در حال بارگذاری ...
نماینده وزارت فرهنگ در افتتاح نخستین اجرای آنلاین تئاتر:

نگاه هزینه‌ای به فرهنگ؛ خطای استراتژیک است

همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به نمایندگی از این وزارتخانه در شب افتتاح نخستین اجرای آنلاین تئاتر در روزهای شیوع ویروس کرونا برای تشویق هر چه بیشتر مردم برای در خانه ماندن در پردیس تئاتر تهران حضور یافته بود، تاکید کرد: نگاه هزینه‌ای به فرهنگ؛ خطای استراتژیک است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا نخستین اجرای نمایش آنلاین از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت به‌عنوان نخستین تلویزیون اختصاصی پخش تئاتر بعد از تجربه موفق پخش آنلاین کنسرت‌های موسیقی در روزهای کرونایی کشورمان با دو هدف کمک به در خانه ماندن مردم در راستای شکست زنجیره شیوع ویروس کرونا از یک‌سو و از سوی دیگر حمایت از هنرمندان عرصه تئاتر که به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸ فعالیت آنها نیز به محاق رفته بود هم‌زمان با میلاد باسعادت حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان پخش زنده خود را آغاز کرد.

پردیس تئاتر تهران به‌عنوان یکی از پردیس‌های بزرگ منطقه خاورمیانه با هفت سالن اختصاصی که به همت سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است به‌عنوان میزبان اجرای زنده هنرمندان تئاتر کشورمان و پخش آنلاین تلویزیونی اجرای آنها در تلویزیون تعاملی نمایش‌نت انتخاب شده بود.

در نخستین شب از اجراهای ده‌گانه تئاتر در شامگاه هفدهم فروردین‌ماه ۱۳۹۹  دکتر همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی از این وزارتخانه در پردیس تئاتر شهرزاد حضور داشت.

در فاصله دو اجرای نمایش خیمه‌شب‌بازی که توسط گروه هنری برادران ربیعی - حسن و حسین ربیعی - از خیمه‌شب‌بازان شناخته‌شده کشورمان جهت پخش در نخستین شب از اجراهای زنده تئاتر برنامه‌ریزی شده بود؛ بخشی به نام گپِ تئاتر با اجرای محمدرضا آزادفرد و میزبانی از دکتر همایون امیرزاده به مخاطبان عرضه شد.

در این گفت‌وگوی صمیمی و دوستانه؛ همایون امیرزاده از چندوچون و کم‌وکیف شکل‌گیری اجرای هنرمندان تئاتر در قالب پخش آنلاین و زنده این اثر هنری در روزهایی که شیوع ویروس کرونا تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی - هنری ازجمله هنر تئاتر را سبب‌ساز شده‌است؛ از به‌دست آمدن ظرفیت‌های جدید در قالب تلویزیون‌های تعاملی برای ارائه محصولات فرهنگی و هنری و همچنین لزوم نگرش جدید در بحث بودجه تئاتر سخن گفت.

آنچه در ادامه از خاطر شما می گذرد مشروح گفت‌وگوی همایون امیرزاده در میان برنامه گپِ تئاتر میان دو نمایش خیمه‌شب‌بازی منتخب برای شب افتتاح پخش زنده نمایش از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت است.

نتیجه دگردیسی جامعه؛ دگردیسی فعالیت‌های فرهنگی و هنری بود

همایون امیرزاده در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به تجربه روزهای سپری شده در کشورمان از ابتدای اسفندماه تا به امروز به سبب شیوع ویروس کرونا گفت: جامعه ایرانی، هنرمندان، مسئولان و فردیت فرهنگی کشور هر یک به سهم و وسع دامنه تاثیرگذاری خود تلاش کرده‌اند تا در این روزها علاوه بر دعوت به در خانه ماندن مردم جهت قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا، برای ارتقاء سلامت روحی و روانی جامعه نیز تلاش کنند.

