در حال بارگذاری ...
تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری همچنان ادامه دارد

ماجرای دستور العمل وزارت بهداشت برای سالن ها تئاتر

معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تازگی دستورالعمل‌های «گام دوم مبارزه با کووید-۱۹» را بر روی سایت رسمی این وزارتخانه منتشر کرد که زمینه ایجاد شائبه فعالیت سالن های تئاتر و سینما را ایجاد کرد.

به گزارش ایران تئاتر در بخش راهنمای مبارزه با ویروس کرونا در اماکن عمومی و مراکز جمعی، مواردی به‌عنوان «راهنمای فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در سینماها و سالن‌های تئاتر و نمایش» منتشر شده است که انتشار این دستور العمل شائبه بازگشایی سالن های نمایش و سینما را ایجاد کرد . 
در پی بروز این شائبه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مبازه با بیماری کرونا در اطلاعیه‌ای تأکید کردتعطیلی مراکز فرهنگی،هنری و سینمایی کشور تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.در این اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا‏ ضمن قدردانی از ملت بزرگ ایران و اصحاب فرهنگ، هنر در رعایت نکات بهداشتی و عمل به توصیه‌های پیشگیرانه،  اعلام کرد: نظر به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و ضرورت اجرای دقیق دستورالعمل فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی و پرهیز از شکل‌گیری تجمعات پرخطر به‌منظور اطمینان از قطع زنجیره انتقال بیماری، سالن‌های سینما، تئاتر، موسیقی، آموزشگاه‌های آزاد هنری و نمایشگاه‌های فرهنگی تا اطلاع ثانوی تعطیل است.
همچنین سایر مشاغل مرتبط فرهنگی و هنری غیر تجمعی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از ۲۳ فروردین در سراسر کشور و از ۳۰ فروردین در تهران مجاز به فعالیت هستند.

اما با این همه انتشار دستور العمل معاونت بهداشت وزارت بهداشت به عنوان اولین پروتکل رسمی شرایط فعالیت سالن های نمایش در وضعیت شیوع با واکنش اهالی تئاتر روبرو شد و  ساعتی بعد هم لینک دریافت آن بدون هیچ توضیحی از سوی وزارت بهداشت در سایت رسمی این وزارتخانه غیرفعال شد.

فارغ از اینکه این دستور العمل تا چه میزان کارشناسی شده و قابل اجرا است ، موارد مطرح شده در این راهنما برای راه‌اندازی سالن‌های سینما و تئاتر در شرایط تداوم  شیوع کرونا به این شرح است:

۱- مسئولین نظارت بر سالن‌های نمایش موظفند در صورت مشاهده سرفه و عطسه، از تماشاچی درخواست نمایند که سالن انتظار/نمایش/ سینما را ترک نماید.

۲- ضروری است ظرفیت فروش بلیت، به نصف شرایط ظرفیت اسمی سالن کاهش یابد.

۳- ضروری است فروش بلیط به صورت الکترونیکی انجام شود.

۴- کاهش مواجهه چهره به چهره کارکنان و استفاده حداکثری از تلفن، شبکه‌های اجتماعی .

۵- ضروری است مواجهه چهره به چهره بازیگران تئاتر با یکدیگر بر روی صحنه ی نمایش، اتاق‌های گریم ، تعویض لباس و نظایر آن با حفظ رعایت حداقل فاصله یک متر انجام شود.

۶- درصورتی که مواجهه چهره به چهره ناگزیر باشد باید در حداقل زمان ممکن صورت پذیرفته و حداقل فاصله ی یک متر رعایت گردد.

۷- اجتناب از تماس کارکنان با یکدیگر از جمله دست دادن.

۸- اجتناب از تجمع کارکنان در اتاق‌های پشت صحنه ، آپارات، رختکن، آبدارخانه و هر جایی که کارکنان می‌توانند تجمع نمایند.

۹- در صورتی که از سرویس‌های ایاب و ذهاب مشترک از جمله اتوبوس و مینی بوس استفاده می‌شود ضروری است حفظ فاصله ۱ الی ۲ متر (حداقل یک متر) بین صندلی سرنشینان، رعایت گردد و اگر از خودروی سواری استفاده می‌شود با احتساب راننده تعداد سرنشین از سه نفر نباید بیشتر باشد (صندلی کنار راننده باید بدون سر نشین باشد.)

۱۰- ضروری است مسئولین/ متصدیان هماهنگی لازم برای رعایت حداقل فاصله یک متر بین تماشاچیان (هنگام تشکیل صف‌ها نظیر: فروش بلیت، ورود به سالن‌های نمایش و خرید مواد غذایی از بوفه، پله برقی) انجام دهند.

۱۱- استقرار و چیدمان مراجعین بر روی صندلی‌های سالن‌های انتظار / نمایش باید به گونه‌ای تنظیم گردد که حداقل فاصله یک متر بین آن‌ها رعایت شود.

 




نظرات کاربران