بالینی) و جابر رمضانی(کارگردان و مدرس تئاتر)، کارگاه‌هایی با موضوعات داستان‌نویسی، خلاقیت، رابطه تئاتر با زندگی، اختلال اضطراب بیماری و خلق اثر هنری برگزار کردند.

 

تئاتر تعطیل نیست

پویش «تئاتر تعطیل نیست» آغاز کننده راه واکنش میدانی هنرمندان به بحران کرونا بود که به یک حرکت پویا در فضای مجازی تبدیل شد. این حرکت با فعالیت داوطلبانه مصطفی بیات، نویسنده و کارگردان تئاتر در منزل اش، در زمینه تولید ماسک برای هموطنان نیازمند آغاز شد، این حرکت ارزشمند بلافاصله از سوی امیرحسین شفیعی مدیر تماشاخانه سرو با قرار دادن فضای این تماشاخانه و جذب امکانات مورد حمایت قرارگرفت و از همان آغاز با توجه ویژه اداره کل هنرهای نمایشی روبه‌رو شد؛ همچنین در قالب انتشار اخبار، گفت‌وگو و ویدئو مورد حمایت رسانه‌ای ایران تئاتر قرار گرفت. اطلاع رسانی رسمی و در فضای مجازی زمینه حضور هنرمندان را فراهم ساخت و «تئاتر تعطیل نیست» به پویشی فراگیر تبدیل شد. دست اندر کاران این پویش با ساخت تیزر و پیام های ویدیویی هنرمندان و انتشار در فضای مجازی «تئاتر تعطیل نیست» را به حرکتی موثر برای شکست کرونا تبدیل کردند. در این ویدیوها هنرمندان در حالی که مشغول دوخت ماسک‌های بهداشتی بودند؛ شکست کرونا را هدف اصلی خود برشمرده و اعلام کردند که این پویش در پی تهیه و توزیع ماسک میان کودکان کار و هموطنان مناطق محرومی است که در زمینه تأمین ماسک مشکل دارند. از این رو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تماشاخانه سرو را در اختیار هنرمندان داوطلب قرداد و به اداره‌کل هنر‌های نمایشی نیز به این پویش پیوسته است. از جمله هنرمندان حامی این پویش می‌توان به شهرام کرمی، الهام شعبانی، کورش زارعی، حسین پورکریمی، ستاره پسیانی، رویا میرعلمی، توماج دانش‌بهزادی، شبنم مقدمی، نوید محمدزاده، افشین هاشمی، مهران رنجبر، سارا بهرامی، آرش فصیح، بانیپال شومون، پوریا رحیمی‌سام، آناهیتا همتی و الهام پاوه‌نژاد اشاره کرد.

 

جشنواره نمایش‌خانه

سازمان مردم‌نهاد «نیمدری سبز» نیز با همکاری دفتر تئاتر خیابانی اداره‌کل هنر‌های نمایشی در راستای بالا بردن روحیه افراد در هنگام قرنطینه و بهبود فضای روحی و روانی افراد درگیر با بحران ویروس کرونا، برگزاری جشنواره «نمایش‌خانه» را با شعار «هر خانه، یک تماشاخانه تئاتر» رقم زدند. این جشنواره در سطح غیرحرفه‌ای و با مشارکت کودکان و نوجوانان و همراهی مادران و پدران برگزار می شود. این جشنواره موضوعی با تمرکز بر محور‌های «چگونه کرونا را شکست دهیم»، «نوروز را در خانه بمانیم» و «مثل‌ها و قصه‌های قدیمی سرزمین مادری را احیا کنیم» در چهار بخش «نمایش‌های ایرانی»، «نمایش عروسکی»، «نمایش کوتاه» و «استندآپ کمدی» برگزار می‌شود. از دیگر نهاد‌های مشارکت‌کننده در این رویداد هنری می‌توان به دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن هنر‌های نمایشی استان بوشهر اشاره کرد.