وی ادامه داد: طی این سال‌ها هنرمندان ما تلاش می‌کردند تا در ایده‌آل‌ترین شرایط ممکن در یک سالن با ظرفیت پنج هزار نفر اجرای خود را به صحنه ببرند؛ اما مواجهه جامعه ما با فضای کرونا و تعطیل شدن فعالیت‌های فرهنگی باعث به‌وجود آمدن پدیده‌ای نوظهور بر اساس دگردیسی جامعه از زندگی به روال عادی به زندگی در سایه قرنطینه و شرایط محدوده زیست بدل شده است.

شیوه نوین برنامه‌سازی؛ تولید و نشر آثار فرهنگی و هنری در سایه کرونا

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر آنکه باتوجه به تجربه جدید زیست زندگی ایرانیان و مردمان کل جهان؛ شیوه برنامه‌سازی، تولید و نشر آثار فرهنگی و هنری نیز با پدیده نوظهوری مواجه شده است تصریح کرد: از اسفند ماه سال گذشته که شاهد هجوم ویروس کرونا و شیوع گسترده آن در سطح کشور و هم‌زمان با آن شاهد تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری بودیم، تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران برای پر کردن اوقات فراغت؛ تلاش برای دعوت هرچه بیشتر مردم به در خانه‌مان در و از سوی دیگر حمایت هنرمندان که به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی فعالیت آن‌ها نیز به محاق رفته بود دست به تدبیر و اندیشه زدند.

 در گام نخست اقدامات متولیان امر فرهنگ وهنر شاهد فعالیت‌های هنرمندان موسیقی به شکل کنسرت‌های آنلاین بودیم و از یکشنبه هفدهم فروردین‌ماه؛ پخش آنلاین آثار نمایشی نیز فعالیت خود را آغاز کرده است.

چشم‌انداز آینده؛ رسانه‌هایی نوظهور مانند تلویزیون‌های تعاملی هستند

امیرزاده یکی از اصلی‌ترین راهکارهای اجرایی متکی بر کار کارشناسی و مبتنی بر امر برنامه‌ریزی را تبدیل تهدید به فرصت در تمامی شاخه‌ها ازجمله تولید و نشر آثار فرهنگی دانست و گفت: به واسطه این ایام بسیاری از مجموعه‌ها در کنار شرکت در پویش‌های مختلف برای دعوت مردم به در خانه ماندن و تلاش برای شکست ویروس کرونا؛ علاقه‌مند بودند تا فعالیت‌هایشان دیده شود. در این میان تلویزیون‌های تعاملی قابلیت متفاوتی را برای دیده شدن جمیع فعالان فرهنگی و هنری ایجاد کردند و پنجره ای نوین را برای ارائه و مصرف محصولات فرهنگی و هنری به سمت مردم گشودند.

وی ادامه داد: اگر متناسب با این شرایط بخواهیم چشم‌اندازی را تبیین کنیم؛ ادامه مسیر و فعالیت در عرصه برنامه‌سازی، تولید و نشر آثار فرهنگی و هنری را می‌توانیم در قامت جدید رسانه‌هایی نوظهور مانند تلویزیون‌های تعاملی به مردم معرفی کنیم.

توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بستر رسانه‌های نوظهور برای توزیع محصولات فرهنگی و هنری

 رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری سه جلسه در وزارتخانه برای کمک به تولید و ارائه آثار فرهنگی و هنری به واسطه تلاش هنرمندان در این ایام یادآور شد: امروز دوشنبه - هجدهم فروردین‌ماه - جلسه‌ای با حضور دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در وزارتخانه درباره چشم‌اندازهای نوین و رسانه‌های نوظهور برنامه‌سازی؛ تولید و نشر آثار فرهنگی و هنری را در دستور کار قرار داده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا در قالب هماهنگی هرچه بیشتر و چندجانبه میان مسئولان؛ برنامه‌سازان؛ مدیران شبکه‌ها و رسانه‌ها و همچنین مردم به‌عنوان مصرف‌کنندگان محصولات فرهنگی رویکردهای جدید تولید و ارائه آثار فرهنگی هنری را ابلاغ کنیم.




نظرات کاربران