در حال بارگذاری ...
امیر کربلایی‌زاده در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر مطرح کرد

همکاری با امین حیایی در زمینه آموزش استندآپ کمدی

قرار است با موسسه‌ای آموزشی که امین حیایی تاسیس کرده؛ برای برگزاری دوره‌های آموزش استندآپ کمدی همکاری کنم. حیایی با تاسیس این دفتر بزرگ و کامل نشان داد دغدغه انجام کارهای فرهنگی و توجه به جوان ها را دارد.

امیر کربلایی‌زاده در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر درباره فعالیت‌های جدید  خود گفت: قرار است با موسسه‌ای آموزشی که امین حیایی تاسیس کرده؛ برای برگزاری دوره‌های آموزش استندآپ کمدی همکاری کنم. مذاکرات و توافقات اولیه انجام شده و منتظر هستم تا قرارداد رسمی شروع کار در این موسسه را منعقد کنم. به هر حال ایشان با تاسیس این دفتر بزرگ و کامل نشان دادند دغدغه انجام کارهای فرهنگی و توجه به جوان ها را دارند.

این بازیگر درباره شیوه‌های تدریس در این کلاس‌های آموزشی تاکید کرد: به هر حال در این چند ساله با توجه به تجاربم در عرصه استندآپ کمدی متدی را برای تدریس در اختیار دارم که البته تلاش کرده‌ام آن را به روز کنم.

کربلایی‌زاده درباره نحو انتخاب هنرجویان برای حضور در این کلاس‌ها افزود: در هر دوره‌ای که برگزار کرده‌ام اعتقاد به گزینش و امتحان برای انتخاب هنرجویان دارم؛ زیرا قبول کردن کسی که در این زمینه استعدادی ندارد هم خیانت به آن شخص محسوب می شود و هم سرمایه اش  برای پرداخت شهریه از بین می رود و برای این دوره هم ملاک اول فرستادن ویدیویی کوتاه از استندآپ کمدی هنرجو است،؛ مرحله دوم برگزاری کلاس های مقدماتی است که در آن از هنرجوی متقاضی امتحان تئوری و عملی گرفته می شود و بعد از موفقیت صلاحیت حضور در دوره آموزشی را پیدا می‌کنند.

این مدرس درباره ظرفیت کلاس‌های هر دوره آموزشی هم تصریح کرد: در هر دوره برای ایجاد ارتباط موثر در حدود ده الی پانزده نفر حضور پیدا می کنند. مدت دوره این کلاس‌ها دوازده جلسه 90 دقیقه‌ای خواهد بود.

این کارگردان در بخش دیگر سخنانش ضمن اشاره به شرایط مساعد استندآپ کمدی در ایران در یکی دو ساله اخیر متذکر شد: با توجه به اقبال عمومی به این مقوله، در سایت ایران‌تئاتر هم به صورت پیوسته مقالات علمی درباره استندآپ کمدی منتشر می شود و ارزش علمی این مقاله چیزی از مقاله های خارجی روز دنیا در این حوزه ندارد و استندآپ‌ کمدین‌های موجود در کشورمان این توانایی را را پیدا کرده اند که در هر حوزه‌ای اعم از سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برنامه اجرا کنند و بعد از رونق  استندآپ کمدی که در این سال ها در همه جهات گسترش پیدا کرد و جوانان بسیاری به آن روی آوردند. چند سال قبل تصمیم گرفتیم مجموعه‌ای را در قالب دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی را به همراه محمد پیروز رام تاسیس کنیم تا علاوه بر پرورش و تربیت صحیح و علمی استندآپ کمدین‌های جوان، آن ها را به سمت پژوهش و تحقیق بیشتر در کنار تولیدات جدیدتر سوق بدهیم. در این فرآیند ضمن توجه به متدهای آموزشی، اجراها را منظم و هدایت شده‌تر پیش ببرم؛ به نحوی که جوان‌های علاقه مند بدانند مکان علمی‌ای وجود دارد که در آنجا خواهند توانست با مقوله استندآپ کمدی بیشتر آشنا شوند و اگر استعدادی در این زمینه دارند؛ آن را در این مرکز به شکلی مطلوب تر بروز دهند. همچنین هدف دیگر این دفتر در ارتباط با حمایت از پژوهش‌ها و پایان‌نا‌مه‌ها در این حوزه است. این دفتر به شکل کاملاً مستقل فعالیت می کند و نکته مهم این است که هنرجویان منتخب جذب دفتر ما شده اند و در پروژه هایی که قبول کرده ایم حضور پیدا می کنند و برایشان درآمد زایی انجام می شود و بنابراین ما به بخش اقتصادی هنرجویان هم اهمیت می دهیم.

امیر کربلایی زاده در سال های اخیر در کنار حضور موثرش در بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون با حضور در برنامه خندوانه جریان سازی‌ای در حوزه استندآپ کمدی در ایران داشته است و در کنار آن‌ها چند سالی است که به تعلیم و آموزش جوان‌ها می پردازد. او چند سال قبل هم استند آپ کمدی آقای شهروند و صلح جهانی علیه ترورسیم را با موفقیت روی صحنه برد. این بازیگر در سال‌های اخیر با بزرگانی نظیر تاجبخش فنائیان و امیر دژاکام همکاری داشته است. او فعالیت حرفه‌ای خود را با شروع  تحصیل در دانشگاه و کلاس‌های حرفه‌ای تئاتر دانشگاه در سال ۱۳۷۷ آغاز نمود و همان سال و در سال‌های ۷۸ و ۷۹ برنده دیپلم افتخار بازیگری اول در جشنواره سراسری تئاتر دانشجویی مراکز عالی سراسر کشور شد. وی در سال ۷۷ با حضور در نمایش تلخ بازی قمر در عقرب به کارگردانی شهره لرستانی فعالیت حرفه‌ای خود را شروع کرد و در کارهایی نظیر هملت و دن کیشوت، پنجره ای رو به آسمان، ساقی، شهرکی‌ها، روز روشن، معمای شاه، قرعه، شهرک جیم و پری به بازی پرداخته است.

 

 




نظرات کاربران