در حال بارگذاری ...
قادر آشنا:

هدف از پخش آنلاین تئاتر کمک به در خانه ماندن است

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر تلاش همه جانبه تمامی آحاد مردم برای شکستن زنجیره‌ای شیوع کرونا درباره پخش آنلاین تئاتر، گفت: هدف از این برنامه گامی در راستای کمک به مردم جهت در خانه ماندن و حمایت از گروه‌های نمایشی است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در کشورمان از روزهای نخست اسفندماه با دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در راستای شکست زنجیره ویروس کرونا در کشورمان و تلاش جدی برای مهار و شکست این ویروس آغاز شد.
در راستای این تصمیم و به محاق رفتن فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ازجمله اجراهای عمومی تئاتر؛ تماشاخانه‌داران بخش خصوصی و دولتی از یک سو و ازسوی دیگر گروه‌های نمایشی که معیشت خود را در گروی تولید و اجرای آثار نمایشی و میزبانی این آثار در تماشاخانه‌ها پشت سر می‌گذاشتند با خسارت‌ها، آسیب‌ها و زیان‌های مادی و معنوی مواجه شدند.
در راستای کمک به مجموعه تماشاخانه‌داران خصوصی و دولتی و همچنین گروه‌های نمایشی متضرر شده به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، مسئولان مختلف بخش‌های فرهنگ و هنر کشورمان تصمیم‌های گوناگونی را در راستای حمایت از گروه‌های هنری از یک‌سو و تلاش برای پر کردن اوقات فراغت مردم که به سبب شیوع ویروس کرونا این روزها در قرنطینه خانگی به سر می‌برند آغاز کردند.

بعد از تجربه موفق اجرای کنسرت‌های آنلاین طی روزهای تعطیلات نوروزی و با حمایت سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا شد تا از روز یک‌شنبه -۱۷ فروردین ۱۳۹۹- گروه‌های نمایشی پخش اجرای زنده و آنلاین آثارشان  را روی پلتفرم‌ها و پرتال‌های معین به صحنه ببرند.

در همین راستا و برای آگاهی از کم‌وکیف و چندوچون این اقدامات با دکتر قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم که حاصل آن در ادامه از خاطر شما می‌گذرد.

تلاش برای جبران خسارت‌های ناشی از متوقف شدن فعالیت‌های هنری

قادر آشنا با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشورمان همسو با اغلب کشورهای جهان یادآور شد: شیوع این بیماری تمامی برنامه‌های کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده و تمامی دست‌اندرکاران، همسو و همگام با مردم برای شکستن زنجیره شیوع این بیماری و تلاش برای شکست دادن آن بسیج شده‌اند.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز همانند دیگر کشورها درباره راه‌کارهای گوناگون در مسیر جبران خسارت‌های متوقف شدن فعالیت‌های هنری و گوناگون؛ کارهای کارشناسی، برنامه‌ریزی شده و اقدامات مؤثری صورت گرفته است. در این میان هرکدام از مسئولان در شاخه فعالیت خود برای جبران آسیب‌های واردشده به گروه‌ها و فعالان هر بخش تصمیم‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده‌اند.

گام نخست؛ بهره بردن از فضای مجازی

آشنا که پیش از سکان‌داری هدایت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیر کل نمایشگاه‌های فرهنگی کشور مشغول خدمت بود خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا که بزرگترین نمایشگاه کتاب در عرصه کودک و نوجوان در بُعد بین‌المللی است است به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان دو بار تاریخ خود را تغییر داد و حال تصمیم مدیران این رویداد بر این امر استوار شده که به شکل مجازی این نمایشگاه را برگزار کنند.

وی تصریح کرد: در کشور ما نیز در حوزه‌های مختلف، تمامی فراز و فرودها و حوادث و عواقب ناشی از شیوع این ویروس مورد بررسی قرار گرفته است. به عنوان مثال و آن‌گونه که پیش از این نیز اجرایی شد، در عرصه موسیقی شاهد پخش و اجرای کنسرت‌های آنلاین در فضای مجازی و استفاده بهینه از خدمات دنیای تکنولوژی بوده‌ایم.

تشریح دو رویکرد اصلی پخش نمایش به صورت آنلاین

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پخش آنلاین آثار نمایشی که از روز یکشنبه ۱۷ فروردین ماه کار خود را آغاز  کرد یادآور شد: طی همکاری سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران با اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد تا شاهد اجرای نمایش‌ها به‌صورت آنلاین و بهره‌بردن از فضای مجازی با دو رویکرد و هدف اصلی باشیم.

از یک سو تلاش برای پر کردن اوقات فراغت مردم به دلیل خود قرنطینه‌گی و تلاش برای دعوت هرچه بیشتر آنها برای در خانه ماندن و از سوی دیگر کمک در راستای حمایت از گروه‌های نمایشی که به واسطه شیوع ویروس کرونا فعالیت آنها متوقف شده و خسارت‌هایی که به گروه‌ها حادث شده است را با این راه‌کار جبران کنیم.

