در حال بارگذاری ...
مروری بر حمایت هنرمندان سراسر کشور از ضرورت «در خانه بمانیم»

تئاتر استان ها در مسیر تحولی نوین
اجرای بیش از 30 پویش و جشنواره موثر تئاتر در فضای مجازی

ایران تئاتر- علی رحیمی : تاکید مدیرکل هنرهای نمایشی بر توجه به توسعه تئاتر استان ها در برنامه ای ۱۱ محوری که روز گذشته اعلام شد خبر از تغییرات راهبردی تئاتر ایران در دوران «پسا کرونایی» می دهد.

ارائه یک برنامه 11 ماده ای مدون، فراگیر و با تاکید بر «در نظر گرفتن شرایط فعلی» ضمن تصویراشراف کامل قادر آشنا بر دغدغه های مهم اهالی تئاتر، نشان داد که مدیرکل هنرهای نمایشی نگاهی نو بر تئاتر و نقش ارتباطی آن دارد.

در این میان تمرکز بر دو محور  همکاری بیش از پیش با ادارات‌کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی در جهت کاستن مشکلات موجود در حوزه تئاتر استان‌ها و توجه جدی به تثبیت جایگاه و نقش انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها در گسترش تئاتر که بصورت متمرکز بر ظرفیت های استانی تئاتر ایران تاکید دارد خبر از تغییراتی در فرایند های تصمیم سازی و تصمیم گیری در مدیریت تئاتر کشور دارد.

به یقین ظرفیت های کمتر شناخته شده تئاتر استان ها در حوزه کارکرد های اجتماعی این هنر ، به راحتی  از تلاش ستودنی هنرمندان و مسئولان تئاتر استان ها با ایده های موفقی که در مواجه بحران کرونا خلق کردند به اثبات می رسد . بی شک حمایت متولی اصلی تئاتر ایران می تواند نوید ماحصلی شیرین برای اهالی تئاتر در دوران پساکرونایی باشد. حمایتی که با اتکا بر سرمایه استعداد ها و توانایی های نیروی انسانی و کارآمدی امکانات استانی بتواند هنرهای نمایشی را به سمتی هدایت کند که زندگی در مناطق محروم، نبود امکانات، فقر آموزشی و ... در اجراهای تئاتری محلی از اعراب نداشته باشد.

همچنان که در گزارش پیشین از حضور اهالی تئاتر در فضای مجازی و در دوران کرونایی وعده داده بودیم در این گزارش به منظور آشنایی با تلاش هنرمندان استان ها به عنوان پیشتازان بهره گیری از توان کانال های ارتباطی مجازی، مروری گذرا بر پویش ها و جشنواره های این روزهای هنرمندان تئاتر خواهیم داشت. با این تاکید که گزارش پیش رو بخشی از توان و ظرفیت های این استان هاست. 

 

آذربایجان‌غربی

جشنواره هنرهای نمایشی «در خانه بمانیم»

در ایام نوروز، انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان جهت ایجاد زمینه شور و نشاط اجتماعی و فراهم نمودن بستر مناسب رشد و ارتقای ژانر طنز با توجه به تائیر آن در توسعه ی فرهنگی و اجتماعی جامعه و امید به زندگی در راستای پویش «#درخانه بمانیم» جشنواره هنرهای نمایشی با رویکرد طنز در دو بخش اجراهای منودرام و نمایشنامه نویسی برگزار کرد.

 

آذربایجان شرقی

برگزاری جشنواره مجازی آیین‌های سنتی نوروز در ایران و آذربایجان

همه ساله جشنواره آیینی سنتی خاصی همزمان با نوروز در تبریز برگزار می شد. با توجه به بحران کرونا، انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌شرقی به منظور حفظ این آیین و نیز ایجاد شور و نشاط هنری در بین خانواده هنر استان اقدام به برگزاری جشنواره‌ مجازی آیین‌های سنتی ایران و آذربایجان کرد.

بخش محوری این جشنواره به نمایش و قصه گویی در خصوص آیین های نوروزی آذربایجان و ایران اختصاص داده شده است و آثار در قالب فیلم های 5 دقیقه ای خانگی باید ارسال گردند.

