در حال بارگذاری ...
محمد پارسایی خواه در گفتگو با ایران تئاتر:

خوشحالم خندنده در اختیار دانش آموزان سراسر کشور قرار گرفته است

محمد پارسایی خواه نویسنده کتاب «خندنده »گفت: خودم را هنوز نویسنده نمیدانم و در این راه کسب تجربه می کنم. تا به‌حال چندین نمایشنامه نوشتم که «خندنده » یکی از موفق ترین آنها است، چاپ کتاب این نمایشنامه با موضوع اپیدمی خنده در یک مدرسه را معاونت فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به عهده گرفت و خوشحالم که اکنون "خندنده" در مدارس سراسر کشور در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

به گزارش ایران‌تئاتر از یزد؛ محمد پارسایی خواه 26 ساله یکی از هنرمندان جوان و خوش آتیه یزد است که در زمینه ی تئاتر در سال گذشته موفقیت های خوبی کسب کرد، چاپ کتاب  «خندنده » اثر نمایشی این هنرمند جوان یزدی بهانه ی این گفتگو شد.

 

«خندنده » از کجا کلید خورد؟

من چندین سال است که در حوزه تئاتر دانش آموزی فعالیت می کنم و بسیار به کار با دانش آموزان علاقمندم. متاسفانه در تئاتر دانش آموزی به شدت با کمبود نمایشنامه در سطح کشور مواجه هستیم و این شد که به فکر نوشتن افتادم و  خدا را شکر موفق هم بودم. خودم را هنوز نویسنده نمی دانم بلکه درحال کسب تجربه در این مسیر هستم و تا حالا چندین نمایشنامه نوشتم که یکی از آنها همین نمایشنامه 'خندنده' است. خندنده در مورد اپیدمی خنده در یک مدرسه است. اولین بار نمایشنامه خوانی اش را کار کردم که رتبه اول را کسب کرد و بعد هم که نمایش صحنه ای این کار رتبه اول کشوری رو گرفت و سپس  در جشنواره بین المللی همدان اجرا شد. خوشبختانه معاونت فرهنگی وزارت آموزش و پرورش هم چاپ نمایشنامه رو برعهده گرفت و الان خیلی خوشحالم که این کتاب در سراسر کشور توزیع شده و دانش آموزان بیشتری میتوانند از آن استفاده کنند.

چه شد که به تئاتر علاقمند شدید؟

به نظر من تقریبا همه به عشق بازیگری و دیده شدن وارد تئاتر میشوند و من هم ابتدا با همین انگیزه وارد عرصه تئاتر شدم اما در حال حاضر تلاش میکنم که بتوانم در این حرفه کار مفیدی برای جامعه انجام بدهم و بعدهای زیباتر و جدیدی از زندگی رو به مخاطبین تئاتر نشان بدهم.

اولین کار نمایشی شما چه بود؟

اولین کار جدی من نمایش بانگ جرس در مورد وقایع انقلاب و با حضور تقریبا 500 تماشاچی بود. شروع نمایش به این صورت بود که باید از بین این همه تماشاچی عبور می کردیم و بالای صحنه می رفتیم و ادامه نمایش... هیچوقت شیرینی و استرس شدید اولین حضور در صحنه را فراموش نمیکنم.

درباره اولین تجربه کارگردانی با نمایش دوران خوش بازنشستگی، برایمان بگویید؟

نمایشنامه دوران خوش بازنشستگی رو تقریبا ۲یا۳ سال قبل خوانده بودم و خیلی دغدغه اش را  دوست داشتم ولی بنا به دلایلی نتوانستم کار کنم، حتی چند جلسه تمرین هم کردیم ولی به سرانجام نرسید تا اینکه بالاخره در سال ۹۸ کار نا تمام را تمام کردم و با یک گروه عالی تمرینات را شروع کردیم و این کار به جشنواره استانی هم راه یافت و خوشبختانه در مرحله ی اجرای عموم هم با استقبال تماشاگران مواجه شدیم.

"دوران خوش بازنشستگی" یک کار دوست داشتنی و یک تجربه عالی و یک 'دوران خوش' برای من و گروهم بود.

گویا با اجرای نمایش دوران خوش بازنشستگی در کار خیر هم پیش قدم بودی؟

زمانی که من پس از سختی های زیاد برای گرفتن سالن، بالاخره زمان و مکان اجرای نمایش قطعی شد، سیل سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد، با  مشورت اعضای گروه تصمیم گرفتیم برای همدردی با مردم دلیر سیستان و بلوچستان کمکی هرچند کم به هموطنانمان کرده باشیم و درآمد شب اول رو به این عزیزان تقدیم کردیم.

برنامه شما برای سال جاری چیست؟

من تمام تلاشم را می کنم که یک آینده عالی در کارم داشته باشم، برای خودم و تئاتر یزد آینده ای عالی را متصورم.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

سعید زین‌العابدینی، معاون مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حضور دوازده نمایش از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری در بخش‌های مختلف بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان یزد خبر داد.

|

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

کتاب «صحنه عشق من است» که به زندگی و فعالیت‌های ادنا زینلیان هنرمند و مدرس تئاتر در حوزه طراحی لباس می‌پردازد به‌زودی منتشر خواهد شد.

|

دفاتر اول و دوم مونودراما منتشر شد

دفاتر اول و دوم مونودراما منتشر شد

خلیل اسماعیلی، دبیر و ویراستار مجموعه­ مونودراما خبر داد که دفاتر اول و دوم مونودراما از انتشارات نظام‌الملک، منتشر و روانه بازار کتاب شد.

|

نظرات کاربران