ادامه دار بودن پخش آنلاین نمایش در گرو ادامه‌ تعطیلی فعالیت‌های هنری

آشنا تصریح کرد: در گام نخست بنابر این قرار گرفت تا نمایش‌هایی که پیش از این مجوز اجرای عمومی خود را دریافت کرده و یا تجربه اجرای عمومی را پشت سر گذاشته بودند در صف نخست اجراهای آنلاین جهت پخش از پرتال‌های معرفی شده قرار بگیرند. در ادامه مسیر با توجه به آنکه تعطیلی فعالیت‌های هنری و فرهنگی ممکن است ادامه‌دار باشد تصمیم‌گیری برای اجراهای بیشتر را مورد نظر قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به آنکه به جد در حال بازنگری فعالیت‌ها و قوانین اجرای گروه‌های هنری از جمله در شاخه تئاتر برای روزهای متفاوتی که به سبب شیوع ویروس کرونا در کشورمان درحال سپری کردن آنیم هستیم. تلاش‌مان بر آنست تا در حد توان و بضاعت خود، مشکلات به‌وجود آمده را جبران کنیم که گام نخست در راستای حمایت از گروه‌های نمایشی و کمک به خانواده‌ها برای در خانه ماندن و سپری کردن این اوقات با اجرای آنلاین گروه‌های نمایشی رقم خورده است.

استفاده از بسته حمایتی دولت برای جبران خسارت گروه‌های نمایشی وتماشاخانه‌داران

آشنا در پاسخ به این پرسش که برای جبران خسارت‌های مجموعه تماشاخانه‌داران خصوصی، دولتی و گروه‌های نمایشی که از ابتدای اسفندماه سال گذشته فعالیت آنها متوقف شده است چه برنامه‌های دیگری در دستور اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد گفت: روز  شنبه ۱۶ فروردین جلسه‌ای با حضور معاونانِ معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بررسی آسیب‌ها و جبران خسارت‌های به وجود آمده و نحوه کمک و حمایت از گروه‌ها و تماشاخانه‌داران برگزار شد.

بعد از برگزاری جلسه و با جمع‌آوری صحبت‌ها و داده‌های ردوبدل شده تصمیم بر آن گرفته شد تا با حمایت معاونت امور هنری و همکاران‌مان در دفتر اداره کل هنرهای نمایشی برآوردی از میزان آسیب‌ها و خسارت‌ها را طی گزارشی جامع به دکتر سیدعباس صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کنیم تا بتوانیم از بسته حمایتی دولت برای کمک به مشاغل آسیب‌دیده به دلیل شیوع ویروس کرونا استفاده کنیم.

مدیر کل اداره هنرهای نمایشی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد بتوانیم در حد توان وسع و بضاعت‌مان بخشی از آسیب‌ها و ضررهایی که مجموعه تماشاخانه‌داران خصوصی و دولتی و گروه‌های نمایشی طی دوماه اخیر متحمل شده‌اند را با این اتفاق جبران کنیم.

تسویه حساب بدهی گروه‌های نمایشی در اسرع وقت

آشنا در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر تسویه حساب بدهی‌های گروه‌های نمایشی که اجرای عمومی خود را سال ۱۳۹۸ پشت سر گذاشته بودند و وعده‌ای که وی به‌عنوان نخستین هدف از زمان سکان‌داری اداره کل هنرهای نمایشی به آن اشاره کرده بود گفت: تردیدی وجود ندارد که بدهی‌هایی که برگردن اداره‌کل هنرهای نمایشی در راستای کمک‌هزینه گروه‌های اجرایی است؛ جزو دیونی‌ست که بر گردن قرار دارد.

آن‌گونه که پیش‌تر نیز عنوان کرده بودم تلاش می‌کنیم تا در اسرع وقت تمامی بدهی‌ها و یا بخش اعظمی از آنها را با گروه‌ها تسویه کنیم؛ هرچند از این نکته نباید غافل شد که اوضاع کشور و تمامی برنامه‌های اجرایی که نیازمند صرف هزینه و بودجه است در مرتبه نخست به بخش بهداشت و درمان و مهار ویروس کرونا تا شکست دادن آن استوار است. اما در ادامه تلاش داریم تا با حمایت تمام‌قد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور هنری وزراتخانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدهی‌های گروه‌های نمایشی را تسویه کنیم.

پخش تئاترهای آنلاین از امروز (یک‌شنبه۱۷فرودین‌ماه) از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ با حضور قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پردیس تئاتر تهران با ۷سالن اختصاصی از طریق رسانه‌های نمایش نت، آنتن، پیشتاز movi و mp۴.ir آغاز خواهد شد.




نظرات کاربران