از نکات ارزنده این جشنواره، عدم مشمولیت شرکت در این جشنواره مجازی در محدود جغرافیایی استانی و کشوری است.

 

اصفهان

پویش «کرونا پر»

پویش «کرونا پر» برای مقابله با کرونا ، با راه اندازی کانالی برای انتشار تولیدات این پویش در فضای مجازی  راه اندازی شد.

در این پویش از هنرمندان اصفهان خواسته شده با زبان هنر توصیه‌های عمومی برای کاهش روند شیوع ویروس کرونا را برای مردم بازگو کنند تا این توصیه‌های پیشگیرانه از زبان هنرمندان به عنوان یک قشر مرجع بیان شود.

هنرمندان سرشناس در حوزه بازیگری، کارگردانی، سینما، تئاتر و سایر رشته‌ها در کلیپ‌های ۵۹ ثانیه‌ای مردم را به دو نکته به در خانه ماندن مردم و مسافرت نرفتن به شهر‌های مختلف کشور دعوت می کنند.

برگزاری جشنواره عکس خیابانی در فضای مجازی

به همت کانون نمایشگران خیابانی استان اصفهان و همکاری هنرمندان تئاتر خیابانی این استان جشنواره ای ویژه ایام پویش  «در خانه بمانیم» تحت عنوان جشنواره عکس خیابانی برگزار، و برگزیدگان آن مشخص شدند

در این جشنواره تعداد 261 عکس شرکت داده شد که در نهایت 25 عکس بعنوان عکس های برگزیده انتخاب شدند.

 

بوشهر

برگزاری جشنواره مجازی «نمایش‌خانه»

این جشنواره  به همت دفتر تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی و با همکاری سازمان مردم‌نهاد «نیمدری سبز»، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر برگزار شد.

فراخوان این جشنواره که بر سه محور «چگونه کرونا را شکست دهیم»، «نوروز را در خانه بمانیم» و «متل‌ها و قصه‌های قدیمی سرزمین مادری را احیا کنیم» متمرکز بود، 20 اسفندماه سال 98 منتشر شد و از متقاضیان خواسته شد تا آثارشان را با مدت زمان ۵ تا ۱۵ دقیقه با تلفن همراه ضبط ارسال کنند.

 

تهران

جشنواره «بازی نامه خانوادگی»در شهرستان پردیس

جشنواره «بازی نامه خانوادگی» به همت انجمن هنرهای نمایشی شهرستان پردیس و حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان تهران  برگزار می‌شود.

در این جشنواره که به صورت مجازی است،علاقه مندان آثار خود را شامل بخشی از نمایش هایی که قبلا اجرا کرده اند، اجرای بخشی از متون طنز ادبیات فارسی یا جهان و اجرای بخشی از شاهنامه  با زمان ۱ تا ۳ دقیقه تصویر برداری و به شماره های اعلام شده ارسال کنند.

جشنواره مجازی نمایشی بدور از کرونا شهرستان قدس

انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با همکاری انجمن نمایش شهرستان قدس و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و همچنین شهرستان قدس، اقدام به برگزاری جشنواره مجازی «#خانه_بدور_از_کرونا» در دوبخش استندآپ کمدی و (نقالی،نوروزخوانی،شاهنامه خوانی) نمود.

فراخوان این جشنواره از ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۹در فضای مجازی میان هنرمندان و انجمن های نمایشی استان ها و شهرستان ها و همچنین برای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور ارسال و منتشر گردید.

تاکنون حدود ۱۰۰ اثر از نقاط مختلف کشور (زاهدان، اهواز، اردبیل، قم، اصفهان، بندرعباس،گیلان،کرمانشاه،تهران، همدان،کهگیلویه و بویر احمد و...)به دبیرخانه ارائه گردیده است و طبق جدول زمانبندی جشنواره در هر روز یک اثر نقالی و استندآپ کمدی بر روی صفحه اینستاگرامی جشنواره با نام teatreqods @ بارگذاری می گردد.

این جشنواره تا انتهای فروردین ماه ادامه دارد و نتایج آن در دهه اول اردیبهشت ماه اعلام می گردد.