 

گالری مجازی عکس تئاتر در پیج اینستاگرام تئاتر بازها

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و تعطیلی تمام مراکز هنری و فرهنگی و علی‌الخصوص سالن‌ها و تالارهای مخصوص اجرای تئاتر در ایران و همچنین از صحبت‌های صورت گرفته تئاتربازها با عکاسان فعال حوزه‌ تئاتر، تصمیم بر آن شد تا با برگزاری گالری مجازی عکس تئاتر، گوشه ای از فعالیت های هنرمندان این عرصه به نمایش گذاشته شود. تئاتربازها از روز ۱۶ فروردین اقدام به برگزاری گالری مجازی عکس تئاتر کرده است. تاکنون آثاری از رضا معطریان،، سیامک زمردی مطلق، مسعود پاکدل، هادی نوید، رضا موسوی، مهدی آشنا، مرتضی اتابکی، آوا کیایی، مانی لطفی‌زاده، مونا صدرفریدپور، مصطفی قاهری، رضا قاضیانی، نادر بهرامی و محمد وفایی به نمایش گذاشته شده است. علاقمندان و مخاطبان می‌توانند از طریق صفحه تئاتربازها این گالری مجازی را مشاهده کنند.

 

کلاس‌های آنلاین کیومرث مرادی

کیورث مرادی کارگردان و مدرس تئاتر با همکاری موسسه پادمآرت این روزها مباحث مختلف تئاتری مانند چگونه نمایشنامه می خوانیم؟، روش نمایشنامه خواندن چگونه است؟، چرا ما نمایشنامه می خوانیم، هدف ما از خواندن نمایشنامه چیست؟، معرفی و خوانش بخش هایی از کتاب «از پایان تا آغاز و از آغاز تا پایان» نوشته دیوید بال ترجمه دکتر محمود کریمی حکاک و جستجو درباره پاسخ این سوال که چگونه کتاب تخصصی را باید خواند؟ و اهمیت خواندن در چیست؟، معرفی چهار کتاب موثر و تخصصی در حوزه بازیگری و کارگردانی، آسیب شناسی بازیگری، آیا بازیگری یک شغل است؟، آیا آموزش بازیگری متوقف می شود؟، چرا بازیگران بعد از مدتی کار کردن خود را تکرار می کنند؟، چگونه باید مهارت های خود را حفظ کنم؟، ابزارهای بازیگری چیستند؟، آیا این ابزار ها نیاز به توجه بازیگر دارند؟ و آیا بازیگران حرفه‌ای و فعال نیاز به دانش جدید و مهارت جدید و تمرین ندارند؟ را در صفحه شخصی خود آموزش می‌دهد.

 

جشنواره مونولوگ 99 ثانیه در قرنطینه

موسسه مردم نهاد مهرگیتی با همکاری گروه هنری پوینت جشنواره مونولوگ 99 ثانیه را با داوری ناصر هاشمی، وحید آقاپور، فهمیه امن‌زاده، گیتی قاسمی و فریدون محرابی برگزار می‌کند. شرایط عمومی شرکت کنندگان برای حضور در جشنواره نود و نه ثانیه در قرنطینه به این شکل است: اجراگران عزیز لازم است، اجرایی طبق قوانین حاکم در کشور ارائه دهند، متقاضیان مجاز به ارسال تنها یک ویدیو از اجرای خود هستند، شرکت کنندگان باید مشخصات کامل اثر به همراه نام بازیگر و نویسنده و کارگردان و... را ارسال کنند، متقاضیان عزیز می بایست تقاضای خود را به صورت ویدئویی با کیفیت صدا و تصویر خوب با گوشی تلفنشان ارسال کنند، شخص شرکت‌کننده باید راوی روزهای قرنطینه‌گی خود باشد و با توجه به امر مهم در خانه ماندن؛ محل اجرا باید خانه یا محل قرنطینه فرد باشد. سه اثر برگزیده به انتخاب داورها، یک اثر به انتخاب موسسه مهر گیتی و انتخاب یک اثر به عهده مخاطبان که در نهایت پنج اجرای برگزیده برنده جوایز می‌شوند. به 5 اثر برگزیده هر کدام ۱ میلیون تومان تعلق می‌گیرد. مهلت ارسال آثار تا 30 فروردین به شماره 09027903170(پیام‌رسان واتساپ و تلگرام) می‌باشد.
 

