در حال بارگذاری ...
امین سعدی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر خبر داد

امسال دو نمایش جدید به صحنه می‌برم

سعدی در این‌باره توضیح داد: نمایش های عروسی و شیطان و خدا را امسال در عمارت نوفل ‌لوشاتو به صحنه می‌برم.

امین سعدی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر درباره فعالیت‌های جدید کاری خود گفت: طبق صحبت‌هایی که با مجموعه نمایشی نوفل لوشاتو داشته‌ام قرار است امسال دو نمایش را در این مجموعه به صحنه ببرم؛ نمایش اول عروس نام دارد. این مونولوگ نوشته سپیده قربانی است.

وی در اره فضای نمایش و عوامل آن گفت: نمایش فضایی سورئال دارد و به درگیری ذهنی یک زن میانسال می پردازد. قبل از شیوع کرونا یک ماهی تمرینات نمایش انجام شد. قرار است بعد از پایان این شرایط و طبق گفته‌ها از اواخر اردیبهشت ماه بتوانیم تمرینات این نمایش را مجدد آغاز کنیم.

سعدی درباره نمایش دیگری که قرار است روی صحنه ببرد عنوان کرد:  نمایش دیگری که قرار است آن را روی صحنه ببرم نمایش شیطان و خدا اثر ژان پل سارتر است؛ این نمایش سه پرده‌ای توسط ابوالحسن نجفی به فارسی ترجمه شده است و اگر بخواهیم تمام نمایش نامه را اجرا کنیم زمان نمایش در حدود سه ساعت خواهد بود. بنابراین دراماتورژی انجام داده ام تا زمان نمایش در حدود 70 دقیقه باشد.

این نویسنده با اشاره به تم جذاب نمایش‌نامه افزود: سارتر در این اثر خود به تقابل انسان و خدا می پردازد و طبق روال آثارش انگاره های اگزیستانسیالیستی در آن وجود دارد. نمایش دو شخصیت اصلی با نام های گوتس و هاینریش دارد و با چند بازیگر مثل علی کشوری، سارا تقوی، میثم جهانگیری و نیما منصوری برای ایفای نقش های نمایش وارد گفت وگو شده ام و انشالله بعد از بازگشایی سالن های نمایشی روی صحنه اجرا می شود.

این کارگردان در ادامه تاکید کرد: در اصل موضوع نمایشنامه شیطان و خدا سرگذشت دردناک مردی است که می خواهد آزادانه اول بدی را و سپس خوبی را انتخاب کند؛ بنابراین نخست شیطان و سپس خدا را سرمشق خود قرار می‌دهد. اما بیهودگی این انتخاب را درمی یابد؛ زیرا کاری عبث است که در انزوا و به دور از اجتماع بشری صورت می‌گیرد. زمان داستان اثر در آلمان دوره رنسانس است که در آن زمین‌داران با زمین‌داران و روستائیان با زمین‌داران می جنگند.

امین سعدی کارگردان جوان و نوجوی تئاتری موسس گروه تئاتری آمپتیس است و در سال های اخیر به سراغ اجرای نمایش های آوانگارد و پیشرو رفته و به همین واسطه حضورهای موفقی در تئاتر داشته است. او سال قبل نمایش خاندان چن چی از آنتون آرتو را با موفقیت روی صحنه برد. نمایش های دولورسا و همیشه همه چیز یک جور نیست از جمله کارهای موفق سعدی محسوب می شوند.



 




نظرات کاربران