جشنواره نمایشی«خانواده در قرنطینه» در ملارد

جشنواره «خانواده در قرنطینه» با شعار نمایش تعطیل نیست و به همت انجمن هنرهای نمایشی شهرستان ملارد و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملارد و حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان تهران  برگزار می‌شود.

براساس اعلام متولیان این جشنواره، هر خانواده می تواند نمایش های یک تا ده دقیقه ای با توجه به مسئله مهم و حیاتی قرنطینه خانگی و با موضوع بهداشت فردی و قرنطینه خانگی نمایشی آماده و به آدرس واتس آپ جشنواره ارسال نماید.

مهلت ارسال فیلم تا 20 اردیبهشت ماه می باشد.

جشنواره مجازی نمایش «عروسکی در منزل» شهریار

اولین جشنواره مجازی نمایش عروسکی در منزل به همت انجمن هنرهای نمایشی شهرستان شهریار و حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان تهران و همکاری شهرداری و شورای اسلامی شاهد شهر در راستای توصیه های بهداشتی مبنی برخانه ماندن و مبارزه با ویروس کرونا برگزار می‌شود.

در این جشنواره از خانواده های علاقه مند خواسته شده است با استفاده از عروسکهای موجود در خانه و یا عروسک دست ساز با لوازم منزل یا دروریختنی تا 15 اردیبهشت ماه آثار خود را تولید و به صورت واتس آپ ارسال نمایند.

جشنواره اینترنتی «تئاتر تک» پیشوا

جشنواره اینترنتی تئاتر«تک» توسط آموزشگاه آزاد هنر درامای و با همکاری موسسه فرهنگی رهاورد و اتاق اصناف شهرستان پیشوا برگزار شد.

در این جشنواره اینترنتی که در سه بخشنمایش عروسکی، نمایش خلاق و نمایش طنز برگزار شد از علاقه مندان خواسته شد تا فیلم کوتاه از بازی خود در سه زمانبندی( ۲ دقیقه) ( ۵ دقیقه) ( ۱۰ دقیقه) به واتساپ جشنواره ارسال کنند.

مسابقه «هایکوکتاب درقرنطینه» اسلامشهر

مسابقه «هایکوکتاب درقرنطینه» یکی از برنامه های انجمن نمایش اسلامشهر در ایام نوروز است که به جهت همگانی کردن امر نوروز در خانه بمانیم و به منظور ایجاد انگیزه کتابخوانی برگزار شد.

این مسابقه بامحوریت معرفی کتاب و خلق هایکو با عناوین کتب (نمایشنامه ، رمان، شعر وتاریخی) ویژه اعضای انجمن نمایش شهرستان اسلامشهر بود.

فراخوان جشنواره مجازی نقالی و نوروزی خوانی شهرستان قدس

جشنواره مجازی نقالی و نوروزی خوانی در جهت حمایت از شعار #خانه_بدور_از_کرونا و #کرونا_را_شکست_می_دهیم برگزار شد.

در این جشنواره که توسط انجمن نمایش استان تهران با همکاری انجمن نمایش شهرستان قدس و مشارکت اداره کل فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی استان تهران و شهرستان قدس، در راستای حفظ و اشاعه فرهنگ ایرانی و تاکید راستای توصیه های بهداشتی مبنی بر در خانه ماندن و مبارزه با ویروس کرونا،  برگزار شد از علاقه مندان خواسته شد یکی از داستان های شاهنامه فردوسی را نقالی کند و یا یکی از یکی از آیین های نوروزی خوانی، حاجی فیروز، عمو نوروز و... را در یک دقیقه اجرا و ارسال نمایند.

 

 

چهارمحال و بختیاری

جشنواره استندآپ کمدی «کرونا را شکست می دیم»

جشنواره استندآپ کمدی «کرونا را شکست می دیم بام ایران، بام سلامتی» به همت انجمن هنر های نمایشی استان چهارمحال و بختیاری و با هدف حمایت از پیشگامان مبارزه با ویروس کرونا و مشارکت جمعی در راستای مقابله با کرونا برگزار شد.