گفت‌وگوهای ​آنلاین با موضوع تبلیغات تئاتر در دوران قرنطینه و پسا قرنطینه

این روزها به واسطه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی طولانی سالن های تئاتر مباحثی نظیر خلاقیت هنرمندان عرصه تئاتر برای پویش در خانه بمانید و همچنین سرگرم کردن مردم مبحث بسیار مهمی در دنیای دیجیتال است. با گسترش امکانات دنیای دیجیتال و ایجاد لایو- live -در اینستاگرام فرصتی فراهم شده تا در مورد موضوعات متفاوت گفت‌و‌گو شود. در این روزها با حضور تعدادی از فعالین در عرصه روابط عمومی و تبلیغات مبحث مهم تعطیلی سالن ها، تبلیغات به مباحثه گذاشته می‌شود. با توجه به توضیحات فوق، سری برنامه‌های زنده در اینستاگرام - live - با عنوان« گفتمان در تئاتر در قرنطینه» با محوریت «تبلیغات تئاتر در دوران قرنطینه و پسا قرنطینه» به میزبانی سارا حدادی، کارشناس ارشد ارتباطات و روابط عمومی تئاتر با حضور ۵ نفر از فعالین این حوزه رخ داد ؛ ۱۶ فروردین ایلیا شمس از تهران با موضوع تئاتر مجازی در کرونا و تبلیغات تئاتر در دوران پسا کرونا، ۱۷ فروردین مریم رودبارانی از تهران با موضوع وضعیت تماشاخانه‌های خصوصی در قرنطینه و پسا قرنطینه، ۱۸ فروردین علیرضا حسینی از ترکیه با موضوع تئاتر در کشور ترکیه در قرنطینه، ۱۹ فروردین آوا فیاض از تهران با موضوع برنامه ریزی در تبلیغات تئاتر در دوران پسا کرونا و ۲۰ فروردین فرید حسینی از لندن با موضوع تئاتر لندن از نگاه یک مهاجر. فایل صوتی این سری گفت‌و‌گوها نیز به زودی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

 

کلاس‌های بازیگری محمد یعقوبی و آیدا کیخایی

محمد یعقوبی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که به همراه همسرش آیدا کیخایی بازیگر و کارگردان تئاتر ، بهتر دیدند در روزهای خانه نشینی مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا، از فرصت استفاده و کارگاهی را برای علاقه‌مندان بازیگری برگزار کنند. این کارگاه به صورت آنلاین برگزار می‌شود و همه فارسی زبانانی که علاقه‌مند به بازیگری هستند، می‌توانند در هر کشوری که هستند، در آن شرکت کنند. این دو هنرمند در اعلان برگزاری این کارگاه، نوشته‌اند: کارگاه آن‌لاین بازی‌گری فرصتی است برای ارتباط فارسی‌زبانان علاقه‌مند به بازی‌گری در سراسر دنیا. حالا که ویروس کرونا ناگزیرمان کرده است در خانه بمانیم و از گردهم‌آیی بپرهیزیم، تکنولوژی می‌تواند یاری‌مان کند تا این محدودیت را کنار بزنیم و بهانه‌ای شده تا مرزهای بسته را درنوردیم. هنر بیش‌ از هر زمانی می‌تواند پناه‌گاه ما برای ارتباط، کار گروهی و لذت‌ هنری باشد. این کارگاه دوازده جلسه‌ سه ساعته است و جلسه‌ آشنایی روز شنبه بیست‌وپنج اپریل ۲۰۲۰(ششم اردیبهشت ماه 99) خواهد بود. با توجه به زمان متفاوت کشورها، ثبت‌نام‌کنندگان در گروه‌های متفاوت تقسیم‌بندی شده و کارگاه‌های متفاوت برای آنان برگزار خواهد شد.
 

