سیمین امیریان:جشنواره تئاتر عروسکی در دنیا شناخته شده است
پیش تولید تئاتر عروسکی در قیاس با تئاتر صحنهای هزینهبر و دشوارتر است، به همین علت باید به نسبت بودجه و زمان کافی در اختیار گروههای عروسکی قرار بگیرد تا آن چه منظر آنهاست به اجرا برسد، در حالی که گروههای عروسکی در ایران همواره با محدودیت فعالیت میکنند.
سیمین امیریان گفت:«جشنواره تئاتر عروسکی تهران در دنیا شناخته شده است، ولی باید آن را به سطحی رساند که در عرصه جهانی بیشتر از قبل خودنمایی کند.»
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، این کارگردان تئاتر عروسکی در گفتوگو با ستاد خبری دوازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی ـ مبارک گفت:«وقتی برای حضور در جشنوارههای بینالمللی به سایر کشورها سفر میکنیم، متوجه میشویم که جشنواره تئاتر عروسکی ایران کاملاً شناخته شده است، اما بهتر است سطح این جشنواره به جایگاهی برسد تا در عرصه جهانی بیشتر از قبل خودنمایی کند.»
وی اضافه کرد:«پیش تولید تئاتر عروسکی در قیاس با تئاتر صحنهای هزینهبر و دشوارتر است، به همین علت باید به نسبت بودجه و زمان کافی در اختیار گروههای عروسکی قرار بگیرد تا آن چه منظر آنهاست به اجرا برسد، در حالی که گروههای عروسکی در ایران همواره با محدودیت فعالیت میکنند.»
کارگردان نمایش"دیبوکها" در ادامه خاطر نشان کرد:«در تئاتر عروسکی برای رسیدن به مرحله تولید اولیه باید عروسک و دکور داشت و مادامی که این لوازم در اختیار کارگردان نباشد، نمیتواند تمرین خود را آغاز کند، به همین علت هزینه پیش تولید تئاتر عروسکی بیشتر است و در کنار آن امکان اجرای عمومی برای کارهای این حوزه کمتر از تئاتر حرفهای فراهم میشود.»
وی همچنین به نبود کارگاهها و سالنهای ساخت دکور و عروسکدر این حوزه اشاره کرد و گفت:«تنها سالنی که به صورت ثابت در اختیار گروههای عروسکی قرار دارد، تالار هنر است که متاسفانه این تالار هیچ کارگاهی برای ساخت دکور و عروسک ندارد.»
وی ادامه داد:«به همین علت و با توجه به نبود امکانات لازم در طول سال، جشنواره تئاتر عروسکی تبدیل به اصلیترین محفل برای حضور مستمر گروههای عروسکی شده و اگر این جشنواره برگزار نشود، گروههای عروسکی قادر به اجرای نمایش نمیشوند.»
امیریان متذکر شد:«جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تنها فرصت برای خانواده تئاتر عروسکی است تا هر دو سال یک بار خود را در آن محک بزنند، اما متاسفانه هر سال که از آن میگذرد به جای رشد، شاهد ضعیفتر شدن جشنواره هستیم که این مسئله نیاز به کارشناسی دارد.»
امیریان در ادامه با اشاره به نیاز گروههای تئاتر عروسکی برای اجرای عمومی در طول سال تصریح کرد:«مرگ یک نمایش زمانی رخ میدهد که اجرای عمومی نداشته باشد، متاسفانه این اتفاق هم به شکلی جدی تئاتر عروسکی را تهدید میکند و ما در طول سال کمتر شاهد اجرای نمایشهای عروسکی هستیم.»