به تصویر کشیدن خدمات کادرپزشکی و پرستاری، نیروهای امدادی و انتظامی، خدمات آتش نشانان، هلال احمر، پاکبانان و پلیس راهنمایی رانندگی  و «مشارکت جمعی در مقابله با کرونا »و «خانواده کرونا را شکست می دهد » و «و ایام نوروز در خانه می مانیم » از جمله موضوعات این فراخوان بود.

 

خوزستان

پویش «هنر در خانه»

انجمن های هنری خوزستان با همکاری معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی در پویشی با عنوان «هنر در خانه» از هنرمندان و صاحبان اندیشه و ذوق دعوت کرد تا به منظور پر کردن اوقات فراغت مردم در ایام قرنطینه ویدیوهای کوتاه تهیه کرده و به پویش بپیوندند.

در این طرح، هنرمندان رشته‌های مختلف هنری از جمله هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، خوشنویسی، سینما، موسیقی و عکاسی  ویدئوها و یا تصاویر آثار خود را تا پایان فروردین به شماره واتساپ ۰۹۳۷۳۰۲۰۰۴۴ ارسال تا در اینستاگرام پویش «هنر در خانه» منتشر شود و کاربران از طریق دنبال کردن این ویدئوها و لایک آنها در پویش شرکت نمایند.

براساس اعلام مسئولان، به رتبه اول تا سوم این پویش علاوه بر لوح سپاس، مبلغ ۵ میلیون ریال و رتبه چهارم تا دهم علاوه بر لوح سپاس، هر کدام ۳ میلیون ریال وجه نقد اهدا می شود.

جشنواره نمایش خانگی تماشاخانه در اهواز

جشنواره نمایش خانگی تماشاخانه به هدف ماندن مردم در خانه و استفاده از خلاقیت در پیگشیری از کرونا، توسط معاونت و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اهواز و صدا و سیمای مرکز خوزستان برگزار شد.

این جشنواره که بخش های نمایش های عروسکی، استندآپ کمدی، نمایش های کوتاه و دابسمش و با موضوعات سرگرمی در خانه، قصه ها و متل ها ی اصیل ایرانی و روش های خلاقانه پیشگیری از کرونا فراخوان داد، تا پایان فروردین ماه 99 ادامه دارد.

جشنواره مجازی مونولوگ بندرماهشهر

جشنواره مجازی مونولوگ به صورت بازی تکنفره در خانه به منظور روحیه بخشیدن به مردم در ایام قرنطینه توسط گروه تئاتر رها بندرماهشهر برگزار شد.

در این جشنواره از علاقه مندان خواسته شد، قسمتی از یک فیلم، نمایش، داستان و یا رویداد واقعی را با تکیه بر تکنیک های بازیگری از جمله حس، صدا و بیان خوب، محتوای انتخابی و خلاقیت در اجرا به صورت تک نفره مقابل دوربین موبایل اجرا کنند.

جشنواره مجازی استندآپ کمدی «کَل شُرگلا» مسجدسلیمان

این جشنواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان، انجمن هنرهای نمایش خوزستان و انجمن هنرهای نمایشی مسجدسلیمان در گستره استان خوزستان برگزار می شود.

ایجاد روحیه شادی و نشاط، ترغیب شهروندان به رعایت بهداشت فردی و عمومی، مبارزه صحیح و فرهنگی با ویروس کرونا و به کارگیری زبان هنر جهت آموزش از جمله موضوعات جشنواره استانی مجازی استندآپ کمدی «کَل شُرگلا» مدنظر است.

شادواره دنیای رنگی امیدیه

شادواره جهانی دنیای رنگی، مؤسسه نمایش خلاق بازی و یادگیری امیدیه، گروه اتوبوس صلح و شادی، خانه تئاتر و جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها (سرای مهر) با محورهای «چه برنامه ای برای ایمنی خودمان در مواجهه با ویروس کرونا داشته باشیم»، «فرهنگ انسانی (یاری رسان باشیم)»، «حفظ تندرستی و ایمنی خانواده (نوروز در خانه بمانیم)»، «کرونا دروازه بی مرز جهان (جهان مرز ندارد)» و «کرونا به ما آموخت که چشم ها را باید شست» را در نوروز سال 99 برگزار شد.