پخش زنده نمایش در پردیس تئاتر تهران

بعد از تجربه موفق پخش آنلاین کنسرت‌های موسیقی در ایام تعطیلات نوروزی با دو هدف دعوت هرچه بیشتر مردم برای در خانه ماندن در مسیر تحقق شکست ویروس کرونا و قطع زنجیره شیوع این ویروس و ازسوی دیگر حمایت از هنرمندان و پر کردن اوقات فراغت مخاطبان؛ در گام دوم پخش آنلاین فعالیت‌های هنری، تلویزیون تعاملی نمایش‌نت به‌عنوان نخستین تلویزیون انحصاری پخش هنرهای نمایشی فعالیت خود را برای پخش زنده آثار تئاتری در شب‌های کرونای کشورمان هم‌زمان با میلاد باسعادت حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان آغاز کرد. نخستین شب از پخش اجرای زنده آثار تئاتری در قالب همکاری سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب برنامه‌ریزی ۱۰ روز از تاریخ هفدهم تا بیست و هفتم فروردین‌ماه با پخش دو بخش از نمایش خیمه‌شب‌بازی در شامگاه هفدهم فروردین‌ماه آغاز شد و طبق برنامه‌های ازپیش‌تعیین‌شده طی هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۰: ۳۰ یک نمایش از آثار منتخب اجرا شده در فرهنگسراهای کشور که پیش از این مجوز اجرای خود را از اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران دریافت کرده بودند به صحنه خواهند رفت. در نخستین شب از اجرای نمایش‌های زنده پردیس تئاتر تهران که برای عموم مخاطبان پخش آنلاین می‌شد گروه خیمه‌شب‌بازی برادران ربیعی متشکل از حسن و حسین ربیعی که از گروه‌های شناخته‌شده نمایش خیمه‌شب‌بازی به‌عنوان کهن‌ترین شیوه نمایش عروسکی ایران و از باسابقه‌ترین نمایش‌های آیینی کشورمان به‌شمار می‌رود؛ علاوه بر تطبیق قصه قهرمان نمایش خیمه‌شب‌بازی یعنی مبارک و پهلوان با ماجرای اتفاق این روزها یعنی شیوع ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری و مبارزه با آن؛ برای مخاطبان ساعتی سرگرم کننده و دل‌چسب رقم زدند. اجرای گروه خیمه‌شب‌بازی برادران ربیعی در دو قسمت متفاوت صورت گرفت. در بخش نخست که نمودی بارز از قابلیت تطبیق و تبدیل قصه‌ها و روایت‌های نمایش‌های ایرانی با حوادث روز و جاری در جامعه که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها و برگ‌های برنده آیین‌های نمایشی و خرده روایت‌های نمایشی ایرانی شناخته می شود؛ گروه نمایش خیمه‌شب‌بازی برادران ربیعی این‌بار قهرمانان شناخته شده نمایش خیمه‌شب‌بازی یعنی مبارک و پهلوان را در روایت مسیر مبارزه و پیشگیری از ویروس کرونا در قامت اجرایی ظریف، دقیق و جذاب؛ به مخاطبان عرضه کردند. در بخش اول این اثر نمایشی از زبان مبارک به‌عنوان قهرمان نمایش خیمه‌شب‌بازی مخاطبان راه‌های مقابله باشیوع و مبارزه در مسیر مهار و شکست ویروس کرونا را دیدند و شنیدند. در این بخش حسن و حسین ربیعی در مقام اجراگران نمایش خیمه‌شب‌بازی که یکی در مقام استاد و دیگری در مقام عروسک‌گردان و راوی قصه به بازتاب مواجهه مبارک و پهلوان به‌عنوان دو شخصیت شناخته‌شده نمایش سنتی خیمه‌شب‌بازی ایرانی با ویروس کرونا می‌پرداختند تلاش کردند تا علاوه بر تشویق هرچه بیشتر مردم برای در خانه ماندن در مسیر قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا روایت کادر درمان، پزشکان و پرستاران را در مسیر راه‌های مقابله و پیشگیری از شیوع این ویروس را نیز با زبانی متفاوت به مخاطبان عرضه کنند. اما بخش دوم اجرای گروه نمایش خیمه‌شب‌بازی حاضر در نخستین شب پخش اجرای زنده تئاتر در پردیس تئاتر تهران به یکی از داستان‌های معروف و دوست داشتنی نمایش خیمه‌شب‌بازی ایران یعنی حمله غول سیاه به شهر و مبارزه مبارک و پهلوان در مسیر شکست دادن این غول سیاه اختصاص داشت. علاقه‌مندان از طریق رسانه های نمایش نت، آنتن، پیشتاز movi و mp4.ir می‌توانند این آثار را تماشا کنند.

