در حال بارگذاری ...
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

حمایت از جامعه هنری در روزهای شیوع کرونا از اولویت های ما است

سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد حمایت از جامعه هنری در روزهای شیوع کرونا از اولویت های معاونت هنری وزارت ارشاد است.

به گزارش ایران تئاتر سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه های اصلی این معاونت تلاش برا ی تامین منابع با هدف حمایت از جامعه هنری به دلیل تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری است، گفت: اولویت اصلی و مهمترین دغدغه معاونت امور هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به آسیب هایی است که به دلیل تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری به هنرمندان و فعالان هنر وارد شده است.

وی در عین حال تصریح کرد: اصلی ترین فعالیت مجموعه معاونت امور  هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین منابعی است که بتوانیم حمایت هایی از جامعه هنری داشته باشیم. در این زمینه تشکل های هنری همراهی و مشارکت می کنند و ما هم در دولت تلاش می کنیم تا منابعی را برای این امر فراهم کنیم.

هنرمندان در روزهای شیوع کرونا دلسوزانه در کنار مردم بودند

سید مجتبی حسینی با اشاره به نقش هنرمندان در شرایطی که کشور درگیر شیوع ویروس کروناست، گفت: هنرمندان و فعالان هنری در این دوره فعالانه و دلسوزانه به شیوه های مختلف با مردم همراهی کردند. برخی از هنرمندان با تولید و انتشار آثار یا اجرای آنلاین و هنرمندانی هم با تولید ماسک و تهیه اقلام بهداشتی و مایحتاج برای مردم سعی کردند دشواری این روزها را برای هموطنان کم کنند.

روزهای در خانه ماندن آزمونی برای ارائه آثار هنری در فضای مجازی

وی افزود: فضای مجازی در این شرایط که مردم بیشتر در خانه هستند بیشتر مورد توجه قرار گرفت و فرصتی برای آزمون ارائه آثار در فضای مجازی شد که البته این آزمون از نظر امکان، قابلیت های فضای مجازی و شرایط آن در کشور ما، چگونگی اقبال مردم و مسایل اقتصادی هنر در فضای مجازی در شاخه های مختلف هنر با توجه به ویژگی های هر کدام  قابل برررسی است تا  محدودیت ها، فرصت ها و ضرورت های فضای مجازی برای استفاده در حوزه هنر شناسایی و بررسی شود.

حسینی با اشاره به فعالیت های معاونت امور هنری ادامه داد: هنرمندان در تولید و ارائه آثار در این شرایط نقش اصلی را ایفا کردند و با رغبت و جدیت فعالیت کردند.

پویش مشاهنر

وی تصریح کرد: پویش «مشاهنر» نیز از حرکت هایی است که با مشارکت هنرمندان رشته های مختلف شکل گرفت و آثاری را تولید و ارائه کردند. مجموعه معاونت امور هنری نیز بنابر وظیفه سعی کرد زمینه تسهیل اجرای برنامه هایی را فراهم کند و ادارات کل و بخش های مختلف این معاونت هم فعالیت هایی را برنامه ریزی و اجرا کردند.

 

توجه به اجراهای کنسرت های آنلاین

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه های حوزه موسیقی اشاره کرد و گفت: موسیقی در این ۲ ماه حضور پررنگی در فضای مجازی داشت و هنرمندان آثاری را تولید و منتشر کردند. کنسرت های آنلاین در این شرایط بیشتر مورد توجه و تامل قرار گرفت و ملزومات و مقتضیات آن روشن تر شد.

وی در عین حال تصریح کرد: کنسرت های آنلاین نوروزخانه با مجوز و همکاری دفتر موسیقی برگزار شد و بنیاد رودکی نیز کنسرت های آنلاین را در تالار وحدت برگزار کرد. نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران در خانه قطعاتی را نواختند و اجرای خانگی ارکستر ملی ایران که قطعه سبکبال زنده یاد استاد حسین دهلوی را نواختند با استقبال مواجه شد و در خارج از کشور نیز بازتاب های مناسبی داشت.

 

برگزاری مسابقات مجازی موسیقی در استان ها

حسینی ادامه داد: انجمن های موسیقی استان ها نیز برنامه هایی را در فضای مجازی برگزار کردند. کنسرت های آنلاین در آذربایجان شرقی، بوشهر، قشم، کرمان، کرمانشاه، هرمزگان و یزد برگزار شد.

وی گفت: جشنواره های مجازی موسیقی در استان های خوزستان، گلستان، کرمانشاه، کردستان و بوشهر متناسب با ظرفیت های هر استان برگزار شد و انجمن های موسیقی استان های اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، زنجان هم برای روزهای آینده جشنواره های مجازی را برنامه ریزی کرده اند و مسابقه ها و نشست های مجازی موسیقی نیز در چند استان برگزار شد.

انتشار و معرفی آثار خارجی و ایرانی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در فضای مجازی

حسینی درباره فعالیت های حوزه هنرهای تجسمی گفت: هنرمندان تجسمی نیز آثاری را تولید و منتشر کردند که بخشی از این آثار با موضوع کرونا و متاثر از وضعیت امروز جهان و کشورمان است.

وی تصریح کرد: دفتر هنرهای تجسمی نیز در این مدت فعالیت های متعددی داشت. انتشار و معرفی آثار خارجی و ایرانی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در فضای مجازی، تولید انیمیشن هفت خوان کرونایی از جمله این برنامه هاست.

حسینی برگزاری جشنواره بین المللی کاریکاتور «ما کرونا را شکست می دهیم» با همکاری دفتر هنرهای تجسمی و نهادهای فرهنگی و هنری و مشارکت کاریکاتوریست های ۸۲ کشور در فضای مجازی برگزار و مجموعه کاریکاتورهایی با موضوع کرونا ارائه شد.

معاون هنری وزیر ارشاد افزود: بازنمایش نمایشگاه طراحی ۸۰ پرتره از بزرگان فرهنگ، ادب و هنر ایران در فضای مجازی بعد از ۴۲ سال از دیگر برنامه های حوزه تجسمی این معاونت در روزهای شیوع کرونا است که پرتره هایی که سال ۵۷ تعدادی از هنرمندان طراح و نقاش طراحی کردند و در فرهنگسرای نیاوران نمایشگاه آن برگزار شد، فروردین ماه در فضای مجازی منتشر شد. تولید و ارائه پادکست عصرانه هنر  که به مسایل و جریان های هنرهای تجسمی می پردازد از دیگر برنامه های این بازه زمانی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

برگزاری جشنواره مجازی تئاتر خانوادگی

حسینی با اشاره به سایر فعالیت های هنری در دو ماه اخیر گفت: در زمینه تئاتر هم جشنواره هایی برای فضای مجازی طراحی شد که جشنواره مجازی تئاتر خانوادگی با همکاری دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه ۱۱ تهران از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: جشنواره های مجازی نوروزخانه در استان گلستان و جشنواره مجازی نوروز در ایران و آذربایجان در آذربایجان شرقی نیز توسط انجمن های هنرهای نمایشی این استان ها طراحی شده است.

مسابقه طراحی ماسک بهداشتی از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس

حسینی افزود: کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز مسابقه طراحی ماسک بهداشتی را برگزار می کند. تعدادی از برندهای لباس نیز در این مدت به تولید ماسک، گان و شیلد برای هموطنان پرداختند. گروهی از هنرمندان تئاتر نیز با همکاری بنیاد رودکی کارگاه تولید ماسک را در تالار حافظ فعال کردند.




نظرات کاربران