این جشنواره در پنج بخش موسیقی، پانتومیم، نقاشی، دابسمش و استندآپ کمدی برای 4 گروه های سنی کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان  و  بخش ویژه خلاقیت خانواده برگزار شد.

تئاتر خانواده در بندرامام خمینی(ره)

مسابقه تئاتر خانواده برای همراهی با پویش «در خانه بمانیم» توسط روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی بندرامام خمینی(ره) با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی بندر امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مسابقه که با موضوع خلاقیت در مبارزه با ویروس کرونا و تولید نمایش های خلاقانه توسط اعضای خانواده طراحی شده است، علاقه مندان تا 31 فروردین می توانند فیلم های مرتبط با موضوع را در زمان حداقل 2 دقیقه و حداکثر 5 دقیقه ارسال نمایند.

 

قزوین

جشنواره مجازی نمایشخانه

جشنواره مجازی نمایشخانه با موضوعات چگونه کرونا را شکست دهیم، کتابخانی، نوروز در خانه بمانیم، مثل و قصه های قدیمی و سرزمین مادری را احیا کنیم، در فروردین و اردیبهشت ماه برگزار می شود.

 

کرمانشاه

جشنواره طنزِ خانگی «در خانه بمانیم»

جشنواره مجازی «درخانه بمانیم» در راستای پویش همگانی «در خانه بمانیم» و با رویکرد طنز در کرمانشاه برگزار می‌شود.

در این جشنواره که برای عموم آزاد بود، علاقه مندان می بایست باید فیلم‌های حداکثر پنج دقیقه‌ای را با رویکرد طنز و با تاکید بر پویش در خانه بمانیم تهیه کرده و به دبیرخانه جشنواره ارسال می کردند.

از مهمترین مولفه های مدنظر داوران این جشنواره این بود که فیلم‌های تهیه شده باید در محیط منزل باشد.

 

کهگیویه و بویراحمد

 جشنواره مجازی «استندآپ کمدی» 
جشنواره مجازی استندآپ کمدی به منظور آموزش، آگاهی، آرامش با محوریت، شعار «کروناراشکست_میدهیم» در اوایل اسفند کار خود را آغاز کرد.

در این جشنواره که با محوریت اطلاع رسانی،ارتباط صحیح و منطقی درجامعه و آموزش فرهنگی در رابطه با کرونا ویروس برگزار گردید، از علاقه مندان خواسته شد آثاری  ۵۰ ثانیه تا ۳ دقیقه که قابلیت انتشار در فضای مجازی را داشته باشند را به آدرس واتساپ  انجمن هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد ارسال کنند.

رفیعی افزود: آثاراجرا شده باید با در نظر گرفتن معیارهای علمی و هنری، به ظرفیت فرهنگ عمومی دقت نظر داشته و جنبه آموزشی در این زمینه در نظر گرفته شود.

 

گلستان

پویش «در خانه بمانیم»

پویش هنرمندان عرصه نمایش استان گلستان بلافاصله بعد از آغاز قرنطینه مقابله با بیماری کرونا با محوریت در خانه بمانیم و با هدف روحیه بخشیدن به مردم، آغاز و همچنان ادامه دارد.

در این پویش هنرمندان پیشکسوت و جوان استان با توانایی‌های هنری خود از قبیل آیتم های نمایشی، استنداپ کمدی، نمایش عروسکی، دابسمش، نوازندگی و آواز ضمن روحیه بخشیدن به مردم، آنها را دعوت به ماندن در خانه کردند.

برگزاری جشنواره نوروزخانه

این جشنواره به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان، در دو بخش عروسکی و استندآپ کمدی برگزار شد.

از متقاضیان شرکت در این جشنواره  خواسته شد تا آثار ارسالی را راستای پویش «در خانه می‌مانیم» و موضوعات مربوط به پیشگیری از شیوع کرونا در مدت زمانی کمتر از ۳ دقیقه برای دبیرخانه ارسال کنند.