 

ویدئوهای هنرمندان برای بچه‌های ترنم

این بار هنرمندان برای همدلی با بچه‌های بیمار خاصِ خونی ترنم که برخی از آن ها مدت زمان بیش از یک سال در قرنطینه به سر می برند؛ تولید محتوای ویدیویی کردند تا در این روزها، تنهایی قرنطینه این کودکان را پر کنند. عزیزانی چون مهدی سلطانی، عاطفه رضوی، احسان کرمی، مهدی پاکدل، افشین هاشمی، شهرام گیل‌آبادی، وحید آقاپور، آرش فلاحت‌پیشه، سوسن پرور، محمد صدیقی‌مهر، امین میری، محمدهادی عطایی، الهه شه‌پرست و علیرضا شفقی‌نژاد همدلی و حضوری بی منت در این پویش داشته‌اند.

 

دعوت به تولید نمایش با پویش «تئاتر کنج خونه»

در میان سکوت و خلوتی شهر، در میان تمام این نگرانی‌ها و فشارها که بر مردم کشور ذره‌دذره جا باز کرد، در همان روزهای ابتدای این بحران و شیوع بیماری کرونا، موسسه تئاتر سایه که فعالیت اصلی آن در حوزه‌ تئاتر کودک و همچنین نمایش عروسکی‌ست بر این شد تا با ایجاد یک حرکت فرهنگی والدین و همچنین کودکان عزیز آن‌ها را به یک سرگرمی رهنمون سازد که نامش «تئاتر کنج خونه» بود. امیر عباسیان یکی از اعضای اصلی موسسه تئاتر سایه ماجرا را این‌طور توضیح می‌دهد که: «با آغاز همه‌گیری بیماری و لغو شدن کلیه‌ی تمرین‌ها، نمایش‌ها، تعطیلی اجباری کلیه‌ مدارس، مهدکودک‌ها و خانه‌های بازی، چه اهالی نمایش و چه خانواده‌ها به ناگهان با حجم فزاینده‌ای از سوال روبرو شدند که حالا چطور می‌شود زمان را گذراند؟ با خانواده‌ها و مربیان زیادی صحبت کردیم و شرایط آن‌ها را جویا شدیم. خیلی‌ها نمی‌دانستند چه کار می‌توانند بکنند. فیلم، کتاب، خواب و بازی یک‌وقت‌هایی جوابگو نبود و والدین علاوه بر نگرانی‌های خود، با بی‌قراری مستمر فرزندانشان نیز روبرو شده بودند. پس دست به کار کوچکی شدیم به امید این که بتوانیم باری از روی دوش خانواده‌ها برداریم.» گروه تئاتر سایه، به سرپرستی رامین کهن و همراهی اعضای آن، از هفته‌ دوم اسفند به امید سرگرمی کودکان و همچنین ترغیب آن‌ها به «نمایش» به عنوان یک «سرگرمی»، کلید شروع «تئاتر کنج خونه» را زد. در این پروژه نمایشگران عروسکی نه به عنوان اجراگر، بلکه بیش‌تر به عنوان «تسهیل‌گر» برای به راه‌انداختن یک یا چند نمایش متفاوت دست به کار شدند. آن‌ها در صفحه‌ اینستاگرام خود علاوه بر توضیح شفاهی پروژه، ویدیوهایی نیز با محتوای آموزش ساخت عروسک‌های نمایشی با ابزار دم‌دستی‌ گذاشته‌اند. وسایلی که معمولا در کلیه‌ خانه‌ها یافت می‌شود و طیف وسیعی از ابزاری‌های دورریختنی یا کاغذ و مقوای رنگی را در برگرفته. بر اساس تعریف این پروژه، گروه تئاتر سایه تنها راه و روش ساخت این عروسک‌ها و همچنین داستانک مختصری از شخصیت و چگونگی این عروسک‌ها به مخاطبین خودش ارائه می‌دهد و بعد باقی پروژه را به عهده‌ خود خانواده‌ها و کودکان علاقه‌مند به حوزه‌ نمایش می‌گذارد. به این ترتیب که آن‌ها می‌توانند با ساخت این عروسک‌ها و شنیدن داستانک‌هایشان، بنا به حوصله و میزان علاقه‌شان، خود دست به کار تولید یک یا چند نمایش شوند. این‌بار جای تماشاگر و نمایشگر این‌بار عوض می‌شود و آن‌چه به انجام آن امید دارد، تماشای ذهنیت خالص و ناب کودکان است. پروژه‌ تئاتر کنج خانه محدود به ساخت عروسک نیست و در ادامه‌ی فرایند خود قرار است که ویدیوهایی نیز در خصوص ساخت موسیقی، آوازخوانی، نمایش سایه و …. به خانواده‌ علاقمند به نمایش آموزش دهد تا همه بتوانند با ساده‌ترین امکانات خود، دست به تولید یک نمایش حرفه‌ای بزنند. همچنین سایت و مجله فرهنگی artsoftheworkingclass در مقاله ای تحت عنوان هنرمندان در قرنطینه مجموعه داستانهای خلاقیت در انزوا پروژه تئاتر کنج خونه موسسه تئاتر سایه را بررسی کرد. به دعوت از انجمن راه صفحه «قایم باشک که یک سازمان مردم‌نهاد است و به منظور آگاهی رسانی در جهت پیشگیری از کودک‌آزاری جنسی تشکیل شده، در سیزدهم فروردین ۹۹، گروه تئاتر سایه با حضور چندتن از اعضای خود: رامین کهن، پرستو آریاکیا، نسرین خرمی و امیر عباسیان با هدف معرفی دوباره‌ی پروژه به جمع بیشتری از مخاطبین و همچنین سرگرم کردن خانواده‌هایی که در خانه مانده‌اند، ۶۰ دقیقه‌ی خوش و مفرحی را برای همه رقم زدند که با استقبال خوبی نیز روبرو شد. تاکنون هنرمندانی از جمله مرضیه سرمشقی، طناز جلوسی، متین گودرزی، الهام ایروانی، گلنوش طاهری، پرستو آریاکیا، نرگس مقیمی، سحر یوسف زاده، ملیکا عزیزی نژاد و رامین کحال زاده با ساخت کلیپ های آموزشی در این پروژه در پویش خودجوش تئاتر کنج خونه کمپانی تئاتر سایه شرکت کرده اند. پروژه‌ تئاتر کنج خونه در روزهای بحران تشکیل شده و امید دارد که این حرکت به تبادلی فراگیر میان تماشاگر و نمایشگر مبدل شود.