 

مرکزی

برگزاری جشنواره تماشاخانه

نخستین جشنواره تئاتر مجازی با هدف آموزش در جهت پیشگیری از گسترش ویروس کرونا ، فراخوان داد.

در این جشنواره تلاش شد تا از ایده های نمایشی در راستای آموزش نکات بهداشتی و بالابردن امید و انگیزه شهروندان فهیم در قالب نمایشهای کوتاه خانگی ، بهره گیری شود. 

ویژگی قابل توجه این جشنواره حضور و استفاده از اعضای درجه یک خانواده است که لحظات در کنار هم  بودن اعضا را تبدیل به خلق اثر هنری می کند.

 

هرمزگان
جشنواره «جشنخونه»
جشنواره «جشنخونه» به همت انجمن هنرهای نمایشی هرمزگان با همکاری با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سایت شرجی و انجمن موسیقی استان وستاد مدیریت بیماری کرونا و با هدف ایجاد نشاط و شادابی در جامعه و تشویق ماندن مردم در خانه برگزار شده است.

این جشنواره که با حضور هنرمندان استان در سه بخش کودک، استند آپ و موسیقی از تاریخ ۱۴ فروردین لغایت ۲۹ فروردین در محل تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار می‌شود، به صورت زنده از طریق تلویزیون اینترنتی شرجی پخش می گردد.

 

پویش ها و جشنواره های مجازی کشوری در بحران کرونا

در کنار مجموعه اقداماتی که به صورت خودجوش از سوی هنرمندان استان ها در مسیر شعار «در خانه بمانیم» صورت گرفت، هنرمندان مطرح کشور نیز در قالب های فراگیرتر تصمیم به برگزاری پویش های حمایتی کردند. در زیر به برخی از آنها شاراه می کنیم:

پویش «مشاهنر»

یکی از اصلی ترین پویش های هنری این روزها بی شک پویش «مشاهنر» است که با همراهی جمعی از هنرمندان رشته‌های مختلف از جمله علی نصیریان، عبدالوهاب شهیدی، غلامحسین امیرخانی، محمدعلی کشاورز، داود گنجه‌ای، حسن ناهید، ایرج راد، کامبیز روشن‌روان، پرویز پرستویی، بهزاد فراهانی، محمد سریر، عباس خوشدل، رضا بابک، فاطمه معتمدآریا، پرویز پورحسینی، مجید مظفری، راضیه برومند، گلاب آدینه، اصغر همت، هدیه تهرانی، قاسم رفعتی، هوشنگ‌ کامکار، فریدون شهبازیان، نادر مشایخی، محمدسعید شریفیان، محمد میرزمانی، همایون رحیمیان، منوچهر صهبایی، حسن ریاحی، داریوش طلایی، محمد اسماعیلی، سعید ثابت، کریم صالح عظیمی، شاپور رحیمی، ساسان فاطمی، داریوش پیرنیاکان، علی‌اکبر شکارچی، محمد صالح علا و ... برگزار شد.

در بیانیه هنرمندان حاضر در این پویش که از 9 فروردین فعالیتش را آغاز کرد، آمده است: «با خیزشی همراهی می‌کنند که قرار است دست‌کم در ۱۰۰ روز آتی، برای مردمی که شرایط قرنطینه خانگی و سختی احتیاط در برابر شیوع ویروس کرونا را تحمل می‌کنند، به تولید و انتشار عام آثار هنری‌ بپردازد».

مسابقه عروسکی «بچه‌ها و عروسک‌ها مقابل کرونا»

همزمان با شیوع ویروس کرونا، مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فراخوان مسابقه نمایش عروسکی «بچه‌ها و عروسک‌ها مقابل کرونا» را منتشر کرد.

در این مسابقه، کودکان با عروسک‌هایی که در خانه دارند نمایش عروسکی اجرا می‌کنند و با ارسال فیلم این اجراها، در مسابقه شرکت می‌کنند.

بهداشت فردی، روش‌های پیشگیری از بیماری کرونا، نحوه برخورد با شایعات و دامن نزدن به آنها، رعایت موارد فوق در عید نوروز و رسومات سنتی و موارد آزاد درباره بیماری کرونا از جمله موضوعاتی است که در این جشنواره بدان تاکید شد.