 

رادیو تراس

گروهی از هنرمندان تئاتر در این روزها تصمیم به تولید پادکست رادیو تراس گرفته‌اند که شماره صفر آن 30 فروردین منتشر می‌شود. هر فصل «رادیو تراس» روی موضوعات مختلف متمرکز است؛ به‌عنوان مثال موضوع فصل اول «خواب و رویا» است. قرار است در فصل‌های بعدی هم به موضوعات متنوع دیگری پرداخته شود که در این راستا تیم رادیو تراس پذیرای ایده‌ها و نظرات اهالی و خانواده تئاتر نیز هست. گروه سازنده و اجرای «رادیو تراس» حسین جمالی مسئول تیم ساخت، عباس جمالی مسئول تیم نویسندگان و حمید پورآذری، آرش عزیزی، مازیار سیدی، آنالی شکوری و امیر قالیچی اعضای تیم ایده هستند.

 

تحلیل اجرای پرفورمنس «کابوس ها و آینه» و اجرای گوشه‌ای از آن در تئاتربازها
تحلیل اجرای پرفورمنس «کابوس ها و آینه» به کارگردانی آرام قاسمی از صفحه‌ی تئاتربازها به صورت Live پخش شد. به گزارش روابط عمومی این پروژه، «کابوسها و آینه» اثری تازه از آرام‌ قاسمی که پیش از این ۱۳ فوریه در موزه مودک میلان ایتالیا اجرا شده بود و قرار بود ۲ آپریل اجرای مجددی در این مکان داشته باشد که به دلیل گسترش شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و گروه اجرایی در نظر گرفت تا تحلیل این اجرا و اجرای گوشه‌ای از آن را به صورت Live از طریق پیج تئاتربازها در روز ۵ آپریل(۱۷ فروردین) انجام دهد. بنا بر این گزارش، در این Live آرام قاسمی(پرفورمر و کارگردان)، بیتا ملکوتی(شاعر)، آنکیدو دارش(آهنگساز)، مهناز اختیاری(طراح لباس)، علی انصاری(طراح گرافیک) و ایلیا شمس(روابط عمومی) حضور داشتند.

 

مسابقه خونه‌مونی

مسابقه خونه‌مونی با هدف خونه بمونید، بازی کنید، جایزه بگیرید در بخش‌های بازی یک قطعه از یک فیلم، موسیقی ابداعی با وسایل خانه، اجرای نمایش طنز کرونا و هر کار خلاقانه‌ای با موضوع کرونا با داوری علی مشهدی، عباس جمشیدی‌فر، الیکا عبرالرزاقی و کمند امیرسلیمانی در حال برگزاری است. علاقه‌مندان برای اطلاع از قوانین و شرایط شرکت در این مسابقه می‌توانند به صفحه‌ خونه‌مونی در اینستاگرام مراجعه کنند.

 

جشنواره مجازی تئاتر+خانه

جشنواره مجازی «تئاتر+خانه» با دبیری محمودرضا رحیمی هدف فراگیری و تقویت جنبه‌های آموزشی، اشاعه هنر تئاتر در بین خانواده‌ها و با رویکرد توانمدسازی هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی کشور و نیز تاکید بر شمار در خانه می‌مانیم برگزار خواهد شد. علاقمندان به حضور در این جشنواره مجازی می توانند تا هفتم اردیبهشت ماه در سه محور امید، همدلی و آموزشی آثار نمایشی خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند. آئین پایانی مجازی این جشنواره نیز سوم خرداد ماه برگزار خواهد شد. اطلاعات ضروری، تقویم جشنواره، راه‌های ارتباطی و طرق ارسال آثار نمایشی در فراخوان این رویداد نیز روز چهارشنبه 20 فروردین 99 از سوی روابط‌عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منتشر و در اختیار عموم قرار گرفته است.

 

ویژه‌برنامه اینستاگرامی رادیو نمایش

قرار است از این‌ پس هر شب ساعت ۲۳ یک ویژه‌ برنامه برای مخاطبان در اینستاگرام رادیو نمایش پخش شود. نخستین برنامه نیز کتاب گویای آب هرگز نمی‌میرد، خاطرات سردار شهید میرزا محمد سلگی، فرمانده گردان ۱۵۲ حضرت ابوالفضل لشکر ۳۲ انصارالحسین خواهد بود که از 19 فروردین پخش آن آغاز شده. علاقه‌مندان برای دنبال کردن صفحه اینستاگرام رادیو نمایش می‌توانند به آدرس radionamayesh1075@ مراجعه کنند.

 

تأملی بر نمایشنامه‌نویسی در تئاتر دانشگاهی

در ادامه برگزاری نشست‌های تخصصی مرکز تئاتر مولوی، چهارمین جلسه برنامه پاراگراف با عنوان «تأملی بر نمایشنامه‌نویسی در تئاتر دانشگاهی» و به صورت پرسش و پاسخ با حضور مهرداد کوروش‌نیا نویسنده نمایشنامه های؛ آخرین نامه، قرار، آقا لیلا و... در روز چهارشنبه ۲۰ فروردین ساعت 23 در صفحه رسمی اینستاگرام مرکز تئاتر مولوی برگزار شد. در این نشست آنلاین کوروش نیا(نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس، کارگردان تئاتر و مدرس دانشگاه) به گفتگو با علاقه مندان و دانشجویان با محوریت چالش ها و فرصت های نمایشنامه‌نویسی در دوران دانشجویی پرداخت.

 

از دیگر فعالیت‌های هنرمندان تئاتر می‌توان به گفت‌وگوی هر شب زنده شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر با هنرمندان در لایو اینستاگرام درباره هنر در دوران کرونا، اجرای زنده نمایشنامه مثل شلوار جین آبی از احسان گودرزی در لایو اینستاگرام و مجموعه لایوهای ضد-اجرا گروه تئاتر نئو تهران اشاره کرد.

 




نظرات کاربران