پویش «تئاتر تعطیل نیست»

پویش «تئاتر تعطیل نیست» با هدف تلاش در مسیر شکست کرونا به صورت خودجوش بین هنرمندان خانواده تئاتر شروع شد.

پیرو فعالیت هنرمند تئاتر کشورمان مصطفی بیات، درزمینهٔ تولید ماسک برای هم‌وطنان و انتقالشان به تماشاخانه سرو، تنی چند از هنرمندان دیگر تئاتر نیز به این کار خداپسندانه پیوستند، ویدئو منتشر کردند و پویشی «تئاتر تعطیل نیست» برای شکست کرونا را قوام بخشیدند.

در این پویش که هدف از آن فعالیت برای تولید و هدیه ماسک به هم‌وطنانی بود، هنرمندانی چون شهرام کرمی، حمید نیلی، الهام شعبانی، علی لهرستانی، حسین پورکریمی، ستاره پسیانی، رویا میرعلمی، توماج دانش بهزادی،  شبنم مقدمی،  نوید  محمدزاده، افشین هاشمی، مهران رنجبر، سارا بهرامی،  آرش فصیح،  بانیپال شومون،  پوریا رحیمی سام، آناهیتا همتی، الهام پاوه نژاد، نازنین بیاتی  و ... حضور داشتند.

پویش شب نشانی

پویش شب نشانی با هدف امیدبخشی و ایجاد اتحاد و همدلی در میان مردم و هنرمندان برای مقابله با ویروس کرونا و با محوریت پرکردن بهینه اوقات قرنطینه با تهیه ویدئوهای موبایلی و کوتاه راه‌اندازی شد.

در این پویش که به همت موسسه سپهر سوره هنر با همراهی مجله سه نقطه برگزار شد از هنرمندان علاقه مند خواسته شد ویدئوهای خود را که در آن مشغول فعالیت فرهنگی و هنری یا امور خلاقه هستند، با هشتگ #شب_نشانی در فضای مجازی (پیج اینستاگرام) خود منتشر کنند تا امکان جستجوی آن‌ها برای دبیرخانه مجموعه فراهم شود.

بخش دیگر این پویش استفاده از ویدیوهای مردمی بود و طی آن از عموم مردم نیز درخواست شد تا با همراهی با هنرمندان ویدئوهای دست ساخته خود را با محوریت پر کردن بهینه اوقات قرنطینه با هشتگ #شب_نشانی منتشر کرده و در این پویش شرکت کنند.

پویش «تئاتر کنج خونه»

موسسه تئاتر سایه در روزهای پس از کرونا با ایجاد پویش «تئاتر کنج خونه» والدین و کودکان را به تولید تئاترهای عروسکی کوچک خانگی دعوت کرد.

در این پروژه نمایشگران عروسکی نه به عنوان اجراگر، بلکه بیش‌تر به عنوان «تسهیل‌گر» برای به راه‌انداختن یک یا چند نمایش متفاوت دست به کار شدند. آن‌ها در صفحه‌ی اینستاگرام خود علاوه بر توضیح شفاهی پروژه، ویدیوهایی نیز با محتوای آموزش ساخت عروسک‌های نمایشی با ابزار دم‌دستی‌ گذاشته‌اند. وسایلی که معمولا در کلیه‌ی خانه‌ها یافت می‌شود و طیف وسیعی از ابزاری‌های دورریختنی یا کاغذ و مقوای رنگی را در برگرفته است.

بر اساس تعریف این پروژه، گروه تئاتر «سایه» تنها راه و روش ساخت این عروسک‌ها و همچنین داستانک مختصری از شخصیت و چگونگی این عروسک‌ها را به مخاطبان خودش ارائه می‌دهد و بعد باقی پروژه را به عهده‌ خود خانواده‌ها و کودکان علاقه‌مند به حوزه‌ نمایش می‌گذارد. به این ترتیب که آن‌ها می‌توانند با ساخت این عروسک‌ها و شنیدن داستانک‌هایشان، بنا به حوصله و میزان علاقه‌شان، خود دست به کار تولید یک یا چند نمایش شوند.

هنرمندانی از جمله مرضیه سرمشقی، طناز جلوسی، متین گودرزی، الهام ایروانی، گلنوش طاهری، پرستو آریاکیا، نرگس مقیمی، سحر یوسف زاده، ملیکا عزیزی نژاد و رامین کحال زاده با ساخت کلیپ های آموزشی در این پروژه در پویش خودجوش «تئاتر کنج خونه» کمپانی تئاتر سایه شرکت کرده اند.

جشنواره مجازی «تئاتر+خانه»

به همت انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس جشنواره مجازی «تئاتر+خانه» با تأکید بر شعار «در خانه می‌مانیم» و با همکاری شبکه اینترنتی آنتن برگزار می شود.

دبیری این جشنواره که مهمترین تمرکزش بر فراگیری و تقویت جنبه‌های آموزشی، اشاعه هنر تئاتر در بین خانواده‌ها و توانمندسازی هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی کشور است بر عهده محمودرضا رحیمی کارگردان، بازیگر و مدرس دانشگاه است.

در جشنواره «تئاتر+خانه» از علاقمندان خواسته شد تا هفتم اردیبهشت ماه در سه محورامید، همدلی و آموزشی آثارنمایشی خود را به دبیرخانه ارسال کنند. آئین پایانی مجازی این جشنواره نیز سوم خرداد ماه برگزار خواهد شد.

پویش «ماباهاتیم»

اشکان خطیبی بازیگر تئاتر و سینمای ایران، در اقدامی تحسین‌برانگیز در پویشی با عنوان «ماباهاتیم» در صفحه اینستاگرامی خود از هنرمندان ایران دعوت کرد تا با پیوستن به پویش حمایت هنرمندان از مردم در قرنطینه به کمپین‌های کمک‌های مردمی بپیوندند و تا جایی که از دستش برمی‌آید مخارج خانواده‌های مستصعف کشور را تقبل کنند.

خطیبی در این ویدیو با تاکید بر اینکه مردم کشورمان در یاری رساندن به همدیگر از هنرمندان و دیگر چهره‌های کشوری پیشی گرفته‌اند، از همکاران خود در عرصه فرهنگ و هنر کشور خواست، تا اگر توان مالی دارند مخارج یک یا چند خانواده را تا پایان بهار برعهده بگیرند یا اگر صاحبخانه هستند، از مستأجر خود تا پایان خرداد اجاره بها دریافت نکنند.

 




مطالب مرتبط

با حضور 480 گروه نمایشی

«جشنواره‌های تئاتر استانی»، با حضور 5719 هنرمند، رکورد زد
با حضور 480 گروه نمایشی

«جشنواره‌های تئاتر استانی»، با حضور 5719 هنرمند، رکورد زد

بر اساس آمار منتشر شده، 480 گروه نمایشی و 5719 هنرمند، در 32 جشنواره تئاتر استانی و منطقه‌ای که از 6 آبان تا 3 آذر 1402 برگزار شد، حضور داشتند. این عددها، نشانگر شکسته شدن رکورد مشارکت در این رویداد بزرگ هنرهای نمایشی کشور است.

|

دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد

رضا یاوری: تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است
دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد

رضا یاوری: تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است

رضا یاوری، هنرمند تئاتر زنجان و دبیر اجرایی سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر این استان، با تاکید بر اینکه از سال ۹۷ تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است، می‌گوید برگزاری کارگاه آموزشی با حضور استادان مجرب باعث رشد و جهش قابل‌توجهی در تئاتر استان خواهد شد.

|

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

سی‌وپنجمین دوره جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در تبریز با حضور هنرمندان آذربایجان شرقی، در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی آغاز شد و ۳۲ جشنواره استانی با حضور ۴۰۰ نمایش و هزاران هنرمند از سراسر کشور از ۶ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

|

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در دیدار با فعالان تئاتر بچه‌های مسجد و فعالان تئاتر حرفه‌ای استان چهارمحال و بختیاری وعده داد که حوزه هنری در حد توان خود از هنرمندان استان‌های فعال در حوزه تئاتر حمایت خواهد کرد.

|

نظرات کاربران